Gå til innhold

Bybyggerspillet Banished nærmer seg lansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gleder meg sykelig til dette spillet. en av få spill jeg har ventet lenge på og fulgt med utviklingen hele tiden.

 

om det blir en flopp eller hit, har ingenting å si for min del.

Det er mye arbeid for bare en person som står bak alt.

og samt han prøver på nye nytt. og det i seg selv er gull verdt.

Lenke til kommentar

 

Det så veldig fredelig, idyllisk og trivelig ut. Håper at det blir en hit. Av en eller annen absurd grunn minnet traileren meg om The Settlers med en litt mer naturalistisk grafikk...

 

Da anbefaler jeg Anno 1404 på det sterkeste

Anno 1404 var utrolig bra helt til du måtte begynne med krigføring. Den delen likte jeg aldri. Heldigvis kunne du spille alene på endless maps så du slapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette hørtes lovende ut. Bybygger spill er desverre en forsømlet sjanger, men kanskje den kan bli mer populær en gang? De fleste har jo lekt mye med lego da de var små, og se bare på populariteten til Minecraft. Selv om jeg glad i Caesar og Sim City serien (og gjerne vil ha mer av slikt) så syns jeg det har vært altfor lite nytenkning i denne sjangeren. Det er veldig mye som kunne vært gjort. Men tilbake til dette spillet så syns jeg fokuset på sanking av mat og slekters videreføring hørtes spennende ut. Husker noen Beasts & Bumpkins? Det var ikke et veldig bra spill, men det var sjarmerende.

Endret av Hertug Fluesopp
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Eg bruker sjeldan å kjøpe spel ved lansering, men eg gjorde eit unntak for dette, og slo til 40 minutt etter at det kom på GOG. Eg har spelt det jamnt og trutt sidan. Det minner meg om både The Settlers, Impressions sine gamle bybyggingsspel (Caesar, Pharaoh) og Children of the Nile, men samstundes er det forskjellig frå alle desse. Her er det rein bybygging og overleving ute i skogen som gjeld. :)

 

Om eg skal kritisere spelet for noko, er det at eg skulle ønske der var meir av det. Kjerna i denne bybyggaren er kanskje den beste eg har sett nokon gong, men der er ikkje so veldig mykje meir enn ei kjerne. For $20 er det likevel eit veldig godt kjøp.

 

Banished er utvikla av ein einaste person, som har stått for kode (inkludert motoren), grafikk og musikk, og er sånn sett ein fantastisk prestasjon. Eg håper han tek pengane han tener på dette spelet og startar eit lite studio, for eg vil ha meir. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Kjøpte det hos GoG på release, veldig kjekt å pusle med.

Det kan virke litt urettferdig i starten, særlig hvis folk sulter ihjel over en lav sko, men den store "hemmeligheten" er tydeligvis å først basere seg på Gatherers, framfor for eksempel gårdbruk - selv når du starter på medium eller easy og får såkorn med deg. Får mye mer igjen per arbeidstime med sanking, så lenge den ligger i en skog. Tutorialen er litt dårlig til å poengtere det, og fikk iallefall meg til å tro at å starte med fisking var det mest logiske. Det er det ikke. Alt annet enn tingene fra gathering er egentlig bare for variasjonen sin del (variasjon er bra for helsen deres, naturlig nok)

Lenke til kommentar

Dyrehald ser òg lovande ut, men det tek tid å få det opp og gå. No har eg ei stor innhegning med 25 sauer, som krev to arbeidarar å vedlikehalde. Denne produserar ein heil del kjøt i tillegg til store mengder ull som kan gjerast om til ullfrakkar for salg. Fisjeria mine ser òg ut til å vere veldig effektive. Men ja, sanking er absolutt det beste å starte med. Det produserar både mykje og variert mat. Problemet med det er at det er ganske arealkrevande. Eg har ikkje testa, men antek at det fungerar best i urøyrt skog.

 

Eg vil forresten anbefale alle å spele på hard. Eg trur ikkje der er nokon skilnad, anna enn kva ressursar ein startar med. Det er kjekt å bygge seg opp frå nesten ingenting. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Du trenger bare skog, den trenger ikke være urørt. Jeg pleier nå å lage et par små satelitt-klynger inne i skogen, hvor jeg legger en gatherer, forester, hunter, herbalist og et par hus. Så forsyner de "sentrum" med ting fra skogene, mens de bor i nærheten. Vel, ideelt sett. Av og til bosetter de seg på feil plass, men AI-en pleier å være ganske flink til å bare bytte hus sånn at par og familier kommer nærmest mulig jobbene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...