Gå til innhold

Tips til pc(bygg) i prisklassen 6-8000? :)


Anbefalte innlegg

Hei!

Broren min skal ha seg en stasjonær pc, og han vurderer sterkt å kjøpe en ferdigbygget en, nærmere bestemt denne: http://www.komplett.no/komplett-gamer-a10/10826 .

Jeg ser helst at han hadde kjøpt deler selv, både fordi jeg innbiller meg at han får mer igjen for pengene, samt at det hadde vært artig å bygget opp en pc etter gammelt. (Blitt ti år siden sist, stasjonær måtte vike for pc til studier.)

Han har spart opp pengene selv, og da ser jeg helst at han får valuta for pengene, og at han ikke må begynne å skifte komponenter etter ett år. Ungdomsskoleelever har jo gjerne ikke så mye å rutte med ;)

Spill har spiller mye er Battlefield, COD, GTA, pluss diverse bilspill.

Har prøvd å lese meg opp via hardware sine tester, men som sagt så er det lenge siden jeg har bygget noe selv. Lurte på om dere kunne ta en titt på det og komme med tilbakemeldinger / kritikk / egne forslag?

PS: Viktig med SSD, det var noe han absolutt ville ha, trenger ikke ha stor lagringsplass, han driver bare på med 5-6 spill om gangen.

Min liste:
Prosessor: AMD FX-8350
Skjermkort: Asus Radeon R9 280X 3GB
HK: MSI 970A-G43
SSD: Samsung 840 EVO 128GB
Kabinett: IN WIN G7
Minne: Corsair Value 1333mhz CL-9-9-9-24 8GB (Har ikke så veldig peiling på minne, vet han helst ville hatt 16GB, men var disse pengene.)
Strømforsyning: Cooler Master B600 600w.
Operativsystem: Windows 8.1 (Han ville visst ha Windows 7 istedenfor, for det var visstnok bedre for gaming? Han brukt Mac i 5 år nå, så det har jeg ikke peiling på.)
Sekundær harddisk til film/video/spillbibliotek: Får han kjøpe etterhvert.

4ghz prosessor. 3GB skjermkort. 8GB minne (med plass til mer.) 128GB SSD.

Totalpris: 7.613kr. (Komplett.no)

Hva synes dere? Er dette noe som hadde funket som et ok gamingoppsett?

TL;DR: Hvilken PC ville dere satt samme til max 8000kr?

Mvh Chris :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet virker greit det, men ville ha byttet ut noen komponenter.

Kabinett: Fractal R4, billig og solid kabinett.

Minne, om han ikke skal gjøre annet enn å spille holder det med 8gb. 16 har ikke stor nytte uten videoredigering, kompilering etc.

Ville også vurdert en intel i5-4670, eller K varianten om han vil prøve seg på klokking.

En CM 212 Evo er et must i mine øyne da stock kjøler er noe skrap.

Hovedkort: Asrock Extreme 6

 

Ellers ser det greit ut :)

 

 

Legg inn listen på prisguide for å finne den billigeste butikken

Endret av xClaymanx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppsettet virker greit det, men ville ha byttet ut noen komponenter.

Kabinett: Fractal R4, billig og solid kabinett.

Minne, om han ikke skal gjøre annet enn å spille holder det med 8gb. 16 har ikke stor nytte uten videoredigering, kompilering etc.

Ville også vurdert en intel i5-4670, eller K varianten om han vil prøve seg på klokking.

En CM 212 Evo er et must i mine øyne da stock kjøler er noe skrap.

Hovedkort: Asrock Extreme 6

 

Ellers ser det greit ut :)

 

 

Legg inn listen på prisguide for å finne den billigeste butikken

Ser ut som et stilfullt og godt kabinett det. Med mange muligheter og anbefalinger ser jeg :) Hovedkriteriene hans var *suprise suprise* det må se tøft ut, og gjerne ha et vindu. Mine hovedkriterier var at det bør være lett å komme til, god plass til plassering / jobbing / lufting + at det ikke skader om det er rimelig. Ser ut som det du fant scorer godt på mine kriterier ihvertfall.

 

Minne du fant hadde høyere mhz ser jeg (antar det er bedre i de fleste tilfeller), og i tillegg var det rimeligere. (PS: Har det noe å si om han kjører inn en enkeltrad med 8gb senere istedenfor 2 firere til?)

 

Tror ikke han skal prøve seg på klokking, men det kunne jo ha vært et artig prosjekt å begynne på ilag, regner med jeg skulle kunne få til et moderat godt resultat med grei holdbarhet om jeg hadde lest meg opp på det. Men du anbefaler Intel over AMD iallefall? Har det noe å si om AMDen i utgangspunktet er raskere enn Intelen?

 

Kjøleren ser jo nydelig ut, virker som den er ekstremt bra i forhold til pris etter det jeg fikk lest om den. (PS: han ville gjerne ha lys i en eller to av viftene (sikkert påvirket av lys på alienware osv.) er det noe ræl eller funker disse også greit?)

 

Er det store fordeler å gå opp 800kr til det hovedkortet du viser til?

 

Takker så mye for svaret ditt, selv om jeg leser på hardware hver eneste dag, så føler jeg at jeg ikke kan så altfor mye mer enn det grunnleggende når det kommer til stykket.

 

Tusen takk! ;)

 

Redigert: Takker for tipset om prisguiden og. Ser jo alltid på disse etter å ha lest tester osv på Hardware, men må ha gått helt i glemmeboken, gikk bare automatisk til komplett jeg.

 

Endret av chrisc124
Lenke til kommentar

Her er et greit oppsett fra Dustin home:

Hei Omnithunder!

Som med xClaymanx sitt kabinett, så synes jeg at det du hadde funnet matcher kriteriene mine godt. Midi-tower er det jeg synes han bør gå for også, så kan han sitte det litt bedre vekk. Ser det hadde fått gode anbefalinger og.

 

Minne ser bra ut og, liker helst å ha de på så få brikker så mulig, med tanke på evt. oppgradering, fin pris og!

 

HK ser jo greit ut og. Utenom at det er til intel og ikke AMD, er det noen særlige forskjeller? Ser det er max 16GB ram, og det jeg fant var max 32GB men et nytt hovedkort blir jo ikke hovedkostnaden ved en slik oppgradering, ei heller blir den vel nødvendig med det første :p

 

Skjermkortet ser jeg er det samme utenom at det er fra Gigabyte og ikke ASUS, har det mye å si? Vet at de kan bruke forskjellige komponenter, men vet ikke så mye utover dette.

 

Ser at prosessoren er 4-kjerners, mens AMD-en var 8. Igjen - har det mye å si? Og siden både du og xClaymanx nevner Intel, er dette veien å gå?

 

Grei pris på Kingston SSDen, men Samsungen er bare litt dyrere, og en del raskere slik jeg har forstått det?

 

Takker så mye for tips! ;) Er gøy å leite etter deler og sitte sammen, men skulle ønske jeg kunne mer om dagens marked!

 

Edit: Det andre kabinettet du fant tror jeg er i hans gate. Får se om jeg lest litt mer om det, om jeg finner en test eller noe lignende.

Endret av chrisc124
Lenke til kommentar

PS: Har vil gjerne ha diverse gamingutstyr, slik som mus, tastatur, musmatte, og headsett.
Det han har sett på er fra Razer. Mus Abyssuss (299kr), Tastatur Arctosa(449kr), Spex musmatte (100kr), Kraken Pro Analog Headset (595kr).
Noen som vet noe om disse, evt har forslag til annet utstyr( i noenlunde samme prisklasse)? Vet at mekaniske tastatur er i vinden, kanskje han heller burde slengt på noen hundrelapper for å komme i dette? Er vel rød/svart Cherry MX som er best til gaming slik jeg har forstått det?
Takker for alle tips :)

Edit: Lagt denne inn i tastatur/mus-tråden. Men kom gjerne med tips her og :)

Endret av chrisc124
Lenke til kommentar

Hovedkortet har Intel H87 chipset og støtter 32GB minne. Det er sokkel 1150 som er beregnet for Intel sine Haswell prosessorer. AMD leverer ikke chipset til Intel prosessorer.

 

Gigabyte sitt skjermkort er valgt fordi det er det som er rimelig nok til å komme innenfor budsjettet. Ytelsen er rimelig lik, men kjøleløsningene er forskjellige.

 

Intel sine Core i5 prosessorer er raskerer enn AMD sine 8-kjerners prosessorer på det meste.

 

Kingston sin SSD er valgt for å komme innenfor budsjett. I praksis vil du ikke merke forskjell på ytelsen.

 

Hvis gamingutstyret skal være inkludert i prisen, må oppsettet endres. Da må du ned et hakk eller to på skjermkortet, samt muligens velge en litt svakere CPU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takk for gode begrunnelser! Sjekket skjermkortet, og gigabyte sitt var faktisk raskere også :)
Gamingutstyret skal ikke være inkludert i prisen, det er presanger fra (hele) familien til jul. Han tenker å kjøpe pcen i romjulen / tidlig januar. Jeg sjekket forresten feil HK når jeg spurte deg, alle disse betegnelsene de har altså :p

PS: Har du prøvd å kjøre pcen på tv-skjermen? Vil dette ha mye å si for spill-opplevelsen mtp. lag / detaljer?
Full-HD 50" Plasma , fotball-tven hjemme.

Han ville i utgangspunktet kjøpe pc-skjerm og bruke mindre penger på utstyr, men jeg mener det kan være bedre å bruke tven foreløpig, og heller spare opp til en ok pc-skjerm med ukelønner og bursdagspenger, så får han heller ta noen ekstra bilvask eller romryddinger :p


Lenke til kommentar

Hei

 

Du får også Fractal R4 med plexiglassvindu om dette er ønskelig.

Mhz på minnet har nesten ingenting å si. 1333/1600/1866 velg og vrak, du får ikke mye nytte av det uansett.

Fordelene ved å velge et litt dyrere hovedkort er at du får med mer funksjonalitet i kortet. Dvs, bedre lydprosessor om du ikke skal kjøpe lydkort ved siden av. Flere nettverksporter, om en av de bestemmer seg for å være kranglete kan du bytte for å se om dette endrer seg. Og generelt høyere kvalitet av transistorer.

Noe du også får på disse kortene er en Bios bryter som lar deg bytte mellom bios 1 og 2. Skulle bios 1 ta kvelden bytter du til bios 2 og fikser den første. Uten denne må du i nesten alle tilfeller ta ifrahverandre hele maskinen for å levere tilbake et defekt hovedkort.

 

Om han vil ha Bling bling, så kjøper du skikkelige vifter og legger noen hundrelapper i led strips som du enkelt og greit limer på baksiden av sidedekselet. Dermed får du lys inni kabinettet samtidig som du har skikkelige vifter. Jeg har igrunnen dårlig erfaring med ledvifter, da de oftest er av dårligere kvalitet og bråker mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...