Gå til innhold

M/77 marsjstøvler - inngåing og tips&triks


Mann190

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, litt forskjellige meninger om det ja :p. Mener det var ulla ned vi fikk melding om på Bardufoss i allfall, og det fungerte vel bra det. Det ble også sagt at såler var forbruksvare og at vi kom til å få nye etter hvert, men det skjedde aldri, så mine gamle såler har vært med på 1 års førstegangstjeneste pluss en ekstra Cold Response :D. Men siden jeg fikk nye sko og såler i anledning CR12 så tenkte jeg at jeg skulle gå de inn nå før CR14.

 

Når det kommer til inngåing ved hjelp av varmt vann-metoden, vites det om det spiller noen rolle om skoene har blitt smurt først?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skåler er forbruk ja, men jeg brukte mine daglig i ett halvt år, pluss øvelser osv. i etterkant.

Så, mine er perfekt formet til foten min, antagelig minst like bra som sole-sålene man varmer opp. Jeg har fortsatt all ulla under, så de holder i mange år til, og jeg slipper gå inn nye sko. Kommer antagelig aldri til å gå inn nye skåler så de blir som de hode, gamle.

 

Så, mitt tips, ulla ned og aldri bytt såle :)

Lenke til kommentar

Alle vernepliktige soldater i Hæren, spesielt i Nord-Norge lærer dette. Ullet skal ned. Grunnen til det er at ullet holder et lite luftlag mellom skosålen og foten. Dette gir en isolerende effekt og vil virkelig hjelpe om vinteren. Eksempel på isolerende effekt er jo et annet genial type fottøy er jo fotposene, de er ikke varme i seg selv, men holder på luften inni og isolerer mot ytre påvirkning.

 

Det er greit at sålene er forbruksmateriell, men det er en god grunn for at ullet er på sålen i det hele tatt.

Dette er testet og utgitt fra Forsvarets Vinterskole som hver dag jobber med å forbedre/lage nytt materiell/bekledning og utdanne soldater i det norske forsvaret og utallige militæravdelinger i NATO-landene.

 

God vinter!

 

Nå har ikke jeg prøvd annet enn ulla opp så har nok lite å stille opp med i en diskusjon om hva som er riktig, men at alle får opplæring i at ulla skal ned er feil. Jeg tjenestegjør for øyeblikket i 2. bataljon på Skjold og vi har fått beskjed om å ha ulla opp mot foten :)

 

Tror forøvrig jeg skal prøve med ulla ned på neste øvelse :)

Lenke til kommentar

Dynk skoene med vann, ha dem på og gå til de tørker om du orker/får til. Gnikk og gnu inn masse kiwi skokrem og ha dem på og gå med dem til vanlig om du har fri og skal henge litt hjemme, eller bare gå en tur. Når jeg først var inne gikk jeg inn flere par bare ved å ha dem på i leir. Før forsvaret når jeg trente til opptak var jeg uviten og brukte de bare når jeg trente med sekk. Det tok evigheter i forhold til de første tipsene. Du kan gå dem inn på noen få dager.

Lenke til kommentar

Det jeg har gjort med mine støvler er først og fremst å ha pussa de endel med skokrem, pusse på på kvelden, pusse av morgen etter. Første gang man pussa hørte jeg man skulle bruke 1 boks med kiwiskokrem på hver, bare smøre og dynke på. Dette gjorde ikke jeg før etter 4 uka på rekrutten, også fylte jeg de med vann og gikk de tørre. det har funket veldig bra for min del :)

Lenke til kommentar

Så, mine er perfekt formet til foten min, antagelig minst like bra som sole-sålene man varmer opp.

Bra formet kanskje, men ullsålene er ikke støtdempende såler som Sole og Sorbothane. Sole og Sorbothane er overlegne når det kommer til det, men når gradestokken nærmer seg 0 grader, da er det kun ullsålene som gjelder.

Lenke til kommentar

Ikke? Mine var vanntette.

Har selv brukt mine i skog , myr og mark i og etter førstegangstjenesten uten å blitt våt inni skoen, men vi brukte fotposer for sikkerhets skyld når vi visste føttene skulle være i vått landskap over lenger tid, better save than sorry.

 

Men husker det var enkelte som slet med "defekte" sko , hvor sålen løsnet selv ved lite bruk og noen fikk kuttskader på sko tuppen, slikt vil vell være med å svekke skoens funksjon vil jeg anta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp tilbake fra øvelse med minkolje-behandlede sko. Ble noen tråkk i elv og myr, og det virker som om iallefall ene skoen lekket vann mellom "vernetuppen" og det vanlige læret. Noen som har opplevd noe lignende?

den varianten har jeg ikke hørt om. jeg vet at en lot som var plaget med vulkaniseringen på sålene slik at de kunne løsne fra skoen men ikke at de kunne slippe vann der som du hentyder til.

bruker du dem ofte? om ikke kan det være at de har stått lagret på en slik måte at læret har blitt skadet/uttørket på den plassen? det er vel akkurat i "knekken" der som den bøyes mest ved tærne at den slipper inn fukt?

 

nå er forresten FLO inne i sluttprosessen med å velge de nye støvlene som Forsvaret skal ha. så om en liten stund er M77 historie på Depoet.

Lenke til kommentar

den varianten har jeg ikke hørt om. jeg vet at en lot som var plaget med vulkaniseringen på sålene slik at de kunne løsne fra skoen men ikke at de kunne slippe vann der som du hentyder til.

bruker du dem ofte? om ikke kan det være at de har stått lagret på en slik måte at læret har blitt skadet/uttørket på den plassen? det er vel akkurat i "knekken" der som den bøyes mest ved tærne at den slipper inn fukt?

 

nå er forresten FLO inne i sluttprosessen med å velge de nye støvlene som Forsvaret skal ha. så om en liten stund er M77 historie på Depoet.

Ja, det er akkurat i knekken. Testet dem ved å helle litt vann på dem etter minkolje, og da lekkte ingenting, men det kan hende at læret blir strukket og det blir "hull" i impregneringen når de knekkes ved bruk? Merket det tydeligst da jeg spurtet over en dyp myr så det ble vel litt ekstra belastning når jeg landet på tærne.

 

Vet du noe om hvilke sko det er snakk om? Er veldig fornøyd med mine, og har vanskelig for å se for meg et bedre valg til standardsko. Kjenner jeg forsvaret rett for tiden blir det vel noe gore-tex... :hm:

 

 

 

Sko krem sko krem sko krem ja!

Kapteinen vår lærte oss også at vi gjerne burde varme opp skokremen til den ble flytende å bruke hele boksen på skoene de første gangene evt før lengre øvelser, vet ikke om det har noe for seg, men det gjorde ikke skoene verre i alle fall.

Oppvarming anbefales både fordi det blir lettere å påføre når skokremen er flytende og fordi det trekkes bedre inn i skinnet! :thumbup:

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

Kan virkelig ikke skjønne at dere skal bli feillært, må ha vært stort skifte av personell der oppe.

Jeg har selv personlig vært på ukeslangt kurs med vinterskolen og fungerte som HI vinter i troppen min da jeg var i nord.

Konklusjonen vinterskolen hadde om såler: Om du kan bytte såler OFTE så er ull OPP det beste mtp. isolasjon.

Dessverre har jo de færreste vernepliktige tilgang til uendelig mange såler ila. året sitt. Ull ned er nesten like bra, men det varer i tillegg lengre.

Dum som jeg var nevnte jeg dette til de vernepliktige i troppen uten å tenke meg om og jeg har en sterk følelse av at det er grunnen til at bataljonen hadde sålemangel i en lang periode.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...