Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ombygging av mini - 2000


Erlend L

Anbefalte innlegg

Hei der. Dette er mitt første innlegg her på forumet thumb.gif. Eg er en gutt på litt over 17år, og eg skal ha meg bil helst før eg blir 18. Eg har blitt litt små forelska i Mini mod - 2000. Grunnen til at eg er interisert i en sann liten "Go-kart" er at eg har sett uendelige oppgraderings Kit til denne "krabaten".

Det som fanget opmerksomheten min var et sann 4wd Kit (http://www.superfastminis.com/AWD_CRV_KIT.htm). Det er laget av Honda motor/girkasse og Mazda dvs. Eg synst det var unekteligt tøft eddie.gif. MEN.... Så kommer det store spørsmålet (flere spørsmål faktisk smiley.gif) :

 

- Er det muligt å reg. dette lovligt?

- I så fall, er det låv å dra til utlandet (USA) og få de til å bygge det for meg?

- Og er det noe dere vil legge til? Adversler, tips og frarådinger, så er det berre å gjer det.

 

P.S. veit ikkje om dette er rett plass å poste dette innlegget, i så fall kan dere (admin) vere så snill å flytte det til rett plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om bilen er nyere enn 1971, trenger du dokumentasjon fra Mini om at der du gjør med bilen er "lov". Altså må du få dem til å signere et dokument som forklarer fremgangsmåten for modifikasjonen, samt godkjenner denne.

Alternativt kan du få bilen testet hos TUV etter at den er ombyggd, men dette er dyrt.

 

Mitt råd er å kjøpe en bil som er produsert, og hellst importert til norge før 1971. Dette betyr at bilen må følge kjøretøyforskriften fra 1942.

 

Kjøretøyforskriften fra 1942 er ikke rare greiene, så da kan ikke Biltilsynet nekte deg å gjøre det du vil, så lenge du gjør en god jobb, viser kunnskap, og har en god dialog med dem. Det er bare ett par trafikkstasjoner som kan godkjenne slikt, så du må nok regne med å dra til en av dem for å få det godkjennt.


Men, fremgangsmåten er som følgende:

- Kjøp en bil fra før 1971

- Skriv en lang, detaljert og grundig søknad, der du beskriver hele prosjektet fra grunnen av, gjerne med bilder av andre prosjekter som gjør samme modifikasjonene, lister over deler du skal benytte osv.

- Henvise til 1942 forskriftens kapitler for hver del av bilen du endrer, og forklar hvorfor bilen din fremdeles oppfyller forskriften.

- Vær forberedt på å krangle. Det er langt fra alle som vet om, eller som vil akseptere 1942 smutthullet, men du må bare stå på ditt. Kjøretøyforskriften har ikke tilbakevirkende kraft, så om du eier en pre71 bil, kan du hotrodde i vei.

 

Motorvognforskriftene av 1942.pdf

 

 

Fra et amcarforum jeg fant:

 

Biler førstegangsregistrert mellom 1942 og 1970 skal oppfylle Kjøretøyforskriftene av 1942.Disse forskriftene er ikke akkurat så veldig strenge, eksempelvis så holder det med 2 lys foran og 1 lys bak...
Siden tekniske krav i denne forskriften ikke er så "strenge", overlates mye til den enkelte Biltilsynsmann og hans "skjønn".
Strengere tekniske krav kom først på biler registrert fra 01.01.1971.
Disse må oppfylle kravene i de "nye" Kjøretøyforskriftene som kom i 1971, der det bl.a. stilles krav til bilbelter,E-merking av lykter,krav til ratt,bremser dokumentert fra produsent,etc.
Så lenge bilen du ønsker å bygge om er registrert senest i løpet av 1970, skal det meste innen ombygging kunne gå an (bremser/fjæring/motor må "stå i stil").Forutsatt at du søker først, og finner en Biltilsynsmann som ikke ser på ombygging som "unødvendig plunder og heft".Gå gjerne til et Biltilsyn i et distrikt hvor det er mye folk med bilhobby, f.eks. Trondheim og Halden (mange ombygde/trimmede amcars).

 

Jeg har selv godkjennt en ombygging av min 626 i Trondheim. Og kan skrive under på at man kommer langt med å være seriøs, proaktiv og undersøkende. Jeg sendte en søknad lenge før jeg så mye som tok i skiftnøkkelen, og hadde vell en prosess på ett år før jeg fikk tilstrekkelig dokumentasjon til at de ga meg grønnt lys.

 

Tips for å få positivt svar:

- Ikke gjør noe med bilen før søknaden er godkjennt.

- Gjør jobben lett for inspektør, lær deg reglene for din bil (1942 forskriften), og henvis til dem i forbindelse med hver eneste modifikasjon.

- Ha en plan, og sørg for at du kan svare godt på alle spørsmål som stilles.

- Om du får spørsmål du ikke kan svare på. Noter dem ned og si at du skal undersøke dette.

- Sørg for å vite hva du snakker om, eller ha med en som vet. Om du fremstår som en kunnskapsløs tosk får du ikke positivt svar, men om du har med en slektning eller venn som virkelig har peiling på bil som ressursperson så gir dette troverdighet.

- Inspektørene er menensker de og, de har et regelverk de må forholde seg til, men de er nok like bilinteressert som deg. Vær hyggelig, og gi dem en bra dag på jobben. Dere deler interesse, så det er ikke noen grunn til å krange eller gi sure miner.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om bilen er nyere enn 1971, trenger du dokumentasjon fra Mini om at der du gjør med bilen er "lov". Altså må du få dem til å signere et dokument som forklarer fremgangsmåten for modifikasjonen, samt godkjenner denne.

Alternativt kan du få bilen testet hos TUV etter at den er ombyggd, men dette er dyrt.

 

Mitt råd er å kjøpe en bil som er produsert, og hellst importert til norge før 1971. Dette betyr at bilen må følge kjøretøyforskriften fra 1942.

 

Kjøretøyforskriften fra 1942 er ikke rare greiene, så da kan ikke Biltilsynet nekte deg å gjøre det du vil, så lenge du gjør en god jobb, viser kunnskap, og har en god dialog med dem. Det er bare ett par trafikkstasjoner som kan godkjenne slikt, så du må nok regne med å dra til en av dem for å få det godkjennt.

 

 

Men, fremgangsmåten er som følgende:

- Kjøp en bil fra før 1971

- Skriv en lang, detaljert og grundig søknad, der du beskriver hele prosjektet fra grunnen av, gjerne med bilder av andre prosjekter som gjør samme modifikasjonene, lister over deler du skal benytte osv.

- Henvise til 1942 forskriftens kapitler for hver del av bilen du endrer, og forklar hvorfor bilen din fremdeles oppfyller forskriften.

 

- Vær forberedt på å krangle. Det er langt fra alle som vet om, eller som vil akseptere 1942 smutthullet, men du må bare stå på ditt. Kjøretøyforskriften har ikke tilbakevirkende kraft, så om du eier en pre71 bil, kan du hotrodde i vei.

 

attachicon.gifMotorvognforskriftene av 1942.pdf

 

 

Fra et amcarforum jeg fant:

 

Jeg har selv godkjennt en ombygging av min 626 i Trondheim. Og kan skrive under på at man kommer langt med å være seriøs, proaktiv og undersøkende. Jeg sendte en søknad lenge før jeg så mye som tok i skiftnøkkelen, og hadde vell en prosess på ett år før jeg fikk tilstrekkelig dokumentasjon til at de ga meg grønnt lys.

 

Tips for å få positivt svar:

- Ikke gjør noe med bilen før søknaden er godkjennt.

- Gjør jobben lett for inspektør, lær deg reglene for din bil (1942 forskriften), og henvis til dem i forbindelse med hver eneste modifikasjon.

- Ha en plan, og sørg for at du kan svare godt på alle spørsmål som stilles.

- Om du får spørsmål du ikke kan svare på. Noter dem ned og si at du skal undersøke dette.

- Sørg for å vite hva du snakker om, eller ha med en som vet. Om du fremstår som en kunnskapsløs tosk får du ikke positivt svar, men om du har med en slektning eller venn som virkelig har peiling på bil som ressursperson så gir dette troverdighet.

- Inspektørene er menensker de og, de har et regelverk de må forholde seg til, men de er nok like bilinteressert som deg. Vær hyggelig, og gi dem en bra dag på jobben. Dere deler interesse, så det er ikke noen grunn til å krange eller gi sure miner.

Men er det da mulig å bygge det i utlandet? (da slipper eg å gjere det sjøl ;) )

Lenke til kommentar

Og dokumentasjonen kan de kreve å få på norsk..

 

Et annet tips er å finne en bil som er førstegangsregistrert før 1. januar 1960.. Da slipper man bryet med EU-kontroll og sånt.

Mini ble vel produsert fra 1959 så vidt jeg kan huske.

Så man kan importere en mini da okså da? siden man slipper dette styret?

Lenke til kommentar

Tips: Ikke begynn på dette.

 

Det finnes ingen greie løsninger, det finnes ingen smutthull, egentlig. Det finnes måter som gjør det mulig, men det er fortsatt masse arbeid. Kostnadene vil bli enorme, uansett.

 

Å få godkjent en ombygd Mini med 400 hk, er nesten ikke mulig. Det du kanskje kan prøve på, er å få tak i en Morris Mini kit-car. Det er nå lovlig med amatørbygg, ser det ut som (http://www.bike.no/nyheter/forskrift-om-amatrbygg-vedtatt)

 

Så det letteste er nok å bygge en bil som ser ut som en Mini, men egentlig er en kit-car, av et slag.

Lenke til kommentar

Tja... du sier noe der... men det jeg tenkte på orginalt var å kjøpe en kjørbar 1998ish og så senere når jeg fikk nok peng så skulle jeg ombygge den, men er vist umuleg.

 

Men så tengte eg på å kjøpe en kjøpe en pre 1970 "skall" og så søke om å få låv å bygge om.

 

Pre 1960 koster FLESK! Så det er uaktuelt.

 

P.S. det er snakk om 180hk ikkje 400hk...

Lenke til kommentar

Ingen av dine forslag kommer til å bli godkjent.

 

Du kan kanskje få det til ved å bygge en kit-car, men da må du betale avgifter, mest sannsynlig. Det er også dyrt.

 

Hvis du skal få godkjent en Mini med 180 hk, må du kunne dokumentere at det har vært levert en bil med samme spesifikasjoner, og møte de spesifikasjonene.

 

Akkurat som man kan bygge om en BMW 316 til M3, man må bare bytte ut alle delene som ikke er like som en M3, og dokumentere alt dette, så blir det godkjent.

 

Det som er problemet, er at det ikke fantes noen Mini med 180 hk og firehjulstrekk i 1970, så da må bilen godkjennes som en ny biltype, og det er fryktelig dyrt (type, du kan kjøpe fem nye mininer)

Lenke til kommentar

Helt sikker? Vet at det er mange minier som er godkjente i feks. England og Usa. Er reglene her og der sååå ulike?

 

Og kan noen forklare meg hvordan kit car fungerer? (helst litt tekniskt og vinklet mot min problemstilling? Takk

 

Ja, regelverkene er helt forskjellige, kort fortalt.

 

En kit-car, er et bil-byggesett. Du får kassevis med deler, setter sammen bilen, og godkjenner den. Alt av dokumentasjon og godkjenninger er vanligvis levert sammen med delene hos de anerkjente leverandørene.

Lenke til kommentar

Hør her. Ikke begynn.

 

Det har blitt tydelig at du er i gang med noe du ikke har kompetanse til å fullføre. Kjøp en bil du liker, så får du gjøre noe med den når du får kompetanse og lyst.

 

Kjøp en Mini Cooper MK2 (1995-1998?). Så gjør du ting litt etter hvert.

 

Begynn med å få den i god stand, før du oppgraderer og fikser. Send meg gjerne en PM om du vil ha litt veileding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...