Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjente deg ikke igjen med en gang på grunn av navnebyttet fra Austrian Economist, men skjønner det jo når jeg ser det.

 

Jeg er tilhenger av fri konkurranse, men har ingen vrangforestilling om et samfunn totalt uten lover og regler slik du ofte argumenterer for. Lover og regler er per definisjon ufrihet og noe ufrihet må vi faktisk ha for å kunne sikre frihet. Nei, det er ingen selvmotsigelse. Vi får starte med barnehageversjonen: Uten lover mot tyveri, vold og drap så har en hver friheten til å frarøve andre sin frihet. Det samme prinsippet gjelder på mange andre og mindre illustrative områder. Lover og regler både gir og tar frihet. Det handler om å finne en fornuftig balanse.

 

Det fører meg tilbake til lov mot søndagsåpent. Denne loven sikrer mange folk frihet fra blant annet søndagsarbeid. Ofringen av frihet i andre enden mener jeg er liten sammenlignet med friheten den gir i den første enden. De ekstreme ytterpunktene er A. null regulering av åpningstid og B. Streng regulering til et kort tidsvindu. Jeg synes vi har en ganske fornuftig balanse i dag. La oss ta utgangspunkt i den og se hva som skjer om vi flytter balansepunktet moderat i ulike retninger. (De ekstreme ytterpunktene er uansett ikke aktuelle eller realistiske)

 

1. Kortere åpningstider endrer ikke konsumvanene våre. Det fører til kortere arbeidstider og noe lavere bemanning i noen butikker, som igjen gir lavere lønnskostnader. Dette fører igjen til bedre økonomi for butikken som kan velge å ta det ut på ulike måter. Noen butikkeiere vil ta økt utbytte, andre investere i oppussing, andre lavere priser. De to sistnevnte alternativene kommer kundene til gode og kan føre til økt omsetning som igjen gir ennå bedre økonomi. De fleste butikker vil nok velge begge deler.

 

Kortere åpningstider vil også gi en del sosisale konsekvenser: Lettere å samle venner, familie og andre til søndagsaktiviteter. Alt fra skiturer til dugnad og café-turer. Dette vil styrke fridagen som fridag og gjøre at vår ukentlige dagsferie får mer feriefølelse. Skoler og barnehager har åpent ca 8-16 eller deromrking. Når flere får utføre jobben sin i dette tidsrommet vil det føre til mer tid med ungene og mer tid med venner og familie. Lettere å planlegge kino, golfing, sykkelturer etc og få det til å klaffe.

 

De negative konsekvensene er at man får et kortere tidsvindu å handle i. De fleste har ca 40 ukers arbeidsuke og vil selv med en moderat reduksjon av åpningstidene få null problemer med å handle utenom arbeidstid.

 

En i utgangspunkt nøytral konsekvens er konkurransen mellom butikkene. Det er likhet for loven. Jeg skriver i utgangspunktet fordi Norge ikke er et isolert stykke land. Vi har en handelslekkasje på rundt 12 milliarder kroner og konkurrerer dermed delvis mot andre land, særlig Sverige og Danmark. Kortere åpningstider vil ikke få folk til å kjøre til et naboland for å handle i stedet for. Som forklart tidligere er en av tre alternativer for butikkeiere å ta ut lavere lønnskostnader i form av lavere priser som igjen vil styrke konkurranseevnen mot utlandet. Siden bransjen behandles likt av loven vil det føre til generelt økt konkurranseevne og oppbremsning av handelslekkasjen. Dette er positivt for Norge og negativt for nabolandene våre.

 

2. Lengre åpningstider endrer heller ikke konsumvanene våre. Det fører til lengre og arbeidstider og økt bemanning i alle butikker, som igjen gir økte lønnskostnader. Dette fører igjen til dårligere økonomi for butikken som kan velge å finansiere det ut på ulike måter. Ingen butikkeiere vil ta lavere utbytte. Man kan utsette oppussing eller ta høyere priser. Ingen av de to reelle alternativene kommer kundene til gode.

 

Lengre åpningstider vil også gi en del sosisale konsekvenser: Vanskeligere å samle venner, familie og andre til søndagsaktiviteter. Dette vil svekke fridagen som fridag og gjøre de likere hverdager. Det vil gjøre det vanskeligere å kombinere jobb i butikk med det å ha barn. Skoler og barnehager får neppe søndagsåpent som følge av søndagsåpne butikker. Det vil frata folk tid med ungene og det vil frata unger tid med foreldrene. Det blir også vanskeligere å planlegge felles aktiviteter med vennegjengen og andre.

 

Den positive konsekvensen skal liksom være at folk får mer frihet til å velge når de vil handle selv. De har allerede plenty av tid å handle på utenom sine arbeidstider. Det eneste som skjer er at deres frihet fratar andre frihet. Folk som ubevisst velger å handle på Søndag gjør det på bekostning av noen. Også på bekostning av seg selv og andre, bare at det kan være ubevisst. Det er godt bevist at folk trenger et skikkelig avbrekk i uka, helg, for å få ned stressnivået og bedre helse. Lengre åpningstider vil føre til mindre avbrekk for både en selv og andre, enten man gjør det bevisst eller ikke. Mindre avbrekk og mer stress vil føre til flere stressrelaterte helseplager, deriblant hjerte karsykdommer som kan være dødelige. Søndagsåpent vil altså føre til statistisk dårligere livskvalitet.

 

I tillegg har vi den "nøytrale" konsekvensen om konkurranse mellom butikkene. Konkurranseforholdet norske butikker i mellom forblir likt og synkront dårligere mot handelslekkasje til naboland. Negativt for Norge og positivt for nabolandene våre.

 

Søndagsåpent sikrer også mange arbeidstagere en rett til å jobbe på søndag. Er dette mindre viktig enn å beskytte andre arbeidstagere fra å jobbe på søndag? Hvis enkelte ikke kan jobbe på de og de tidspunktene så får dette være kontraktsbestemt mellom dem og arbeidsgiver, som at enkelte voksne med barn kun kan jobbe man-fre på dagtid, og at studenter ikke kan jobbe i vakter hvor de har forelesning o.l. Jeg mener du legger i overkant mye vekt på alle mulige ulemper dette har for familiemennesker, det finnes flere hensyn å ta enn til dem som har en unge i barnehagen.

 

Kortere åpningstider vil også være frihetsinnskrenkende for de som får et plutselig innfall om å gjøre noe som krever innkjøp (dette kan også være direkte relatert til en søndagsaktivitet med familien). Dessuten kan jeg skrive under på at det er mange som ikke bryr seg om de søndagsaktivitetene du nevner, men som vil oppleve ØKT frihet dersom butikkene er åpne disse dagene. Ja, man kan handle andre dager, men man kan også avtale disse søndagsaktivitetene uavhengig av om butikker o.l. er åpne. Dessuten bruker man ikke en hel søndag på å handle, har man planer fra klokken 12, så handler man 1130.

 

Hey! Når man går igjennom hele tråden så svarer man punkt for punkt, istedenfor å gå igjennom hele tråden også gå tilbake å svare på alle i en.

 

Du bruker multisitatknappen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjente deg ikke igjen med en gang på grunn av navnebyttet fra Austrian Economist, men skjønner det jo når jeg ser det.

 

Hvorfor er dette relevant?

 

Til resten av din lange utredning vil jeg si:

 

Vi kan spare oss for mye grøt om vi innrømmer med en gang at dette er en prinsippiell diskusjon. Det er en klassisk "hvem bestemmer over deg selv"-diskusjon, og kjernen er om jeg selv skal bestemme når jeg vil holde åpent, eller om noen andre skal bestemme det. Dette er noe man må diskutere før man i det hele tatt drar inn arbeidstakere. Jeg kan for eksempel ønske å holde åpent uten å ha noen ansatte i butikken. En rett til å holde åpent, vil ikke nødvendigvis gi en rett til å benytte seg av annen arbeidskraft enn seg selv som eier. Evt. Kan man ha kundeveiledere som følger med via videoovervåkning, mye likt diverse supporttjenester som er åpne på Søndager allerede, eller selvbetjening.

 

Er du imot åpne Søndagsbutikker, eller er du imot at alle folk må jobbe på Søndager? Eller er du imot at matbutikkarbeidere skal jobbe på Søndager?

 

 

 

Hva om man har lyst til å jobbe litt klokken fire på natten en mandag... Har ikke jobbet på xx dager.

Hvilte hele helgen. Hvorfor ikke gå ned på lageret og jobbe litt? Nei, det er stengt. Fuck deg, arbeidstaker som ønsker å jobbe når det passer og ikke jobber xx dager i forveien. Fuck deg dame som trenger å jobbe inn en tusenlapp til lørdag. Fuck deg som bare ha fri en onsdag fordi du synes det er deilig, for da kan du være hjemme med hu fine dama som jobber søndager når du har fri.

 

Arbeiderene har det ti ganger mer håpløst enn kundene.

 

Hvis man vil ha friheten til å jobbe når man vil, og så mye man vil så har man alltids muligheten til å finne seg en slik jobb, evt. jobbe for seg selv(siden det, i motsetning til hva vi diskuterer i denne tråden, er lovlig). Flere bedrifter hvor man kan jobbe når man vil, som nevnt tidligere, spesielt kontoryrker. Disse har derimot som regel fastlønn, så da kan man ikke "jobbe inn" penger.

 

 

Dessuten kan jeg skrive under på at det er mange som ikke bryr seg om de søndagsaktivitetene du nevner, men som vil oppleve ØKT frihet dersom butikkene er åpne disse dagene. Ja, man kan handle andre dager, men man kan også avtale disse søndagsaktivitetene uavhengig av om butikker o.l. er åpne. Dessuten bruker man ikke en hel søndag på å handle, har man planer fra klokken 12, så handler man 1130.

 

 

Du bruker multisitatknappen :)

 

De aller fleste vil kun oppleve økt frihet ved å ha lov til å ha åpent på Søndag. Et lite fåtall, som Simen her, har en kone som jobber i matbutikk, som han da er redd han ikke vil få se like mye til. Men, sansynligvis vil kona hans få fri en av kveldene på ukedagene i bytte mot å jobbe på Søndag. Det er verdt å påpeke at man ikke jobber hele Søndagen heller.

 

Jo takk :)

Endret av Politrikks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Søndagsåpent sikrer også mange arbeidstagere en rett til å jobbe på søndag. Er dette mindre viktig enn å beskytte andre arbeidstagere fra å jobbe på søndag? Hvis enkelte ikke kan jobbe på de og de tidspunktene så får dette være kontraktsbestemt mellom dem og arbeidsgiver, som at enkelte voksne med barn kun kan jobbe man-fre på dagtid, og at studenter ikke kan jobbe i vakter hvor de har forelesning o.l. Jeg mener du legger i overkant mye vekt på alle mulige ulemper dette har for familiemennesker, det finnes flere hensyn å ta enn til dem som har en unge i barnehagen.

 

Kortere åpningstider vil også være frihetsinnskrenkende for de som får et plutselig innfall om å gjøre noe som krever innkjøp (dette kan også være direkte relatert til en søndagsaktivitet med familien). Dessuten kan jeg skrive under på at det er mange som ikke bryr seg om de søndagsaktivitetene du nevner, men som vil oppleve ØKT frihet dersom butikkene er åpne disse dagene. Ja, man kan handle andre dager, men man kan også avtale disse søndagsaktivitetene uavhengig av om butikker o.l. er åpne. Dessuten bruker man ikke en hel søndag på å handle, har man planer fra klokken 12, så handler man 1130.

Arbeidsmiljøloven gir oss et tak på hvor mye man kan jobbe per uke. Søndagsåpne butikker sikrer folk retten til å jobbe på søndager, på bekostning av andre dager. At skole og studier ikke regnes som arbeidstid betyr ikke at det ikke går ut over livskvaliteten å jobbe f.eks 70 timer i uka (studie + arbeid). Jeg vet stuidelånet ikke rekker langt, men mener man må løse den biten på andre måter. Blant annet gjennom en aktiv boligpolitikk som gir levelige priser. Folk skal ikke være nødt til å redusere heltidsstudiet til deltid for å få deltidsjobb så disse utgjør til sammen 40 timer i uka. Økt stipend og studielån som motmiddel for en feilslått boligpolitikk er veldig gal løsning. Heltidsstudenter bør få være heltidsstudenter uten å redusere livskvaliteten med å jobbe seg i hjel.

 

Søndagsåpent er ingen viktig frihet. Det er en ubetydelig frihet for vi har lange nok åpningstider til at det er svært fleksibelt for alle, uansett arbeidstid, allerede. Problemet er at den ubetydelige friheten skal koste så mye frihet for andre. Det at butikkene trenger flere ansatte i et allerede presset arbeidsmarked betyr at vi trenger flere svenske gjestearbeidere for å unngå økt lønnspress (som er høyt nok fra før). Å skape unødvendige arbeidsplasser i det offentlige er unødvendig byråkrati. Hvorfor ser dere ikke at unødvendige arbeidsplasser i det private også er unødvendig "byråkrati" som bare medfører høyere kostnader for de som betaler, altså kundene?

 

Jeg sa ikke at det blir umulig å gjøre søndagsaktiviteter, jeg sa det blir vanskeligere fordi det blir vanskeligere å få det til å klaffe for alle de man vil invitere med. At du ikke bryr deg om de få eksemplene jeg nevnte sier ingenting. Det kan være andre ting du bryr deg om og det skal ikke jeg legge meg borti. Poenget er uansett at det gjør planlegging vanskeligere. Kanskje ikke for deg, men for svætr mange andre, enten de ønsker å jobbe på søndag, gjør det på tross av hva de ønsker eller bare kjenner noen som de ville ha med på noe som ikke kan.

 

 

Hvorfor er dette relevant?

 

Til resten av din lange utredning vil jeg si:

 

Vi kan spare oss for mye grøt om vi innrømmer med en gang at dette er en prinsippiell diskusjon. Det er en klassisk "hvem bestemmer over deg selv"-diskusjon, og kjernen er om jeg selv skal bestemme når jeg vil holde åpent, eller om noen andre skal bestemme det. Dette er noe man må diskutere før man i det hele tatt drar inn arbeidstakere. Jeg kan for eksempel ønske å holde åpent uten å ha noen ansatte i butikken. En rett til å holde åpent, vil ikke nødvendigvis gi en rett til å benytte seg av annen arbeidskraft enn seg selv som eier. Evt. Kan man ha kundeveiledere som følger med via videoovervåkning, mye likt diverse supporttjenester som er åpne på Søndager allerede, eller selvbetjening.

 

Er du imot åpne Søndagsbutikker, eller er du imot at alle folk må jobbe på Søndager? Eller er du imot at matbutikkarbeidere skal jobbe på Søndager?

 

De aller fleste vil kun oppleve økt frihet ved å ha lov til å ha åpent på Søndag. Et lite fåtall, som Simen her, har en kone som jobber i matbutikk, som han da er redd han ikke vil få se like mye til. Men, sansynligvis vil kona hans få fri en av kveldene på ukedagene i bytte mot å jobbe på Søndag. Det er verdt å påpeke at man ikke jobber hele Søndagen heller.

Det setter innleggene dine i en kontekst som gjør det lettere å forstå den røde tråden din.

 

Ja, dette er prinsippielt om hvem som bestemmer over hvem. Markeded over butikker og arbeidstakere eller folkets demokratisk fremstemte myndigheter over markedet. En frihet vs en annen frihet. Selv ikke Kina har fult frislipp men mange arbeidsreguleringer er mye friere der og jeg tror de færreste ønsker et Norge der arbeiderne lever under mer Kinesiske forhold.

 

Du formulerer deg som om du er arbeidsgiver. Jeg vil bare opplyse om at hverken daglig ledere eller direktører noe sted i butikkjedenes organisasjon bestemmer over åpningstidene. Det er det "markedet" representert ved kundene som i praksis bestemmer. Butikkjedene "må" gjøre det som skaper best inntjening. I USA er det faktisk et lovpåbud, men i Norge er det bare de facto.

 

Jeg har skrevet det tidligere i tråden, men får vel gjenta at jeg har noe i mot unødvendig søndagsjobbing. Noen jobber som nødetater, diverse pleiehjem etc utføres på søndager og det har jeg full forståelse for.

 

Usaklig stråmann å påstå noe om hvor min kone jobber. Ingen av mine nærmeste står i fare for å jobbe på søndager. Jeg har habiliteten godt i orden. Det bør heller stå respekt av et engasjement på vegne av folk jeg ikke kjenner. Jeg ville ikke trivdes i et samfunn der alle bare handler ut fra egeninteresse uten evne til å se prinsippelt på saker med generell samfunnsinteresse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Finnes jo noen andre fordeler med søndsagsåpne ting også, slik som mindre kø og forurensning når arbeidstakere og kunder er mere jevnt fordelt over døgnet, mindre avfall fordi man må lagre mat lengre. For meg forvansker mangelen på søndagsåpne butikker helgeaktiviteter, fordi jeg kanskje må kjøpe mat så mye tidligere som torsdag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Påstand:

Butikkene kan selv velge å ha åpent eller ikke på søndager

 

Fakta:

Nei, er man tilknyttet et kjøpesenter som velger å ha normalt åpent på søndager så får man bot eller blir kastet ut om man ikke minst følger deres normale åpningstid. De fleste kjøpesentre vil velge å ha åpent fordi det for senteret i seg selv ikke medfører høyere lønnskostnader bortsett fra til eventuelle vektere.

 

De frittstående butikkene "må" ha åpent for ikke å bli utkonkurrert av senterbutikkene i nærheten, og miste en del av den omsetningen de ellers ville hatt på lørdag om det fortsatt var søndagsstengt. En del spesialbutikker, spesielt elektrobutikker, har minimale marginer, og en økning av lønnskostnader kan føre til konkurs.

 

 

Påstand:

Det finnes nok av studenter som vil jobbe søndager

 

Fakta:

Jeg har selv jobbet med å sette opp arbeidslistene for en medium stor forretning, og vet at mange studenter ønsker å jobbe 1-2 kvelder i uka, pluss lørdager. Får de muligheten til å jobbe søndager i stedet, vil veldig få ønske å jobbe både lørdag og søndag fordi de ønsker tid til studier eller i hvert fall én fridag i uka. Man må da ansette flere studenter, men ettersom veldig få er interessert i å jobbe kun helgene, har man plutselig ikke nok kveldsvakter ellers i uka å dele ut og ingen blir fornøyde.

 

 

Påstand:

Man får frihet til å handle når man vil

 

Fakta:

Når man normalt jobber 5 dager i uka, og normalt 8 timer om dagen, så har man allerede plenty med tid til å handle uansett når på døgnet/i uka man jobber. Enten utenom disse 8 timene, eller den dagen man har fri ettersom butikkene allerede har åpent 14 timer pr. dag og 6 dager i uka. Vi trenger ikke en dag til.

 

 

Påstand:

Andre arbeidsgrupper jobber på søndag

 

Fakta:

Nødvendige etater som sykehus, sykehjem, politi, brannvesen og lignende er tjenester som er nødvendige å ha gående 24/7 av åpenbare grunner.

 

Kollektivtransport bør også være tilgjengelig på søndager, for man kan ikke akkurat ta bussen en gang tidligere i uken om man skal et sted på søndag. Derimot kan man kjøpe en pizza på lørdag om man skal spise den på søndag.

 

Når det gjelder kino, teater, barer og restauranter så er jeg mer enig i argumentasjonen, men har man fri på søndag, så ønsker man kanskje å benytte denne fridagen til fredfulle aktiviteter som nettopp kino, restauranter og lignende fordi de andre dagene i uka er for stressende.

 

 

Påstand:

Arbeidsmiljøloven sikrer arbeidstakerne gode rettigheter og man får masse tillegg på søndager

 

Fakta:

Den nye regjeringen funderer jo også å endre denne til arbeidsgivernes gunst.

 

 

Påstand:

Hvis man ikke vil jobbe søndager, kan man bare si opp

 

Fakta:

Og stå uten arbeid... smart

 

Påstand:

Vil man ikke jobbe kvelder og i helgene, burde man ikke valgt varehandel som yrkesgruppe

 

Fakta:

Det er først nå at søndagsåpent har blitt diskutert seriøst, og mange har "satt seg fast" i dette yrket etter man som ung eller student begynte å jobbe der. Ikke alle har den type utdanning eller de egenskaper som kreves til å velge fritt blant andre jobber heller.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er viktigere med frihet i samfunnet enn å verne opp om en kunstig fridag skapt av kristendommen. I andre land har det ikke vært noen problemer knyttet til denne friheten. I USA er det f.eks mange dagligvarebutikker som holder oppe 24/7. Familieargumentene noen kommer med kjøper jeg ikke i det hele tatt. Det er 7 dager i uken, ikke alle familiebegivenheter trenger å finne sted på søndag... En nasjon skal ikke styres av enkeltes luksusbehov, men av prinsipper.

 

Idag om man blir syk på en sen lørdagskveld så må man vente til mandag for å få tak i medisiner. Apotek er stengt fra 6 lørdag til 8 mandag. Dette er jo helt idiotisk spør du meg. Et land som Tyrkia har døgnåpne apotek 24/7. Måten de løser det på er at apotekene rullerer på når de skal holde døgnåpne, slik at det hele tiden bare er 1 apotek som holder åpent på nattestid i det enkelte område.

 

Nå tror jeg ikke vi ser noe slikt med det første, men det hadde jo vært veldig greit med apotektjenester på søndager...

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven gir oss et tak på hvor mye man kan jobbe per uke. Søndagsåpne butikker sikrer folk retten til å jobbe på søndager, på bekostning av andre dager. At skole og studier ikke regnes som arbeidstid betyr ikke at det ikke går ut over livskvaliteten å jobbe f.eks 70 timer i uka (studie + arbeid). Jeg vet stuidelånet ikke rekker langt, men mener man må løse den biten på andre måter. Blant annet gjennom en aktiv boligpolitikk som gir levelige priser. Folk skal ikke være nødt til å redusere heltidsstudiet til deltid for å få deltidsjobb så disse utgjør til sammen 40 timer i uka. Økt stipend og studielån som motmiddel for en feilslått boligpolitikk er veldig gal løsning. Heltidsstudenter bør få være heltidsstudenter uten å redusere livskvaliteten med å jobbe seg i hjel.

 

Søndagsåpent er ingen viktig frihet. Det er en ubetydelig frihet for vi har lange nok åpningstider til at det er svært fleksibelt for alle, uansett arbeidstid, allerede. Problemet er at den ubetydelige friheten skal koste så mye frihet for andre. Det at butikkene trenger flere ansatte i et allerede presset arbeidsmarked betyr at vi trenger flere svenske gjestearbeidere for å unngå økt lønnspress (som er høyt nok fra før). Å skape unødvendige arbeidsplasser i det offentlige er unødvendig byråkrati. Hvorfor ser dere ikke at unødvendige arbeidsplasser i det private også er unødvendig "byråkrati" som bare medfører høyere kostnader for de som betaler, altså kundene?

 

Jeg sa ikke at det blir umulig å gjøre søndagsaktiviteter, jeg sa det blir vanskeligere fordi det blir vanskeligere å få det til å klaffe for alle de man vil invitere med. At du ikke bryr deg om de få eksemplene jeg nevnte sier ingenting. Det kan være andre ting du bryr deg om og det skal ikke jeg legge meg borti. Poenget er uansett at det gjør planlegging vanskeligere. Kanskje ikke for deg, men for svætr mange andre, enten de ønsker å jobbe på søndag, gjør det på tross av hva de ønsker eller bare kjenner noen som de ville ha med på noe som ikke kan.

 

 

Å bedre vilkårene til studenter mens de studerer er en god ting, men selv med det i boks finnes det mange grunner til å jobbe om helgene, for eksempel spare penger til sommeren - eller enda viktigere: boligsparing. Jeg tror vi må vente til Dovre faller før vi får se en regjering som vil styre boligprisene ned 30-50% fra dagens nivå, slik at man kan kjøpe seg noe vettugt som ung, singel og nyutdannet.

 

Rart du overdriver ulempene en vei, og neglisjerer mulighetene den andre. Ikke glem at de som er ansatt til å jobbe kveld/helg er de som nok må ta søndagsvaktene i stor grad - mens de som jobber på hverdagene i stor grad vil beholde sin gamle "ordning". Søndagsåpent vil gi kundemassen betydelig økt tilgjengelighet, og deler av de ansatte vil også ønske denne ordningen velkommen. Det finnes sikkert noen som vil lage spetakkel hvis de "må" være på jobb en håndfull søndager i løpet av et år, men da gjør man en fjær til fem høns.

 

Hvis en student ønsker å jobbe en søndag framfor å spise middag med familien så må det da være opp til studenten å prioritere det ene foran det andre. Jeg er rimelig sikker på at min generasjon (under 30) kommer til å ta rotta på disse familiære søndagsverdiene uansett, og ingen bekjente jeg kan komme på har søndag som en utpreget "familiedag". I prinsippet er det nok rett at det blir vanskeligere å planlegge, men hvor mye vanskeligere? Ikke stort. Jeg kaller det ikke problematisk hvis man må planlegge noe i god tid.

Lenke til kommentar

Det er viktigere med frihet i samfunnet enn å verne opp om en kunstig fridag skapt av kristendommen. I andre land har det ikke vært noen problemer knyttet til denne friheten. I USA er det f.eks mange dagligvarebutikker som holder oppe 24/7. Familieargumentene noen kommer med kjøper jeg ikke i det hele tatt. Det er 7 dager i uken, ikke alle familiebegivenheter trenger å finne sted på søndag...

 

 

... for ikke å snakke om det store antallet som gir fullstendig beng i familiedilldall av den sorten man gjerne brukte søndagen til før :p

Lenke til kommentar

Jeg vil bare opplyse om at hverken daglig ledere eller direktører noe sted i butikkjedenes organisasjon bestemmer over åpningstidene. Det er det "markedet" representert ved kundene som i praksis bestemmer. Butikkjedene "må" gjøre det som skaper best inntjening.

Jeg har en bekjent som driver en restaurant. Han holder stengt hver søndag, trass i at dette er den dagen han kunne hatt størst inntjening. En annen jeg kjenner til driver bar og stenger kl 24 i helgene, trass i at perioden fra 24 til 03 gir den beste inntjeningen. Ifølge deg skulle dette altså ikke være mulig.

 

Det du overser, er at markedet ikke er en mystisk overnaturlig kraft. Markedet er summen av individers valg. Det er altså bedriftene, kundene og arbeidstakerne som sammen bestemmer åpningstidene.

 

Ellers mener jeg at du gjør en annen feil ved å sammenlikne søndagsåpent og søndagsstengt som om de skulle være moralsk likeverdige. Dersom vi tar utgangspunkt i at den enkelte bør bestemme over seg selv, er den frihetlige løsningen, i dette tilfellet søndagsåpent, moralsk overlegen den tvungne løsningen, altså søndagsstengt. Dermed bør det betydelig mer tungtveiende grunner til for å forsvare dette enn noen vage antydninger om at det kommer til å bli folketomt i turområdene på søndager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

De aller fleste vil kun oppleve økt frihet ved å ha lov til å ha åpent på Søndag. Et lite fåtall, som Simen her, har en kone som jobber i matbutikk, som han da er redd han ikke vil få se like mye til. Men, sansynligvis vil kona hans få fri en av kveldene på ukedagene i bytte mot å jobbe på Søndag. Det er verdt å påpeke at man ikke jobber hele Søndagen heller.

 

Jo takk :)

 

http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2013-06-07?fane=tabell&sort=nummer&tabell=114835

 

Butikkmedarbeidere er altså blant Norges største yrkesgrupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idag om man blir syk på en sen lørdagskveld så må man vente til mandag for å få tak i medisiner. Apotek er stengt fra 6 lørdag til 8 mandag. Dette er jo helt idiotisk spør du meg. Et land som Tyrkia har døgnåpne apotek 24/7. Måten de løser det på er at apotekene rullerer på når de skal holde døgnåpne, slik at det hele tiden bare er 1 apotek som holder åpent på nattestid i det enkelte område.

 

Nå tror jeg ikke vi ser noe slikt med det første, men det hadde jo vært veldig greit med apotektjenester på søndager...

I hvert fall i Oslo er det et apotek tilknyttet legevakten som er åpent 24/7.

 

Blir man så syk at man er avhengig av medisiner, så bør man uansett ta kontakt med legevakten som da vil gi deg de nødvendige medisinene.

Lenke til kommentar

I hvert fall i Oslo er det et apotek tilknyttet legevakten som er åpent 24/7.

 

Blir man så syk at man er avhengig av medisiner, så bør man uansett ta kontakt med legevakten som da vil gi deg de nødvendige medisinene.

 

Ikke alle som bor i Oslo vet du. Det skal være akutt for at du skal få noe som helst hjelp fra sykehuset i form av medisiner. Øyendråper til en fireåring med ubehag i øynene gjelder ikke som akutt. For å gi et eksempel. Om du ikke rakk apoteket etter legevakta på lørdag kveld er fireåringen nødt til å gå med ubehag i øynene til mandag. Heldigvis kom jeg ut fra legevakta halv 6 og rakk akkurat å få medisinen fra et apotek i byen her. Men det er sikkert mange som ikke gjorde det...

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Dersom vi tar utgangspunkt i at den enkelte bør bestemme over seg selv, er den frihetlige løsningen, i dette tilfellet søndagsåpent, moralsk overlegen den tvungne løsningen, altså søndagsstengt. Dermed bør det betydelig mer tungtveiende grunner til for å forsvare dette enn noen vage antydninger om at det kommer til å bli folketomt i turområdene på søndager.

Søndagsåpent kan og vil føre til høyere priser og flere konkurser ettersom utgiftene vil øke. Inntjening og omsetning vil ikke øke, ettersom kundemassen bare vil spres over et større tidsrom. Er det verdt muligheten til å kunne få litt mer frihet til å kunne handle på en dag hvor man pr i dag ikke har noe behov for å handle? Hvorfor lage et behov?

 

Jeg synes argumentet om frihet er tullete da det vil føre til en dårligere hverdag for både ansatte som må jobbe søndager, kundene som må betale mer og arbeidsgivere og ansatte som vil lide under konkurser. I et lengre tidsperspektiv blir det mindre konkurranse og enda høyere priser.

 

Frihet er også kun ett lite argument, mot mange motargumenter. Jeg ser ikke så mange andre argumenter for søndagsåpent, men mange argumenter mot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Søndagsåpent kan og vil føre til høyere priser og flere konkurser ettersom utgiftene vil øke. Inntjening og omsetning vil ikke øke, ettersom kundemassen bare vil spres over et større tidsrom. Er det verdt muligheten til å kunne få litt mer frihet til å kunne handle på en dag hvor man pr i dag ikke har noe behov for å handle? Hvorfor lage et behov?

 

Jeg synes argumentet om frihet er tullete da det vil føre til en dårligere hverdag for både ansatte som må jobbe søndager, kundene som må betale mer og arbeidsgivere og ansatte som vil lide under konkurser. I et lengre tidsperspektiv blir det mindre konkurranse og enda høyere priser.

 

Frihet er også kun ett lite argument, mot mange motargumenter. Jeg ser ikke så mange andre argumenter for søndagsåpent, men mange argumenter mot.

Jeg syns argumentene imot frihet er tullete .... ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frihet er også kun ett lite argument, mot mange motargumenter. Jeg ser ikke så mange andre argumenter for søndagsåpent, men mange argumenter mot.

 

+ Større grad av handlefrihet

+ Flere arbeidsplasser

+ Staten forbyr ikke, men legger opp til at den enkelte bedrift skal bestemme selv

+ Bedre økonomi for staten, søndagsåpent vil føre til økning av statlige inntekter

+ Øker totalomsetningen

+ Prinsipielt riktig

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...