Gå til innhold

Dette er den raskeste Windows-versjonen (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

testene må ha vært kjørt på en hardisk, for windows 7 bruker ikke 32 sekunder på å starte på pc-en min, den bruker 18....

 

Hei, de ble kjørt fra en SSD som nevnt i artikkelen. Kan den raske oppstarten komme av programvare som maskinprodusenten din har lagt inn kanskje? Testmaskinen vår var heller ikke av den nyeste typen, og alle Windows-installasjonene var helt rene uten noe optimaliseringsprogramvare fra Samsung, Sony, HP, Dell ol sin side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt snålt å teste med NovaBench når testen beskrives å sjekke HW-komponenter. Med samme maskin benyttet i alle testene burde de strengt tatt komme ganske likt ut. Høres ut som en dyr utgave av Windows Experience Index ;)

 

Multitasking hadde vel blitt satt mer på prøve med en snurredisk enn SSD, men jeg støtter redaksjonen i bruk av SSD som OS-disk. Snurring er ut på OS.

 

Føler nå allikevel at denne testen mangler et eller annet som gir oss noe mer matnyttig, uten at jeg får satt fingeren på det...

Lenke til kommentar

Nå er det kanskje slik at XP pakket 2.5G med filer med et 32 bit pakkeprogram mens W7 og W8 hadde et 64 bit ? I så fall er det ikke rart XP brukte lenger tid ?

 

Nå er det også slik at XP i praksis ikke er brukbar på grunn av den dårlige sikkerheten mot spyware.

Og det jeg har sett av PCer med W8 og "snurredisker" så langt er at oppstarten er MYE lenger enn W7 med snurredisk. Som skulle bety at W8 nok ikke starter raskest om en ikke har SSD

Lenke til kommentar

Kjappere ja, kanskje. Syntes likevel at Windows 7 har en mye mer stabil ytelse i forhold til Windows 8. Har du f.eks en PC med AMD E series prosessor så vil maskinen være mye mer responsiv i Windows 7 enn den vil i Windows 8. Har nedgradert (Eller i mitt tilfelle; oppgradert) mange Windows 8 maskiner til Windows 7, og merker veldig stor forskjell i hvordan PCen oppfører seg inne i Windows. Dette er grunnen til at jeg fortsatt holder meg til Windows 7 på min stasjonære Core i7 maskin, selv om jeg har to Win8 Pro lisenser jeg kan bruke. :p

Lenge leve Windows 7 <3

Lenke til kommentar

 

testene må ha vært kjørt på en hardisk, for windows 7 bruker ikke 32 sekunder på å starte på pc-en min, den bruker 18....

 

Hei, de ble kjørt fra en SSD som nevnt i artikkelen. Kan den raske oppstarten komme av programvare som maskinprodusenten din har lagt inn kanskje? Testmaskinen vår var heller ikke av den nyeste typen, og alle Windows-installasjonene var helt rene uten noe optimaliseringsprogramvare fra Samsung, Sony, HP, Dell ol sin side.

Ja, hva er egentlig greia med disse "quick boot" programvaren ? er det bloatware eller er det nyttig ? og hva gjør ett slikt program ?

Lenke til kommentar

 

 

testene må ha vært kjørt på en hardisk, for windows 7 bruker ikke 32 sekunder på å starte på pc-en min, den bruker 18....

 

Hei, de ble kjørt fra en SSD som nevnt i artikkelen. Kan den raske oppstarten komme av programvare som maskinprodusenten din har lagt inn kanskje? Testmaskinen vår var heller ikke av den nyeste typen, og alle Windows-installasjonene var helt rene uten noe optimaliseringsprogramvare fra Samsung, Sony, HP, Dell ol sin side.

Ja, hva er egentlig greia med disse "quick boot" programvaren ? er det bloatware eller er det nyttig ? og hva gjør ett slikt program ?

Jeg vet ikke hvordan disse fungerer. Men at de er av de mer matnyttige programmene som de ulike maskinvareprodusentene fyller maskinene sine med er helt sikkert :) Ser alltid vesentlig reduksjon i oppstartstiden med disse aktivert.

Lenke til kommentar

Hva med Windows 8.1?

 

Tenkte akkurat det samme. Min erfaring etter å ha brukt Windows 8.1 siden starten av september, er i alle fall at Windows 8.1 føles raskere ut enn Windows 8.

Hadde vært spennende om Hardware faktisk kunne testet 8.1 på samme oppsett, bare for å se om det faktisk er noen forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tenkte akkurat det samme. Min erfaring etter å ha brukt Windows 8.1 siden starten av september, er i alle fall at Windows 8.1 føles raskere ut enn Windows 8.

Hadde vært spennende om Hardware faktisk kunne testet 8.1 på samme oppsett, bare for å se om det faktisk er noen forskjell.

 

Noterer dette som et ønske myhken.

 

 

Grafen viser bare en forskjell på 37 sekunder.

Takk, mente Windows 7, og ikke Windows XP.

 

Anders.

Lenke til kommentar

Nå er det kanskje slik at XP pakket 2.5G med filer med et 32 bit pakkeprogram mens W7 og W8 hadde et 64 bit ? I så fall er det ikke rart XP brukte lenger tid ?

 

Nå er det også slik at XP i praksis ikke er brukbar på grunn av den dårlige sikkerheten mot spyware.

Og det jeg har sett av PCer med W8 og "snurredisker" så langt er at oppstarten er MYE lenger enn W7 med snurredisk. Som skulle bety at W8 nok ikke starter raskest om en ikke har SSD

 

Har en stuepc med win8 og snurredisk, og den starter mye raskere enn noen pc jeg har hatt med win7 og snurredisk, til tross for beskjeden HW.

Lenke til kommentar

 

Nå er det kanskje slik at XP pakket 2.5G med filer med et 32 bit pakkeprogram mens W7 og W8 hadde et 64 bit ? I så fall er det ikke rart XP brukte lenger tid ?

 

Nå er det også slik at XP i praksis ikke er brukbar på grunn av den dårlige sikkerheten mot spyware.

Og det jeg har sett av PCer med W8 og "snurredisker" så langt er at oppstarten er MYE lenger enn W7 med snurredisk. Som skulle bety at W8 nok ikke starter raskest om en ikke har SSD

Har en stuepc med win8 og snurredisk, og den starter mye raskere enn noen pc jeg har hatt med win7 og snurredisk, til tross for beskjeden HW.

Nå kan det kanskje være slik at din stue PC kjører media og ikke blir installert alt mulig på for å teste for deretter å bli tregere. Ivertfall den ene PCen jeg snakket om med W8 var en laptop som det nok var en del ferdiginstallerte reklameprogrammer på og det kan forklare noe, den andre en stasjonær Acer i toppen av modellrekken som sjokkerte meg med den lange oppstart-tiden. Det viser seg nok at den raskeste oppnåelige Windows er en selvgjort installasjon der alle drivere lastes ned og installeres. Det er vel slik denne testen også er utført.

Uansett ser det ut til at forskjellig hardware gir forskjellige resultater, også mellom Windows versjoner.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...