Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Løsøre som medfølger ved boligsalg


Anbefalte innlegg

http://www.nef.no/nef/xp/pub/mx/filer/aktuelt/Loesoere-og-tilbehoer-2012-(2)_580011.pdf

 

"

 

GARDEROBESKAP

, selv om disse er løse, samt fastmonterte hyller og knagger "

 

 

Spørsmål 1: Vil et skap i entreen for å henge av seg yttertøy falle inn under denne kategorier og automatisk medfølge i et boligsalg?

 

 

 

 

 

 

1. HVITEVARER som er i kjøkken medfølger

 

Spørsmål 2: Betyr det at vaskemaskin på bad ikke medfølger i handel?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når jeg kjøpte så var det egentlig en sak mellom meg og selger. Vi ble enige om hva vi definerte som løsøre og ikke løsøre ved sluttføring av kontrakt. F.eks så hang det igjen en del hyller og lamper etter forrige som jeg fikk med pluss alt av hvitevarer på kjøkkenet. Vaskemaskin fikk jeg spørsmål om men valgte å ikke ta det med siden jeg har en nyere selv, og selger hadde lyst på den gamle.

Lenke til kommentar

Generelt vil jeg si at ting som står på lista bør man spesifisere i prospektet at de ikke følger med, hvis de ikke gjør det. Særlig hvis de er der ved visning og på bilder i prospektet - da blir det dumt å fjerne dem i ettertid.

 

Når det gjelder skap - normalt forventer man en viss mengde garderobeskap per sengeplass på soverommene. Løse skap i entre bør man allikevel enten fjerne før visning, eller opplyse at det ikke følger med, eller la de følge med.

 

Hvitevarer som vaskemaskin på bad, fryser i bod etc - det samme.

 

Ellers er det endel fastmonterte ting som forventes å følge med, panelovner f.eks. Hvis dette mangler i enkelte rom er det vanlig praksis å opplyse om dette, selv om kjøper har mulighet til å se det selv på visning at de mangler.

 

Røykvarslere og brannslukkingsaparater er det veldig strengt med, da vi kjøpte hus monterte faktisk selger opp manglende sånne på obvertagelsesdatoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som skal følge eller ikke følge i et eiendomssalg reguleres i utgangspunktet utelukkende av avtale mellom kjøper eller selger. Er det ingen avtale kommer avhendingslova inn og her sies i § 3-4, 1. ledd:

Så langt ikkje anna følgjer av avtale, skal eigedomen for ikkje å ha mangel, ha slike ting og rettar som tilhøyrsle som er nemnt i andre ledd og §§ 3-5 og 3-6. Når det er tvil om noko er tilhøyrsle, skal det leggjast vekt på om det gjeld noko som er uhøveleg å flytte, som er nødvendig til bruk på eigedomen, eller som best kan nyttast der.

I andre ledd blir nevnt litt om hva som regnes blant "tilhøyrsle" og det relevante der for en boligeiendom er "ting som er på eigedomen og som etter lov, forskrift eller anna offentleg vedtak skal vere der" (f eks brannvarslere og brannslukkingsapparater).

Utover det gjelder for bolighus § 3-5, som sier:

Til eit bustadhus og ein bygning til hotell, restaurant, kontor eller anna forretningsdrift, høyrer varig innreiing og utstyr som anten er fast montert eller som er særskilt tilpassa bygningen. Dette gjeld mellom anna faste anlegg og installasjonar for oppvarming, faste elektriske installasjonar, faste antenner, faste golvteppe, dobbeltvindauge, innebygde kjøkkenapparat og -maskinar og andre innebygde ting.

langt og ikke lengre går altså lov, alt utenfor det er avtale. Ved et meglersalg regnes salget å være med tilbehør som står på meglerlista (http://www.nef.no/xp/pub/topp/kjop_og_salg/481475) så lenge annet ikke står i kjøpekontrakt og/eller prospekt.

Så svaret blir ja på spørsmål 1 og 2 og nei på spørsmål 3, men da bare under forutsetning av at "meglerlista" skal brukes. Noe den altså skal dersom a) salget har skjedd gjennom melger og b) intet forbehold er tatt/intet annet er sagt verken i prospekt eller kjøpekontrakt, ellers ikke. I andre tilfeller må ma fortolke avtale og i mangel av avtale lovteksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...