Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er noe galt med nettet vårt


Anbefalte innlegg

Hei. Flyttet nylig til Trondheim. I huset er vi 5 personer som deler nett som er 90/10 såvidt jeg vet. Routeren vi hadde var fra steinalderen så vi kjøpte en ny til 1000,-. Har hatt småproblemer med at vi faller ut i ny og ne, men jeg har ikke merket så mye til det før i dag. Grunnen til det er at jeg bestemte meg for å spille litt wow igjen, og jeg blir blir disconnecta fra serveren KONSTANT. Noen ganger går det ca 7 minutter, andre ganger går det 20 sekunder. Prøvde å gjøre de diverse rådene som blizzard har lagt ut, men det hjalp ikke.

Kjørte også denne https://us.battle.net/support/en/article/performing-a-traceroute og der fikk jeg veldig mange timeouts som vist under.

 

Tracing route to 195-12-232-102.customer.teliacarrier.com [195.12.232.102]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 2 ms router.asus.com [192.168.3.1]
2 3 ms 3 ms 3 ms 192.168.1.1
3 9 ms 4 ms 2 ms 188.113.94.1
4 8 ms 9 ms 9 ms 82.194.192.5
5 11 ms 9 ms 10 ms te3-5.ccr01.osl01.atlas.cogentco.com [149.6.116.57]
6 25 ms 25 ms 28 ms te0-17-0-9.ccr42.ham01.atlas.cogentco.com [154.54.63.5]
7 36 ms 35 ms 35 ms be2260.mpd22.fra03.atlas.cogentco.com [154.54.37.25]
8 34 ms 36 ms 35 ms be2009.mag21.fra03.atlas.cogentco.com [154.54.74.146]
9 37 ms 33 ms 33 ms ffm-b12-link.telia.net [213.248.92.141]
10 34 ms 34 ms 34 ms ffm-bb1-link.telia.net [213.155.132.208]
11 34 ms * 35 ms ffm-b10-link.telia.net [80.91.247.185]
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 * * * Request timed out.
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.

 

Er det noen som vet hva som er galt, evt hvordan dette kan fikses? Vi har Get Loqal nett

Endret av FuJJi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt samme problem med nett fra Next. Kjør traceroute regelmessig og se om det er routere som peker seg ut og lever resultatet til NG så de kan se om de kan avhjelpe problemet.

 

De byttet ut flere sentrale routere etter at jeg sendte inn tracelogger. Det tok litt tid men de fikset det faktisk så det skal de ha honnør for.

Lenke til kommentar

Hva slags utstyr har dere og hvordan er ting koblet sammen? I hvilke porter?

Ser ut som dere har koblet noe feil mtp 1 og 2 hopp:

 

1 1 ms 1 ms 2 ms router.asus.com [192.168.3.1]
2 3 ms 3 ms 3 ms 192.168.1.1

 

Nr. 1 skulle ha hatt IP adressen til nr 2. og Asus bruker ikke 192.168.3.0 subnettet, så vidt jeg vet.. De bruker 192.168.1.0..

 

Sier ikke at dette er årsaken til problemet, men det er et problem i seg selv som bør fikses uansett...

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem med nett fra Next. Kjør traceroute regelmessig og se om det er routere som peker seg ut og lever resultatet til NG så de kan se om de kan avhjelpe problemet.

 

De byttet ut flere sentrale routere etter at jeg sendte inn tracelogger. Det tok litt tid men de fikset det faktisk så det skal de ha honnør for.

Vi hadde vist Get Loqal nett

Lenke til kommentar

Hva slags utstyr har dere og hvordan er ting koblet sammen? I hvilke porter?

Ser ut som dere har koblet noe feil mtp 1 og 2 hopp:

 

1 1 ms 1 ms 2 ms router.asus.com [192.168.3.1]

2 3 ms 3 ms 3 ms 192.168.1.1

 

Nr. 1 skulle ha hatt IP adressen til nr 2. og Asus bruker ikke 192.168.3.0 subnettet, så vidt jeg vet.. De bruker 192.168.1.0..

 

Sier ikke at dette er årsaken til problemet, men det er et problem i seg selv som bør fikses uansett...

 

Routeren er http://www.asus.com/Networking/RTN56U/. Har koblet nettverkskabelen fra den gamle routeren inn i den nye og disconnecta den gamle. Måtte gjøre det slik fordi kabelen som kommer fra veggen er koblet med 2 ledere inn i den gamle routeren uten endestykke. Vi bruker alle trådløst nett. Ingen av oss har peiling på dette så kan du forklare hva "mtp 1 og 2 hopp" er? Takk for svar forresten

Lenke til kommentar

Hvordan er det koblet nå? I hvilke porter?

 

Skjønte ikke en dritt av hva du mente med forklaringa på kabelen fra veggen greia.... Prøv igjen... ;)

 

Hopp 1: 1 1 ms 1 ms 2 ms router.asus.com [192.168.3.1]

Hopp 2: 2 3 ms 3 ms 3 ms 192.168.1.1

Hehe. Altså det kommer en kabel igjennom veggen. Altså der nettet kommer inn i huset. 2 av lederene fra kabelen er koblet direkte inn på to klemmer inne i den gamle routeren. De andre 2 er klippet bort. Derfor måtte vi ta en LAN kabel fra den gamle routeren inn i den nye. Kabelen går ut fra LAN1 utgangen på dem gamle og inn i en egenstående utgang med et symbol som kan ligne på en (Ø) evt en planet med ring rundt på den nye routeren. Håper dette ble bedre. Kan ta bilder hvis det er preferert

Lenke til kommentar

Ja vil gjerne ha bilder! ;)

 

Etter hva jeg vet om Get (og Loqal), så bruker de enten Coax eller fiber.. Uansett, så må dere garantert bruke modemet/"boksen" fra Get for å få nettilgang...

 

Men ta bilder av denne kabelen fra veggen, hvor den går hen, alle koblinger mellom utstyr etc... Gidder ikke å drive og tenke eller spekulere i opplegget deres før jeg har sett det selv... :tease:

Lenke til kommentar

Ja vil gjerne ha bilder! ;)

 

Etter hva jeg vet om Get (og Loqal), så bruker de enten Coax eller fiber.. Uansett, så må dere garantert bruke modemet/"boksen" fra Get for å få nettilgang...

 

Men ta bilder av denne kabelen fra veggen, hvor den går hen, alle koblinger mellom utstyr etc... Gidder ikke å drive og tenke eller spekulere i opplegget deres før jeg har sett det selv... :tease:

 

http://imgur.com/irBncDP

Her er 6 bilder.

Bilde 1 viser hvor kabelen kommer fra veggen og inn i den gamle routeren.

Bilde 2 viser hvor kabelen går fra den gamle routeren til den nye.

Bilde 3 viser andre utganger

Bilde 4 viser et blurry bilde av hva som lyser på den gamle

Bilde 5 viser hvor den går inn i den nye routeren.

Bilde 6 er diverse lys som lyser der

Lenke til kommentar

Hehe.. Var det jeg trodde....:p Du har Coax kabel inn i Inteno routeren fra Get.. Den andre du prater om er mye mulig analog telefonkabel som er koblet til Intenoen, og har ingenting med nettet å gjøre...

 

Men er du sikker på at dere ikke har fiber???

 

Ellers så er det koblet korrekt, men dere har ikke satt Intenoen i bridge modus...

Logg deg inn på den (10.0.0.1 - koble deg direkte til den med kabel) og legg ut bilder av alle menyene her, eller ring Loqal og be dem sette den i bridge... Vet ikke hvilken model du har eller om du har fiber eller faktisk Coax...

Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble direkte til det trådløse nettet til modemet? Faller det ut like ofte da? Jeg ser at dere kjører med dobbel NAT, noe som er litt uheldig og kan skape ustabilitet, og du bør forsøke å enten sette modemet i bridge, eller la være å bruke NAT i den nye ruteren du har kjøpt.

 

Det andre jeg la merke til er at det ikke er noen antennekontakt der modemet står. Nå vet ikke jeg hvor den kabelen kommer fra, og det er jo mulig det står en kontakt i rommet ved siden av, men om ikke så vil du få alt for kraftige signaler inn på modemet, som kan skape ustabilitet.

 

Edit: nevermind, ser det også kommer inn en fiber, da er det vel fiber da.

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Hehe.. Var det jeg trodde.... :p Du har Coax kabel inn i Inteno routeren fra Get.. Den andre du prater om er mye mulig analog telefonkabel som er koblet til Intenoen, og har ingenting med nettet å gjøre...

 

Men er du sikker på at dere ikke har fiber???

 

Ellers så er det koblet korrekt, men dere har ikke satt Intenoen i bridge modus...

Logg deg inn på den (10.0.0.1 - koble deg direkte til den med kabel) og legg ut bilder av alle menyene her, eller ring Loqal og be dem sette den i bridge... Vet ikke hvilken model du har eller om du har fiber eller faktisk Coax...

 

Er veldig usikker på om det faktisk er fibernett. Skal ringe Get i morgen. skal gi deg update da! Takk for svar forresten!

Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble direkte til det trådløse nettet til modemet? Faller det ut like ofte da? Jeg ser at dere kjører med dobbel NAT, noe som er litt uheldig og kan skape ustabilitet, og du bør forsøke å enten sette modemet i bridge, eller la være å bruke NAT i den nye ruteren du har kjøpt.

 

Det andre jeg la merke til er at det ikke er noen antennekontakt der modemet står. Nå vet ikke jeg hvor den kabelen kommer fra, og det er jo mulig det står en kontakt i rommet ved siden av, men om ikke så vil du få alt for kraftige signaler inn på modemet, som kan skape ustabilitet.

Hmm må ha litt forklaring på hva dobbel NAT er. Men antennen går rett inn i tven på motsatt side av rommet.

Lenke til kommentar

Dobbel NAT er når begge routerene driver med automatisk port-forwarding. Veldig (dårlig) enkelt forklart.

 

 

Jeg har samme nett som deg. Hos meg er det coax (?) fra en boks som står ved husveggen og fiber derfra.

 

Loqal (Get) nekter deg å sette routeren i bridge. Har mast om dette lenge, men de vil ikke fordi dette vil bruke en ekstra ip-adresse. Man skal ha en GOD grunn til før man får dette gjennom. Jeg ga de en lang logg over alle gangene nettet hadde falt ned de siste dagene, men det hjalp ikke. Eneste jeg fikk var en oppdatering til routeren, noe som ikke hjalp. Det som ofte skjedde var at NAT-delen på routeren kræsja og den ikke godtok mer, noe som førte til veldig ustabilt nett helt til jeg restarta routeren. Har klagd på dette, men det kunne de ikke skjønne noe av på kundeservicen. Har gitt opp hele greia og gjort dette:

 

 

1. Gå inn på den routeren som henger på veggen. Adressen er vel http://192.168.1.1, brukernavn: "user", passord "loqal"

 

2. Legg inn fast IP-adresse på den nye routeren (Advanced Setup -> LAN). I mitt tilfelle 192.168.1.2. Dette krever mac-adressen på den nye routeren og den finner du under den nye routeren.

 

3. Satt DMZ (Advanced Setup -> NAT -> DMZ Host) til den nye trådløse routeren min (Linksys ett-eller-annet med AC nettverk for å få litt mer fart og stabilitet). I mitt tilfelle 192.168.1.2. Dette gjør at alt blir sendt hit, bortsett fra eventuelle unntaksregler man kan lage.

 

4. Konfigurer den nye routeren som en vanlig router med en annen IP-range (f.eks. 10.0.0.x) og sjekk at den får internett.

 

5. Deaktivere wifi på den gamle routeren.

Lenke til kommentar

Dobbel NAT er når begge routerene driver med automatisk port-forwarding. Veldig (dårlig) enkelt forklart.

 

 

Jeg har samme nett som deg. Hos meg er det coax (?) fra en boks som står ved husveggen og fiber derfra.

 

Loqal (Get) nekter deg å sette routeren i bridge. Har mast om dette lenge, men de vil ikke fordi dette vil bruke en ekstra ip-adresse. Man skal ha en GOD grunn til før man får dette gjennom. Jeg ga de en lang logg over alle gangene nettet hadde falt ned de siste dagene, men det hjalp ikke. Eneste jeg fikk var en oppdatering til routeren, noe som ikke hjalp. Det som ofte skjedde var at NAT-delen på routeren kræsja og den ikke godtok mer, noe som førte til veldig ustabilt nett helt til jeg restarta routeren. Har klagd på dette, men det kunne de ikke skjønne noe av på kundeservicen. Har gitt opp hele greia og gjort dette:

 

 

1. Gå inn på den routeren som henger på veggen. Adressen er vel http://192.168.1.1, brukernavn: "user", passord "loqal"

 

2. Legg inn fast IP-adresse på den nye routeren (Advanced Setup -> LAN). I mitt tilfelle 192.168.1.2. Dette krever mac-adressen på den nye routeren og den finner du under den nye routeren.

 

3. Satt DMZ (Advanced Setup -> NAT -> DMZ Host) til den nye trådløse routeren min (Linksys ett-eller-annet med AC nettverk for å få litt mer fart og stabilitet). I mitt tilfelle 192.168.1.2. Dette gjør at alt blir sendt hit, bortsett fra eventuelle unntaksregler man kan lage.

 

4. Konfigurer den nye routeren som en vanlig router med en annen IP-range (f.eks. 10.0.0.x) og sjekk at den får internett.

 

5. Deaktivere wifi på den gamle routeren.

 

Skal prøve å gjøre dette i nermeste dagene. Kan ikke si jeg skjønte alt du skrev, men skal finne ut av det! Håper det fungerer!

Lenke til kommentar

Dobbel NAT er når begge routerene driver med automatisk port-forwarding. Veldig (dårlig) enkelt forklart.

Nei, NAT brukes for å oversette interne adresser til internett adresser. Port-forwarding brukes for å kunne oversette eksterne porter til interne porter etter at man har NATet.

 

Loqal (Get) nekter deg å sette routeren i bridge. Har mast om dette lenge, men de vil ikke fordi dette vil bruke en ekstra ip-adresse.

Nei, man bruker ikke en ekstra IP-adresse når man setter en ruter i brigde modus. Man flytter bare L3 ett hakk videre i nettverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, man bruker ikke en ekstra IP-adresse når man setter en ruter i brigde modus. Man flytter bare L3 ett hakk videre i nettverket.

 

Alle jeg har snakket med på kundeservicen har sagt dette til meg uten at de har klart å forklare hvorfor. Jeg har en teori om at routeren beholder en egen ip-adresse slik at Loqal får tilgang til routeren hvis de skal oppgradere firmware o.l., men for alt det jeg vet kan de som sitter på kundeservicen være opplært til å si alt mulig rart og at dette ikke stemmer.

 

Siden jeg kjører DMZ nå får de ikke tilgang til routeren min, og derfor ikke oppgradert firmwaren, noe jeg har fått kjeft for når jeg har ringt de. Har prøvd å si at jeg må det for at routeren skal fungere optimalt, men selv det er ikke godt nok for å få lov til å sette den bridge-mode.

Lenke til kommentar

 

Alle jeg har snakket med på kundeservicen har sagt dette til meg uten at de har klart å forklare hvorfor. Jeg har en teori om at routeren beholder en egen ip-adresse slik at Loqal får tilgang til routeren hvis de skal oppgradere firmware o.l., men for alt det jeg vet kan de som sitter på kundeservicen være opplært til å si alt mulig rart og at dette ikke stemmer.

 

Siden jeg kjører DMZ nå får de ikke tilgang til routeren min, og derfor ikke oppgradert firmwaren, noe jeg har fått kjeft for når jeg har ringt de. Har prøvd å si at jeg må det for at routeren skal fungere optimalt, men selv det er ikke godt nok for å få lov til å sette den bridge-mode.

 

Hvis de setter den i bridge og fortsatt har management på den så er det ikke bridge. Da gjør de noe annet, og later som det er bridge.

 

Hvorfor kjefter de på deg når du setter på DMZ? Står det noe sted i kontrakten din at du ikke har lov å bruke det? De er jo ikke avheging av å ha tilgang til routeren din, men de kommer nok til å se at du skal sette den tilbake til orginal stand om du noen gang feilmelder linja di.

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...