Gå til innhold

Akvarium-kroken


Anbefalte innlegg

Der har vært ønske om en mer generell tråd enn det jeg hadde.

Her kan man spørre om alt fra innredning til plantetilsettninger :)

 

Selv har jeg ett 180L akvarium og akkurat satt opp ett mindre hos foreldrene mine. Satser på å skaffe ett mindre akvarium hjemme også, for mikrofisk eller reker.

 

Mitt:

 

 

Foreldrene mine sitt:

 

 

Post gjerne bilder av deres akvarium også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et Juwel Rekord 800 (110L) med en krabbe og noen fisker. Innredningen består av røtter og planter. Skulle gjerne hatt en innvendig bakgrunn, men det er dyrt, og som student er det ikke på listen over prioriteringer. :(

 

Oversikt

post-102737-0-97015000-1382284507_thumb.jpg

Palettciklide (hann, har også en hunn)

post-102737-0-37862000-1382284521_thumb.jpg

Flamme tetra (har 8 stk)

post-102737-0-68224500-1382284557_thumb.jpg

 

Palettene har ynglet en gang, og la egg for noen dager siden. I tillegg har jeg en panterkrabbe og to ancistrus. :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=KoooCJS8mck

 

 

Lenke til kommentar

Der kom den ja :)

 

Har hatt akvariet i et par år nå. Ble usikker nå om det er 110 eller 60 liter, men det kan jo bare sjekkes.

Interessen var vel helt generel det første året, men så flyttet jeg på internat og akvariet ble mer eller mindre overlatt til seg selv.

 

Tenker nå å rense det helt og begynner fra bunnen igjen!

Kommer mer info og spørsmål når jeg begynner på prosjektet! :)

Lenke til kommentar

Sliter litt for tiden, fisker dør selv om jeg bytter ut vannet hyppig.

Dør ca 1 tigerbarber i uka, disse er ganske hardføre og tåler mye forskjellig vann, alikevel dør de...

De er glade i masse planter også, noe jeg har.

 

Bytter 50% vann hver ca 1-2 uker.

 

 

Skal forresten flytte karet i morgen, noen tips der?

Lenke til kommentar

Prøv med flere minde vannbytter. Det gir en bedre og mer stabil vannkvalitet. Ser du noen symptomer før de dør? Spiser de normalt etc? Du kan prøve noen dager uten mating, og så prøve å gi de noe nytt. Du kan også prøve å kjøre en kur med Esha 2000, det skader ikke. :)

 

Når det gjelder flytting er tid et nøkkelord. Filteret må ikke få tørke ut, eller ligge for lenge stille. Det kan være lurt å legge det i en bøtte med vann fra akvariet, og så bevege det litt runt i vannet en gang eller to i timen. Plantene kan ligge i vann, og fiskene kan du ha i hva som helst egentlig, bare pass på at de får nok luft om de skal stå lenge. Det kan også være greit å ta en skikkelig omgang med algeskrape og slamsuger når du skal tømme karet. :)

Lenke til kommentar

De jeg har sett har oppført seg syke, svømt lite holdt seg mest nær overflaten, men ikke sett at noen gisper etter luft i overflaten. Ikke tenkt over at de spiser lite heller. De andre fiskene viser ikke noe tegn til noe som helst. Ingen synlige tegn til sykdom heller.

Vet det er bra med oksygen der, med såpass regelmessige vannbytter kan ikke nitrist være så høyt

 

Skal bare flytte det fra ett sted på stua til ett annet, så det tar ikke så lang tid at jeg trenger å tenke på uttørking av verken planter eller filter. Satser på at jeg kan starte filteret igjen før det har gått en time

Alger har jeg ikke, så å skarpe de trenger jeg ikke, men har tenkt til å fjerne bæsj fra bunnen og plante noen planter litt bedre.

Lenke til kommentar

De jeg har sett har oppført seg syke, svømt lite holdt seg mest nær overflaten, men ikke sett at noen gisper etter luft i overflaten.

Da er jeg ganske sikker på at du har ammoniakk eller nitritt i karet, sannsynligvis på grunn av problemet med filteret. Du bør stoppe fôring en stund fremover og ta enda flere vannbytter. Fiskene kan fint gå en uke uten at du mater de, så det trenger du ikke å være redd for. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...