Gå til innhold

Gullgraving i norge


OPL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil nok kunne finne gull i dei fleste lausmasser som er etterlatt av rennande vatn.

 

Du må også sette deg inn i regelverket for gull- graving/vasking. Utgangspunktet er at du må ha grunneigarens tillatelse, i tillegg vil staten også ha eigarretten på enkelte forekomstar uavhengig av kven som eig grunnen. Dette gjer at det heller ikkje på offentleg/statleg grunn er fritt fram for å leite etter gull.

Ganske tullete det du skriver. De fleste bekker og elver har ikke gull!

 

Og selv om det KAN finnes en mikroskopisk mengde, EN  plass i et stort vassdrag, betyr det ikke at det er gull "over alt". Selv ikke i Alaska! Du glemmer forusettningene! Det er ikke gull, i gråstein.

 

Det eneste jeg synes var bra, var siste avsnitt.

Lenke til kommentar

 

 

Du vil nok kunne finne gull i dei fleste lausmasser som er etterlatt av rennande vatn.

 

Du må også sette deg inn i regelverket for gull- graving/vasking. Utgangspunktet er at du må ha grunneigarens tillatelse, i tillegg vil staten også ha eigarretten på enkelte forekomstar uavhengig av kven som eig grunnen. Dette gjer at det heller ikkje på offentleg/statleg grunn er fritt fram for å leite etter gull.

Ganske tullete det du skriver. De fleste bekker og elver har ikke gull!

 

Og selv om det KAN finnes en mikroskopisk mengde, EN plass i et stort vassdrag, betyr det ikke at det er gull "over alt". Selv ikke i Alaska! Du glemmer forusettningene! Det er ikke gull, i gråstein.

 

Det eneste jeg synes var bra, var siste avsnitt.

Det var eigentleg det eg ville fram til. Ein blir ikkje rik av å leite etter gull i Norge. Om ein er interessert og vil ha dette som en hobby så er det mulig å finne gull dei fleste plassar, men sjølvsagt berre i mikroskopiske mengder.

 

Nokre få plassar i Norge vil det kunne være mulig å finne gullklumpar, men stortsett så finn ein berre støv og partiklar av gull.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er dette eneste gulltråden på forumet? Er ganske nerdete. ;)

 

Hvis jeg vil prøve dette, hvor er det best å kjøpe utstyr? Trenger vel en panne, en plastflaske med "sugerør" (som en kan dra opp og ned), og en grov sil. Bøtte og spade trenger jeg ikke kjøpe. Ikke gummistøvler heller. :)

 

Har funnet ut at oldefaren min mente han hadde funnet gull et sted her. :) Så hvorfor ikke teste?

Lenke til kommentar

Har sett masse på "Gold rush" ^^ Siden det kom ut. Også Bering sea gold. Det viser egentlig hvor vanskelig det ér å finne gull i dag. Så er det jo en gjeng med skrullinger da ^^ Litt stygt skrevet. Det er noen flinke der.

 

Mye handler, som diskutért her, å sitte på de beste skjerpene, for de største gullforekomstene er alleréde kartlagt og ivaretatt.

 

Har vurdért det selv, men Friluftskar har nok mye gode poeng.

 

Så blant annet en video på Youtube, en Norsk person som reklamerte for utstyr og hele pakka. Men kom ikke i nærheten av å dele sånn informasjon som Friluftskar gjør i denne tråden. Så veldig mye er salgsgimmick, tenne interesse og selge skrot som aldri noen vil tjene noe på.

 

Om du skal gå ut og vaske frem gull i panna, tror jeg du blir stående der i årevis uten å sitte igjen med så veldig mye annet enn iskalde føtter og hender, og kanskje noen tusenlapper verdt i gull. Kiloprisen er høy, men så er det forskjellig kvalitet på gull også, visstnok:

 

http://www.gull.nu/

 

Etter hva jeg kan sé, er kilopris på 24 karat gull 33 000kr. Så det virker jo fristende. Men så er det bare et spørsmål om fornuften overgår eventyrlysten ^^ Man vet jo aldri heller hvilke motiver andre har, så det beste er å tilfredsstille sin egen nysgjerrighet og bare prøve - så lenge det ikke koster en så mange hundrelappene og så mye tid.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det er bare for interessen ja, det er ingen av entusiastene i Norge som sier de tjener på det. ;)

 

Området jeg tenker på er ganske øde, og består av en bekk nedover en dal, og hvor det er grus og sand i bekken. Så ideen var å sjekke steder under fall, ved å grave opp løsmassen helt nederst i gropene, og vaske med panne. Trenger ikke utstyr for mer enn noen hundrelapper til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare for interessen ja, det er ingen av entusiastene i Norge som sier de tjener på det. ;)

 

Området jeg tenker på er ganske øde, og består av en bekk nedover en dal, og hvor det er grus og sand i bekken. Så ideen var å sjekke steder under fall, ved å grave opp løsmassen helt nederst i gropene, og vaske med panne. Trenger ikke utstyr for mer enn noen hundrelapper til det.

 

Nå kan jeg ikke tenke meg det er noe problem å stå i en bekk et eller annet sted å forsøke å finne gull, du vil uansett ikke finne stort, men jeg minner igjen om det som står skrevet over her, om at man egentlig ikke eier det man finner.

 

I tillegg til petroleum, så er det en rekke mineraler som tilhører Staten, uansett hvor de måtte finnes.

Dette gjelder blant annet sølv, gull, kobber m.fl, som betegnes som "Statens mineraler", ettersom de alltid vil tilhøre Staten.

 

I utgangspunktet skal det normalt søkes om å få lov til å lete etter "Statens mineraler", som altså innbefatter gull.

Ved funn skal det så søkes om tillatelse til utvinning. Privat eiendom kan eksproprieres ved utvinning av "Statens mineraler", slik at det er riktig som det står over, skulle man finne olje eller en gullåre i hagen hjemme, så tilhører den Staten, punktum.

 

Det samme gjelder egentlig mikroskopiske mengder funnet i en bekk, men det er neppe noen som bryr seg om det, men det kan likevel være greit å vite dersom man skulle være uheldig å støte på en statsansatt.

Lenke til kommentar

Ja, elveleier er beste plassen. Finn plasser der elvene bukter seg og let på "innsiden" av svinger også ville jeg lett i vann som kalles på norsk "kroksjø" som er gamle svinger i elven.

 

Er det noen høyder som er bedre enn andre? Tenker meter over havet her?

Lenke til kommentar

 

Det er bare for interessen ja, det er ingen av entusiastene i Norge som sier de tjener på det. ;)

 

Området jeg tenker på er ganske øde, og består av en bekk nedover en dal, og hvor det er grus og sand i bekken. Så ideen var å sjekke steder under fall, ved å grave opp løsmassen helt nederst i gropene, og vaske med panne. Trenger ikke utstyr for mer enn noen hundrelapper til det.

 

Nå kan jeg ikke tenke meg det er noe problem å stå i en bekk et eller annet sted å forsøke å finne gull, du vil uansett ikke finne stort, men jeg minner igjen om det som står skrevet over her, om at man egentlig ikke eier det man finner.

 

I tillegg til petroleum, så er det en rekke mineraler som tilhører Staten, uansett hvor de måtte finnes.

Dette gjelder blant annet sølv, gull, kobber m.fl, som betegnes som "Statens mineraler", ettersom de alltid vil tilhøre Staten.

 

I utgangspunktet skal det normalt søkes om å få lov til å lete etter "Statens mineraler", som altså innbefatter gull.

Ved funn skal det så søkes om tillatelse til utvinning. Privat eiendom kan eksproprieres ved utvinning av "Statens mineraler", slik at det er riktig som det står over, skulle man finne olje eller en gullåre i hagen hjemme, så tilhører den Staten, punktum.

 

Det samme gjelder egentlig mikroskopiske mengder funnet i en bekk, men det er neppe noen som bryr seg om det, men det kan likevel være greit å vite dersom man skulle være uheldig å støte på en statsansatt.

 

 

Ja, vet. :) Men tar ikke litt vasking i en bekk så seriøst. Det er uansett bare jeg som gidder å gå ut dit. Men hvis det blir helt bonanza må man vel tenke litt strategisk der.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Neste sommer skal jeg og kjæringa leite etter gull :) og det vi finner blir jaggu vårt :) satse på Eidsvoll og vil innvistere i utstyr som samlet koster ca 1500 spenn ..blir uansett en hyggelig naturopplevelse med bål og kaffe og kald bayer og dram og gummistøvler :)

Endret av Petter100
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det er en del forskjellige regler for dette med gull, men etter å ha lest en del artikler i går ble jeg overbevist om at grunneier selv kan hente gull fra "løsmasser" - mens gullårer i fjellet og denslags er statens eiendom. En kan også be grunneier om lov til å leite og evt ta med seg gull fra eiendommen de sin...

https://allemannsretten.no/2014/08/21/gull-grastein-fossiler-og-meteoritter/

Endret av espenhaug83
Lenke til kommentar

 

Merko. skrev (43 minutter siden):

Så latterlig mye staten "eier" over din eiendom alt fra feks gullåre til gamle ting fra Viking tidene osv. 

Ikke greit?

Ja, og hvis staten eier alt som er "strandlinjen", så blir det plutselig ganske "tungvint" å søke om å få leite etter gull langs elver. Jeg vet ikke helt hvordan de reglene er for hva staten eier, men når jeg kikka på eiendomsgrenser (kart på gule sider) oppover langs en liten elv der jeg fikk lyst å leite etter gull, så slutter alle eiendommene rett ved elva, og selve elva ser ut til å være statlig eid...

(Oppdatering... Sitat fra allemannsretten.no: "Grunneieren på land har i en del tilfeller også eiendomsrett til den nærmeste sjøgrunnen utenfor. En omtrentlig tommelfingerregel er at eiendomsretten strekker seg ut til to meters dyp". Isåfall tipper jeg det som regel er ganske enkelt å spørre grunneieren om det er greit å "leke gullgraver" der, bare det ikke er for nærme huset de sitt...)

Jeg så på "direktoratet for mineral-forvaltning" sine sider (der en må søke for å få lov til å hente mineraler på statens grunn) at det koster 10.000kr for å søke om rett til "utvinning"... Jeg regner med at det bare gjelder større foretak, men vet ikke sikkert. Sendte de en mail, så får se hva de svarer.

Endret av espenhaug83
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er dårlig kvalitet på gullet trenger en store maskiner, men jeg så en litt dreven type på YouTube som hadde fått spørsmål om hvor lang tid det tok å få 1oz gull med bare en vaskepanne. Han satte seg ned og vasket gull i 1 time, og på slutten hadde han fått litt over 0,5g gull; som er ca 300kr verdi hvis jeg har skjønt det riktig... Hvis en har bare en gull-sluse til 1500kr i tillegg vil det gå mye fortere...
Her er videoen hvis noen vil se den: https://www.youtube.com/watch?v=mc3xkJsfCzs
Og her er en annen lærerik video: https://www.youtube.com/watch?v=MQFfj1lPtzE

Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 minutter siden):

Sånne folk er vel stort sett bare ute etter å selge utstyr. Viser hvor "lett" det er, har vel lagt noe gull på bakken og "fant" det tilfeldigvis.

Han selger ikke utstyr. Han er lærer i gullgraving (valgfag på "videregående" TROR jeg), og kjøper og selger "claims" (eiendommer med gull)... Videoen er fra en av eiendommene hans som har tålig bra mengde gull, så det er ikke så kjapt og enkelt å finne overalt...

Lenke til kommentar
  • Jarmo låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...