Gå til innhold

Bilfjernlys på sykkel


hawk52

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg tenkt over hvor mørkt det har blitt ute når jeg sykler til skolen, og tenkte at jeg måtte skaffe meg lys for å kunne se veien i det hele tatt, noe som er viktig på vinteren der jeg bor.

 

Det jeg har kommet fram til er at jeg skal prøve å montere bilfjernlys på sykkelen, drevet av et MC Gelebatteri. Alt av deler får jeg fra Biltema, siden jeg har vært en kunde der lenge og er fornøyd med prisene og kvaliteten.

Dette både fordi vanlig LED- eller halogen-sykkellykter ikke lyser opp nok med tanke på vinter og is, men også fordi dette er en del av hobbyen min.

 

Her er handlelisten med komponenter jeg skal bruke, bortsett fra monteringsdeler og diverse som jeg har fra før (slangeklemmer, patentbånd, vinkel, sikringer osv.)

 

famq.png

 

Jeg har ingen monteringsplanlegging enda, men virker dette som et greit prosjekt, eller er det uvirkelig at dette vil gå? Er det noen regler for lysstyrke på sykler? Har bryter lett tilgjengelig hvis det kommer motgående kjøretøy (noe det sjeldent gjør på veien) og lyset skal vinkles litt ned mot veien og ikke rett fram.

 

På vei til skolen har jeg kun nedoverbakker, med litt terreng hvis jeg tar den raskeste veien, så jeg trenger kun å lade batteriet på morgenen for å ha nok strøm til det jeg trenger det til. Med mindre jeg sykler ellers på kvelden. Regnet ut at fjernlyset bruker 4,5A ved hjelp av at H3 pæra er på 55W, men er det per time? Det vil si at jeg vil få ca. en time med lys.

 

Fjernlyset er et sett på to, men jeg har tenkt til å bruke én så jeg har reserve, og sparer strømforbruk. Voltmeteret er egentlig bare for moroskyld, men kan være hendig for å måle forbruket. Tenkte på bilhorn også, men det tenkte jeg å være forsiktig med på grunn av lyden (110dB) og at jeg kommer mest sannsynlig til å skremme vettet av folk. Så det kuttet jeg ut.

 

Hva tenker dere? Er det noen lover mot noe av det jeg har tenkt til å ha på sykkelen? Burde jeg gå for større batteri, når jeg bruker det i maks en halvtime per dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig nødvendig å ha så kraftig lys på en sykkel?

Du kjører vesentlig langsommere en bil, og trenger ikke å se så langt fram.

 

Når jeg kjører bil om natten opplever jeg stadig å bli "blendet" av superkraftige LED-lykter på motgående sykler. Det ser ikke ut til å være (gode nok) regler for sykkellykter.

Jeg vet ikke hva reglene sier om å montere en billykt på en sykkel, men det er uansett en dårlig idé.

 

Du skriver at du vil vinkle lyset litt nedover, men det er ikke nok.

Om du monterer den på sykkelstyret, blir den montert vesentlig høyere enn på en bil. Den kan likevel blende folk.

Å beregne designet på reflektoren er en komplisert jobb. Biler blir godkjent med originale lykter, og det er forbudt å endre på disse ved å f.eks. ettermontere uoriginal xenon.

Lovene for billykter er strenge, og du vil feste en slik på en sykkel?

Jeg vet ikke om det er forbudt, men jeg vil ikke anbefale det. Det er ikke trafikksikkert.

 

Om du trenger bra lys er det mye å få kjøpt på en vanlig sykkelbutikk, og da slipper du bilbatteri som må lades hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig nødvendig å ha så kraftig lys på en sykkel?

Du kjører vesentlig langsommere en bil, og trenger ikke å se så langt fram.

 

Når jeg kjører bil om natten opplever jeg stadig å bli "blendet" av superkraftige LED-lykter på motgående sykler. Det ser ikke ut til å være (gode nok) regler for sykkellykter.

Jeg vet ikke hva reglene sier om å montere en billykt på en sykkel, men det er uansett en dårlig idé.

 

Du skriver at du vil vinkle lyset litt nedover, men det er ikke nok.

Om du monterer den på sykkelstyret, blir den montert vesentlig høyere enn på en bil. Den kan likevel blende folk.

Å beregne designet på reflektoren er en komplisert jobb. Biler blir godkjent med originale lykter, og det er forbudt å endre på disse ved å f.eks. ettermontere uoriginal xenon.

Lovene for billykter er strenge, og du vil feste en slik på en sykkel?

Jeg vet ikke om det er forbudt, men jeg vil ikke anbefale det. Det er ikke trafikksikkert.

 

Om du trenger bra lys er det mye å få kjøpt på en vanlig sykkelbutikk, og da slipper du bilbatteri som må lades hver dag.

 

Forstår det med blending, derfor har jeg en lett tilgjengelig vippebryter som kan slå av lyset hvis det er motgående biler eller personer. Sykler mye i skogen/berget på fritiden og da er det lurt å se alt foran meg. Ble ferdig med prosjektet i går, og det fungerte bra, bortsett fra at fjernlyset var mer konsentrert enn det jeg trodde, så jeg vurderer å bytte ut til en H4 løsning med tretrinns-vippebryter for nærlys og fjernlys. Har også tenkt på dimmer på gjeldende oppsett.

 

Der vi bor er det kanskje én bil per kilometer å se på morgenen, samt sent på kvelden.

 

Det er langt ifra nødvendig, men det er en del av hobbyen min, og jeg har flere justeringer som må gjøres. MC-batteriet kan lett tas av og lades, så det er ikke noe problem.

 

 

men, jeg skjønner hva du mener, så jeg er forsiktig når jeg har et så sterkt lys (inntil jeg bytter det ut)

Lenke til kommentar

Jeg stemmer også for LED.

Hovedgrunnen til at det brukes halogen/glødepærer i bil er vel fordi strømforbruk ikke er så veldig viktig. På en sykkel har man som regel ikke en dynamo som kan generere nok strøm, og derfor burde du prioritere lys mtp. strømforbruk.

Hvis du absolutt har lyst til å lage noe hjemmemekk, så ville jeg prøvd høyeffekts LED fra elfa
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=18735&name=Effekt-LED

 

2 stk 12V batterier i serie, koblet opp mot 2 slike i parallell:

Power LED 4 W warm white

Som hver er koblet i serie med slike for å få ca 33ohm:

Wire resistor 22 Ω 3 W Wire resistor 10 Ω 3 W

Begge skrudd opp på denne:

Heat sink 75 mm

Med en hjemmemekket reflektor av for eks. oppklippet og bøyd blikkboks :)

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Holder meg til setupet jeg har allerede, kanskje jeg endrer til noe som sprer lyset mer.

 

Har et 7Ah MC batteri som skal gi lys en veldig, veldig god stund, så strømbruket er ikke noe problem. Slår av fjernlyset når det kommer motgående biler, selv om det er vinklet til å ikke lyse direkte fram.

Lenke til kommentar

Tåke/kurvelys spres mer men kan være vanskelig å vinkle så de ikke blender. De har dog kortere rekkevidde enn fjernlys, men mer enn nok for en sykkel.

 

Tenkte på det, de har tåkelyssett på Biltema for 169kr, så skal vurdere det. Tenkte også en løsning med H4 nærlys/fjernlys, men da må jeg bytte ut bryteren med en tre-trinns.

 

Arbeidslyskaster, kanskje? http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Arbeidsbelysning/Arbeidslyskaster-38751/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...