Gå til innhold

Slik er Windows 8.1 på RT-brett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bytta fra Surface. RT til Xperia tablet Z pga jeg trengte nettbrett med SIM kort mulighet, samt at Surface RT gen.1 er for treg. Sony brettet er veldig bra,men jeg begynner å innse at Android av og til føles ut som et steinaldersystem.

Tror jaggu jeg skal ha meg et Windows brett snart!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror dere da bør ta dere tid til å endre på oppfattelse av hva en PC er for noe HW.no-representant.

 

Sitat fra artikkelen:

 

 

RT-brettene er kort fortalt nettbrett med en annen prosessorarkitektur enn PC-ene. Brettene bruker ARM-brikker, som har et annet instruksjonssett enn de Intel-baserte prosessorene i en PC. Å kjøre et PC-program på en ARM-maskin, blir som å forsøke å spille av en CD i en kasettspiller.

 

RT-brett er likefullt en PC som en stasjonær PC er det, som en laptop med i5 CPU er det, som en Mac OSX-basert er det, som en ubuntu PC er det, som en RISC-basert PC er det, som en Commodore 64 var det en gang i tiden, som en Amiga var det i sin tid, som en Kontiki var det i sin tid, og vi kan fortsette og fortsette å nevne maskiner som har eller som i dag faller inn nettopp under PC definisjonen.

 

Se hva Wikipedia sier:

 

A personal computer (PC) is a general-purpose computer, whose size, capabilities, and original sale price makes it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end-user with no intervening computer operator. This contrasted with the batch processing or time-sharing models which allowed larger, more expensive minicomputer and mainframe systems to be used by many people, usually at the same time. Large data processing systems require a full-time staff to operate efficiently.

 

Software applications for most personal computers include, but are not limited to, word processing, spreadsheets, databases, Web browsers and e-mail clients,digital media playback, games, and myriad personal productivity and special-purpose software applications. Modern personal computers often have connections to the Internet, allowing access to the World Wide Web and a wide range of other resources. Personal computers may be connected to a local area network(LAN), either by a cable or a wireless connection. A personal computer may be a desktop computer or a laptop, tablet, or a handheld PC.

 

Hvorfor RT-brettene er en PC, basert på teksten fra Wikipedia:

 

1. Det er en tablet.

 

2. Du kan gjøre mye på den av programmer, internett og slikt. Selv om det i seg selv ikke definerer PC'en, så er det ofte det man kan gjøre med de.

 

3. Du kan operere maskinen din selv uten hjelp av eksterne operatører.

 

4. Salgsprisen er overkommelig. Størrelsen på produktet er grei å håndtere. Den er tilgjengelig for massene. Alle disse tingene passer en sluttbruker veldig bra.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror dere da bør ta dere tid til å endre på oppfattelse av hva en PC er for noe HW.no-representant.

 

Sitat fra artikkelen:

 

RT-brett er likefullt en PC som en stasjonær PC er det, som en laptop med i5 CPU er det, som en Mac OSX-basert er det, som en ubuntu PC er det, som en RISC-basert PC er det, som en Commodore 64 var det en gang i tiden, som en Amiga var det i sin tid, som en Kontiki var det i sin tid, og vi kan fortsette og fortsette å nevne maskiner som har eller som i dag faller inn nettopp under PC definisjonen.

 

Se hva Wikipedia sier:

 

Dette blir ganske meningsløst. Her snakker vi på et funksjonelt nivå relatert til dagens virkelighet. En mac er altså også en PC, men vi diskuterer like vel mac mot PC, selv om vi morsomt nok inkluderer linux-maskiner under PC fanen. På samme måte skiller vi PC fra diverse håndholdte enheter og spillkonsoller (frem til SteamBox kommer).

 

Når det gjelder dette siste skillet tar man altså utgangspunkt i oppnådd funksjonalitet. Nettbrett med arm er mer nedlåst og kan ikke kjøre "PC-programmer", men dedikerte apps fra en appstore etc. Men de er også lettere, tynnere, har touchskjermer og ofte lengre batterilevetid.

 

Skillet er ved å viskes ut, men skillet vil fremdeles stå på hva du kan gjøre på og hvilke applikasjoner du kan kjøre på en PC fremfor nettbrett.

 

Jeg mener dette skillet er helt greit, fordi det er relativt lett forståelig for de aller fleste. De eneste som ikke skjønner dette er de som har null peiling, og "powerbrukere" (som du) som velger å ikke forstå.

Endret av serpentbane666
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir ganske meningsløst.

 

 

Jeg mener dette skillet er helt greit, fordi det er relativt lett forståelig for de aller fleste. De eneste som ikke skjønner dette er de som har null peiling, og "powerbrukere" (som du) som velger å ikke forstå.

 

Jo, ok. Jeg ser det er lett å falle i det sporet, det å skille ut enheter som egentlig er en PC, men som blir oppfattet som et litt annerledes produkt.

 

RT-brett er et litt annerledes produkt, men likefullt en PC, som har de egenskapene man finner i en PC. Det at du ikke kan innstallere et program kompilert for x86 på den, gjør den ikke mindre funksjonell i konkurranse med PC. Man får altså forskjellige applikasjoner som er kompilert for Windows RT. Så da er det få begrensninger i så måte. Dessuten i definisjonen av PC så er heller ikke programvare noe eget kriterie. Det står mer i retning "at det kan være med på å beskrive en PC", ikke at programvare definerer skillene (les bare hva Wikipedia sier om det).

Lenke til kommentar

RT-brett er et litt annerledes produkt, men likefullt en PC, som har de egenskapene man finner i en PC. Det at du ikke kan innstallere et program kompilert for x86 på den, gjør den ikke mindre funksjonell i konkurranse med PC. Man får altså forskjellige applikasjoner som er kompilert for Windows RT. Så da er det få begrensninger i så måte. Dessuten i definisjonen av PC så er heller ikke programvare noe eget kriterie. Det står mer i retning "at det kan være med på å beskrive en PC", ikke at programvare definerer skillene (les bare hva Wikipedia sier om det).

 

Jeg tror ingen vil se på RT som en PC. I følge din definisjon er altså en smartphone også en PC, men folk flest tenker ikke på det på den måten. Jeg skjønner argumentene dine, og i teorien har du rett, men i praksis så føles det ikke noe særlig ut som en PC.

 

Så jeg føler du egentlig bare er vanskelig bare for å være vanskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vurderer sterkt å kjøpe Surface 2, gleder meg til testene. :)

 

Tror kanskje jeg gjør det samme, men alt avhenger av om Nokia slipper en windows surface tablet 22.oktober. Tror designmessig kan den bli veldig pen...

Ja, det blir spennende å se hva Nokia lanserer, og tableten deres kommer definitivt til å være med i vurderingen min. Med mindre den er vanntett, så har jeg derimot vanskelig for å se for meg at den blir så mye bedre enn Surface 2. Surface 2 virker som et ganske solid og OK priset produkt - de største tvilene mine er det egentlig Windows RT som står for.

 

Jeg syntes det er mye bra i den nye oppdateringen, men apputvalget er fremdeles litt kjipt. Jeg er også bekymret for om RT kommer til å bli droppet eller slått sammen med WP, og hva som skjer med RT-produktene da. :o/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En veldig fin ting med nye 8.1 er hvordan de har implementert multitasking. Sitter å surfer på nettet da Windows gir meg beskjed om melding fra Facebook, trykker på den og skjermen deles automatisk i to deler så jeg surfer og sender meldinger samtidig. Sånne småting gjør opplevelsen bedre :)

Lenke til kommentar

Kjøpte en Lenovo Yoga 11 med Windows RT. Er mega fornøyd, koblet seg rett opp til hjemmegruppen, printer fungerer osv, alt som jeg trenger i en Laptop har jeg i denne faktisk. Lang batterilevetid, lett, fleksibel og blir ikke varm.

 

Den er ikke av den kjappeste, men den kjører flash uten problemer (Jooo, det kan hakke litt, men ikke på film ;-)

 

Var veldig skeptisk til Windows RT, men tenkte at jeg måtte gi det en sjangse, er veldig på android ellers.

 

Jeg klager ikke over valget :-D

Lenke til kommentar

Om det slås sammen med windows phone, blir kanskje app utvalget litt bedre? da har utviklerne for begge segmenter et eneste samlet segment å forholde seg til?

 

Ja, jeg er i teorien helt for en fusjon av RT og WP - jeg syntes det gir mye mer mening - men jeg er litt bekymret for å bli hengende til tørk dersom jeg kjøper et RT-basert nettbrett nå. Det er ikke sikkert at MS lar de som kjøper Surface 2 få være med på turen når/hvis fusjonen skjer.

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg er i teorien helt for en fusjon av RT og WP - jeg syntes det gir mye mer mening - men jeg er litt bekymret for å bli hengende til tørk dersom jeg kjøper et RT-basert nettbrett nå. Det er ikke sikkert at MS lar de som kjøper Surface 2 få være med på turen når/hvis fusjonen skjer.

 

De bør heller legge RT død, og fokusere på full Wndows. Jeg ser ingen grunn til hvorfor et nettbrett skal ha restriksjoner når det kan ha et fullverdig og bedre Windows Pro.

 

Mobiler kommer også med samme arkitektur som PCer, så det er på tide å få full Windows på de også. Man tilpasser selvsagt brukersnittet til mobilskjermen, men mobilen vil etterhvert ha mulighet til å settes i docking der den kan brukes som en full PC.

Lenke til kommentar

Intel er trolig dyrere, skaper mer varme, batteritid, tyngde osv.

Det vil nok komme en dag når en fullverdig PC/Mac har samme størrelse og tyngde som iPad/surface 2, er like kalde, og 12 timers batteri, men ikke de første par årene tror jeg....

 

Det finnes mer eller mindre allerede.

 

Surface Pro 2 er en fullverdig PC, den er dog litt tykkere og tyngre enn Surface 2, men det er jaggu ikke mye. Om man så vil ha noe tynnere er Sony Vaio Tap 11 mer eller mindre like tynn som Surface 2, men er en fullverdig PC med i5 haswell.

 

Batteritiden er på god vei, derimot kulden og viftene skal jeg ikke si for mye om, men det er ikke noe jeg bryr meg om.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Intel er trolig dyrere, skaper mer varme, batteritid, tyngde osv.

Det vil nok komme en dag når en fullverdig PC/Mac har samme størrelse og tyngde som iPad/surface 2, er like kalde, og 12 timers batteri, men ikke de første par årene tror jeg....

En 3 kg. 15" laptop vil så lenge vi bruker silisiumbrikker yte mye mer enn en 10" 700g vifteløs tablet fordi den kan ha mye større strømforbruk.

 

Det å få ytelse nok til å kjøre fullversjon av windows i desktop modus er derimot ikke så langt unna, bay trail som er den nye atom arkitekturen ser faktisk ut til å gi helt akseptabel ytelse og passer fint inn i en tablet, mens broadwell bør kunne komme ned i 7-8W TDP i de mest strømgjerrige variantene som ikke er langt unna det man kan komme unna med i en tablet. (Nexus 10 bruker for eksempel ca. 4W i gjennomsnitt ved maks belastning).

 

Windows RT var nødvendig for å få en konkurrent til android og iOS på markedet, ting ville bare vært værre hvis de ikke hadde noe å komme med. Jeg tror ikke det er sannsynlig at microsoft vil satse på en strategi med tre ulike OS i lang tid fremover.

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar

Sett bort fra tyngde, vifter, batteritid, så er også prisene på Surface Pro og Surface 2 ganske ulike. Jeg tror man trygt kan forsvare mobile OS et par år til. Faktisk kunne jeg ikke ha tenkt meg å kjøre W8 på et nettbrett på grunn av skjermstørrelsen uansett.

 

At man i det hele tatt kan gå til desktop på RT, er faktisk et irritasjonsmoment for meg. MS burde ha holdt seg til W8 og WP - hvor W8 kunne være reservert for desktop/laptop, og WP til mobil og nettbrett. RT gir inntrykk av å være verken fuggel eller fisk. Jeg hadde foretrukket et rent mobilt OS som utelukkende fokuserte på metro, fingre og apps.

Lenke til kommentar

Blant mange andre definisjoner på PC, er en uoffisiell og ukjent definisjon nok en av de mest brukte:

 

PC er for mange en forkortelse for "100% IBM compatible PC".

 

Jo kanskje. Men, jeg vil heller si var, fordi man er ganske godt på vei bort fra IBM-klone hovedinnflytelsen nå. Noe også disse nye CPU'ene er med på.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...