Gå til innhold

Nå er det slutt for Winamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Winamp er nostalgi og vært en trofast følgesvenn siden oppstarten. Bruker den aktiv hele tiden. Den har genial plug ins som lagrer låter fra nettradio i enkle filer. Digger den. Oppdaget mye kul ny musikk ved å titte gjennom hva den har lagret mens jeg har vært på jobben.

 

Musicbee brukes også. Ganske godt program.

Lenke til kommentar

Hva med Shoutcast streaming - er det slutt på det også?

 

Da blir det isåfall krise - det er faktisk det eneste jeg bruker ... :blush:

 

Shoutcast ble visst kjøpt av AOL i 1999 og vil kanskje eksistere en stund ennå. AOL solgte i sommer deler av musikktjenestene de skaffet seg i 1999, så jeg er litt usikker på hva som blir Shoutcasts skjebne.

AOL som vel startet som en portal, eier nå diverse nettmags som Engadget, og de prøver å få fotfeste innen video streaming. AOL tjener penger på reklame, og en tidligere Google mann sitter bak rattet.

Jeg ser på dem som en Google undersått som kan eksperimentere med ulike måter å tjene kroner.

(og de kan også "ofres" !)

Personlig håper jeg de ikke putter radioene "på hylla",

for da forsvinner de jo bare. Enkelte radiostasjoner blir jo til betal tjenester, så det er kanskje håp.

 

Mye obskur musikk har blitt strømmet gjennom Shoutcast her. Men radioene finner man også via andre kanaler.

Jeg har en lei tendens til å grave og finne mere, gjerne gjennom folkene bak og via MySpace til vennelister og affiliates og derfra videre til andre radioer og mere deilig musikk.

 

Slik fant jeg f.eks Slackline Radio, (som på sitt beste var helt rå), som nå er nedlagt og kun eksisterer som en dau myspace side, oppdaget SonarKollektiv samarbeidet som Jazzanova var en del av (som jeg ikke ante på forhånd),

fant nye artister der, osv osv.

 

Så hva faen ? Jo det tror jeg er: at selv om Shoutcast skulle dø, så er det mulig å finne interessant musikk uten.

Det som er vanskelig å vite, er hva som er dagens MySpace, dvs. hvor musikerne og de hippe gjemmer seg, for det er jo ikke noe jeg vet noe om. Heldigvis kan jeg vel si for den døbb steppinga klarer jeg meg uten.

Lenke til kommentar

Winamp er nostalgi og vært en trofast følgesvenn siden oppstarten. Bruker den aktiv hele tiden. Den har genial plug ins som lagrer låter fra nettradio i enkle filer. Digger den. Oppdaget mye kul ny musikk ved å titte gjennom hva den har lagret mens jeg har vært på jobben.

 

Musicbee brukes også. Ganske godt program.

Brukte StationRipper på lignende måte, lar det spille inn bra stasjoner i månedsvis,

for å få med flest mulig av DJ'ene. :wee:

Det tar ikke opp låter som repeteres, men det blir jo litt av en jobb å sortere etterpå. :confused:

Lenke til kommentar

Så hva er beste alternativet nå? Tenker et program som ikke er særlig ressurskrevende eller tar tid å starte opp.

Det er vel bare å fortsette å bruke Winamp, den slutter jo ikke å fungere selvom de ikke lager nyere versjoner. Og så håper vi på at de legger ut kildekoden sånn at entusiaster kan bygge videre på programmet :)

Lenke til kommentar

RIP utviklingen av Winamp! :( Trist, har brukt Winamp i ekstremt mange år og har ingen planer om å stoppe å bruke det før jeg finner ett akseptabelt alternativ.

 

Krysser fingre for at de slipper en siste utgave som er "gratis pro" utgave som gir mp3 ripping etc før de tar ned siden. Og at de lanserer kildekoden for at noen kan fortsette projektet under opensource lisenser etc. Lov å håpe! ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...