Gå til innhold

Anmeldelse: Baldur's Gate II: Enhanced Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

25$ koster dette spillet hvis du kjøper direkte fra utvikler. Orginalversjonen av BG2 koster 9.99$ på GOG. Er arbeidet Beamdog har gjort virkelig 9 av 10? Er det verdt å betale 15$ mer for, når man kan kjøpe både BG2 og BG1 for samme pris? Hiv på noen mods, og du har så og si samme produktet minus noen intetsigende karakterer. Jeg føler at Beamdog scorer mye poeng for arbeid andre har gjort her. De tar et fantastisk spill og hiver på en ny UI, bruker noen karakterer de allerede har brukt i sin forrige EE. Vips, så har de har gitt ut et "klassisk" spill og får 9\10. Jeg vet ikke...det blir ikke helt riktig syns jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

25$ koster dette spillet hvis du kjøper direkte fra utvikler. Orginalversjonen av BG2 koster 9.99$ på GOG. Er arbeidet Beamdog har gjort virkelig 9 av 10? Er det verdt å betale 15$ mer for, når man kan kjøpe både BG2 og BG1 for samme pris? Hiv på noen mods, og du har så og si samme produktet minus noen intetsigende karakterer. Jeg føler at Beamdog scorer mye poeng for arbeid andre har gjort her. De tar et fantastisk spill og hiver på en ny UI, bruker noen karakterer de allerede har brukt i sin forrige EE. Vips, så har de har gitt ut et "klassisk" spill og får 9\10. Jeg vet ikke...det blir ikke helt riktig syns jeg.

 

Har da lite å si på sluttresultatet og opplevelsen som anmelder har hatt med nyversjonen. Er det en 9/10, så er det det! :)

Lenke til kommentar

25$ koster dette spillet hvis du kjøper direkte fra utvikler. Orginalversjonen av BG2 koster 9.99$ på GOG. Er arbeidet Beamdog har gjort virkelig 9 av 10? Er det verdt å betale 15$ mer for, når man kan kjøpe både BG2 og BG1 for samme pris? Hiv på noen mods, og du har så og si samme produktet minus noen intetsigende karakterer. Jeg føler at Beamdog scorer mye poeng for arbeid andre har gjort her. De tar et fantastisk spill og hiver på en ny UI, bruker noen karakterer de allerede har brukt i sin forrige EE. Vips, så har de har gitt ut et "klassisk" spill og får 9\10. Jeg vet ikke...det blir ikke helt riktig syns jeg.

 

Er enig med deg. Dette spillet burde egentlig aldri vært anmeldt i utgangspunktet, men så vidt jeg vet så er det nye innholdet her ikke så elendig som i den forrige samlingen av fanlagde mods Beamdog prøvde å ta penger for.

 

Men, om man ikke orker å mekke med mods selv, og aldri har spilt BG2, så er det sikkert ikke så dumt å plukke opp denne versjonen, selv om Beamdog ikke fortjener en eneste krone. .

Lenke til kommentar

25$ koster dette spillet hvis du kjøper direkte fra utvikler. Orginalversjonen av BG2 koster 9.99$ på GOG. Er arbeidet Beamdog har gjort virkelig 9 av 10? Er det verdt å betale 15$ mer for, når man kan kjøpe både BG2 og BG1 for samme pris? Hiv på noen mods, og du har så og si samme produktet minus noen intetsigende karakterer. Jeg føler at Beamdog scorer mye poeng for arbeid andre har gjort her. De tar et fantastisk spill og hiver på en ny UI, bruker noen karakterer de allerede har brukt i sin forrige EE. Vips, så har de har gitt ut et "klassisk" spill og får 9\10. Jeg vet ikke...det blir ikke helt riktig syns jeg.

 

Jeg prøvde å sette opp BG1 ved å kjøpe orginalen, installere en del mods og spille... Funket heller dårlig. For det første krevde det at jeg installerte Windows (har mac), som er greit nok, men det funket også dårlig der. Spillet kunne fint finne på å kræsje og korruptere save-fila på vei inn og ut av bereghost, i tillegg til at spillet var ustabilt generelt.

 

BG1 EE funker knall på Mac og Windows, pluss at en rekke bugs er fikset. Installasjonsprossessen er enkel, ekspansjonspakken er inkludert i installasjonen, og spillet i seg selv er stabilt, selv i flerspiller. Bare det gjør det verdt å kjøpe i min mening.

 

I tillegg har man jo fått litt ekstra innhold. Nå har ikke jeg spilt orginalen, så vet ikke om det er så veldig mye nytt, men fornøyd er jeg uansett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

25$ koster dette spillet hvis du kjøper direkte fra utvikler. Orginalversjonen av BG2 koster 9.99$ på GOG. Er arbeidet Beamdog har gjort virkelig 9 av 10? Er det verdt å betale 15$ mer for, når man kan kjøpe både BG2 og BG1 for samme pris? Hiv på noen mods, og du har så og si samme produktet minus noen intetsigende karakterer. Jeg føler at Beamdog scorer mye poeng for arbeid andre har gjort her. De tar et fantastisk spill og hiver på en ny UI, bruker noen karakterer de allerede har brukt i sin forrige EE. Vips, så har de har gitt ut et "klassisk" spill og får 9\10. Jeg vet ikke...det blir ikke helt riktig syns jeg.

 

Ved å betale litt mer, støtter du utvikleren. De kommer med ny versjon av Icewind dale etterhvert, og et mulig Baldur`s Gate 3 er også en mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det verdt å betale 15$ mer for, når man kan kjøpe både BG2 og BG1 for samme pris?

 

Jeg vet ikke, jeg... Da jeg spilte Baldurs Gate 1 og 2 i sin tid, reagerte jeg på at grafikken (naturen) bar preg av å være kraftig komprimert. Hvis det var forstyrrende etter datidens forventninger, så vil det nok være i overkant forstyrrende når man drar det fram igjen.

Lenke til kommentar

...lol.. enhanced edition...

 

Javel, så dem gjorde skjermbilldet større... og la på (om dem trengte det) tegna på det som manglet.. (vil tippe at alle innedørskart har svart runt, så der trenger dem ikke jobbe, og mange utendørsplasser har jo allerede nok bakgrund til at dem ikke trenger å tegne mere :p

 

noe alla hvis dem re-lanserer fallout 1, mange kart er store nok, trenger bare øke oppløsningen uten å tegne noe nytt, så poff! har man hd versonen av spillet uten å øke kvaliteten på noe.. I stede for å tegne alt i høyere oppløsning, og så beholde det orginale synspunktet i spillet. err vanskeligt å forklare der hva jeg mener om man ikke skjønner det...

 

Ett eksempel er vell League of legends, StarCraft 2 osv, der man ikke ser mere uansett oppløsning, men ting blir bedre kvalitet, DET er hva jeg mener..

I dag jukser jo alle som remake et spill som er gammelt, alt dem gjør er å tillate høyere oppløsninger å så fyller dem igjen der den gamle texturen ikke dekker med det som mangler)..i stede for å lage ny og bedre kvalitet på den gamle texturen i høyere oppløsning... for problemet nå med å spille balders gate, er at spillefigurene dine bare blir mindre og mindre... dette er useriøst!

Lenke til kommentar

 

25$ koster dette spillet hvis du kjøper direkte fra utvikler. Orginalversjonen av BG2 koster 9.99$ på GOG. Er arbeidet Beamdog har gjort virkelig 9 av 10? Er det verdt å betale 15$ mer for, når man kan kjøpe både BG2 og BG1 for samme pris? Hiv på noen mods, og du har så og si samme produktet minus noen intetsigende karakterer. Jeg føler at Beamdog scorer mye poeng for arbeid andre har gjort her. De tar et fantastisk spill og hiver på en ny UI, bruker noen karakterer de allerede har brukt i sin forrige EE. Vips, så har de har gitt ut et "klassisk" spill og får 9\10. Jeg vet ikke...det blir ikke helt riktig syns jeg.

 

Ved å betale litt mer, støtter du utvikleren. De kommer med ny versjon av Icewind dale etterhvert, og et mulig Baldur`s Gate 3 er også en mulighet.

Jeg er ikke interessert i en nyversjon av Icewind Dale, fordi det er ikke behov for det. Jeg er heller ikke interessert i at Beamdog, som ikke har gjort annet enn å male en bart på Mona Lisa, skal lage Baldurs Gate 3.

Er helt enig i at det er fint at folk med ipads og mac får nyte BG2, og at modding kanskje er komplisert for folk som er for late til å bruke 2 minutter på å sette seg inn i det. Jeg mener, hvis du kjøper en pc, og ikke setter deg inn i hva modding kan tilføye, så blir det litt som å kjøpe BF4 bare for single player.

Poenget mitt er at Beamdog høster kritikk for 99% av arbeid som er gjort av andre før. Jeg mener artikkelen burde vært en feature, ikke en anmeldelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg prøvde å sette opp BG1 ved å kjøpe orginalen, installere en del mods og spille... Funket heller dårlig. For det første krevde det at jeg installerte Windows (har mac), som er greit nok, men det funket også dårlig der. Spillet kunne fint finne på å kræsje og korruptere save-fila på vei inn og ut av bereghost, i tillegg til at spillet var ustabilt generelt.

 

BG1 EE funker knall på Mac og Windows, pluss at en rekke bugs er fikset. Installasjonsprossessen er enkel, ekspansjonspakken er inkludert i installasjonen, og spillet i seg selv er stabilt, selv i flerspiller. Bare det gjør det verdt å kjøpe i min mening.

 

Vet lite om mac desverre. Men BG1 fikses veldig enkelt ved å installere Gibberlings sine bug fixes. Det skal fungere udmerket. Klart, det vil nok sikkert alltid være noen som sliter med å få det til å virke, og for guds skyld, da kan man kjøpe EE. Poenget mitt står fremdeles. De resirkulerer et allerede godt produkt, og selger det som sitt eget, høster god kritikk, og jobber mot å få lage BG3. I rettferdighetens navn så skal det sies at det er mulig de kan ro i land BG3. Men personlig kunne jeg tenkt meg at noen andre fikk den jobben. Det er for min del vanskelig å anbefale disse nyversjonene. Fordi de enkelt og greit ikke er nødvendige for PC brukere

Lenke til kommentar

Så du mener at denne anmeldelsen av et kjempebra spill, som kommer både til PC, Mac, Android og IOS, burde fått 3/9 (eller noe sånt) fordi du ikke liker at det er en remake?

Jeg eier både BG1 og BG2 fra GOG, men har hatt problemer både på Windows 7 og på Windows 8, som har gjort at jeg aldri spilte det, fordi jeg aldri gadd å sette meg inn i hvilke patcher jeg må finne og installere.

 

På Steam derimot så kjøper jeg det, og så ordnes alt for meg uten at jeg må gjøre noe selv. Jeg er ikke en idealist, men ønsker bare å spille et bra spill. Og det tror jeg mange andre også er. Og for oss, så er dette spillet på Steam virkelig 9/10. Det gir en bra historie, det har bra gameplay, grei grafikk, fantastiske omgivelser, og fungerer bra. Så hvis man ser bort fra politiske meninger, som ikke har noe å gjøre i en anmeldelse, så er det ingenting som tilsier at dette skal få en dårlig karakter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så du mener at denne anmeldelsen av et kjempebra spill, som kommer både til PC, Mac, Android og IOS, burde fått 3/9 (eller noe sånt) fordi du ikke liker at det er en remake?

Jeg eier både BG1 og BG2 fra GOG, men har hatt problemer både på Windows 7 og på Windows 8, som har gjort at jeg aldri spilte det, fordi jeg aldri gadd å sette meg inn i hvilke patcher jeg må finne og installere.

 

På Steam derimot så kjøper jeg det, og så ordnes alt for meg uten at jeg må gjøre noe selv. Jeg er ikke en idealist, men ønsker bare å spille et bra spill. Og det tror jeg mange andre også er. Og for oss, så er dette spillet på Steam virkelig 9/10. Det gir en bra historie, det har bra gameplay, grei grafikk, fantastiske omgivelser, og fungerer bra. Så hvis man ser bort fra politiske meninger, som ikke har noe å gjøre i en anmeldelse, så er det ingenting som tilsier at dette skal få en dårlig karakter.

 

Det er jo ikke OverhaulGames\Beamdog som har laget et spill her. De har moddet et spill, og selger modden sin dyrt. Dette handler ikke om politikk, jeg aner ikke hvilken hatt du dro det frem fra. Det handler om at her anmeldes Baldurs Gate 2 på nytt, under fanen til et firma som ikke har laget det. Anmeldere skriver f.eks - "Baldurs Gate 2 er fremdeles et fantastisk spill" Ja? Selvsagt er det det! Det er vi fullstendig klar over. Men hva har Beamdog tilføyet? Noen modifikasjoner her og der, som allerede finnes gratis. Noen ekstra karakterer, som også allerede finnes, gratis. Ser du ikke problemet med det? Burde ikke anmelder trukket frem at på Gibberlings kan man, på enkelt vis, fikse spillet selv, helt gratis? Jeg har brukt hundrevis av timer med BG1 og 2, med gibberlings sine modder installer, og det funker, tipp topp.

Jeg nevnte tidlig at det eneste jeg syns er bra med dette er at folk på andre platformer får muligheten til å kose seg med dette fantastiske spillet. Men det er ikke nok til å gi de topp karakter i en spillanmeldelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt greit med en omtale av dette, og jeg er enig i karakteren. Om Beamdog fortjener skryt for sine "mods" kan man jo diskutere i en evighet, men å tilgjengeliggjøre dette mesterverket til et større publikum skal de ha honnør for.

 

Det har dessuten skaffet seg rettighetene til produktet, og dermed kan gjøre akkurat hva de vil innenfor rammen av den avtalen. At du kan gjøre det samme med ett lappverk av mods, javel. Få se deg hive det inn på iPaden din på 2 minutter også da :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De har moddet et spill, og selger modden sin dyrt

Enig i at det kan sees på som en mod. Men det er ingen ting som sier at man ikke kan selge modden sin dyrt. Dessuten så har pris meget lite å si på karakteren. I værste fall så ville den trukket det ned en karakter til 8. Man kan jo diskutere om det er moralsk riktig å selge til den prisen, men det hører ikke hjemme i en anmeldelse av et spill.

 

Dette handler ikke om politikk, jeg aner ikke hvilken hatt du dro det frem fra.

Greit nok. Politikk er strengt tatt ikke riktig ord her, men saken er at dette ikke handler om spillet, men omstendighetene rundt spillet. At det er en remake, og at du kan få en nesten like bra opplevelse med mods påvirker da virkelig ikke din opplevelse av spillet når du spiller det? Det er en annen diskusjon.

 

Ser du ikke problemet med det?

Nei, strengt tatt ikke. I bunn å grunn betaler du for 1) spillet, 2) fikser, 3) oppgradert spillemotor, 4) alle tilleggspakker, 5) ekstra innhold, 6) multiplayer, 7) support fra utviklerne og 8) alt dette ferdig installert for deg uten at du må finne alt dette på egenhånd. En ekstrakostnad på 80 kr synes jeg da er helt overkommelig.

 

Burde ikke anmelder trukket frem at på Gibberlings kan man, på enkelt vis, fikse spillet selv, helt gratis?

Vel, ja. Det kunne de jo gjort. Men mener fremdeles at mannen i gata ikke gidder å finne ut av alt dette på egenhånd, og de som gidder dette vet allerede om hvordan man gjør det.

 

Jeg har brukt hundrevis av timer med BG1 og 2, med gibberlings sine modder installer, og det funker, tipp topp.

Det fungerer, helt klart. Men det blir litt som Linux vs Windows. Linux er billigere, og kan bli like bra som/bedre enn Windows, men det viser seg at mannen i gata ikke gidder/har kunnskap nok til å konfigurere dette. Vil det si at Windows er dårlig og at man for hver laptop burde opplyst om at hvis man laster ned Ubuntu så kan man med en del konfigurering og riktige valg få det til å bli like bra som Windows? Mulig det, men jeg tror ikke det hadde slått ann fordet.

Endret av Unlimited LTD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt greit med en omtale av dette, og jeg er enig i karakteren. Om Beamdog fortjener skryt for sine "mods" kan man jo diskutere i en evighet, men å tilgjengeliggjøre dette mesterverket til et større publikum skal de ha honnør for.

 

Det har dessuten skaffet seg rettighetene til produktet, og dermed kan gjøre akkurat hva de vil innenfor rammen av den avtalen. At du kan gjøre det samme med ett lappverk av mods, javel. Få se deg hive det inn på iPaden din på 2 minutter også da :-)

 

Vet ikke om du sikter til mine kommentarer her. Men jeg sa at det var bra at det var tilgjengelig for folk som hadde ipad, android etc.. Det er ikke poenget her, det er ikke det jeg har problemer med. (Selv om jeg likevel syns det er for dyrt).

Det er ikke snakk om et lappverk av modder. Det er snakk om gjerne to-tre .exe filer du dobbelklikker på og følger instruksjonene i installeringsvinduet, presto...

Ville du betalt 25 dollar for en samlet, enkel å installere Skyrim mod pakke? Ville du betalt det samme for å få "Complete" til S.T.A.L.K.E.R? List goes on. Hvis svaret er ja til det, så er det greit. Da er det bare ren latskap for å si det rett ut. Hvis svaret er nei, så er det ren hykleri. For det er akkurat samme sak.

Herregud, moddere (god bless them) bruker hundrevis av timer, gjerne år, på å lage ting som er mye mer imponerede enn det Beamdog har gjort, og de gjør det gratis. Konklusjon: Jeg ser ikke noe forskjell på de profesjonelle modderne i Beamdog\Overhaul og amatørmoddere, som gir oss f.eks KOTOR2-restoration og Total War-Third Age gratis. Jeg syns det er sleipt.

Lenke til kommentar

 

De har moddet et spill, og selger modden sin dyrt

Enig i at det kan sees på som en mod. Men det er ingen ting som sier at man ikke kan selge modden sin dyrt. Dessuten så har pris meget lite å si på karakteren. I værste fall så ville den trukket det ned en karakter til 8. Man kan jo diskutere om det er moralsk riktig å selge til den prisen, men det hører ikke hjemme i en anmeldelse av et spill.

Dette handler ikke om politikk, jeg aner ikke hvilken hatt du dro det frem fra.

Greit nok. Politikk er strengt tatt ikke riktig ord her, men saken er at dette ikke handler om spillet, men omstendighetene rundt spillet. At det er en remake, og at du kan få en nesten like bra opplevelse med mods påvirker da virkelig ikke din opplevelse av spillet når du spiller det? Det er en annen diskusjon.

Ser du ikke problemet med det?

Nei, strengt tatt ikke. I bunn å grunn betaler du for 1) spillet, 2) fikser, 3) oppgradert spillemotor, 4) alle tilleggspakker, 5) ekstra innhold, 6) multiplayer, 7) support fra utviklerne og 8) alt dette ferdig installert for deg uten at du må finne alt dette på egenhånd. En ekstrakostnad på 80 kr synes jeg da er helt overkommelig.

Burde ikke anmelder trukket frem at på Gibberlings kan man, på enkelt vis, fikse spillet selv, helt gratis?

Vel, ja. Det kunne de jo gjort. Men mener fremdeles at mannen i gata ikke gidder å finne ut av alt dette på egenhånd, og de som gidder dette vet allerede om hvordan man gjør det.

Jeg har brukt hundrevis av timer med BG1 og 2, med gibberlings sine modder installer, og det funker, tipp topp.

Det fungerer, helt klart. Men det blir litt som Linux vs Windows. Linux er billigere, og kan bli like bra som/bedre enn Windows, men det viser seg at mannen i gata ikke gidder/har kunnskap nok til å konfigurere dette. Vil det si at Windows er dårlig og at man for hver laptop burde opplyst om at hvis man laster ned Ubuntu så kan man med en del konfigurering og riktige valg få det til å bli like bra som Windows? Mulig det, men jeg tror ikke det hadde slått ann fordet.

Jeg vil argumentere for at spillet ikke burde anmeldes, fordi det er såpass mange ting som skurrer her. Det ville blitt feil å gi det 2\10, på samme måte som det er feil å gi det 9\10. BG-EE fikk 10 her inne. En mod som var proppet med bugs, dårlig patching tjenester, høy pris. Da kan man lure. Jeg liker vanligvis gamer.no, men dette fatter jeg bare ikke.

Hvis man ser bort fra Androids og Ipads, så koker jo alt dette ned til late brukere. Du sier det jo det selv. Man gidder ikke. Derfor er man villig til å betale for det. 80 kroner er ikke mye penger, men det er likevel penger. Jeg vet at mange gamere ofte ikke er så veldig på prinsipper, men jeg mener det er viktig. Det er tross alt hobbyen vår det er snakk om. Når argumentet "folk gidder ikke" blir et viktig argument for at det er greit, så er jo det en fallitterklæring. Anmeldere er journalister, og jeg mener slike problemstillinger godt kunne vært med i en anmeldelse, eller i det minste en påfølgende feature. Ikke nødvendigvis prisen, men at en mod frontes som nærmest et separat kommersielt produkt verdig topp score. Karakter og grunnlag trekkes Ikke med utgangspunkt i moddens meritter, men merittene til de som laget det for 13 år siden. Det er jo ikke riktig.

Lenke til kommentar

Om man ønsker å lage hele party'et selv, så kan man som nevnt i artikkelen

lage det i multiplayer. Det som er trikset, siden multiplayer er litt mer krøkkete,

er at man lagrer, avslutter spillet, og kopier så savegamet fra katalogen som multiplayer

savegame'ene ligger til katalogen for single player savegames..

Deretter starter man i singleplayer, og loader savegamet. Vips, fullt party og

single player interface.

 

Dette fungerte iallefall fint på originalversjonen av BG 1 og 2

 

Vil anbefale at man ikke lager HELE partyet... la en plass være igjenfor å midlertidig plukke opp

karakterer en ønsker å gjøre questene til.

 

 

Men om man kan zoome inn og ut under gameplay er det en interesang mulighet.

men tviler på at zoom og noen ekstra npc'er er verdt prisen, siden jeg har

originalene, og de fungerer fint.

Lenke til kommentar

Enig i at det kan sees på som en mod. Men det er ingen ting som sier at man ikke kan selge modden sin dyrt. Dessuten så har pris meget lite å si på karakteren. I værste fall så ville den trukket det ned en karakter til 8. Man kan jo diskutere om det er moralsk riktig å selge til den prisen, men det hører ikke hjemme i en anmeldelse av et spill.

 

Jo, prise hører hjemme i alle anmeldelser av alle produktet. Nesten alt som selges har en viss nytteverdig, prisen er avgjørende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...