Gå til innhold

Nanoteknologi


Hardrocktarzan

Anbefalte innlegg

Hehe.. Jeg driver og ser på de forskjellige nanoteknologi studiene i Norge.

 

Ser det er tre stykker:

- Nanoteknologi i Trondheim (6.1)

- Nanoteknologi i Bergen (5.2)

- Energi, Matrialler og Nanoteknologi i Oslo. (alle...)

 

61, 52, ... alle. Hva slags skitstudium er det siste? Hva skjer med at de andre har skyhøye krav, mens dette studiet står der åpent for alle? Hva kommer dette av?

Er dette et slags taper studium der du bare gjør teori, er aldri på lab og kan forvente at den eneste arbeidsgiveren du får etter utdanningen er rema1000?

Eller kommer det at interessen for nanoteknologi er liten. Jeg mener å jobbe med små ting er jo sikkert ikke så kult, men derrav lav interesse. Siden linja i Oslo er 2 til 3 ganger større enn de andre så er kravet deretter. Det er jo slik at de som går nanoteknologi er gutter med liten tiss eller jenter som er flatbrystet som overkompanserer til 1000(eller skal vi si milliarden..). Så det er nok ikke så mange som stolt innrømmer at de vil bli en nanoteknolog. Men sånn seriøst, tror dere det er verdt det å bruke et ekstra år til å kjempe seg opp til 5,2 i snitt eller skal jeg bare gå inn på UiO?

 

Saken er at jeg har 4 i snitt og så dårlig karakterer i språkfag at det er et mirakel at jeg snakker flytende norsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdanningen er den samme, men inntakskravet styres kun av tilbud og etterspørsel. NTNU er mer poulært, og derfor er snittet høyere der. Klarer du å komme inn på nanoteknologi vil du nok ikke ende opp på rema1000, uansett om du utdanner deg i Bergen eller i Trondheim.

Nei, nei klar over det, snakker om Oslo.. Du vet der alle kommer inn(rema1000 altså).

Endret av Hardrocktarzan
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt den negative holdningen din til UiO. Det kan være flere årsaker til snittforskjellene, bl.a renomé, antall studenter som blir tatt opp, synlighet osv. Uansett, hvis du skal sammenligne de forskjellige udanningsinstitusjonene må du se på emnene, ikke "presentasjonene av studiene". Har de samme pensum? Jeg tror den vesentligste forskjellen er at man blir "siving" på NTNU, mens man får en master in science på UiO (og UiB), men pensum er tilsynelatende likt. Du har grunnfag som matte, fysikk og kjemi, og må etter hvert velge en tilnærming til den fysiske, kjemiske eller biologiske retningen innen nanoteknologi.

Endret av Deleted
Lenke til kommentar

At studiet er åpent for alle betyr at det var flere studieplasser enn søkere. Mer vet jeg egentlig ikke om studiet i Oslo, men det jeg har hørt er at fokuset er på kjemien. Det ser i alle fall ut som om de har en del mindre fysikk enn vi har i Trondheim, men ellers burde de tre første årene burde være nogenlunde det samme. En generell greie som skiller ut NTNU fra resten er at det er et stort fokus på å ta mange fag, mens andre universiteter bruker mer tid på master- og bacheloroppgaver.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt den negative holdningen din til UiO. Det kan være flere årsaker til snittforskjellene, bl.a renomé, antall studenter som blir tatt opp, synlighet osv. Uansett, hvis du skal sammenligne de forskjellige udanningsinstitusjonene må du se på emnene, ikke "presentasjonene av studiene". Har de samme pensum? Jeg tror den vesentligste forskjellen er at man blir "siving" på NTNU, mens man får en master in science på UiO (og UiB), men pensum er tilsynelatende likt. Du har grunnfag som matte, fysikk og kjemi, og må etter hvert velge en tilnærming til den fysiske, kjemiske eller biologiske retningen innen nanoteknologi.

 

...som er akkurat det samme. "Siv.ing" er bare en glorifisert tittel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...