Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

noe og lese?, om du tenker på selvord kan dette hjelpe deg!


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

"Om du tenker på selvmord, lest dette først:
Om du har selvmordstanker nå, vær så snill og stop og les denne. Det vil bare ta rundt fem minutter. Jeg vil ikke snakke deg ut av dine vonde følelser. Jeg er ikke en terapaut eller noen som helst annen helse person, bare en som vet hvordan det er å ha det vondt.
Jeg vet ikke hvem du er, eller hvorfor du leser denne siden. Jeg vet bare at i dette øyeblikk, leser du denne, og det er bra. Jeg kan anta at du er her fordi du har problemer og vurderer å avslutte livet ditt. Jeg ville foretrukket å være med deg i dette øyeblikket, å sitte og snakke med deg, ansikt til ansikt. Men siden det ikke er mulig, må vi nøye oss med dette.
Jeg kjenner mange som har ønsket å begå selvmord, så jeg har en liten ide om hvordan du kan føle seg. Jeg vet at du ikke er ute etter å lese en lang bok, så jeg skal holde det kort. Mens vi er sammen for de neste fem minutter, har jeg fem praktiske enkle ting jeg ville likt å dele med deg. Jeg vil ikke krangle med deg om selvmordstankene, men jeg kan forestille meg at om du tenker det, føler du deg temmelig dårlig.
Du leser ennå, og det er veldig bra. Jeg vil be deg om å bli hos meg resten av denne siden. Jeg håper det betyr at du er en liten bit usikker, et sted langt inne, om du virkelig vil avslutte livet ditt. Å være usikker på å dø er okei, og normalt. Det at du faktisk fremdeligs er i live i dette minuttet betyr at du fremdeligs er litt usikker. Det betyr at selv om du vil dø, vil en del av deg samtidlig leve. Så la oss holde på det, og fortsette i noen få minutter.

Begynn med å tenke over denne setningen:

"Selvmord er ikke valgt,
det skjer når smerte overgår reursene for å takle smerte."
Det er hva det handler om. Du er ingen dårlig person, eller gal, eller svak, fordi du føler deg suicidal. Det betyr ikke at du egentlig vil dø - det betyr bare at du har mer smerte enn du kan handle med akkurat nå. Om jeg begynner å putte på vekter på skuldrene dine, vil du eventuelt collapse om jeg putter på nok vekter. Uansett hvor mye du vil fortsette å stå. Vilje har ingenting å gjøre med det. Du ville selvfølgelig oppmuntre deg selv, om du kunne.

Ikke aksepter om noen forteller deg;"Det er ikke nok å være suicidal for." Det er mange typer smerte som kan føre til selvmord. Om smerten er levbar er forskjellig fra person til person. Hva som kunne vært greit for noen er kanskje for mye for deg. Om smerten bli ubærlig kommer ann på hvor stor resurser du har til å tolere den.

Når smerten overgår resursene for å tolerere smerte, blir selvmordstanker resultate. Selvmord er verken galt eller rett; det er moralt nøytralt. Det er helt enkelt at du ikke orker å takle smerten, lenger.
Du kan over komme selvmordstanker ved å gjøre en av to ting; Finne en måte å redusere smerten, eller øke dine resurser til å tolerere dem. Begge er mulige.
Nå, vil jeg gi deg fem punkter til å tenke på:
1. Du må høre at folk faktisk kommer seg mellom dette, selv folk som føler det så ille som du føler deg akkurat nå. Statistisk sett, er det en veldig god sjangse for at du kommer til å leve. Jeg håper at denne informasjonen gir deg noe form for håp.
2. Gi deg selv litt pusterom. Si til deg selv "Jeg vil vente i 24 timer før jeg gjør noenting." Eller en uke, husk at følelser og handling er to forskjellige ting, bare fordi du føler for å drepe deg selv, betyr ikke at du faktisk må gjøre det akkurati dette minutt. Putt litt mellomrom mellom dine selvmordstanker og selvmordshandling. Selv om det bare er 24 timer, du har allerede gjort det for fem minutter, bare ved å lese denne siden. Du kan gjøre det i fem minutter til, bare ved å lese resten. Fortsett, og forstå at mens du fremdeligs føler deg suicidal, handler du ikke på den følelsen, akkurat nå. Det er veldig oppmuntrende for meg, og jeg håper det er det for deg og.
3. Folk får ofte suicidle tanker fordi de søker slipp av smerten. Husk at å søke er noe du gjør, og du må være i live for å gjøre det. Du vil ikke kunne søke noe, om du er død.
4. Noen folk vil reagere dårlig på dine selvmorsdfølelser, enten fordi de er redde, eller sinte. De kan faktisk øke din smerte i stedet for å hjelpe deg, til tross for sine hensikter ved å si og gjøre tankeløse ting. Du må forstå at deres dårlige reaksjon er pga frykten, ikke deg.
Men det er folk der ute som kan være med deg i denne forferdelige tiden, og som ikke vil dømme deg, eller krangle med deg, eller sende deg til sykehus, eller snakke deg ut av hvor forferdelig du føler deg. De vil rett og slett bry seg om deg, finn en av dem. Nå. bruk dine 24 timer, eller din uke og fortell noen hva som skjer med deg, det er okei å spørre om hjelp.
Men ikke gi deg selv byrden av å prøve å håndtere dette alene, bare snakk om hvordan du kom dit du er, slipp løs masse press og det kan kanskje hjelpe deg med å øke resursene dine.
5. Selvmords følelser er, i seg selv, traumatiske. Etter at de forsvinner, må du fortsette å ta vare på deg selv. Terapi er en god ide, og det er mange forskjellige "Hjelp til selvhjelp" grupper tilgjengelige på internett.
vel, det har blitt noen minutter og du er fremdeles her med meg. Jeg er veldig glad.
Siden du har klart det så langt, fortjener du en belønning. Jeg syns du skal belønne deg selv ved å gi deg selv en gave. Gaven du skal gi til deg selv er resurs. Husk, tidligere i dette innlegget, sa jeg at ideen var å fikse at du fikk fler resurser enn du hadde smerte. Så la oss nå gi deg en resurs, eller to, eller ti. Frem til nummeret av resurser overgår smerten.
Nå, mens denne siden har gitt deg litt håp, er den beste resursen du kan gi oss selv er et annet menneske å snakke med. Om du finner noen som hører, og fortell dem hvordan du føler deg, og hvordan du kom til dette, vil du ha økt resursene dine. Vi får håpe at den første personen ikke blir den siste. Det er mange personer ute i verden som vil høre fra deg, det er tid til å se seg rundt etter dem. "


Anonymous poster hash: 1f48a...0e2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...