Gå til innhold

Våre favoritter fra arkadehallene på 90-tallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlich! :D Bra tema.:) Det var lite arkade på meg i barndommen, Lillehammer var nok ikke the place to be i så henseende, men jeg har da spilt litt i barndommen. I Åndalsnes, der deler av familien min bor, har de faktisk et 90s racing-spill i samfunnshuset tilhørende det lokale fotballaget fremdeles. Det er satt til free to play og greier og greier.:p Vanligvis står det avslått, men barna spiller det fra tid til annen vet jeg, og de digger det. Ganske artig i denne grafikkhore-tiden, at barn født etter 2000 liker et gammelt arkadespill.;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en liten arkadehall der jeg bodde (vi snakker 20 kvm) med 5-6 maskiner og en pinball-maskin. Først og fremst hadde de Street Fighter, men også Wonder Boy og noen sideskrollende beat'em-ups.

 

Nå er konseptet arkadehall så godt som dødt i Norge og såvidt jeg har sett de fleste vestlige land, men lever i beste velgående i Japan. Der har man fortsatt enorme arkadehaller over flere etasjer og mange går dit for å spille i stedet for å sitte hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlich! :D Bra tema.:) Det var lite arkade på meg i barndommen, Lillehammer var nok ikke the place to be i så henseende, men jeg har da spilt litt i barndommen. I Åndalsnes, der deler av familien min bor, har de faktisk et 90s racing-spill i samfunnshuset tilhørende det lokale fotballaget fremdeles. Det er satt til free to play og greier og greier.:p Vanligvis står det avslått, men barna spiller det fra tid til annen vet jeg, og de digger det. Ganske artig i denne grafikkhore-tiden, at barn født etter 2000 liker et gammelt arkadespill.;)

 

Nå om dagen er jo piksellert grafikk en stil, og ikke nødvendigvis noe som blir sett på som "gammelt" :)

Lenke til kommentar

Flott podcast, artig å få gjenopplivet arkadenostalgien,

 

Jeg hadde mitt møte med arkadespill i nedslitte bowlinghaller på slutten 90-tallet. Det spillet jeg husker best må være Time Crisis 2, hvor mange tiere som har forsvunnet i det spillet tør jeg ikke tenke på en gang. Den maskinen holdt det faktisk gående helt til den lokale bowlinghallen ble lagt ned for noen få år siden. Jeg glemmer heller ikke klassikeren Crazy Taxi.

 

Den beste arkadeopplevelsen jeg har hatt må likevel ha vært under en korpstur til Bournemouth i England. Da kom vi over en gammel arkadehall som fortsatt var i drift, og det var ikke få timer av turen som ble tilbragt der. Det hjalp heller ikke at den samme hallen også kunne tilby LazserX,

Lenke til kommentar

Oh man... Pit Fighter... Hadde det på SNES... Det må jo være et av de dårligste spillene som noengang er laget.

Ikke bare ser det eksepsjonelt dårlig ut for sin tid, men gameplayet er minst like horribelt, samme musikk droner konstant i bakgrunnen alltid, og det er helt umulig å overleve forbi de første par kampene uten å bruke Action Replay koder...

 

Heldigvis "kjøpte" jeg det bare fordi det fulgte med i en pakke sammen med Donkey Kong Country og Blazing Skies, til samme prisen som man fikk ett spill for de fleste andre steder. Syns synd på de som faktisk betalte full pris for det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arcade-fighters fra nittitallet ja, spennende:) Det var jeg faktisk borti så smått. I barndommen på Nintendo 64. Hadde et dystert og blodig slåssespill i god gammel Mortal Kombat-stil under navnet Mace: The Dark Age. Angivelig an arcadeport. Rimelig brutale greier for en 10-12 åring, så brutalt at mine foreldre pleide å gjemme det, men jeg fant det alltid gjemt bakerst i en hylle et eller annet sted;) Noen gode karakterer(man kan låse opp en høne og en dverg i en tømmerrobot i tillegg til dine vanlige riddere, snertne damer fra østen, demoner og samuraier) og et mørkt metalsoundtrack i mono!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arcade-fighters fra nittitallet ja, spennende:) Det var jeg faktisk borti så smått. I barndommen på Nintendo 64. Hadde et dystert og blodig slåssespill i god gammel Mortal Kombat-stil under navnet Mace: The Dark Age. Angivelig an arcadeport. Rimelig brutale greier for en 10-12 åring, så brutalt at mine foreldre pleide å gjemme det, men jeg fant det alltid gjemt bakerst i en hylle et eller annet sted;) Noen gode karakterer(man kan låse opp en høne og en dverg i en tømmerrobot i tillegg til dine vanlige riddere, snertne damer fra østen, demoner og samuraier) og et mørkt metalsoundtrack i mono!

 

Interessant! Har ikke hørt om det spillet, men er riktignok lite bevandret innenfor N64 fighterspill.

Lenke til kommentar

Fin episode. Gøy å ha Ketil med igjen. Når man bare hadde en 8-bits maskin hjemme så var de arkadespillene som man traff på ganske så imponerende saker.

 

I dag har man flere muligheter til å gjennoppleve gårsdagens arkadespill. Om man har lyst på en skikkelig arkadestikke, og har en munch og noen flagstaer å bruke på det, så ser denne butikken veldig lovende ut:

http://shadaloo.eu/shadaloo-shop/stick-configurator

 

Jeg har ikke handlet selv derfra ennå, så jeg kan ikke gå god for den, men det er mange filmer fra fornøyde kunder på youtube. En ting jeg likte godt var at butikken gir deg så mye valgfrihet. Du kan velge hva slags knappeoppsett du vil ha, hvilken type stikke, eventuelt motiv og mye mer. Stikka virker til PC, Xbox 360 og PS3. Men om du vil at den skal fungere til alle tre og ikke bare to av de så må du betale litt ekstra.

 

Og ja, Wonderboy-serien må være en av de som er mest forvirrende å prøve å få noen oversikt på. For de som har lyst til å lese om hele Wonderboy-serien så vil jeg anbefale denne artikkelen:

http://www.hardcoregaming101.net/wonderboy/wonderboy.htm

Endret av Golgatha Kredittvurdering
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Ah, arcadespill - mitt første minne for min del var å spille Terminator 2: Judgment Day på M/S Peter Wessel i 1992-3. I den anledning vil jeg gjerne takke den tenåringen som så mitt måpende blikk, og lengselen i min sjel, og ut av ren og skjær godhet, overlot de siste par credits-ene til meg. Håper du leser dette!

 

Spillet var i alle fall temmelig konge, ettersom vi alle vet at UZI var det kuleste våpen som man visste om på barneskolen, og grafikken var jo temmelig hinsides alt som jeg kunne dra på min 386 SX-25 som stod hjemme. Selve gameplayet minns jeg at var so-so.

 

Ellers er det jo også minner fra ferietur til Mallorca i '97, hvor spill som da Time Crisis, Alpine Racer og Daytona USA ble spilt. Husker at Daytona USA lamslo meg fullstendig, og når jeg tenker tilbake på det nå, så husker jeg at det spillet så ut som 1080p i 60fps, men jeg har en viss følelse av at det kanskje ikke stemmer om jeg hadde spilt det i dag.

 

Arkadene har jo for lengst forsvunnet, så det var en veldig hyggelig tur ned memory lane med denne episode.

 

Jeg hører på Rad Crew i bilen, og jeg skulle ønske at dere i fremtiden kunne starte å legge ut videoer og linker som dere refererer til underveis i showet på nyhetspostene her på Gamer.no og RadCrew.net.

 

Keep it rad!

Lenke til kommentar

Fin episode. Gøy å ha Ketil med igjen. Når man bare hadde en 8-bits maskin hjemme så var de arkadespillene som man traff på ganske så imponerende saker.

 

I dag har man flere muligheter til å gjennoppleve gårsdagens arkadespill. Om man har lyst på en skikkelig arkadestikke, og har en munch og noen flagstaer å bruke på det, så ser denne butikken veldig lovende ut:

http://shadaloo.eu/shadaloo-shop/stick-configurator

 

Jeg har ikke handlet selv derfra ennå, så jeg kan ikke gå god for den, men det er mange filmer fra fornøyde kunder på youtube. En ting jeg likte godt var at butikken gir deg så mye valgfrihet. Du kan velge hva slags knappeoppsett du vil ha, hvilken type stikke, eventuelt motiv og mye mer. Stikka virker til PC, Xbox 360 og PS3. Men om du vil at den skal fungere til alle tre og ikke bare to av de så må du betale litt ekstra.

 

Og ja, Wonderboy-serien må være en av de som er mest forvirrende å prøve å få noen oversikt på. For de som har lyst til å lese om hele Wonderboy-serien så vil jeg anbefale denne artikkelen:

http://www.hardcoregaming101.net/wonderboy/wonderboy.htm

 

Kjekt å høre at jeg er velkommen tilbake i showet. Håper å få deltatt enda mer framover. Kom på i etterkant at det er mye å snakke om når det gjelder å bygge sin egen arkademaskin. Du nevner nettopp dette med de fantastiske stikkene, buttons som tåler mye mashing etc.
Lenke til kommentar
Flott podcast! Mange bra titler som blir nevnt. Ingenting slo et bra arcade spill. Kunne sitte lenge bare å se på att andre spilte, eller demo spillinga for den saks skyld. Mine favoritter var bl.a Final Fight, Dragon Ninja, Altered Beast, Rolling Thunder, Aero Fighters, Salamander, Prehistoric Isle, Chase HQ, Sunset Riders, Rastan Saga, Captain Commando, Bubble Bobble, Street Fighter II, Mortal Kombat, Cabal, Arkanoid, WWF WrestleFest, Raiden, Afterburner, RoboCop og Combat School. Spill fra gamle selskap som Data East, SNK, Taito, Jaleco, Irem, Leland, Mitchell, Technos og Seibu. Så vidt jeg vet eksisterer dem vel ikke lenger, men navna sitter like godt i hukommelsen som tidligere nevnte Ocean.


Husker så altfor godt første gangen jeg var på slutten i Altered Beast og hadde 1 credit igjen. Rett før bossen var ferdig, så trykket en frekk liten pjokk, som ikke rakk opp til spakene engang, inn 2p knappen og brukte den siste crediten. Og jeg var sef tom for penger. FØKK!! Akkurat da hadde en Shoryuken vært på sin plass... Når det gjelder Mortal Kombat så var det litt sjef å lenge være den eneste på stedet som kunne fatalities komboene. Dem fant jeg i EGM som jeg kjøpte på Narvesen. Beste var når du i 2 player avsluttet en kamp med en fatality mot en som ikke viste att det var noe sånt i spillet engang. Gjerne Sub-Zeros spinal rip eller Kanos heart remover. Priceless!


Av pistol spill synest nesten det er litt skam att dere ikke nevnte Operation Wolf. Det var jo sykt kult å se den Uzien montert på en arcademaskin.


Husk; "Winners Don't Use Drugs" ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Flott podcast! Mange bra titler som blir nevnt. Ingenting slo et bra arcade spill. Kunne sitte lenge bare å se på att andre spilte, eller demo spillinga for den saks skyld. Mine favoritter var bl.a Final Fight, Dragon Ninja, Altered Beast, Rolling Thunder, Aero Fighters, Salamander, Prehistoric Isle, Chase HQ, Sunset Riders, Rastan Saga, Captain Commando, Bubble Bobble, Street Fighter II, Mortal Kombat, Cabal, Arkanoid, WWF WrestleFest, Raiden, Afterburner, RoboCop og Combat School. Spill fra gamle selskap som Data East, SNK, Taito, Jaleco, Irem, Leland, Mitchell, Technos og Seibu. Så vidt jeg vet eksisterer dem vel ikke lenger, men navna sitter like godt i hukommelsen som tidligere nevnte Ocean.
Husker så altfor godt første gangen jeg var på slutten i Altered Beast og hadde 1 credit igjen. Rett før bossen var ferdig, så trykket en frekk liten pjokk, som ikke rakk opp til spakene engang, inn 2p knappen og brukte den siste crediten. Og jeg var sef tom for penger. FØKK!! Akkurat da hadde en Shoryuken vært på sin plass... Når det gjelder Mortal Kombat så var det litt sjef å lenge være den eneste på stedet som kunne fatalities komboene. Dem fant jeg i EGM som jeg kjøpte på Narvesen. Beste var når du i 2 player avsluttet en kamp med en fatality mot en som ikke viste att det var noe sånt i spillet engang. Gjerne Sub-Zeros spinal rip eller Kanos heart remover. Priceless!
Av pistol spill synest nesten det er litt skam att dere ikke nevnte Operation Wolf. Det var jo sykt kult å se den Uzien montert på en arcademaskin.
Husk; "Winners Don't Use Drugs" ;)

 

 

Hehe.. mange fine minner fra arkadehallenes dager! Ikke mange jeg kjente som kunne fatalities da de spilte på arkadeversjonen. Vi skrev ned endel av dem da vi spilte MK på Amiga synes jeg å memorere.

 

Operation Wolf så unektelig kult ut ja. Men har ikke satt noen dype spor, ergo ble det ikke nevnt :-P

Rastan Saga har jeg heller aldri prøvd. Ligner på Jewel Masters (Sega Megadrive) synes jeg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...