Gå til innhold

Politi, Casuals, Ultras - hvem er hva, hva er bra og ikke? -Splittet ut fra CL-kamptråd


PatSharpX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som skurrer med den historien synes jeg, får en følelse av at den som har skrevet det er en kjenning av politiet og kan ha blitt stoppet av den grunn.

Enig. Han visste "veldig mye" om å ikke ta billetten ut, ikke vise ID, ikke gi ID til politiet...

 

Hadde jeg vært politi hadde jeg også blitt skeptisk.

Lenke til kommentar

Vi er nok litt "bortskjemt" med ett OK politi her i landet.

I andre land (bare se hvordan Celtic supportere ble behandlet i Amsterdam) så er det ofte politiet som er de verstingene når det kommer til vold i forbindelse med fotballkamper.

 

Jeg er enig i at han kanskje virker litt suspekt, men det er ikke ulovlig. Han har heller ikke gjort noe ulovlig i den situasjonen. Har hørt at GMP er ganske ille når det kommer til behandlingen av fotballsupportere, og de fremprovoserer en del uheldige episoder.

 

Her ser dere sivilpoliti "ta hånd om" Celtic supportere. 6 Celtic supportere, blant annet han ene på filmen her sitter i arresten etter dette, slippes ikke ut før rettsaken starter 21 november. Han er altså stuck på en celle i Amsterdam fram til det.

http://www.youtube.com/watch?v=4-k--IWFBIg

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over men er allikevel noe rart med oppførselen og historien. I tillegg er dette politi som er med fra hans egen by, dvs de er der for å kjenne igjen trøbbelmakerne. Og hvorfor forlot de andre ham på den måten? Synes forklaringen høres tynn ut.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Historier der er ikke veldig bra.

Men jeg har selv opplevd å bli stoppet av politiet på vei til kamp, jeg måtte vise legitimasjon, ellers hadde jeg ikke fått lov til å bevege meg mot "stadion".

 

Dette var det verdenskjent hatoppgjøret mellom Frigg og Vålerenga i første runde i cupen i år.

Altså en høyrisiko kamp uten sidestykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, var vel noe sånt, men vi var ett par stykk som gikk senere enn resten av gjengen. Men ble stoppet vi også. Skal sies at han Ola som har ansvaret for fotball"pøbler" i Norge skal være dyktig. Han vet jo også godt forskjellen på ultras og casuals.

Har aldri hatt noe direkte med han å gjøre eller politiet for den saks skyld, har ingen planer om det heller.

For Ikaros er ikke casuals eller bråkmakere, uansett hva media, klubben og klanen måtte mene :p

Men det er ikke ulovlig å være en ultra, mulig det skjedde noe i forkant som vi som gikk bak ikke fikk med oss.

 

Men det som kan skape situasjoner er enkelte politimenn som skal leke cowboyer, da kan det lett eskalere.

 

Det er flere arenaer i Norge jeg ikke føler meg veldig velkommen på heller.

Feks på Vikingstadion så grafset hun vekter dama meg veldig ivrig på rompa og hun krevde å se på boordingkortet jeg hadde i baklommen. Gudene vet hva hun trodde det kunne være...
I Skien har både lillesøster og jeg måtte åpne snusboksen (for der kan man gjemme alt mulig, bluss feks i følge vektere). Da var vi nok en fryktet gjeng. En far med sine to barn!

Var noe av det samme på Telenord Arena også. De sjekket at lillesøster ikke hadde gjemt noe mellom vesken og "foret". Hadde man litt hel på skoen sjekket de også skosålen.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Ja, var vel noe sånt, men vi var ett par stykk som gikk senere enn resten av gjengen. Men ble stoppet vi også. Skal sies at han Ola som har ansvaret for fotball"pøbler" i Norge skal være dyktig. Han vet jo også godt forskjellen på ultras og casuals.

Har aldri hatt noe direkte med han å gjøre eller politiet for den saks skyld, har ingen planer om det heller.

For Ikaros er ikke casuals eller bråkmakere, uansett hva media, klubben og klanen måtte mene :p

Men det er ikke ulovlig å være en ultra, mulig det skjedde noe i forkant som vi som gikk bak ikke fikk med oss.

 

Men det som kan skape situasjoner er enkelte politimenn som skal leke cowboyer, da kan det lett eskalere.

 

Det er flere arenaer i Norge jeg ikke føler meg veldig velkommen på heller.

Feks på Vikingstadion så grafset hun vekter dama meg veldig ivrig på rompa og hun krevde å se på boordingkortet jeg hadde i baklommen. Gudene vet hva hun trodde det kunne være...

 

Du får ta det som et kompliment ;)

 

Men ja, det finnes absolutt politimenn som er litt vel ivrige i tjenesten, sorte får finnes i alle yrker. Men i det store og hele har jeg som fotballsupporter sjelden opplevd problemer, de få gangene det har skjedd har vært når jeg har vært på europatur med Spursfansen.

 

Hva er forresten Ikaros og Sirkus? Kjenner ikke til Engafansens grupperinger så godt. Hvilke andre klubber i Norge er det som har slike fraksjoner? (vet om at ihvertfall Lillestrøm og Rbk har det, regner med at Bergenserne har noe lignende også. Flere?)

Lenke til kommentar

Dette her var det jeg sendte til Solaar. Dette er mine inntrykk og jeg representerer er heller ikke medlem i noen av gruppene.

AE er alternative Enga, der egentlig de som definerer seg litt utenfor Klanens supporterfilosofi som er den typisk engelske hvor man står rett opp og ned med armene i kors og synger.


I AE er det tre hovedgrupper.
Ikaros - Ultras
Isko Boys - Casuals
Sirkus - Vil ikke definere seg.

Sirkus er nok strengt tatt en hybrid mellom ultras og casuals. De er litt mer på den østeuropastilen der de to ofte går veldig over i hverandre.
Slik er det ikke i Ikaros, der er man opptatt av det som skjer på tribunen og banen og ikke det som skjer i gatene for å si det sånn.

Mye av problemet er at disse gruppene blir behandlet likt. Som ultra blir du ofte behandlet av både politi, vakter, klubb og medsupportere som en hooligan og det er veldig trist.

 

De fleste norske klubber både i TL og i Adecco har såkalt alternative miljøer. Ikke alle som er like aktive da og det er hovedsaklig ultras.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...