Gå til innhold

1 km trådløst nettverk


Dingy

Anbefalte innlegg

Hva er det beste produktet de har for litt mer moderate avstander? La oss si ca 100 meter med fri sikt?

 

AtW

Nanostation loco M5 til så kort avstand,,og skru ned sende styrken på begge(Output Power:)så du havner mellom -50 og -60dBm

Jeg bruker LOCO opptil 500m,nanostation opp til 1000m og nanobridge over det..så har du et par til når du skal 2 sifrert km..

 

Jo lavere tall jo høyere signalstyrke.ikke anbefalt med høyere enn -50dBm

 

http://www.dustinhome.no/product/5010517421/ubiquiti-locostation-m5/

 

 

Nyttige verktøy for å finne om en link vil fungere..

http://community.ubnt.com/t5/airMAX-Getting-Started/airMAX-Plan-a-outdoor-wireless-link/ta-p/487689

 

Husk at airlink ikke tar høyde for trær og bygninger..

 

M5(5 GHz)utgaven har mindre Fresnel zone enn M2 (2.4 GHz)og det er somregel mye mindre støy fra andre nettverk i i 5Ghz båndet..

Endret av TaZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, dette ga meg en ide. Der jeg bor er det ikke Internett, eneste mulige leverandør er DirectConnect.

De skal ha 699,- for 6/6Mbps. Min bror bor "nede i dalen" og har VDSL fra Telenor, altså 599,- for 40/10.

Det er 2800m fri sikt fra meg og ned til min bror. Sjekket akkurat med Telenor om det er mulig med to VDSL installasjoner og abonnement på samme enebolig, og det var det (i teorien i alle fall). Det betyr vel egentlig at jeg kun må finne noen antenner og en løsning for å etablere en radiolink over 2800m.

 

Noen som har noe forslag til utstyr og antenner for denne avstanden?

Lenke til kommentar

Høgfrekvente radiobølger som dette, har utstrekning "in line of sight". Men hvis signalet er sterkt, oppstår en del interessante reflekser. Derfor kan man ikke snakke i sikringsradio eller lignendeI (i bil) i bevegelse, for da roter alle refleksene til signalet. Men i områder med masse fjell kan man faktisk få mobilforbindelse uten å "se" senderen.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Hmm, dette ga meg en ide. Der jeg bor er det ikke Internett, eneste mulige leverandør er DirectConnect.

De skal ha 699,- for 6/6Mbps. Min bror bor "nede i dalen" og har VDSL fra Telenor, altså 599,- for 40/10.

Det er 2800m fri sikt fra meg og ned til min bror. Sjekket akkurat med Telenor om det er mulig med to VDSL installasjoner og abonnement på samme enebolig, og det var det (i teorien i alle fall). Det betyr vel egentlig at jeg kun må finne noen antenner og en løsning for å etablere en radiolink over 2800m.

 

Noen som har noe forslag til utstyr og antenner for denne avstanden?

Først sett opp denne med feks. nanobridge M5-22 (5,8Ghz)i hver ende..

http://www.ubnt.com/airlink/

 

Får du et sånn resultat så er det good :)

 

Med nanobridge M5-22 dette (nanobridge M5-25 havner på -49dBm)

Husk å legg inn event. trær som kan komme i veien..

 

post-16269-0-62729300-1383076942_thumb.png

Endret av TaZ
Lenke til kommentar

jeg trodde dette ikke skulle bli så vanskelig og testa noe en fikk tips av en venn.. jeg satt opp

EnGenius ENH500 Outdoor 5GHz Bridge Kit

som kosta bare 1300kr

 

http://www.engeniustech.com/business-networking/outdoor-access-points-client-bridges/9340-enh500-

 

jeg tenke som så at dette ville ikke gå veldig bra.. fordi 1 engelsk mile er jo 1609 meter.. men jo da går som bare det 300mbps står det ta den skal støtte men fikk nesten det.. p

 

anbefaller for alle som ønsker og teste noe som dette.. PoE søtter den også så det gjør kabling enklere for dem som har PoE hjemme :p

 

http://cbk.no/Nettverk/Aksesspunkt--and--Bridge/Utend%C3%B8rs-Aksesspunkt/EnGenius-ENH500-Outdoor-5GHz-Bridge-Kit-Bundle-pack-2stk-11an-300Mbps--IP55--PoE-36539-p0000031372.aspx

 

 

Lenke til kommentar

Dette er jo noe ala Direct Connect bredbåndsleverandøren gjør. De bruker MikroTik utstyr, og det er hovedsakelig ett stort wifi nettverk etter hva jeg kan skjønne. Det som er så imponerende, er at pingen og alt er særdeles god! Jeg har vel i snitt rundt 20-40ms, og dette er snittet. Ofte jeg ser den ligger på 15ms, noe som er svært bra til å være trådløst. Og disse går over distanser på 10km og mer, dog store baseantenner som sender ut, men allikevel så syntes jeg det er stort håp for dette fremover!

Lenke til kommentar

Så morro at denne ble løftet til forsiden av HW.no :)

 

Må takke for gode tips, som førte til at jeg ble gjort oppmerksom på UBIQUITI.

Etter å ha rotet litt rundt i konfigurasjonen/web grensesnittet på AP'ene så vet jeg ikke hvorfor jeg ikke har funnet UBIQUITI før, DLink, Linksys, 3com, osv. har ikke noe å stille opp med i forhold når det gjelder bruks muligheter og fleksibilitet.

Nå vurderes det å skifte eksisterende trådløse aksesser i husene til UBNT ;)

 

Som Tiltman sier, Unifi virker som er helt genialt for de med litt større områder å dekke.

 

Det er ett bra bruker miljø med mange pre.konfigurerte oppsett, så det er enkelt å følge en guide for plug-n-play oppsett, men også mange funksjoner man kan justere på hvis man er mer en avansert bruker.

 

Det skal også nevnes, at i hus nr. 2, så får tilogmed iPhone 5 opp AP fra hus nr. 1 (usikker på om den ville klart 2-veis kommunikasjon).

 

Legger med ett bilde over distansen som dekkes i mitt tilfelle. Det store bygget (skolen) som er forann hus nr. 2 er bare 1 meter lavere enn punktet antennen er festet på hus nr. 2. Det er også noen trær forann hus nr. 2.

Ca. midt i mellom husene er det 5-6 store trær.

Men ser ikke ut som at det skaper noen problemer, etter å ha justert antennene litt i det vertikale så er jeg nå på -56db på 50% effekt.

 

post-3460-0-49446200-1383120894_thumb.jpg

 

Ikke vært noe nedetid på tilkoblingen enda, men er jo bare 5 dager siden det ble montert.

For de som lurer så er PoE - Power over Ethernet, strøm gjennom nettverkskabelen, så man kun trenger å legge opp nettverkskabel så går strømmen gjennom denne.

Det er også ganske viktig å bruke skjermet nettverkskabel som kobles til jord (via PoE enheten) for å fjerne statisk elektrisitet som oppstår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg trodde dette ikke skulle bli så vanskelig og testa noe en fikk tips av en venn.. jeg satt opp

EnGenius ENH500 Outdoor 5GHz Bridge Kit

som kosta bare 1300kr

 

http://www.engeniustech.com/business-networking/outdoor-access-points-client-bridges/9340-enh500-

 

jeg tenke som så at dette ville ikke gå veldig bra.. fordi 1 engelsk mile er jo 1609 meter.. men jo da går som bare det 300mbps står det ta den skal støtte men fikk nesten det.. p

 

anbefaller for alle som ønsker og teste noe som dette.. PoE søtter den også så det gjør kabling enklere for dem som har PoE hjemme :p

 

http://cbk.no/Nettverk/Aksesspunkt--and--Bridge/Utend%C3%B8rs-Aksesspunkt/EnGenius-ENH500-Outdoor-5GHz-Bridge-Kit-Bundle-pack-2stk-11an-300Mbps--IP55--PoE-36539-p0000031372.aspx

 

 

Kjenner noen som har hytte ved siden av hverandre, ca. 100 meter mellom hytteveggene og helt fri sikt.

Den ene hytta har fibernett, den andre ikke (de bruker Telenor mobilt bredbånd med svært varierende hell).

 

Forstår jeg rett om jeg tenker de kan sette opp en ENH500 på hver sin hyttevegg istedenfor å grave ned en kabel mellom hyttene dersom de ønsker å dele forbindelsen?

 

(Hytte1) Modem-->ENH500| - - - 5GHz, 100m - - - |ENH500-->Router--->[WiFi] (Hytte2)

 

Eller kan de sette opp én slik ved hytta med fiber, slik at den andre hytta ser denne sin SSID og kan koble seg rett på et trådløst nettverk distribuert gjennom denne?

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forstår jeg rett om jeg tenker de kan sette opp en ENH500 på hver sin hyttevegg istedenfor å grave ned en kabel mellom hyttene dersom de ønsker å dele forbindelsen?

 

(Hytte1) Modem-->ENH500| - - - 5GHz, 100m - - - |ENH500-->Router--->[WiFi] (Hytte2)

Noe sånt, ja.

 

Eller kan de sette opp én slik ved hytta med fiber, slik at den andre hytta ser denne sin SSID og kan koble seg rett på et trådløst nettverk distribuert gjennom denne?

Utfordringen blir da sendestyrken til dingsene (tlf/pc) i bruk. De vil sikkert motta data, men sannsynligvis vil ikke utstyret være i stand til å sende noe til AP'et. Når du sendingene ikke når frem blir det skralt med forbindelse.

Lenke til kommentar

Utfordringen blir da sendestyrken til dingsene (tlf/pc) i bruk. De vil sikkert motta data, men sannsynligvis vil ikke utstyret være i stand til å sende noe til AP'et. Når du sendingene ikke når frem blir det skralt med forbindelse.

 

Godt poeng :wee:

 

Man får ikke innendørsprodukter som kan rekke 100m+yttervegger?

 

(For å slippe å gjøre hull i hytteveggen til nettverk og strøm)

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Har NanoBridge <-> NanoStation selv over 1km. Nanostation er festet i naboens furutre (60-70 meter med CAT6 ut dit) der det er fri sikt til NanoBridge. Har ikke giddet å finjustere mer enn at jeg har noenlunde stabil 240Mbps forbindelse... men for å unngå at den av og til driver og endrer hastighet har jeg låst den til 180Mbps som den er 100% stabil på gjennom de verste snøstormer og regnbyger.

Endret av Vidarak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan disse løsningen fungere som basestasjon samtidig? Altså du har sender A, mottaker B, kan mottaker B også sette opp lokalnettverk med kort rekkevidde på stedet?

 

Jepp. Dvs;

INET -> Modem->Router->AP A | ---------- avstand -------- | AP B

AP B er en "forlengelse" av AP A. Så hvis router deler ut IP vil folk kunne knytte seg til samme nettverk både via AP A og AP B.

 

 

Ofte vil en imidlertid skille nettene, siden det er ulike eiere. Jeg bruker da router med flere bein (pfSense).

INET -> Modem->Router->AP A | ---------- avstand -------- | AP B

->AP C

 

De som har linjen benytter AP C. De som "deler" eier alt UBQUITI utstyr og benytter AP B (og AP A). Nettene er separate og kan ikke nå hverandre (dersom en ønsker dette).

Lenke til kommentar

 

Godt poeng :wee:

 

Man får ikke innendørsprodukter som kan rekke 100m+yttervegger?

 

(For å slippe å gjøre hull i hytteveggen til nettverk og strøm)

PoE, feks Ubiquiti bullet + en antenne :)

 

Som info, så er Onkelen min ISP, og bruker så å si KUN MicroTik og Ubiquiti, selv har jeg en MicroTik CCR router, med et Ubiquiti AP LR.

Dersom du fester en bullet til en sektorantenne, så kan man fint bruke mobilen på SSIDen 1-2KM unna, dette har jeg testet selv!

 

Men Bullet -> Antenne -> Mottaker Antenne -> AP er nok den beste løsningen

 

Evnt. investere i AirFiber? :)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Hmm, dette ga meg en ide. Der jeg bor er det ikke Internett, eneste mulige leverandør er DirectConnect.

De skal ha 699,- for 6/6Mbps. Min bror bor "nede i dalen" og har VDSL fra Telenor, altså 599,- for 40/10.

Det er 2800m fri sikt fra meg og ned til min bror. Sjekket akkurat med Telenor om det er mulig med to VDSL installasjoner og abonnement på samme enebolig, og det var det (i teorien i alle fall). Det betyr vel egentlig at jeg kun må finne noen antenner og en løsning for å etablere en radiolink over 2800m.

 

Noen som har noe forslag til utstyr og antenner for denne avstanden?

UBNT AirFiber :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Øh.. AirFiber er dyrt (vi snakker fort 10-tusener), men så det gir jo 1Gbps++ da... (100km+ (!) distanse med AirFiber 5).

 

Jeg har brukt det bare to ganger å sette opp en internett link til flere mottagere (type "liten bygd"). Allikevel smått overkill, WAN (internett) siden ikke ga mer enn maks 200mbps (mener jeg å huske). Du får det liksom aldri raskere enn det svakeste leddet.

Lenke til kommentar

Øh.. AirFiber er dyrt (vi snakker fort 10-tusener), men så det gir jo 1Gbps++ da... (100km+ (!) distanse med AirFiber 5).

 

Jeg har brukt det bare to ganger å sette opp en internett link til flere mottagere (type "liten bygd"). Allikevel smått overkill, WAN (internett) siden ikke ga mer enn maks 200mbps (mener jeg å huske). Du får det liksom aldri raskere enn det svakeste leddet.

Ehhh, jeg tror jeg leste gjennom litt fort :p

Men på den side, så kan man jo selge til naboene (starte ISP firma, eller gjøre det svart), da tjener du inn de pengene AirFiber koster deg ganske fort :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...