Gå til innhold

[Løst] Forventet levetid på en mobiltelefon.


Anbefalte innlegg

Er i ferd med å kjøpe meg min første smartphone. Fordi jeg har endel eplegreier i huset fra før kan det se ut til å bli en Iphone. Ser at en Iphone 5s med 32gb koster rundt 6500 uten kontrakt.

 

Hvor lang levetid kan man forvente på smarttelefoner generelt og iphone spesielt?

 

Så langt har jeg aldri byttet en telefon før den forrige var død. Syns kanskje kostnader på bare telefonen på flere tusen kroner i året er litt i overkan.... :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg har enda min 3G fra 2008 og 3GS, sistnevnte bruker jeg daglig til Spotify radio osv.

 

Reduksjon i batteritid har jeg heller ikke merket noe til, selv ikke på 3G-en, men den har jeg ikke brukt stort siste året grunnet at den ikke støtter radiofunksjonen i Spotify.

 

Behandler man telefonen fornuftig, og ikke er uheldig og mister i den asfalten titt og ofte, burde den holde i mange år.

Lenke til kommentar

For å si det veldig enkelt så har man 5års reklamasjonsrett på en mobil, så man skal kunne forvente en levetid på 5år.

 

Hehe - det er en viss logikk i det du sier.

 

Jeg har imidlertid lest om folk som ikke har fått medhold i reklamasjoner på Apple produkter pga. fuktighet. I det tilfellet var det snakk om inntrengning av fukt gjennom hodetelefon utgang.

At det kan bli litt klamt i ei dongeribukselomme på en varm dag er vel ikke så uvanlig?

 

Off topic (kanskje): En annen ting er hvor holdbart glasset på skjermen er. Jeg har klart å knuse to skjermer tidligere ved å ha telefonen i lomma (tilfeldigvis med glasset ut) og så løfte noe tungt som måtte hvile litt i fanget mitt :-)

Finnes det noe sikker beskyttelse for utsatte skjermer?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Folk for ikke medhold i reklamasjoner fordi de kjører det på garanti og ikke på reklamasjon.

 

Jeg har kjørt reklamasjon på iphone 4 og iphone 5, har fått to splitter nye telefoner i bytte for feilene: lockbutton som har vært ødelagt, og batteriledning som falt ut på innsiden. Disse telefonene var godt bruk på stranda, på baderommet, i badstu ved 80-100 grader og på skiturer opptil -24 grader.

 

Dette var gjennom apple.no som anbefalles. Reklamasjonsretten er mye sterkere enn garantien på de fleste områder, vi bor i norge, bruk den!

 

Snart skal jeg kjøre reklamasjon pga støv på innsiden av linsen.

Lenke til kommentar

 

Hehe - det er en viss logikk i det du sier.

 

Jeg har imidlertid lest om folk som ikke har fått medhold i reklamasjoner på Apple produkter pga. fuktighet. I det tilfellet var det snakk om inntrengning av fukt gjennom hodetelefon utgang.

At det kan bli litt klamt i ei dongeribukselomme på en varm dag er vel ikke så uvanlig?

 

Off topic (kanskje): En annen ting er hvor holdbart glasset på skjermen er. Jeg har klart å knuse to skjermer tidligere ved å ha telefonen i lomma (tilfeldigvis med glasset ut) og så løfte noe tungt som måtte hvile litt i fanget mitt :-)

Finnes det noe sikker beskyttelse for utsatte skjermer?

Hehe, ikke sant :D

 

Det med fukt er jo alltid en faktor, og det er nok noe mobilprodusentene bruker så mye de klarer for de vet at de færreste ikke gidder å dra det noe lenger. Men hvis du havner i den situasjonen så ber du verkstedet sende deg bilder av fuktskaden, dette er noe som de er pålagt å gjøre hvis du spør.

 

Snu telefonen så du har skjermen innover? På Iphone så er jo gummicase veldig vanlig, men er jo ikke noe beskyttelse for skarpe ting rett på skjermen. Det du eventuelt kan få tak i er jo en sånn "lommebok" sak, da får du hvertfall noe plast foran skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å si det veldig enkelt så har man 5års reklamasjonsrett på en mobil, så man skal kunne forvente en levetid på 5år.

Etter å ha vært igjennom en lang reklamasjonssak (som endte med heving av kjøp) oppfattet jeg at forventet levetid på en mobiltelefon er 3 år. Dvs at dersom du har brukt en telefon i 1 år, og får hevet kjøpet på grunnlag av reklamasjon, får du tilbake 2/3 av kjøpesum, + renter for tiden som har gått fra du meldte krav om reklamasjon første gang.

 

Personlig erfaring er at mobiler i premium/business-klassen holder 2-3 år, kanskje litt lenger dersom du har vært heldig med modellen.

Lenke til kommentar

Etter å ha vært igjennom en lang reklamasjonssak (som endte med heving av kjøp) oppfattet jeg at forventet levetid på en mobiltelefon er 3 år. Dvs at dersom du har brukt en telefon i 1 år, og får hevet kjøpet på grunnlag av reklamasjon, får du tilbake 2/3 av kjøpesum, + renter for tiden som har gått fra du meldte krav om reklamasjon første gang.

 

Personlig erfaring er at mobiler i premium/business-klassen holder 2-3 år, kanskje litt lenger dersom du har vært heldig med modellen.

I Norge så er reklamasjonsretten (altså forventet levetid) på enten 2 eller 5 år. Ingenting mellom dette. Det ble fastsatt for et par år siden at en mobil er forventet å leve lenger enn 2 år, derav 5års reklamasjonsret på en mobil.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Etter å ha vært igjennom en lang reklamasjonssak (som endte med heving av kjøp) oppfattet jeg at forventet levetid på en mobiltelefon er 3 år. Dvs at dersom du har brukt en telefon i 1 år, og får hevet kjøpet på grunnlag av reklamasjon, får du tilbake 2/3 av kjøpesum, + renter for tiden som har gått fra du meldte krav om reklamasjon første gang.

 

Personlig erfaring er at mobiler i premium/business-klassen holder 2-3 år, kanskje litt lenger dersom du har vært heldig med modellen.

 

Norsk reklamasjonsrett sier at forventet levetid på mobiler er 5 år fra produksjonsdato.

Lenke til kommentar

 

Hehe, ikke sant :D

 

Det med fukt er jo alltid en faktor, og det er nok noe mobilprodusentene bruker så mye de klarer for de vet at de færreste ikke gidder å dra det noe lenger. Men hvis du havner i den situasjonen så ber du verkstedet sende deg bilder av fuktskaden, dette er noe som de er pålagt å gjøre hvis du spør.

 

Snu telefonen så du har skjermen innover? På Iphone så er jo gummicase veldig vanlig, men er jo ikke noe beskyttelse for skarpe ting rett på skjermen. Det du eventuelt kan få tak i er jo en sånn "lommebok" sak, da får du hvertfall noe plast foran skjermen.

 

Du kan også kjøpe en skjermbeskytte du klistrer rett på skjermen, men personlig har jeg alltid hatt en lomme til bare telefonen.

Da slipper jeg at nøkler osv. klemmes mot skjermen og øker risken for at den knuser hvis telefonen kommer i klem.

 

Forresten må det sterkere lut til enn nøkler og mynter til for å ripe opp en glasskjerm. Selv kniver sliter.

Sandkorn derimot fikser biffen lett :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norsk reklamasjonsrett sier at forventet levetid på mobiler er 5 år fra produksjonsdato.

 

Nei. Norsk reklamasjonsrett sier ingenting. Og det har heller ingenting med produksjonsdato.

 

Høyesterettsdommen kom frem til at mobiler har forventet levetid på 3-4 år som er vesentlig lenger enn 2 år, og dermed har man 5 års reklamasjonsrett fra datoen kunden overtar mobilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er vel praksisen i bransjen og godtatt av forbrukerrådet etter høyesterettsdommen:

 

Mobilleverandørene er blitt enige om at levetiden på mobiltelefoner er fire år ved normal bruk.

Dette vil bety at den ”tomme” reklamasjonsretten skal være ett år. Forbrukernes reelle reklamasjonstid vil således bli fire år på mobiltelefoner. Forbrukeren har en reklamasjonsfirst på fem år, men klagen avvises dersom produktet er eldre enn fire år.

kilde

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk til alle for stort engasjement.

Jeg har alltid telefonen i egen lomme. Nøkler ol. ligger i en annen.

Får sjekke ut hva som finnes av beskyttelse til telefonen.

 

Skal huske på rådet om å ha glasset inn mot kroppen!

 

Hvis man har telefon i minst 4 år så begynner årskostnadene å bli litt mer akseptable.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...