Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Den nye arveloven(avgift) under Blåblå regjering

toth

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å være helt sikker på at jeg har forstått det rett: Kan noen med 100% forståelse for den regelen de nå går for(fjerning av arveavgift), bekrefte følgende:

(ingen har dødd i dette tilfellet, gjelder således forskudd på arv)

Mor og far eier 2 hytter, og har 4 barn. Kan de den 02/01/2014 overføre en hytte til 2 barn i sameie, og den andre hytten til de 2 andre barna - uten at dette koster noen en krone i avgift?

(se bort fra fremtidige utgifter som formueskatt/eiendomsskatt for eier av eiendommene)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom budsjettforslaget blir vedtatt uten endringer på arveavgiftsområdet: ja.

Det vil si, det er mulig de må betale dokumentavgift av en fiktiv markedspris. Men ikke arveavgift.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener man betaler dokumentavgift ved arv ja, men at denne trekkes fra arveavgiften. Men jeg er ikke helt sikker.

Ved hjemmelsoverdragelse i forbindelse med arvelaters død beregnes ingen dokumentavgift.

Ved forskudd på arv stemmer det som du sier, men det at den kan trekkes fra i skyldig arveavgift gjelder kun ved arv av næringseiendom. (Arveavgiftsloven §20). Denne fradragsmuligheten vil naturligvis forsvinne sammen med arveavgiften.

Skrevet

Man får trekke fra dokumentavgiften i grunnlaget for arveavgiften per i dag, men ikke krone for krone i arveavgiften selv.

Ellers stemmer det TS sier. Dokumentavgift er det eneste aktuelle.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da er det vel bare å få flyttet rubbel av hytter og annet over på barn fort som svint før en senere regjering klasker på arveavgiften igjen, og håpe på at det ikke får tilbakevirkende kraft :)

Edit: Bruksrett ut livsløp forringer jo verdi, og dermed også dok.avgift antar jeg? Den regnes av takst inkl. bruksrettsfradrag?

Endret av toth
Skrevet

Edit: Bruksrett ut livsløp forringer jo verdi, og dermed også dok.avgift antar jeg? Den regnes av takst inkl. bruksrettsfradrag?

Nei, dokumentavgiften regnes av eiendommens salgsverdi, uten fradrag for boretter/bruksretter/andre heftelser. (I arveavgiften, derimot, har disse kommet til fradrag)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...