Gå til innhold

Intuitivt og brukervennlig foto-print software til MAC?


Anbefalte innlegg

Skulle skrive ut noen .jpg bilder for å putte inn i fotoramme. Default printeprogram synes jeg var veldig lite funksjonelt og intuitivt. Bilde str. for å passe inn i rammene må være 10x15. Det må jo finnes et program som er enkelere og har basice funksjoner som at man feks. kan plotte inn eksakte mål (feks. 10x15) samt at man kan croppe bildene til, og putte flere 10x15 bilder inn på 1 A4 ark (der man ser på preview hvordan dette vil bli samt kanskje også justere avstanden mellom bildene direkte fra preview) ?

 

Testet nettopp snapshot , der kunne man sette inn eksakte mål men man kunne ikke croppe eller justere flere bilder på ett ark for å spare fotopapir..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hvis jeg ikke har glemt all matte fra skolen, så tror jeg et A4 ark har forholdet 3:2,121212.

For at det bilde i 3:2 format skal passe, så må du altså beskjære det litt.

 

Standard fotoformater i papir er gjerne 3:2. Men de trenger på ingen måte å være standard, det finnes massevis av ulike størrelser, du må bestemme hva som passer til ditt bilde.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke har glemt all matte fra skolen, så tror jeg et A4 ark har forholdet 3:2,121212.

For at det bilde i 3:2 format skal passe, så må du altså beskjære det litt.

 

Standard fotoformater i papir er gjerne 3:2. Men de trenger på ingen måte å være standard, det finnes massevis av ulike størrelser, du må bestemme hva som passer til ditt bilde.

 

Jo, men det må jo være mulig å forminske bildet slik at man heller beskjerer arket i etterkant, contra å croppe deler av bildet vekk før print?

Lenke til kommentar

Greia er at jeg skal unngå at toppen av hodene på personene på bildet kuttes bort. Hvordan gjør jeg dette, har du tips? Andre program enn adobe lightroom som fikser dette?

Det unngår ved å ha litt luft over hodene deres når du tar bildet...:-)))

 

Beskjæring av bilder fikses i de aller fleste programmer for bildebehandling.

Lenke til kommentar

Det kunne kanskje vært en ide å prøve å hjelpe TS litt?

 

Poenget til TS er at programmet han har brukt nå, cropper istedet for å forminske, slik at hodene kuttes - ikke at det ble gjort når bildet ble tatt.

 

Følger ikke iPhoto med når man handler seg Mac? Der burde det vel være en enkel sak å få til noe slikt?

Lenke til kommentar

Det kunne kanskje vært en ide å prøve å hjelpe TS litt?

 

Poenget til TS er at programmet han har brukt nå, cropper istedet for å forminske, slik at hodene kuttes - ikke at det ble gjort når bildet ble tatt.

 

Følger ikke iPhoto med når man handler seg Mac? Der burde det vel være en enkel sak å få til noe slikt?

 

Hehe, takk for svar. Jeg tar tak i dette igjen nå, og skal få definert problemet igjen, så sender jeg en update.

 

Ps: Se også på innledende innlegg, har fortsatt ikke funnet et printeprogram der man kan custom croppe bilder og putte flere bilder inn på ett A4 ark (for å "utnytte" fotopapiret bedre hvis du skjønner)

Lenke til kommentar

Har du tittet på Google's Picasa ?

 

Nei, det har jeg ikke. Men tester iphoto as we speak, og det er egentlig ganaske oversiktlig. http://screencloud.net/v/s6PF

Som du ser så "tilpass" at den tilpasser bildet til arket, mens "fyll" tilpasser arket til bildet. Problemet er at jeg ikke får til en korrekt A5 utskrift uten at den kutter helt øverst. Det ser riktig ut på preview, men når utskriften kommer ut er litt av toppen borte (litt vanskelig å forklare, kan sende illustrasjon om ønskelig)

Lenke til kommentar

Det kan ha noe med marger å gjøre - mange skrivere kan ikke skrive ut kant-til-kant. Og de som kan det, så må man som oftest inn å velge det spesifikt.

 

Tror ikke det har med det å gjøre. Har fått utskrifter her jeg sitter å tester helt kant i kant. Men jeg blir ikke klok på iphoto, og nekter å tro at det ikke er mer intuitivt (må jo være noe jeg misforstår eller overser). Greia er:

 

Hvis man skal ha A4 format kan man som sagt velge mellom tilpass eller fyll. I min situasjon må jeg velge tilpass for dette er det nærmeste jeg kommer at hele bildet fyller en A4 ramme (uten at "toppen av hodene mangler"). Men va om jeg vil ha bildet forminsket slik at det best mulig fyller en A5 ramme, dvs halve A4 rammen? Nærmeste jeg kom var å velge vanlig a4 (ikke kantfri) , så skrev jeg inn målene til a5 på egendefinert (210x148) der den reskalerte automatisk til 203x153 , og i tillegg måtte jeg velge "sideforhold 3:2" hva nå enn det betyr.. Jeg tenker da at det må jo være en enklere måte å få et bilde tilpasset best mulig en a5 ramme uten å kutte av hoder (altså heller skallere det litt under a5 formatet enn å kutte vekk deler av bildet hvis du skjønner) ? Jeg ser for meg det aller enkeleste ville vært hvis programmet fungerte slik at man tok det i 3 steg, først valgte papir str. A4 , så bildeformat A5 for til slutt å velge tilpass (istedet for fyll) .. Hvis du skjønner hva jeg mener? Men det virker ikke som det fungerer så enkelt.. rart siden Apple har så fokus på brukervennlighet på alt mulig annet..

 

Her er det nermeste jeg kom når jeg egendefinerte: http://screencloud.net/v/axZT

 

Her er hvis jeg velger feks. forhåndsdefinerte 13x18: http://screencloud.net/v/8A8z

(Rød pil indikerer at toppen blir kuttet bort..som altså ikke er ønskelig)

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...