Gå til innhold

Ubuntu 13.10 Live-CD vil ikke boote, gir kun feilmeldinger


Anbefalte innlegg

Har idag prøvd å installere Ubuntu 13.10 på madamens laptop (Lenovo 2189) ved siden av Win7, men støter på feilmeldinger ved boot og får ikke kommer meg videre fra GRUB.

Jeg har lastet ned ISO-en med Ubuntu 13.10 64-bit, brent den til DVD og prøver å boote (med UEFI på, er den slått av finner ikke BIOS DVD-en). Det første som skjer når DVD-en booter er at jeg får en feilmelding som sier:

Could not open "\EFI\BOOT\fallback.efi": 14
error: variable 'root' isn't set.

Den forsvinner etter et sekund og jeg ender opp i GRUB. Prøver jeg å "prøve Ubuntu", installere Ubuntu eller sjekke CD-en for defekter får jeg følgende feilmelding:

error: failure reading sector 0x69c00 from 'cd0'.
Press any key to continue...

Når jeg så trykker en tast og går videre dukker følgende feilmelding opp:

[     1.269369] Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unkown-block(0,0)

Og her stopper det.

Har prøvd å søke meg frem til svar på problemet, men ikke kommet opp med noe som har hjulpet.

Håper noen her kjenner til problemer og har en løsning på det. Skulle så gjerne startet prosessen med å snike inn Ubuntu hos madamen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Jeg har ikke veldig lyst til å begynne å brenne nye versjoner på DVD, men jeg burde vel kanskje prøve det for å utelukke at det ikke er bug i builden for å være nøye. Har forøvrig brent to eksemplarer av 13.10 16-bit med to individuelt nedlastet ISO-filer for å utelukke feil med DVD-en.

Det er vel UEFI jeg ser som potensiell syndebukk i de fleste artiklene og forumtrådene jeg har kommet over, men kjenner ikke noe særlig til UEFI (heller ikke "nøkkelen"; kan du utdype?) og får ikke så mye ut av det jeg finner, annet enn det tydeligvis finnes muligheter for å jobbe rundt det.

 

Edit: Geir44: På denne maskinen er jo Win7 allerede installert, og slik jeg har oppfattet det er det slik at dersom OS-et du allerede har installert er installert med UEFI må det andre OS-et også være det. Så det ser ut til at jeg er låst til UEFI, om jeg ikke har misforstått fullstendig.

UEFI-støtten har også i følge det jeg har lest blitt bedre med Ubuntu-versjonene, så vil jo derfor se for meg at nyeste versjon vil være det beste, men kommer nok til å prøve 13.04 og eventuelt andre versjoner for sikkerhets skyld.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har ikke veldig lyst til å begynne å brenne nye versjoner på DVD, men jeg burde vel kanskje prøve det for å utelukke at det ikke er bug i builden for å være nøye. Har forøvrig brent to eksemplarer av 13.10 16-bit med to individuelt nedlastet ISO-filer for å utelukke feil med DVD-en.

Det er vel UEFI jeg ser som potensiell syndebukk i de fleste artiklene og forumtrådene jeg har kommet over, men kjenner ikke noe særlig til UEFI (heller ikke "nøkkelen"; kan du utdype?) og får ikke så mye ut av det jeg finner, annet enn det tydeligvis finnes muligheter for å jobbe rundt det.

 

Edit: Geir44: På denne maskinen er jo Win7 allerede installert, og slik jeg har oppfattet det er det slik at dersom OS-et du allerede har installert er installert med UEFI må det andre OS-et også være det. Så det ser ut til at jeg er låst til UEFI, om jeg ikke har misforstått fullstendig.

UEFI-støtten har også i følge det jeg har lest blitt bedre med Ubuntu-versjonene, så vil jo derfor se for meg at nyeste versjon vil være det beste, men kommer nok til å prøve 13.04 og eventuelt andre versjoner for sikkerhets skyld.

 

Men hvorfor brenner du til plate? Har du en minnepenn på 2 gb eller mer er det jo bare å legge inn distroen på den ved hjelp av Unetbootin eller andre, lignende verktøy. Latterlig mye bedre enn å bruke cd/dvd.

 

Da kan det jo være at du unngår problemet med dvd-rom og secure boot avskrudd også.

Lenke til kommentar

Det er er litt flaut å si, men den eneste minnepennnen jeg har er kun på 1 gb, og den vet jeg ikke engang hvor er.

Men kanskje dette kan være en unnskyldning til å gå til innkjøp av en ny minnepenn! Får se hva jeg finner, om det finnes en norsk nettbutikk med gratis frakt som har noe til en rimelig penge.

 

Geir: Har hatt et inntrykk av at 13.10 var en vellykket utgivelse, men får vel bare prøve 13.04 :)

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Gikk til innkjøp av minnepenn, lastet over ISO-en jeg tidligere hadde brent på DVD, og alt ordnet seg. Nesten alt. Måtte ordne litt på partisjonene, men fikk det til slutt til. Men nå, etter en tilsynelatende suksessfull installasjon, ser det ut til at GRUB ikke ble installert, ettersom PC-en starter rett opp i Windows.

Har søkt meg opp på forskjellige fremgangsmåter for å installere GRUB, men er litt usikker på hvilken vei jeg burde velge her. Hvordan burde jeg gå frem, uten å ødelegge for Win7?

Lenke til kommentar

GRUB blir vel alltid installert på vanlig installasjon av Ubuntu, så ved mindre du har gjort noe merkelig underveis i partisjonen så er det nok installert. Det er heller at disken/partisjonen med Windows lastes først, eller at Windows har kjørt en oppdatering og overskrevet GRUB (noe den har en tendens til, og en grunn til å ha Linux og Windows på forskjellige disker om mulig).

Lenke til kommentar

Jeg gikk rett fra installasjonen av Ubuntu til reboot og rett inn i oppstart av Win7, så jeg kan ikke se at Win7 kan være synderen i dette tilfellet. Men jeg kan vel ta feil?

Win7 ligger på sda1, og Ubuntu ligger på sda4. Vet ikke om rekkefølge kan ha noe å si her. Det er også noen merkelige partisjoner relatert til Lenovo, men den ene har jeg fjernet. Det ligger dog en partisjon igjen på 200mb som heter noe som "system" e.l.

Men det er vel mulig å sette opp GRUB manuelt?

Lenke til kommentar

Sittet å tukla med lignende i kveld. Vet ikke om det har relevans, men var kul umulig å få boote med minnepenn (ubuntu 13.10 64-bit) inntil jeg justerte BIOS (Forøvrig på en stasjonær pc uten snurredisk/ssd)

 

Minnepinnen ble ikke detektert i oppstart, og fikk bare svart skjerm/melding om å sette i et "fungerende" boot-medium og restarte.

 

Sjekket BIOS, både USB 2.0 og USB 3.0 controler var enablet, mens USB 3.0 Legacy Support var disablet (by default) Tok så å enablet sistnevnte, og da lastet Ubuntu som det skulle.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...