Gå til innhold

[Løst] Steam lar meg ikke angre kjøpet. Til tross for angrerettloven


JFM

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp mail fra steam:

 

 

Hello,

Thank you for contacting Steam Support.

Please follow the instructions linked below to run an msinfo32 report and attach it to this ticket so we may further diagnose the issue:

Title: How to run and submit MSINFO32 Reports
URL: http://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=1376-WTZN-9132

NOTE: Please make sure your Operating System is fully updated before running this report.
http://update.microsoft.com/

 

 

Skjønner ikke hvorfor de tror jeg har et problem....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette er implementert i norsk lov gjennom EØS-avtalen.


Norsk versjon av direktivet:

Artikkel 16
Unntak fra angreretten
Medlemsstatene skal ikke fastsette at angreretten kan benyttes som fastsatt i artikkel 915 når det gjelder fjernsalgsavtaler og avtaler inngått utenom den næringsdrivendes faste forretningssted med hensyn til følgende:

levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige for- håndssamtykke og der denne erkjenner at angreretten dermed går tapt.


Hele proposisjonen kan du lese her. Unntakene fra angreretten står på side 25.

 

Jeg går ut i fra at Krikkert eller Herr Brun her på forumet har peiling på EU/EØS-rett, og om overnevnte gjelder i Norge eller ikke.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Men Steam henvender seg vell pr definisjon til norske kunder. Og når de gjør det plikter vell de å følge norsk lov?

Hvorfor mener du det? Fordi det er norsk språk? Valve er ikke en registrert virksomhet i Norge og henvender seg dermed per definisjon ikke til norsk kunder, de krever ikke inn moms og følger ikke norske lover osv. for Norge har ingen jurisdiksjon. Netshop som du nevnte er registrert i Norge og er derfor like 'norsk' som alle andre 'norske' virksomheter og må følge norsk lover.

Endret av formkake
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett så synes jeg ikke du har noen sak når du har kjøpt spillet, prøvd det og ikke likt det. Å prøve å argumentere med bruk av angreretten i dette tilfellet er en måte å unngå det faktum at du har kjøpt noe du ikke likte- Hvis jeg kjøper en bok, begynner å lese den og finner den kjedelig, skal jeg da ha rett til pengene tilbake såsant den er kjøpt på nett? Angreretten er en lov som er laget for å beskytte forbrukere, at forbrukere da utnytter lovteksten undergraver hensikten med loven og vil på sikt skade oss andre forbrukere hvis en presedens blir skapt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett så synes jeg ikke du har noen sak når du har kjøpt spillet, prøvd det og ikke likt det. Å prøve å argumentere med bruk av angreretten i dette tilfellet er en måte å unngå det faktum at du har kjøpt noe du ikke likte- Hvis jeg kjøper en bok, begynner å lese den og finner den kjedelig, skal jeg da ha rett til pengene tilbake såsant den er kjøpt på nett? Angreretten er en lov som er laget for å beskytte forbrukere, at forbrukere da utnytter lovteksten undergraver hensikten med loven og vil på sikt skade oss andre forbrukere hvis en presedens blir skapt.

 

Umm, det du beskriver her er akkurat slikt loven er tiltenkt å skulle dekke. dersom man kjøper en vare utenfor butikkens faste utsalgssted har man ikke mulighet til å vurdere varen på samme måte som i en butikk, og det er dette Lov om Angrerett skulle kompensere for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det? Fordi det er norsk språk? Valve er ikke en registrert virksomhet i Norge og henvender seg dermed per definisjon ikke til norsk kunder, de krever ikke inn moms og følger ikke norske lover osv. for Norge har ingen jurisdiksjon. Netshop som du nevnte er registrert i Norge og er derfor like 'norsk' som alle andre 'norske' virksomheter og må følge norsk lover.

 

Er du sikker på at de ikke betaler moms i norge? Ta ting som pixmania feks, de må vel følge "norsk angrerett", selv om alt sendes fra andre land? Interessant problemstilling, tipper unntaket i loven er for å dekke opp ting som kan mangfoldiggjøre lett, men iogmed at dette har DRM og kan deaktiveres, så burde det kanskje være angrerett på det?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Uansett så synes jeg ikke du har noen sak når du har kjøpt spillet, prøvd det og ikke likt det. Å prøve å argumentere med bruk av angreretten i dette tilfellet er en måte å unngå det faktum at du har kjøpt noe du ikke likte- Hvis jeg kjøper en bok, begynner å lese den og finner den kjedelig, skal jeg da ha rett til pengene tilbake såsant den er kjøpt på nett? Angreretten er en lov som er laget for å beskytte forbrukere, at forbrukere da utnytter lovteksten undergraver hensikten med loven og vil på sikt skade oss andre forbrukere hvis en presedens blir skapt.

 

Hvordan er dette å utnytte? Hele poenget med angreretten er at man skal kunne "inspisere" produktet?

 

AtW

14 dagers angrerett på spill skulle jo tatt seg ut. Svært gode muligheter til å runne spillet på den tid. Nei, skal ikke blame noen for å prøve å utnytte smutthul, men jeg tror ikke du har noen sak her.

 

Lett for steam å sette en saklig grense på spilletid feks. Jeg synes ikke det høres så dumt ut, det vil antakelig få opp kvaliteten på spill også.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Umm, det du beskriver her er akkurat slikt loven er tiltenkt å skulle dekke. dersom man kjøper en vare utenfor butikkens faste utsalgssted har man ikke mulighet til å vurdere varen på samme måte som i en butikk, og det er dette Lov om Angrerett skulle kompensere for.

Et spill har man jo uansett ikke mulighet til å vurdere før man kommer hjem, installerer det og prøver.

Lenke til kommentar

 

Hvordan er dette å utnytte? Hele poenget med angreretten er at man skal kunne "inspisere" produktet?

 

AtW

 

Lett for steam å sette en saklig grense på spilletid feks. Jeg synes ikke det høres så dumt ut, det vil antakelig få opp kvaliteten på spill også.

 

AtW

Hva med bok eksempelet jeg nevner da? Boka fungerer, jeg kan bla og lese i den men den er kjedelig. Angreretten? Nei, tror ikke det.

Lenke til kommentar

Du referere vel her til forseglingen. Når produktet er "heldigitalt" vil jeg mene at aktivering av produktnøkkelen kan samelignes med å bryte forseglingen.

Ja, nettopp, men en bok er helt OK å returnere på angreretten, bare den ikke havner under beløpsgrensen. Siste "bok" jeg kjøpte over nett kostet f.eks 1370 kr, og da fulgte det med angrerettsskjema.

 

Om jeg leser den innen fristen og så angrer hadde det gått helt greit, bare den kan selges som nytt eksemplar. Dette vil selvsagt være "å ta den i bruk som sin egen" som det står i loven medfører tap av angrerett, men er man forsiktig nok vil de fleste butikker godta det uten å mukke.

Det OP klagde på her var at spillet hadde dårlig ytelse.

 

 

Dvs, du har vel rett på å returnere en bok om sidene er klistra sammen.

Ja, men da er det reklamasjon, ikke noe som dekkes inn av angreretten.

 

Er det ikke angrerett på bøker? Har aldri vært i situasjonen at jeg har hatt behov for å returnere en bok.

 

AtW

Ja, se mitt svar over.

Lenke til kommentar

Han skriver han ble skuffa over spillet. Sånn jeg forstår det så sier han at han synes spillet suger på flere måter og får kjipe følelser fordi han har brukt 1000 spenn på søppel. Ytelsen er noe han nevner i neste setning og bruker som et rettferdighetsargument for pengene tilbake, uten å nevne noe om hvilken maskinvare eller hva slags system han kjører på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, nettopp, men en bok er helt OK å returnere på angreretten, bare den ikke havner under beløpsgrensen. Siste "bok" jeg kjøpte over nett kostet f.eks 1370 kr, og da fulgte det med angrerettsskjema.

 

Om jeg leser den innen fristen og så angrer hadde det gått helt greit, bare den kan selges som nytt eksemplar. Dette vil selvsagt være "å ta den i bruk som sin egen" som det står i loven medfører tap av angrerett, men er man forsiktig nok vil de fleste butikker godta det uten å mukke.

Ja, men da er det reklamasjon, ikke noe som dekkes inn av angreretten.

Ja, se mitt svar over.

Det går greit, men er det greit?

Lenke til kommentar

Tja, nederst på innloggingssiden finner jeg dette, men hva de legger i det er jeg ikke sikker på:

"..der dette er gjeldende"(?) Jeg er temmelig sikker på det ikke er. Med mindre er noe noe EU-regler jeg ikke vet om eller valve frivillig krever inn moms på vegne av den norske skatteetaten.

 

 

Er du sikker på at de ikke betaler moms i norge? Ta ting som pixmania feks, de må vel følge "norsk angrerett", selv om alt sendes fra andre land? Interessant problemstilling, tipper unntaket i loven er for å dekke opp ting som kan mangfoldiggjøre lett, men iogmed at dette har DRM og kan deaktiveres, så burde det kanskje være angrerett på det?

 

AtW

Pixmania er norskregistrert selskap det også (slå det opp), hvor man sender fra har ikke noe med dette å gjøre.

Endret av formkake
Lenke til kommentar

Da har de ikke lov å ha sin butikk tilgjengelig for norske brukere!

 

Tull. Det er ikke sånn at de har kontor i Norge. Det blir som å si at Ebay ikke har lov til å selge til norske brukere fordi det selges medikamenter som det er ulovlig å importere hit. De opererer ikke i Norge, så de må ikke bøye seg etter alle slags lover vi har her. Plutselig tar presidenten i Nigeria initiativ og lager en ny lov i sitt land som sier at alle spill på Steam må gis gratis til folket. For å sette det sånn smått på spissen.

 

Synes Steam sin retur-policy er sketchy, men ditt krav er bak mål. Du vil ha pengene tilbake fordi du ikke synes spillet er særlig bra. Hadde man bare kunne returnert et seks timer langt spill på angrerett kun fordi man ikke synes spillet er så bra som man hadde håpet, hadde Steam gått konkurs. Da hadde alle bare kjøpt spillene, stormet gjennom dem, og så returnert dem. Det er noe annet når spillet er så ødelagt at det er umulig å spille - noe som ikke er tilfellet med siste CoD.

 

Det var nokså klumsete av deg å bruke 120 euro på et spill som du ikke er sikker på at vil passe deg. Spesielt med CoD-spillenes historie på PC. Samtlige CoD spill siden MW2 har hatt store problemer ved lansering, og flere av dem har aldri blitt fikset opp til akseptabel standard heller.

 

I fremtiden anbefaler jeg deg å ikke forhåndsbestille spill. Spesielt ikke så latterlig dyre spill, når det er ganske klart og tydelig lenge før lansering at spillet knapt vil bli mye mer enn middelmådig.

 

 

Det OP klagde på her var at spillet hadde dårlig ytelse.

 

 

Dvs, du har vel rett på å returnere en bok om sidene er klistra sammen.

 

Ikke det samme i det hele tatt. En langt bedre analogi er å bytte tilbake ei bok fordi den er for tunglest. På Steam er det ganske tydelig beskrevet hva man må ha for å spille Ghosts. Kravene er ganske høye. Trådstarter må bare lære seg å informere seg mer om et spill før han betaler 120 euro for det.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...