Gå til innhold

De viktigste spillene fra dagens konsollgenerasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Halo 3 har ikke en plass på listen for det var ikke en sjangerdefinerende tittel på denne konsollgenerasjonen. Halo: CE derimot var en tittel som gjorde FPS på konsoll til det det er i dag.

 

En veldig flott artikkel, godt skrevet. Enig i det meste. Mass Effect er fortsatt uten tvil det beste spillet jeg har spilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at poenget med denne listen er å nevne spill som har vært med å definere de siste åtte årene. For å ta eksemplene fra posten over, GTA V er både et svanesang-spill og kommer neppe til å i ettertid huskes som like epokegjørende som f.eks. Red Dead Redemption. Metroid Prime hører til generasjonen før den det er snakk om. Twilight Princess er en parantes blant Zelda-spill, et klønete forsøk på å appellere til en innbilt "core"-demografi som er flankert av de mye sterkere Wind Waker ( som uansett er forrige generasjon) og Skyward Sword (et av de få spillene som gjorde fornuftig bruk av Wiimoten).

Hvis vi tenker på konsollgenerasjonene som et periodiseringsverktøy i spillhistorie - som det legges opp til her - så er det naturlig å inkludere også PC-spill som LoL her.

Halo 3 var et helt greit spill, men det er vanskelig å presentere noen overbevisende argumenter for at det definerte denne generasjonen på samme måte som 1-2 definerte den forrige. I førstepersonssammenheng var dette Call of Duty sin generasjon. Hvis noen lurer på hvorfor Gears of War er på listen, så er forklaringen også ganske enkel: Gears of War er for tredjepersonskyterne hva Doom var for FPS-en. Klistre-dekningssystemer er nå sjangerstandarden, og det har sågar funnet veien inn i førstepersonsspill.

Synes selv gjerne at listen kunne vært lenger, mer eklektisk og er selvsagt uenig i at noen av valgene egentlig er den beste representasjonen av det de skal illustrere. For eksempel er det et stort, Dark Souls-formet hull der. Men slikt er det vanskelig å komme utenom. Du er ikke unik om du synes noe tilsvarende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg vil anta at poenget med denne listen er å nevne spill som har vært med å definere de siste åtte årene. For å ta eksemplene fra posten over, GTA V er både et svanesang-spill og kommer neppe til å i ettertid huskes som like epokegjørende som f.eks. Red Dead Redemption. Metroid Prime hører til generasjonen før den det er snakk om. Twilight Princess er en parantes blant Zelda-spill, et klønete forsøk på å appellere til en innbilt "core"-demografi som er flankert av de mye sterkere Wind Waker ( som uansett er forrige generasjon) og Skyward Sword (et av de få spillene som gjorde fornuftig bruk av Wiimoten).

 

Hvis vi tenker på konsollgenerasjonene som et periodiseringsverktøy i spillhistorie - som det legges opp til her - så er det naturlig å inkludere også PC-spill som LoL her.

 

Halo 3 var et helt greit spill, men det er vanskelig å presentere noen overbevisende argumenter for at det definerte denne generasjonen på samme måte som 1-2 definerte den forrige. I førstepersonssammenheng var dette Call of Duty sin generasjon. Hvis noen lurer på hvorfor Gears of War er på listen, så er forklaringen også ganske enkel: Gears of War er for tredjepersonskyterne hva Doom var for FPS-en. Klistre-dekningssystemer er nå sjangerstandarden, og det har sågar funnet veien inn i førstepersonsspill.

 

Synes selv gjerne at listen kunne vært lenger, mer eklektisk og er selvsagt uenig i at noen av valgene egentlig er den beste representasjonen av det de skal illustrere. For eksempel er det et stort, Dark Souls-formet hull der. Men slikt er det vanskelig å komme utenom. Du er ikke unik om du synes noe tilsvarende.

Tuller du? twlight princess er fantastisk. men skyward sword var bare tragisk dårlig og metroid prime 3 tilhører den generasjonen det er snakk om

Lenke til kommentar

Viktige = populære? Bør ikke viktigheten av et spill reflektere hva spillet tilføyde sin sjanger, om ikke mediet som helhet? Super Mario Bros til NES var et viktig spill fordi det skapte den sideskrollende plattformsjangeren og markerer et klart vannskille. På samme måte etablerte Dragon Quest konsollrollespillet og Legend of Zelda la grunnlaget som alle Zelda-spill siden da har bygd videre på med få endringer utover det kosmetiske (med unntak av Zelda II som skiller seg klart ut).

 

Slik sett kan jeg være enig med deler av listen; Portal, ok. Angry Birds, absolutt et vannskille. Assassin's Creed? Joda. Men; Gears of War og CoD? De solgte godt, men dette er helt standard FPS-spill som vi har sett utallige versjoner av på dette tidspunktet; Doom og Quake var viktige, GoW og CoD er det ikke. FPS-sjangeren ville levd i beste velgående også uten GoW og CoD - noe som ikke er det samme som å si at de er dårlige spill. Uncharted? Det er Tomb Raider med en mannlig hovedrolle, bedre grafikk og historiefortelling. Skyrim? Den er den eldgamle (dog gode) Elder Scrolls-formelen, som har vært godt etablert helt siden Daggerfall. Wii Sports? Tuller dere med meg? Jeg har vel knapt spilt en mindre viktig tittel enn Wii Sports.

 

:nei:

 

NB: Før noen skal ta meg på det vil jeg si at jeg er klar over at GoW strengt tatt er en tredjepersonsskyter, men det forandrer ikke saken.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Selv hadde jeg likt å se DisHonored og Dark Souls her Og jeg skjønner ikke helt hvorfor Gears of War er på listen, men ellers er jeg helt enig!:)

 

Såklart måtte Gears of War være på listen. Spillet gjenoppfant jo tredjepersonsskyteren som Residen Evil 4 tisligere hadde pionert, og spillet er nok hovedgrunnen til at nesten alle andre spill kom i ulike nyanser av brunt og grumsete. Dekningssystemet deres var jo også revolusjonerende. Dette er ikke egentlig positive ting, men spillet hadde enorm påvirkning på spiillmediet da det kom, og det ble lagd mange mer eller mindre vellykkede kloner.

 

Ellers en veldig bra liste. Ingenting jeg egentlig savner her, og jeg synes dere har oppsummert generasjonen svært bra. Noen vil nok påstå at uncharted 2 burde danket ut det første spillet, ettersom toern nok hadde større virkning, men jeg liker det første spiller også, så det er helt greit.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Tuller du? twlight princess er fantastisk. men skyward sword var bare tragisk dårlig og metroid prime 3 tilhører den generasjonen det er snakk om

 

Nei, nei, og ja. Men som med Halo 3 så har ikke den siste utgivelsen i en serie som hadde sine glansdager på GameCube noe å gjøre på en liste over viktige spill fra denne generasjon.

 

Spartapus: CoD4 fikk definere retningen til en av de mest populære spillsjangrene i nesten et tiår framover. Det må sies å kvalifisere som viktig. Jamfør også det jeg skrev over om Gears of War. Kvalitet er, som du sier, ikke synonymt med "viktighet". Uncharted er viktig fordi det representerer en tilpasning av Tomb Raider/Action-Adventure-formelen til et publikum som synes det er for vanskelig å gjennomføre plattformingsekvenser manuelt. Det er ganske talende når Tomb Raider-rebooten henter nesten hele mekanikken fra Uncharted.

 

Wii Sports er viktig fordi det symboliserer Wii-farsotten og er et spill med nesten 100% attach rate blant Wii-eiere. Et av få spill til en gammeldags hjemmekonsoll som nesten alle i dag har spilt eller hørt om.

 

Fremdeles usikker på hva jeg synes burde være på listen av Oblivion og Skyrim.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Nei, nei, og ja. Men som med Halo 3 så har ikke den siste utgivelsen i en serie som hadde sine glansdager på GameCube noe å gjøre på en liste over viktige spill fra denne generasjon.

 

Spartapus: CoD4 fikk definere retningen til en av de mest populære spillsjangrene i nesten et tiår framover. Det må sies å kvalifisere som viktig. Jamfør også det jeg skrev over om Gears of War. Kvalitet er, som du sier, ikke synonymt med "viktighet". Uncharted er viktig fordi det representerer en tilpasning av Tomb Raider/Action-Adventure-formelen til et publikum som synes det er for vanskelig å gjennomføre plattformingsekvenser manuelt. Det er ganske talende når Tomb Raider-rebooten henter nesten hele mekanikken fra Uncharted.

 

Wii Sports er viktig fordi det symboliserer Wii-farsotten og er et spill med nesten 100% attach rate blant Wii-eiere. Et av få spill til en gammeldags hjemmekonsoll som nesten alle i dag har spilt eller hørt om.

 

Fremdeles usikker på hva jeg synes burde være på listen av Oblivion og Skyrim.

Det meed wii sport er jeg helt enig i, første spillet ever til wii men elsker det fortsatt:) bare synd dem ikke har gitt ut noe wii u sport

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...