Gå til innhold

Den transmongolske jernbane


Olabukse3

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har planer om å ta den Transmongolske fra Moskva til Beijing, og så bli i Kina for 1 eller 2 uker til neste år.

 

TM_Large.jpg

 

Er det noen som har tatt denne ruten før, eller har noen kunnskap om den så er jeg takknemlig for alt! Bruker selvsagt Google etc men førstehåndskunnskap på norsk er alltid å verdsette :) Tenker nødvendigvis å ta turen utenom reisebyråer for å spare penger. Er det mye jobb å ordne papirene selv? Har funnet billetter til rundt 5000 NOK på diverse nettsider. Noen som vet om en trygg en?

 

Når det gjelder tid for avreise er jeg litt i tvil. Har mulighet i midten av februar, vil vinter og vær være noe hinder eller opplevelsesbrems?

 

Er muligens også på utkikk etter reisepartner, send PM om du er interessert for litt mer info :)

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bestilte fra Real Russia. Det fungerte helt fint. Når dere skal reise utenom høysesong kan dere sikkert også fikse billetter underveis.

 

Husk å ta dere god tid til stopp underveis. Vi hadde stopp i Irkutstk og Ulan Bator (det er vel de stedene «alle» stopper). Skulle gjerne hatt lengre stopp i Irkutsk for å bruke mer tid ved Baikal-innsjøen, men jeg er usikker på om det behovet hadde føltes fullt så akutt på vinterstid. Moskva-Irkutsk er et dugelig langt strekk, men litt av moroa er jo den tålmodighetsopplevelsen det er å være noen dager på et tog uten andre adspredelser enn de man klarer å finne på selv samt en halvtime på en og annen bortkommen togstasjon.

Lenke til kommentar

Takker for kjempesvar! :) Hvor mye kom turen din på (sånn ca) Euklid, og tok du Moskva - Beijing?

 

wailer: Høres jo veldig rimelig ut å kjøpe billetter på stasjonen. Er sovekupé mulig på alle tog, og hvordan er det med venting på stasjonene når du gjorde det slik?

 

Hvor lang tid mener dere jeg bør bruke på selve togreisen med stopp, utenom tid i Moskva og Beijing/Kina (har ikke vært i noen av stedene selv). Har omtrent 3 uker til rådighet.

 

Hva tror dere så om å reise i februrar, går jeg glipp av for mye fremfor å ta den på sommeren?

Er det nødvendig med mye research på forhånd, og snakker folk delvis engelsk?

Lenke til kommentar

Husker ikke helt hva togene kom på, kan det ha vært 4500 eller noe slikt? Noe av prisforskjellen er resultat av gebyrer til Real Russia, men tror nok det meste gikk på at vi reiste 2. klasse i høysesong det aller meste av veien.

 

Det er soveplass på alle tog, men standarden varierer. 3. klasse (Platzkart, om jeg ikke husker feil) er åpne sovevogner, nærmest som sovesal, der en stabler tre i høyden. Mye moro, enkelt å bli kjent med mange, men også bortimot umulig å få fred. 2. klasse har fire i hver kupé, og i alle fall på de bedre togene (lavere tall = bedre tog) helt kurant standard. Noen få tog har 1. klasse (muligens bare kinesiske tog?).

 

Når du reiser midtvinters blir det formodentlig byene du bruker tid på. Det er ikke verdensmetropoler vi snakker om, så man får jo gjort mye på tre dagers tid eller så. Så ... hvis vi sier tre stopp, hver på rundt tre dager, pluss ca 7 døgn på toget, 9 + 7 = 16 ... som gir deg fem dagers margin.

 

Jeg vet ikke hvor mye du går glipp av ved å reise på sommeren, for det kan sikkert være artige opplevelser også på vinteren. Da vi tok toget østover i juli var det jo nærmest en turistekspress full av andre i akkurat samme situasjon, godt mulig du får en mer eksotisk opplevelse på andre tider av året. Men jeg er helt sikker på at du går glipp av et par naturopplevelser i Mongolia jeg ikke ville vært foruten:

4748511172_1017473610_z.jpg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...