Gå til innhold

Groruddalen - misforstått?


Anbefalte innlegg

Noe jeg ofte blir overrasket over i diskusjonsfora, nettkommentarer og media er hvor mange forståsegpåere det finnes som vet akkurat hvordan det er å bo i Groruddalen, men som samtidig aldri har bodd i Groruddalen.


 


Denne tråden handler ikke om at jeg mener alt er perfekt i Groruddalen. Men den handler om at jeg mener Groruddalen, og Oslo øst generelt, altfor ofte blir malt med et altfor bredt pennestrøk - gjerne av folk som selv har et veldig begrenset kjennskap til denne delen av landet som har flere innbyggere enn hele Stavanger by.


 


Jeg er selv født og delvis oppvokst i Groruddalen. Jeg har naturligvis mange nærme venner fra Groruddalen. Jeg har alltid oppholdt meg mye i Groruddalen selv når jeg ikke har bodd her, jobber i Groruddalen og identifiserer meg med Groruddalen. Jeg opplever at mytene er mange. Jeg har opplevd at folk har satt spørsmålstegn ved at jeg sier at jeg stolt over stedet jeg kommer fra. Jeg har hørt om folk som er vokst opp i samme byen som på ingen måte tør å reise hit i frykt av å bli drept eller voldtatt på stedet. Har til og med hørt om (fra sikkert hold) SV-politikere i distriktene som internt snakker om Groruddalen som et sted hvor anarki råder. Jeg sier ikke at dette er holdninger alle har, men jeg sier de eksisterer.


 


 


Jeg er, av ren nysgjerrighet, veldig interessert i å vite hva du synes om Groruddalen, hvor du kommer fra, og hvordan du tror det generelle bildet av denne delen av Oslo er.


Endret av Camrot
Gjennopprettet innlegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor ikke i Groruddalen, men i en annen del av byen med overvekt av innvandrere. Jeg merker veldig få ulemper i forhold til dette, og har ingen betenkeligheter med å flytte til for eksempel Groruddalen en gang i fremtiden.

 

Bortsett fra hvis/når jeg får barn. Da må jeg innrømme at jeg gjerne vil at de skal gå på en skole med flere nordmenn enn innvandrere. Men inntil det, bor jeg gjerne på østkanten. Rimeligere er det også, så man får mer plass og finere leilighet for pengene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Schwarzwald, den 03 Nov 2013 - 23:17, sa:snapback.png

Jeg bor ikke i Groruddalen, men i en annen del av byen med overvekt av innvandrere. Jeg merker veldig få ulemper i forhold til dette, og har ingen betenkeligheter med å flytte til for eksempel Groruddalen en gang i fremtiden.

 

Bortsett fra hvis/når jeg får barn. Da må jeg innrømme at jeg gjerne vil at de skal gå på en skole med flere nordmenn enn innvandrere. Men inntil det, bor jeg gjerne på østkanten. Rimeligere er det også, så man får mer plass og finere leilighet for pengene.

 

 

:) Tråden gjelder forsåvidt hele østkanten, det er bare ofte Groruddalen som blir trekt fram som "skrekkeksempelet" for mye rart. Har du vokst opp der du bor nå?

 

I min klasse var over halvparten med innvandrerbakgrunn - personlig hadde jeg svært få til ingen dårlige erfaringer med det. Har ingen betenkeligheter med å la mine fremtidige barn gå på skole med den samme miksen - tvert imot ønsker jeg at de skal oppleve det som en styrke på samme måte som jeg har gjort.

Endret av Camrot
gjennopprettet slettet innhold
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

:) Tråden gjelder forsåvidt hele østkanten, det er bare ofte Groruddalen som blir trekt fram som "skrekkeksempelet" for mye rart. Har du vokst opp der du bor nå?

Nei, jeg har ikke vokst opp i Oslo i det hele tatt faktisk, men jeg har bodd på østkanten siden jeg flyttet til Oslo for 14 år siden. Bortsett fra et halvt år da jeg bodde på Torshov, har jeg bodd i et par forskjellige områder med stort sett innvandrere.

 

Når det gjelder skole, så har jeg kun lest om at det kan være diverse utfordringer med skoler der det er snakk om en sterk overvekt av innvandrere. Mulig det ikke er riktig, ettersom jeg ikke har egne erfaringer med det.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg Groruddalen som et sted hvor de fleste du ser er mørke. Han er vennine som blr moddet ut av skolen på østkanten fordi hun var hvit. Nå er jeg ikke der så mye, og bor i Bærum så jeg har nok mye fordommer, men hjelper ikke det med venninen min.

Godt over halvparten av Groruddalens befolkning er hvite.

 

 

Angående det med venninnen min. Jeg har aldri verken sett eller hørt om dette skje selv.. Jeg sier ikke at det ikke skjer, sier bare jeg ikke har opplevd det, og blir overrasket hvor ofte jeg leser i medier at dette er et problem.

 

Det jeg dog HAR sett, og dette er på ingen måte ment for å neglisjere din venninnes situasjon, er enkelte som påstår at de blir mobbet fordi de er hvite. En fyr jeg gikk på trinn med hadde det ganske vanskelig og dro det kortet hele tiden, men innså aldri at folk mobbet han fordi... barn mobber andre barn. Jeg sier ikke at det er rett at han ble mobbet, men realiteten er dessverre at han sannsynligvis ville bli mobbet uansett hvor han hadde bodd. Og han var ofte selv grunnen til at han ble mobbet. Det kan hende han ble kalt "potet" nå og da, men så kalte også han andre kids "svartinger" før noen hadde sagt noe. Han er en av de veldig få jeg gikk på skole med som jeg opplever hadde et reelt problem med å bo der vi bodde. Til den dag i dag mener han hardnakket at hans barndom er et produkt av feilslått rødgrønn politikk, mens de fleste rundt han ser ganske klart at det egentlig er et produkt av at han er frekk i kjeften. Prøver å ha så lite som mulig med han å gjøre, men om jeg hinter til at verken jeg eller noen andre hvite på trinnet ble mobbet, blir han fort ganske unnvikende..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er født og oppvokst i bydel Alna, og er blant de såkalte "50 % folk med innvandrerbakgrunn" som ble nevnt ovenfor. Må si meg helt enig med trådstarter. Ingen tvil om at vi har fått et ufortjent dårlig rykte, og de største kritikerne er da gjerne folk som aldri har satt en fot inn på denne delen av byen. Det er ikke sånn at man blir gjengvoldtatt i mørke bakgater eller ranet av mørke utlendinger straks man tar seg til Groruddalen. Det er sant at enkelte steder som f.eks. Furuset har slitt med kriminalitet over årene, men dette skyldes nesten alltid interne konflikter. Så lenge man ikke blander seg i noe sånt bråk, så kan man fint leve fredelig som 99,99 % av befolkningen på østkanten gjør. Jeg har mistet tellingen over hvor mange ganger jeg har vandret gatelangs helt alene på sene kvelder på mine 20 år, og kan bekrefte at jeg fortsatt lever i beste velgående. Har heller ikke blitt tilbudt dop eller forsøkt kidnappet som ifølge enkelte kjennetegner østkasten.

 

Med marka rett ved og t-banestasjoner og bussholdeplasser i alle mulige retninger, så har man alt man trenger i umiddelbar nærhet. Det at man kan leve fritt på tvers av alle mulige religioner, nasjonaliteter og kulturer gjør jo hele opplevelsen mye bedre. Fortell meg gjerne om et sted med rikere mangfold i landet enn østkanten, spanderer en kebab på vedkommende.

 

Ler av han gjøken fra Frp som ikke vil bo på østkanten fordi han ønsker seg "et roligere strøk hvor man kan ferdes trygt til og fra jobben". Hysterisk at sånne idioter skal representere oss på Stortinget.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har bodd i Oslo snart 20 år, og i Groruddalen de siste 5 av dem.

 

Å si at jeg har en utelukkende positiv opplevelse av Groruddalen blir vel feil, men generelt sett var jeg mye mer skeptisk den dagen jeg flyttet inn enn det jeg er nå når jeg har bodd her de 5 årene. Jeg som pleier å disse folk for irrasjonell frykt og for å legge for stor vekt på det de leser i tabloidene er faktisk litt flau over å innrømme at jeg selv hadde en del fordommer før jeg selv flyttet inn, som jeg heldigvis er kvitt nå.

 

Det jeg var mest redd for var skolemiljøet for ungene. Det at barna mine skulle gå i en klasse hvor de selv var en minoritet. Riktignok er det ikke så mange norske unger i hver klasse, men folka her kommer generelt sett fra så mange forskjellige kulturer at det eneste de egentlig har felles er nettopp den norske kulturen og da er det den som blir referansepunktet. All lek ute på lekeplassen foregår på Norsk for eksempel. Dersom en av de "innvandrede" kulturene skulle vise seg å være i majoritet i en klasse så tror jeg det kunne vært et større problem fordi da ville nok mye av kommunikasjonen foregått på den minoritetens premisser.

 

At jeg får unger som snakker kebabnorsk er en realitet jeg for lengst har forsonet meg med. Det betyr egentlig svært lite i den store sammenhengen, selv om det er en fæl dialekt, hehe. Og de med norske foreldre som snakker kebabnorsk klarer å slå om til "bokmål" når det kreves, f.eks. når de snakker med en harmdirrende pappa, eller på et jobbintervju. ;)

 

Det som har vist seg å være det mest negative etter at jeg har fått mine 5 år til å vurdere Groruddalen som bosted, er ikke innvandrerandelen eller kriminalitet/uro (som vi fremdeles ikke har sett noe til i det hele tatt faktisk), men derimot bydelsplanleggingen. Dvs ideen om industrifelt, transportterminal og godstrafikk/jernbane nede i dalsøkket med bosetning oppe langs åsene. Folk er makelig anlagt og reiser ikke langveis for å komme til toget. Derfor blir toget brukt lite når avtanden til stasjonene for de aller fleste er såpass stor. Tungtransport er etter mitt syn noe som ikke hører hjemme i en by i det hele tatt. De som kommer sørfra bør laste over på tog på en godsterminal sør for byen, og de som kommer nordfra bør gjøre tilsvarende på en godsterminal nord for byen. Eller aller helst unngå bruk av trailere i utgangspunktet og heller holde seg til toget. Dette er tydeligvis noe de som planla Oslo og landet forøvrig ikke forsto seg på, men det er et lys i enden av tunnelen her i Groruddalen: Det er stadig mer av industriarealet som gjøres om til grøntarealer, og om vi får vinter-OL til Oslo så kan det være et kjempepluss for midtre delen av dalen, hvor ingen bor og som er ganske grå og kjedelig i dag. Og det skjer ting i politiske fora også når det gjelder omdirigering av godstrafikk. Jeg skulle også gjerne sett litt større utstrekning av idrettsanlegg i bydelen. Det er mye kunstgressbaner for fotball, men lite annet. Det å drive med friidrett f.eks. innebærer unødvendig lange reiseavstander for de aller fleste.

 

Det virkelig geniale med Groruddalen er at uansett hvor du bor så har du gangavstand til skogen. Det å ha tilgang på ekte natur kan ikke på noen måte sammenliknes med det å bo i nærheten av en kunstig tilgjort park midt i byen. Og en annen ting er at de fleste boligområdene i seg selv er ganske godt utarbeidet om man ser bort fra at de ofte er plassert litt dumt i forhold til f.eks. toget, med mye grøntarealer som gjør at folk trives.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

de fleste her har allerede nevnt de tingene jeg hadde tenkt å nevne, er enig med det dere sier når det gjelder Groruddalen.

 

men jeg bor i Kalbakken da.. selv om det ikke er indre Grorud er vel det å bli ansett som en del av Groruddalen i sin helhet.

 

@latias

 

hvilken FRP politiker var det som sa det?

 

Jeg mener at når et sted består av oppimot 50 % av folk med innvandrer bakgrunn, går landet vårt i feil retning.

 

Grorudalen er i mine øyne en ghetto.

 

kan vel du gi oss noen millioner kroner i gaver så vi kan flytte til elite strøket i vestkanten?

 

mange innvandrerfamilier som ikke tjener en million i året, eller 500 000 kr i året for den saks skyld. hvor skal de finne seg et hus å bo i mener du da?

 

min familie på seks (meg inkludert) tjener rundt 350 000 kr +/- (pappa og mamma jobber) noen fine eneboliger eller hus du kan henvise til som min familie og sikkert mange andre familier i Oslo-øst ikke har

råd til?!

 

selvfølgelig blir det "ghetto-tilstander" når folk ikke har råd til å kjøpe seg en luksus hus i elite-strøket i vestkanten.

 

takker OP for en fin, konstruktiv og meningsfull tråd :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg mener at når et sted består av oppimot 50 % av folk med innvandrer bakgrunn, går landet vårt i feil retning.

 

Nå flyttet jeg til Bergen for snart 20 år siden, og selv om jeg bodde på Holmlia før det så var det litt færre innvandrere der den gangen. Men det plaget ikke meg. Det kan ikke blir for mange med innvandrerbakgrunn for min smak.

 

Som humanetiker og liberaler håper jeg jo at de innvandrede også blir liberale etterhvert. Og det tror jeg de blir, ikke minst deres barn. Og om DNA'et til en "nordmann" så om 100 år er 30% pakistaner, 30% polakk, 20% afrikaner og resten svorsk, så er det helt greit.

 

Grorudalen er i mine øyne en ghetto.

 

Hvorfor? På grunn av forholdene der, eller på grunn av prosentandelen?

 

Ellers enig med Achylles: Det dumme med Groruddalen er bydelsplanleggingen. Og den var slik når jeg hadde venner der for 30-40 år siden og de var hvite i huden også, med de samme problemene som resultat. Tveitagjengen het Sjøsæther, Kvalen, Millehaugen og Enger. At innvandrerne senere "overtok" bydelen er helt normal demografi. Kanskje ikke ideelt, men vanskelig å unngå i et demokrati.

 

Og denne nye generasjonen groruddølinger har også noen problemer, men disse "arvet" de i ikke ubetydelig grad fra de norske som flyttet ut av dalen.

 

Nå kommer jeg neppe til å flytte tilbake til Oslo noen gang, men om jeg gjorde det ville jeg neppe havnet på vestkanten. Og det er helt greit. Jeg hadde gjerne bosatt meg i Groruddalen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at jeg har fått et mye mer positivt inntrykk av Groruddalen etter ha å sett NRK-serien "Dalen vår". Godt å høre at det nå satses på området i årene fremover!

 

Dog er jeg redd for at undervisningsklimaet på en del av skolene der er vesentlig dårligere enn andre steder i landet, og vil derfor være skeptisk til å sende mine egne unger på skole der. Dette er kun spekulasjoner, og jeg blir glad om noen kan motbevise meg, men det er inntrykket jeg har dannet meg etter å ha snakket med en venn som jobber som realfagsansvarlig ved en ungdomsskole på Grorud.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Jeg er, av ren nysgjerrighet, veldig interessert i å vite hva du synes om Groruddalen, hvor du kommer fra, og hvordan du tror det generelle bildet av denne delen av Oslo er.

 

Hovedproblemet med groruddalen er kriminalitetsraten og dårlige skoler. Faktisk fra det jeg har lest så går mange kriminelle innvandre etter nordmenn. Men du vil sikkert si. "Jeg har ikke opplevet kriminalitet." Kanskje ikke, men jeg har ikke lyst til å sette meg og mine kjære i risiko. Om Oslo hadde klart å redusert kriminalitetsraten og forbedret skolene, så ville østkanten vært et helt fint sted å bo.

 

På grunn av dette så kunne jeg aldri ha tenkt meg å bo i Groruddalen. Jeg har bodd i Nordre og Vestre Aker. Akkuratt nå bor jeg i New Zealand, og neste år skal jeg bo i Danmark. Det har ingenting med Groruddalen å gjøre, det er av personlige grunner. Et år senere skal jeg sammen med kjæresten min flytte til Oslo, og vi vil begge få jobb. Jeg vil nok holde meg unna Groruddalen, spesielt siden jeg vil føle meg beskymret for hennne.

 

Jeg ville også aldri ha sendt min unge til en skole i groruddalen. Det er det mange som er enig med meg i, og dermed så flytter mange ut av groruddalen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

kan vel du gi oss noen millioner kroner i gaver så vi kan flytte til elite strøket i vestkanten?

 

mange innvandrerfamilier som ikke tjener en million i året, eller 500 000 kr i året for den saks skyld. hvor skal de finne seg et hus å bo i mener du da?

 

min familie på seks (meg inkludert) tjener rundt 350 000 kr +/- (pappa og mamma jobber) noen fine eneboliger eller hus du kan henvise til som min familie og sikkert mange andre familier i Oslo-øst ikke har

råd til?!

 

Du kan gjøre det de fleste nordmenn fra Oslo gjør. Om vi ikke har råd til å bo i et ok område i Oslo så flytter vi til en annen by.

 

Det er ikke en gang billig på østkanten. Snittet i Bergen er 35000 kroner per kvadratmeter, mens den er 32000 kroner på grorud. Om du godtar å bo i et litt mindre sted, så koster det 28500 kroner i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

 

Du kan gjøre det de fleste nordmenn fra Oslo gjør. Om vi ikke har råd til å bo i et ok område i Oslo så flytter vi til en annen by.

 

Det er ikke en gang billig på østkanten. Snittet i Bergen er 35000 kroner per kvadratmeter, mens den er 32000 kroner på grorud. Om du godtar å bo i et litt mindre sted, så koster det 28500 kroner i Kristiansand.

 

og da har du vel fikset en fin arbeidssted for pappa og mamma også antar jeg?

 

pluss alt av utgifter for å besøke familie som bor i en annen by?

 

pappa måtte ta opp lån fra banken for å kjøpe det stedet vi bor i nå.. han betaler ikke månedsleie for huset. og jo i forhold til vestkanten så ER østkanten billigere.

 

jeg bruker ikke gjennomsnitt når det gjelder slike ting.. var ikke den gjennomsnittlige inntekt i landet på rundt 450 000 kr? pappa og mamma er ikke i nærheten av å tjene slike summer. så det å si snittet på kvadratmeteren i by "x" er mindre en by "y" er bare tull mener jeg.

Lenke til kommentar

 

og da har du vel fikset en fin arbeidssted for pappa og mamma også antar jeg?

 

pluss alt av utgifter for å besøke familie som bor i en annen by?

 

pappa måtte ta opp lån fra banken for å kjøpe det stedet vi bor i nå.. han betaler ikke månedsleie for huset. og jo i forhold til vestkanten så ER østkanten billigere.

 

jeg bruker ikke gjennomsnitt når det gjelder slike ting.. var ikke den gjennomsnittlige inntekt i landet på rundt 450 000 kr? pappa og mamma er ikke i nærheten av å tjene slike summer. så det å si snittet på kvadratmeteren i by "x" er mindre en by "y" er bare tull mener jeg.

Jeg forstår det er vanskelig, men jeg bare forteller deg hva mange nordmenn i din situasjon ville ha gjort.

 

Iforholdtil arbeid så tjener de så lite at det burde ikke være noe problem å finne en ok i jobb i Kristiansand som tjener like mye. Fra det jeg vet så er arbeidsmarkedet utenfor Oslo bedre enn i Oslo.

 

Om jeg ikke hadde råd til å bo noe annet sted enn i Grorud så ville jeg ha flyttet til f.eks. Kristiansand. Jeg har også familie i Oslo. Lånet er ikke noe problem. Den kan øyeblikkelig nedbetales etter at du selger boigen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...