Gå til innhold

Boot fra SSD.


Anbefalte innlegg

Hei!

Har akuratt kjøpt meg min første SSD, en Kingston SV300S37A/60G(http://www.bestbuy.com/site/kingston-technology-ssdnow-v300-60-gb-2-5-internal-solid-state-drive/1305382945.p?id=mp1305382945&skuId=1305382945)

 

Det første jeg gjorde var å assigne den til en diskbokstav i Datamaskinbehandling -> Diskbehandling. Deretter installerte jeg Windows 7 på disken, og litt andre programmer. Deretter restartet jeg PC'n, og fikk da valget mellom to forskjellige Windows 7-installasjoner, siden jeg ikke har slettet den som ligger på en annen harddisk. Jeg valgte den øverste, og alt gikk fint. Restartet og sjekket at den andre også fungerte ved å velge det andre valget; da kommer jeg(som ønsket) inn i den gamle Windows 7-installasjonen

Men, når jeg går inn i BIOS og velger at SSD-disken skal være den som datamaskinen skal boote fra, får jeg opp at jeg må velge en "bootable device".

Planen min nå er å formatere den harddisken der den gamle Windows 7-installasjon ligger på, men jeg er redd for at PC'en ikke blir bootable da.
For i BIOS er nå den gamle harddisken, med den gamle Windows 7, som er førsteprioritet å starte fra, og det ser ut som datamaskinen må starte fra den, for å se velge at jeg vil starte fra SSD'en. Jeg ser ikke helt hvordan dette gir mening.

Legger ved screenshots fra "Paragorn Partition Manager 2013" om diskene hvis det skulle være til hjelp



Takk for svar på forhånd.

 

 

 

 

post-128620-0-83499000-1381678683_thumb.png

post-128620-0-64736400-1381678692_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du gjorde var vel bare tull, for å si det sånn. Bokstaven er ikke noe som følger disken - bokstaven tildeles av Windows etter oppstart.

 

Det er anbefalt at man ikke har tilkoblet den gamle disken når man installerer på ny disk. Da unngår man disse problemene.

Grunnen til at det er slik er at man kan installere flere operativsystemer på samme PC. Det er bare en disk som booter, og du får en meny for å velge hvilket OS som skal starte.

 

Hvis du vil fikse dette må du koble fra den gamle disken, og så boote Windows DVD og kjøre "Startup Repair". Kjør det 2 ganger, så bør det være mulig å boote fra SSD'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første du gjorde var vel bare tull, for å si det sånn. Bokstaven er ikke noe som følger disken - bokstaven tildeles av Windows etter oppstart.

 

Det er anbefalt at man ikke har tilkoblet den gamle disken når man installerer på ny disk. Da unngår man disse problemene.

Grunnen til at det er slik er at man kan installere flere operativsystemer på samme PC. Det er bare en disk som booter, og du får en meny for å velge hvilket OS som skal starte.

 

Hvis du vil fikse dette må du koble fra den gamle disken, og så boote Windows DVD og kjøre "Startup Repair". Kjør det 2 ganger, så bør det være mulig å boote fra SSD'en.

Ok, da prøver jeg det. Takk takk.

Endret av WildCard123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...