Gå til innhold

Hvilken distro til nybegynner med litt aldrende laptop?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant at ingen anbefaler vanilla Ubuntu, men jeg er jo såpass traust at jeg fremdeles mener at vanilla Ubuntu er stedet man begynner på, selvfølgelig dersom hw-en er brukbar. Som referanse kjører jeg Ubuntu på alle husets maskiner, fra en Acer Aspire Timeline T3810 som er ~3-4 år gammel med Core 2 Solo-CPU, via en Dell Studio 17" med C2D T8100 som muligens er rundt 5 år gammel, til en hjemmesnekret stasjonær fra rundt 2005/2006 med rimelig medium specs fra den tida. Ubuntu går knirkefritt på alle.

 

Jeg må ta forbehold om at jeg ikke har prøvd KDE på en god stund nå, og XFCE har jeg bare så vidt snust på i løpet av det siste halvåret. Har vært Unity-bruker mer eller mindre siden 11.04, men jeg har mine grunner til det.

 

KDE er for all del et ekstremt solid DE, men jeg mener at det fremdeles er for spesielt interesserte. Du må *ville* lære deg mange nye konsepter, og bruke en del tid på å lære deg alle funksjonene som finnes. På akkurat dette er KDE lysår foran alle andre DE-er. Dersom tweaking av desktop er din cup o' tea er det i grunn bare å peise på, men mitt inntrykk er at det ikke er der nybegynneren anno 2013 er mest interessert i å begynne. (Det er tross alt en grunn til at screenshot-tråden, modem warning and all, ikke er forumets mest besøkte del lenger)

 

XFCE henger fremdeles igjen på 90-tallet designwise. Kan godt hende man kan pimpe det opp, men for meg blir XFCE egentlig bare et alternativ for dem som hater gjennomsiktighet og animasjoner på skrivebordet. Sånn ellers faller XFCE mellom to stoler etter at LXDE kom med i leken. LXDE er lettere i drift, mens Unity, Gnome Shell og KDE er penere og mer moderne.

 

Gnome Shell forutsetter også, som KDE, at man må lære seg et par nye måter å håndtere en desktop på. Igjen, ikke noe feil med det, og jeg trives personlig godt med å gjøre nettopp det. Vet likevel ikke om det er dette en nybegynner ønsker å bruke tiden sin på? Det er jo opp til hver enkelt. Rent personlig

 

Unity kombinerer, for meg, en fin miks av alle de ulike desktopkonseptene. Jeg synes det er ekstremt lett å komme i gang med, det er ryddig (ok, jeg ser ankepunktene mot Dash, men jeg mener med indikatorene og launcheren), og det ser relativt bra ut. Jeg elsker måten de sparer "screen real estate" på.

 

Dette er ihvertfall slik jeg ser det.

 

Del kommer garantert til å være uenig med min beskrivelse av KDE, men det er jeg vant til :>

 

Dersom trådstarter ønsker å kaste seg ut på dypt vann kan jo crunchbang, arch, slackware, gentoo eller kanskje et BSD-derivat være alternativer.

Lenke til kommentar

Jeg støtter også en Unity hvis hardwaren er sånn noen lunde ok. Gjør det jeg vil den skal gjøre. Dvs. den holder seg ute av veien mens jeg jobber samtidig som det er del funksjoner som virtuelle skrivebord som er nødvendige for min arbeidsflyt.

 

I tillegg er det _by far_ det skrivebordsmiljøet som gir deg mest skjermareal for arbeid ut av boksen. Genialt for en som jevnlig klokker arbeidstimer på laptop!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mange forskjellige forslag, men det ser ut som Xubuntu, Kubuntu og Ubuntu får flest stemmer.

Jeg får lese meg litt opp på forskjellene dem i mellom, men om noen som har lyst til å komme med en kort oppsummering så hadde jeg satt pris på det.

 

 

I dagens landskap vil jeg anbefale deg å starte med Kubuntu 13.10, og senere vurdere å avansere til Debian dersom du har interesse av å lære mer. Det hjelper om du forteller hvilken cpu og hvor mye minne den har.

 

Når det kommer til specs så er det en HP Compaq 6715b med AMD Sempron 3800+, 2.50 GB med RAM og 40 GB SSD. Den er vel ca. 6 år gammel nå.

 

 

EDIT: En liten forklaring på hva Gnom Shell, Unity og XFCE er hadde også vært ønskelig. Er det slik at de er 'user interfaces' som ligger oppå av Ubuntu, Xubuntu eller Kubutu?

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

EDIT: En liten forklaring på hva Gnom Shell, Unity og XFCE er hadde også vært ønskelig. Er det slik at de er 'user interfaces' som ligger oppå av Ubuntu, Xubuntu eller Kubutu?

Ja, det er forskjellige skrivebordsmiljøer. Ubuntu, Xubuntu og Kubuntu er alle det samme med unntak av hvilket skrivebordsmiljø som er forhåndsinstallert. Ubuntu/Unity (tror jeg), Xubuntu/XFCE og Kubuntu/KDE. Man kan installere andre skrivebord i etterkant om det er ønskelig og velger hvilket man skal bruke ved innlogging.

--

 

Til noen av dere som kommer med anbefalinger, ikke bare sleng ut ett distro navn uten å begrunne hvorfor, det er helt verdiløst. Man hjelper ikke TS til å ta ett fornuftig/informert valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er forskjellige skrivebordsmiljøer. Ubuntu, Xubuntu og Kubuntu er alle det samme med unntak av hvilket skrivebordsmiljø som er forhåndsinstallert. Ubuntu/Unity (tror jeg), Xubuntu/XFCE og Kubuntu/KDE. Man kan installere andre skrivebord i etterkant om det er ønskelig og velger hvilket man skal bruke ved innlogging.

--

 

Til noen av dere som kommer med anbefalinger, ikke bare sleng ut ett distro navn uten å begrunne hvorfor, det er helt verdiløst. Man hjelper ikke TS til å ta ett fornuftig/informert valg.

Han kan finne fakta om distroene selv :)

Lenke til kommentar

DE er smag og behag. Heldigvis kan du i fri programvare-verdenen laste ned de forskjellige foreslåtte distroene helt gratis og teste de smertefritt fra en USB-penn uten å måtte installere noe som helst. Da vil du fort få en idé om hva du liker best.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Han kan finne fakta om distroene selv :)

Når du får 20 ulike og fremmede navn slengt i trynet og ikke vet hva som er opp og ned i denne verdenen, er det greit å få litt ekstra info.

 

@TS: LXDE og XFCE er ganske lette skrivebordsmiljø (hele det grafiske grensesnittet du kommuniserer med på skjermen), mens Gnome Shell, Unity og KDE er ca like "tunge" for maskinen din. Når det er sagt er samtlige mye lettere enn Windows, med unntak av XP.

 

Men har du en minnepenn på * > 2 gb er det ganske smooth sailing å prøve ulike distroer og grensesnitt (ubuntu, xubuntu, kubuntu, for eksempel) uten å gjøre uønskede endringer på maskinen din. Les deg opp på unetbootin :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri fått til å boote fra en usb lagd med unetbootin (windows versjon). Endte opp med å teste litt forskjellig av ymse programmer for å lage en bootbar usb, og jeg fikk ett av de til få fungere med en gang, husker bare ikke hvilket :( Men jeg ser jeg har to liggende: LinuxLive USB Creator og Universal USB Installer, så det er en av de to.

 

Uansett så er de enkle å bruke alle samme, enten så laster du ned iso fila fra nettsiden til distro'en først og så henviser til den i programmet, eller så kan de fleste av programmene laste ned ønsket iso fil selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...