Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har et Canon EOS 700D som jeg bruker til videobruk.

Har hørt at et godt fast objektiv vil gi skarpere og bedre bilde

under filming. Så leter etter et fastobjektiv med veldig god vidvinkel.

Vurderer mellom 20-30mm

 

Prisen må helst ikke overstige 6000,-

Har vurdert dette fastobjektivet - http://www.japanphoto.no/samyang-24mm-t15-vdslr-8809298885151-007

 

Hva tror dere om det?

 

Hvilket fastobjektiv anbefaler dere meg? Gjerne link :)

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange liker Samyang-objektivene, men så vidt jeg har fått med meg er de litt ujevne i kvalitet.

 

Sigma-en som Trondster foreslår bør du vurdere. :)

 

Jeg ville nok sett på dette fastobjektivet også:

 

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/774-canon28f28isff

 

Lysstyrken er ikke så mye å rope hurra for, men til filming vil du nok sette pris på bildestabilisatoren. I tillegg er det betydelig mindre og lettere.

Lenke til kommentar

Hei jeg kjøpte nettopp det objektivet du linker til i fotoversjon.
Kostet 3600kr på Japanphoto for to uker siden. 4500kr - 20% rabatt. Nå har prisen gått i været 6000kr.

Et knallskarpt og godt objektiv bruker det på en Canon EOS 60D. Mye skrapere enn Samyang 8mm F3.5 Fisheye. Eneste forskjellen er at videoversjonen har trinnløs blender og følgefokus tannhjul.

Objektivet har dog ikke autofokus eller bildestabilisering som andre nevner noe jeg tror er lurt ved filming.

Lenke til kommentar

Om du skal filme litt seriøst med dSLR vil jeg anbefale å skaffe noe enkel skulderrigg/flycam/steadycam av noe slag. Dette gjør IS/bildestabilisator mindre viktig og du får dermed et større utvalg av objektiver.

 

Til video vil trinnløs blender være meget flott. Har en kompis som bruker Samyang 35 og 85 videoversjonene og han er meget fornøyd. Har selv 14mm i fotoversjon som er meget god den også. Samyang er god kvalitet både optisk og mekanisk, uten fordyrende dilldall som autofokus og bildestabilisator. For the record så er jo filming best med manuell fokus, så til det formålet er dedikerte manuellfokus-objektiver generelt sett bedre fordi de er lagd for det. Manuellfokus på autofokusobjektiver er ofte begredelige saker.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Ingen spurte om hva slags kamera han bør bruke. Han spurte spesifikt om objektiv.

 

Mitt tips er å følge med på foto.no eller finn.no en liten stund. Da kan du få tak i veldig god optikk til en billig penge.

 

Selv er jeg veldig glad i 24mm på crop-kameraer (som 700d) så en samyang 24mm 1.4 vil nok være veldig morsom å bruke :)

 

Ellers henger jeg meg på at sigma 18-35 er fantastisk bra og vil gi deg mange flere muligheter enn fastoptikk vil.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

For og fortelle litt mer om mitt kamerabruk så har jeg allerede et videokamera. Men jeg bruker gjerne fler kameraer samtidig når jeg lager filmene jeg lager.

Jeg har allerede et zoom objektiv fra Sigma, 24-105mm og det funker fjell for meg! Det har veldig god bilde stabilisator så jeg bruker derfor dette objektivet til håndholdt filming.

 

Men nå ønsker jeg et fastobjektiv med veldig god vidvinkel som jeg BARE skal bruke på tripod, Camslider, stativ... osv

trenger ikke og være autofokus, jeg syns selv det er gøy og virvle med manuell fokus selv.

Alle sier at fastobjektiver gir et mye bedre bilde enn zoomobjektiver.

Så derfor er jeg på utkikk etter et fastobjektiv, vil ha mellom 20-30mm for alle sier dette gir best vidvinkel. Alt under 20mm blir litt fisheye og det ønsker jeg ikke.

 

Så burde jeg gå for det 24mm Samyang objektivet jeg linket på toppen?

Lenke til kommentar

Vil foreslå at du selv finner ut hva som gir best vidvinkel for deg. Og - en idé å finne ut hvilken sensorstørrelse "alle" som du refererer til over bruker - hvis du vil ha samme utsnitt 20-30mm gir på fullframe skal du ha noe mellom 13-20mm på ditt crophus.

 

Ja, vid vidvinkel "strekker" kantene, men dette er ikke fisheye. Når du får vid vidvinkel skal du velge mellom pest og kolera - skal det være rette linjer, men at kantene være "dratt" ut i hjørnene så proporsjonene blir strukket (rektilineært), eller vil du ha korrekte proporsjoner, men at at rette linjer blir krumme (tønneforvrengning, fisheye)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...