Gå til innhold

Football Manager 2013 har blitt piratkopiert over 10 millioner ganger


Anbefalte innlegg

 

 

Men da får de heller spille den siste versjonen de betalte penger for. Det er ingen menneskerett å spille seneste versjon.

Hvorfor mase om menneskerett? Hva med forbrukerrett? Kan jeg få pengene tilbake for et spill som suger? Nei!

Hvordan finne ut om spillet suger? Piratkopiere det?

 

78% testet spillet for så å ikke gidde mer. Det er et veldig høyt tall. så godt som 8 av 10 forsøkte spillet og gadd ikke mer. De testet, og sparte de pengene.

 

10 millioner lastet ned spillet. Det tyder på sinnsvak god markedsføring, og så finner 78% at spillet er shait. Dette er ikke uvanlig. De fleste anmeldelser er falske. Gamer.no gav "Svært godt", 8 av 10 mulige poeng. Det rene løp og kjøp.

Hvordan kan 8 av 10 poeng stemme når 78% ikke gidder å spille det? Hvor stor prosentandel av de som kjøpte spillet gav opp og fant spillet kjedelig etter et fåtall omganger?? Det får vi aldri vite.

 

Det som er trist her - er at det er en potensiell kundegruppe på 10 millioner som butikken ikke har funnet løsning for å få en eneste dollar for. Hadde alle disse betalt 35 cent, så ville man fått inn like mye penger som man hadde tapt.

Jeg er enig i at det trengs bedre måter å teste ut et spill for å finne ut hvorvidt det er noe man vil ha eller ikke, kanskje en utvidelse av demoer kombinert med noe ala Google Play (refusjon innen en gitt tidsperiode, type etter 1-2 timers spill).

 

At 18 % av de som piratkopierte spillet spilte det 5 eller flere ganger tyder helst på at de ikke testet det ut, men at de faktisk piratkopierte det og likte det. Det interessante i sammenhengen "jeg piratkopierer ikke, jeg bare tester" ville vært å se konverteringsraten mellom de 18 %'ene og de som faktsik kjøpte spillet etter å ha funnet ut at det var bra. Det vet vi selvsagt ikke, men salgstallene tyder jo på at den ikke er så god.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Jeg er enig i at det trengs bedre måter å teste ut et spill for å finne ut hvorvidt det er noe man vil ha eller ikke, kanskje en utvidelse av demoer kombinert med noe ala Google Play (refusjon innen en gitt tidsperiode, type etter 1-2 timers spill).

 

At 18 % av de som piratkopierte spillet spilte det 5 eller flere ganger tyder helst på at de ikke testet det ut, men at de faktisk piratkopierte det og likte det. Det interessante i sammenhengen "jeg piratkopierer ikke, jeg bare tester" ville vært å se konverteringsraten mellom de 18 %'ene og de som faktsik kjøpte spillet etter å ha funnet ut at det var bra. Det vet vi selvsagt ikke, men salgstallene tyder jo på at den ikke er så god.

 

i Orgin går det å få tilbake pengene på et spill hvis du ikke liker det. (bare hvis du gjør dett etter en viss tid etter kjøp)

 

det går

Lenke til kommentar

Etter å ha testet det nye (har også spilt FM 2013 en god del), så er det fullt forståelig at folk ikke er interessert i å betale full pris for noe som i utgangspunktet er en oppdatering av databasen og ellers en haug med småting som i den store sammenhengen er tilsvarende en solid (gratis) oppdatering i andre spill. I noen spill, så kan dette også være mindre enn som så. Dette er også et spill som koster en solid sum. På Steam ligger det på 49.99 Euro, og det er et ran. Du får det billigere om du leter på andre spillbutikker på nettet, men likevel er det langt ifra verdt det etter min mening.

 

Jeg mistenker også at grunnen til at 2013 versjonen solgte så voldsomt var fordi det tok ekstra lang tid før det ble cracket, og den cracka versjonen som kom, var det problemer med, og oppdateringene som kom etterhvert ble aldri cracket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at majoriteten av de som piratkopierer gjør det nettopp fordi det er gratis, og ikke er interessert til å kjøpe spillet selv om de eventuelt liker det. Det finnes nok selvfølgelig noen pirater som velger å støtte/kjøpe det de liker, men de er dessverre i mindretall i alle fall i følge statistikken henvist i artikkelen

 

Betaler du ikke for spillet så stjeler du det. Så enkelt er det. Argumentet at man laster ned et spill for å prøve det er det dummeste jeg hører. Da kan jeg kanskje "tyvlåne" bilen jeg ønsker å kjøpe en ukes tid, for jeg vil prøve den skikkelig, ikke bare en times tid med en bilselger i passasjersetet.

Sukk...

Piratkopiering er per definisjon ikke det samme som tyveri både i følge norsk lovverk og sunn fornuft. Et teoretisk tapt salg som en konsekvens av piratkopiering tilsvarer ikke et faktisk fysisk/digitalt tap av et objekt under et tyveri.

 

Analogien din om å «tyvlåne» en bil holder heller ikke mål. Hvis den skulle faktisk vært sammenlignbart med piratkopiering må bilselger lage en fysisk kopi av bilen ut av rene lufta uten noen kostnader for å så låne deg kopien av bilen. Hvis du så leverer eller skraper bilen etter en ukes tid vil ikke bilselger ha tapt noe som helst av reell verdi ettersom han fremdeles eier originalen, og det kostet han ingen ting å låne deg kopien av bilen.

 

Til slutt vil bare jeg si at jeg ikke støtter piratkopiering, men at poenget mitt var at jeg ville framheve at piratkopering og stjeling er overhodet ikke det samme. I de alle fleste sammenhenger så er piratkopering moralskt forkastelig.

Endret av KurtHakon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste anmeldelser er falske. Gamer.no gav "Svært godt", 8 av 10 mulige poeng. Det rene løp og kjøp.

For bygge videre på dette. Jeg er av den oppfatting at karakterer må avvikles, man må lese det som er skrevet. Ett mulig problem med en slik anmeldelse er at det er to (mulige) vinklinger. Hvordan er spillet for de som er på jakt etter ett slik spill for første gang, og hvordan er det for de som allerede har en tidligere utgave og vurderer å oppgradere? Det kommer fryktelig dårlig frem med en karakter. Og noen anmeldere er inkonsekvente, noen ganger trekkes det ikke i det hele tatt for minimal utvikling og andre ganger gjør det det.

 

Hvordan kan 8 av 10 poeng stemme når 78% ikke gidder å spille det?

En anmeldelse er aldri en fasit. Det er en persons mening. Det gjelder å finne anmeldere som har lik smak som en selv, da er sannsynligheten størst for at når anmelderen sier at noe er bra, så vil man syntes det samme selv. Selv om anmeldelser alltid vil være subjektive, mener jeg de bør prøve å få anmeldelsen så balansert som mulig (nor jeg tror mange mener når de sier at det skal være objektivt) og prøve å se ting fra andre synsvinkler, slik at man får frem at jeg liker ikke X, men hvis du gjør det så vil dette spillet være bedre for deg osv.

--

 

Bra å se en som opererer med mer edruelige tall, en ulovlig kopi = ett tapt salg har aldri vært troverdig, men at piratkopiering skader bransjen (og oss spillere med forbruker fiendtlige drm og andre løsninger for å prøve å hindre piratkopiering) i form av tapte inntekter og at de muligens må bruke ressurser på ting de ikke nødvendigvis ønsker. Men det er flere ting å se på her. Mange av de landene som blir nevnt er ikke akkurat kjent for å være styrtrike, hvordan var spillet priset i de landene? Hvor stor andel fortsatte å spille etter "test perioden"? Hvor mange av de igjen kjøpte spillet? (i den grad det finnes tall materialet på dette)

 

Noen vil aldri betale så de kan man se bort i fra, så hvordan få en større andel av de resterende piratene til kjøpe spillet?

Hvis det er minimale forskjeller mellom nyeste og forrige utgave så bør man vurdere en billigere oppgraderings pakke/dlc i tillegg til full versjonen. Da har man ett alternativ for potensielt nye kjøpere og ett alternativ for de som ønsker å oppgradere. Ha en demo tilgjengelig, selv om det finnes de som mener det skader salg. Er prisen rettferdig? Sørg for at det finnes nok gode anmeldelser (skriftlig eller video) av spillet som gir ett riktig bildet for potensielle kjøpere. Dette vil trolig skade salget om spillet er dårlig, men skader trolig mindre enn at folk føler seg lurt og ikke vil kjøpe flere spill fra den utvikleren. Er nok enklere å forbedre spillet enn ryktet sitt.

 

Måten de prøver å stanse piratkopiering på er via tvang. Tvang er sjeldent eller aldri en god måte å gjøre ting på.

Lenke til kommentar

Jeg synes piratkopiering er en fin ting. Det gir fattige muligheten til å konsumere kultur på likt nivå med rike. Det utjevner forskjellen på folk.

Det er ille nok å ikke ha råd til smør på brødskiva, eller selve brødskiva for den saks skyld. Da gjør det godt med kultur og virkelighetsflukt.

Lenke til kommentar

Jeg synes piratkopiering er en fin ting. Det gir fattige muligheten til å konsumere kultur på likt nivå med rike. Det utjevner forskjellen på folk.

Det er ille nok å ikke ha råd til smør på brødskiva, eller selve brødskiva for den saks skyld. Da gjør det godt med kultur og virkelighetsflukt.

Hvis ikke du har til smør på brødskiva eller brødskiva, så bør man ikke bruke de pengene man har på internett og pc/konsoll. Piratkopier i fysisk form er billigere, men ikke gratis, så det bør man heller ikke kjøpe. Selv om det er gratis å laste ned en piratkopi, er det ikke nødvendigvis gratis å skaffe utstyret man trenger for å gjøre det og nyttegjøre seg av denne piratkopien. Så dette er nok noe som fungerer bedre i teorien enn praksis.
Lenke til kommentar

Vel, nettilgang må man uansett ha. Dette kreves også av arbeidsledige. Samfunnet stiller dette kravet i stadig større grad.

Og en PC har stort sett alle. Dette trenger ikke å koste deg noe om du kjenner noen som har noe gammelt ræl de vil bli kvitt.

Tilgang til kulturopplevelser er uvurderlig når man ikke har noe annet i livet.

 

EDIT: Jo, dette funker like godt i praksis som i teorien. Jeg snakker av personlig erfaring.

Endret av MDD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...