Gå til innhold

Nå skal film- og musikkbransjen ta norske nettpirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva hvis man f.eks har studentbynett. Skal dem da slå inn døra på alle hyblene i blokka for å finne ut hvor pcen som har lastet ned ulovlig materiale står?

 

Jeg regner med at din ip i selve nettet er statisk å de vet nøykatig hvor den ipen befinner seg i studentbyen. De har vel lagret MAC-id'en din attmed tildelt ip i server. MAC-id er ditt nettverkskort sin "fingerprint".

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt pirate bay på noen måneder uansett, har sluttet å bruke det og hvordan skal purken få til å arrestere hver bidige menneske på jorda som har lastet ned fra pirate bay? må isåfall ha millioner av purk på saken og jeg har aldri seeded etter nedlasting er ferdig, jeg skal ikke bli arrestert fordi jeg har lastet ned noe fra nettet, det er som å gi en ape en banan og arrestere apa fordi han spiste banane, folk vil alltid laste ned noe gratis vist de får muligheten og jeg skal ikke ha noe straff eller politi på døra mi for det!!! jeg er et snilt mennesker som aldri har gjort noen skade så så lenge jeg ikke raner en bank eller skyter noen skal/fortjener jeg ikke noe purk på døra, fanken heller...

 

Nå er du bare latterlig, du driver og beskylder meg for å ha gjort noe gale, sier det igjen og en aller siste gang, dem som laster opp gjør noe ulovlig ikke dem som laster ned, og ikke prøv å lat som om du aldri har brukt pirate bay selv...

 

Foreslår at du setter deg litt inn i hvordan lovverket fungerer jeg. Det at du ikke føler du har gjort noe galt har lite å si når lovverket sier noe annet. Ei heller at du er en av mange.

 

Det er ulovlig å laste ned piratkopiert materiale. Ja, "alle" gjør det. Men igjen, "alle" kjører for fort også. Det betyr ikke at ingen kan straffes for det. En dag er det kanskje du som blir stoppet i fartskontroll. Da hjelper det lite å peke på noen i en sportsbil som suser forbi.

I praksis er det mer et spørsmål om hvor man skal bruke ressursene. Som oftest er det mer mer nytte i gå etter de som har lagt opp nett til å begynne, fordi de er få. I statene har vi likevel mange tilfeller hvor de har straffeforfulgt personer kun for å statuere et eksempel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, NSA har ressurser til å skaffe seg god oversikt over hva du gjør på nettet, men den informasjonen havner aldri hos advokatfirmaet Simonsen.

 

Det er en rekke samtidige trusler mot dine rettigheter, men akkurat disse er uavhengige av hverandre. Simonsen får ordne sine egne beviser, og det gjør de lett hos de minst beskyttede brukerne.

 

Erfaringer fra våre naboland viser at man ønsker å skremme folk fra NEDLASTING. De tar vanlige fildelere hardt enten de er 7 eller 77 år gammel. Skal man ha noe effekt må folk tro at jo, det kan faktisk hende selv meg. Det blir ikke noen økonomisk målbar terror-effekt av å ta han ene karen som laster OPP dårlig norsk film, for ingen andre føler seg utsatt da.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet om en god og rask VPN som kan brukes til torrentnedlasting og som helst er plassert utenfor EU eller USA, helst utenfor Vesten?

 

Anbefaler å ta en titt på denne artikkelen. Den går forholdsvis i dybden på de forskjellige alternativene.

 

http://torrentfreak.com/vpn-services-that-take-your-anonymity-seriously-2013-edition-130302/

Kan legge til at jeg selv kun har prøvd iPredator, og har ikke noe å utsette på dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

Foreslår at du setter deg litt inn i hvordan lovverket fungerer jeg. Det at du ikke føler du har gjort noe galt har lite å si når lovverket sier noe annet. Ei heller at du er en av mange.

 

Det er ulovlig å laste ned piratkopiert materiale. Ja, "alle" gjør det. Men igjen, "alle" kjører for fort også. Det betyr ikke at ingen kan straffes for det. En dag er det kanskje du som blir stoppet i fartskontroll. Da hjelper det lite å peke på noen i en sportsbil som suser forbi.

I praksis er det mer et spørsmål om hvor man skal bruke ressursene. Som oftest er det mer mer nytte i gå etter de som har lagt opp nett til å begynne, fordi de er få. I statene har vi likevel mange tilfeller hvor de har straffeforfulgt personer kun for å statuere et eksempel.

Ok men jeg har ikke brukt pirate bay på mange uker, eller kanskje flere måneder, har mistet interresen i pirate bay, blir jeg straffet vist jeg i det hele tatt har lastet ned derfra før? begynner å bli nervør når jeg leser dette fordi jeg vil ikke bli arrestert, hvordan skal de klare å arrestere alle som noensinne har brukt pirate bay?

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

 

Hva hvis man f.eks har studentbynett. Skal dem da slå inn døra på alle hyblene i blokka for å finne ut hvor pcen som har lastet ned ulovlig materiale står?

 

Jeg regner med at din ip i selve nettet er statisk å de vet nøykatig hvor den ipen befinner seg i studentbyen. De har vel lagret MAC-id'en din attmed tildelt ip i server. MAC-id er ditt nettverkskort sin "fingerprint".

Kommer veldig ann på hvordan nettet er oppbygd og hvordan du logger deg på.

Er det en en ethernet kontakt i veggen og ikke noe passord eller annet kluss er du tryg.

Snakker da om passord for å komme seg på internett, ikke logge seg inn på netsider eller servere.

 

Om det er krav om pålogging er spørsmålet om dette logges godt nok til å spores.

 

Generelt er alle steder der du går på nettet uten å måtte redistere deg med personalia helt trygge.

 

Fortsatt ikke noen lovpraksis hvordan de hanterer dette, mulig de kan presse de som eier netverket til å blokere.

heller ikke avklart hvordan ting som åpne trådløse routere hanteres.

Tror det avhenger mye hvor mye peiling dommerene i den første retsaken har og hvordan sympatien er til gruppene i øyeblikket.

Lenke til kommentar

For noe tull, det er dem som laste opp ting til tpb som burde få politi på døra, jeg skal da for fanken meg ikke ha purken på døra mi fordi jeg har brukt tpb! har brukt det i årevis jeg, da må de isåfall arrestere halve jordkloden siden milliarder av mennesker har brukt det minst en gang...

 

Norsk lov, norsk jord. Jeg liker det heller ikke, men sånn er det bare idag. Stream heler live, mye greiere

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Norsk lov, norsk jord. Jeg liker det heller ikke, men sånn er det bare idag. Stream heler live, mye greiere

Men det er jo for seint, jeg har brukt pirate bay siden 2008, ikke så mye men vært tider hvor jeg har lastet ned mye men siste året har jeg knapt brukt det, så nå må jeg i fengsel/:

Lenke til kommentar

Men det er jo for seint, jeg har brukt pirate bay siden 2008, ikke så mye men vært tider hvor jeg har lastet ned mye men siste året har jeg knapt brukt det, så nå må jeg i fengsel/:

Det kan dem ikke nei. Lover har ikke tilbakevirkende kraft i Norge, så du kan ikke straffes for noe som er begått før den nye loven trer i kraft.

 

Spent på å see hva som skjer med dette her. Om det faktisk gås til sak mot noen, eller om det bare en unnskyldning for å kunne lovlig overvåke befolkningen mer.

 

Håper på en stor rettsak der de går skikkelig på trynet..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Det kan dem ikke nei. Lover har ikke tilbakevirkende kraft i Norge, så du kan ikke straffes for noe som er begått før den nye loven trer i kraft.

 

Spent på å see hva som skjer med dette her. Om det faktisk gås til sak mot noen, eller om det bare en unnskyldning for å kunne lovlig overvåke befolkningen mer.

 

Håper på en stor rettsak der de går skikkelig på trynet..

Ok så jeg må ha lastet ned noe derfra nå nylig den siste uka for at dem skulle straffet meg?

Lenke til kommentar

Jadda, rett i skammefengsel med deg!

 

Teknisk sett har de ikke hatt lov til å logge trafikkdata før, og som det står i denne artikkelen så ser det ut til at det er 30 dager fra de gir varsel til de har lov å logge. Så det du gjorde i 2008 kan de ikke legalt sett ha noen informasjon om. Det er sånn sett kun framtidige tingester som kan logges lovlig.

 

Dernest har ikke Antonsen tenkt å saksøke hver eneste filnedlaster. De har tenkt å plukke ut noen oppdrag fra sine arbeidsgivere. F.eks. kan en norsk rettighetshaver ønske å ta rotta på de som deler deres film "Cowboy-Kåre og Winza på rømmen", eller en av Antonsens oppdragsgivere fra Hollywood kan gå etter de som la ut albummet "I R Kewlly!". Da vil de sannsynligvis bruke et verktøy for å koble seg på en fildelingshub, og logge relevant trafikk i en gitt tidsperiode. Denne loggen tar de nok så utgangspunkt i, og tester noen berørte IP-nummer mot geografi/sporbarhet. Det neste er å gjøre om IP-numrene til personinfo, og så antar jeg det er tid for å angripe disse personene. Med høyest mulig profil.

 

Dette blir da enkeltpersoner som skal brukes som skrekk-eksempel. Hadde de forsøkt å få alle fildelere arrestert, hadde det jammen meg blitt fullt i fengslene.

Lenke til kommentar

Ok men jeg har ikke brukt pirate bay på mange uker, eller kanskje flere måneder, har mistet interresen i pirate bay, blir jeg straffet vist jeg i det hele tatt har lastet ned derfra før? begynner å bli nervør når jeg leser dette fordi jeg vil ikke bli arrestert, hvordan skal de klare å arrestere alle som noensinne har brukt pirate bay?

Vell om de har samlet ip adresser tidligere uten tilatelse tror jeg neppe de bruker dem i en resak for å si det slik.

 

Det som er mest interesangt her er om dette kommer til å bli straffesak eller erstatnings sak av dette.

Er det i det hele tat noen lovpraksis?

Er det straffesak kan du sove trygt, det må gjennom påtale myndighet og politi kverna samt at kravene til bevis er strenge

Lenke til kommentar

Å så? Ditt mobile breband inneholder kontoinformasjon om ditt navn osv.. Mobilt breband kan også spores enkelt. Faktisk latterlig enkelt i følge de som kan med tracking.

 

sorry for at jeg ikke er like nerdete

 

eller EDIT: like kompetent teknisk......sånn at det ikke blir noe grining

Endret av SonicDragon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok så jeg må ha lastet ned noe derfra nå nylig den siste uka for at dem skulle straffet meg?

Ja.

 

Tror nok fortsatt jeg kommer til å laste ned ting når jeg kommer hjem til Norge, og heller ta sjansen. Jeg har spotify og har hatt både Viaplay og Netflix, men de har dessverre svært lite som interesserer meg, som jeg ikke har sett. Nytter heller ikke å legge ut tre sesonger av en serie som er i sin femte sesong. Hva forventer man at man skal gjøre etter å ha sett de tre første? Jo, da laster man ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at vi ikke har tilbakevirkende kraft på lover i Norge, men fildeling ble ikke ulovlig nå. Det ble ulovlig allerede da Trond Giske var kulturminister, da debattene gikk rundt "Ipod-loven".

 

Det som er endret nå er først og fremst to ting:

 

- Innsamling av personinformasjon som tidligere var ulovlig, har blitt lovlig, men bare for rettighetslobbyen. Dersom dere forsøker gjøre det samme i revers, er det fortsatt ikke lov.

 

- Det er lagt til rette for at rettighetslobbyens advokater skal få de mulighetene og den hjelpen de trenger i rettsvesenet. Systemet er endret for at det skal kunne samles bevis og kjøres erstatningssaker.

 

Straffesaker er neppe aktuelt, da det ikke er et alvorlig nok lovbrudd til at straffen ville hatt noen skremselseffekt, og datagrunnlaget må da være alt for svakt til å være strafferettslig bevis. Det er jo innsamlet av en berørt part.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...