Gå til innhold

Hvorfor vil Norgesenergi ha meg til å bytte avtale?


Dux ducis

Anbefalte innlegg

I disse dager blir jeg oppringt av Norgesenergi. De vil at jeg skal gå fra Gul e-strøm til noe annet. Visstnok en avtale hvor jeg betaler en fast månedspris uansett forbruk.

 

Kynisk som jeg er så tenker jeg at de ikke hadde giddet å bruke penger på sånne ringerunder med mindre de forventer at de skal tjene penger på det. Er det noen andre som har erfaring med dette og vet om den andre strømavtalen er bedre?

 

Det kan også hende at de ringer for å gi meg noe som er billigere i for å komme konkurrenter i forkjøpet? Mulig de har plukket opp at en konkurrent setter ned prisen?

 

(Regjeringens budsjett fører visst også til endringer i strømprisen, og jeg er usikker på om dette henger sammen.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maset fra telefonselgere fra de forskjellige strømleverandørene er jo noe du ikke slipper unna uansett hvor du bor her i Norge. Står du som eier av strømabbonement, ja så går jeg ut fra at du som meg også får høre litt av hvert. Om de så er bedre eller dårlige så ringer de.

Ikke at de som satt ved telefonen som regel ante noe som helst om produktet de solgte. Ja, ikke engang hvordan de regnet seg frem til den totale strømregningen fra dem. :closedeyes:

Så jeg går ut ra at det ikke er alt for unormalt å ha en gjeng underbetalte og hodeløse telefonselgere hvor eneste egenskap er at de kan snakke med folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremtidens strømpriser er vanskelig å spå, men ditt eget forbruk burde være rimelig enkelt å få en oversikt over.

 

Ja, spesielt som førstegangskjøper og 6 mnd i leiligheten. Finner ikke noe fasit med kalkulatorer heller.

 

FAKTUM er at Norgesenergi vet mer om dette enn hva du og jeg noen gang kan håpe om. Derfor begynner jeg å lure på motivene når de er så pågående om at jeg skal bytte. Hva er det de vet som jeg ikke vet?

 

Du følger vel premissene mine? De KASTER ikke penger på ringerunder hvis de ikke tror de kan bli bedre stilt av å overføre oss til andre typer avtaler?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig i at deres eneste motivasjon er å tjene penger, enten ved å beholde deg som kunde eller å tjene mer på deg. Det kan imidlertid tenkes at dere begge tjener på det, men for å finne ut av det må du nesten sammenligne hva du betaler nå og hva de tilbyr deg.

 

Det jeg personlig tror er at den nye avtalen vil bli dyrere for de aller fleste, men mange er villig til å betale litt ekstra for forutsigbarhet.

 

Det du uansett burde gjøre er å sjekke Konkurransetilsynets oversikt over kraftpriser. Kanskje en annen tilbyder er billigere uansett hva Norgesenergi kan tilby deg?

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

 

Ikke verre?

 

Jeg kunne prøvd, men det ville krevd en god del analyse av strømpriser fremover i tid samt mer erfaring med mitt eget forbruk.

 

Eget forbruk er spesifisert på regningene..? Ofte også i en graf oppimot forbruket i fjor.

 

Uansett er det nesten ingen prisutsatte bransjer som ringer til allerede eksisterende kunder for å selge noe dyrere.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig i at deres eneste motivasjon er å tjene penger, enten ved å beholde deg som kunde eller å tjene mer på deg. Det kan imidlertid tenkes at dere begge tjener på det, men for å finne ut av det må du nesten sammenligne hva du betaler nå og hva de tilbyr deg.

 

Det jeg personlig tror er at den nye avtalen vil bli dyrere for de aller fleste, men mange er villig til å betale litt ekstra for forutsigbarhet.

 

Det du uansett burde gjøre er å sjekke Konkurransetilsynets oversikt over kraftpriser. Kanskje en annen tilbyder er billigere uansett hva Norgesenergi kan tilby deg?

 

Det grunnleggende premisset i denne tråden er asymmetrisk informasjon. De vet mer enn meg, og kan således geleide meg inn på en avtale som er mer gunstig for dem.

 

 

Eget forbruk er spesifisert på regningene..? Ofte også i en graf oppimot forbruket i fjor.

 

Uansett er det nesten ingen prisutsatte bransjer som ringer til allerede eksisterende kunder for å selge noe dyrere.

 

Les det jeg skrev én gang til. :) Har ikke bodd der et helt år engang, så jeg kan ikke vite hva mitt forbruk vil være gjennom hele året. Spesielt de kalde månedene.

 

Nesten ingen? Da er vel kanskje Norgesenergi en av dem, da. :)

Lenke til kommentar

Nettopp.

Problemet er identisk med f.eks. huslån til fast eller flytende rente.

 

Det er lite du kan gjøre med dette medmindre du selv har en sterk formening om rettning på generelle rentenivået.

 

I teorien burde flytende rente bli noe billigere i lengden om rentenivået ikke endrer seg. Den er også bedre om renten går ned.

 

Om renten derimot går opp vil fast rente vise seg å være fordelaktig. Dog, du har da spørsmålet om hvor lang tid din rente er fast, og hvordan den endres over tid.

 

Generelt sett burde forskjellen i praksis ikke være særlig stor "after the fact"

Lenke til kommentar

Det er uansett åpenbart at strømleverandøren ENTEN vil binde deg for 12 nye måneder -- ELLER vil prakke på deg en dårligere avtale (med bindingstid) slik at de kan selge deg et billigere abonnement (og gjøre deg glad) ved en senere anledning. Med bindingstid.

 

Dersom du hadde noe å tjene på tilbudet de kom med -- så er det nok helt tilfeldig.

Og det er nok lite sannsynlig:

 

Du får best strømtilbud av å:

1: Undersøke hva leverandørene har å tilby.

2: Ringe leverandørene og spørre dem om de har noe bedre å tilby enn konkurrentene

 

Punkt 2 er det viktigste: Det er mange strømavtaler som ikke tilbys offentlig fordi de er gunstige, og som du kun får gjennom bruk av brekkjern.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Maset fra telefonselgere fra de forskjellige strømleverandørene er jo noe du ikke slipper unna uansett hvor du bor her i Norge. Står du som eier av strømabbonement, ja så går jeg ut fra at du som meg også får høre litt av hvert. Om de så er bedre eller dårlige så ringer de.

Hvis man reserverer seg mot telefonsalg på brreg.no så har de ikke lov til å ringe deg, og er pliktige til å "vaske" ringelistene sine med jevne mellomrom.

 

De du har et kundeforhold til har vel lov til å ringe uansett, men jeg har Ustekveikja Energi, og de har ikke ringt meg en eneste gang siden jeg begynte å bruke de for i hvert fall 10 år siden.

Lenke til kommentar

Hvis man reserverer seg mot telefonsalg på brreg.no så har de ikke lov til å ringe deg, og er pliktige til å "vaske" ringelistene sine med jevne mellomrom.

 

De du har et kundeforhold til har vel lov til å ringe uansett, men jeg har Ustekveikja Energi, og de har ikke ringt meg en eneste gang siden jeg begynte å bruke de for i hvert fall 10 år siden.

 

Det begynner å bli ways around nix-registeret også, er du medlem i coop godtar du at en del selskaper kan ringe deg, er du medlem i huseierneslandsforbund gjeldet det samme regla, nesten uansett så du i kontaktkretsen til mange selskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...