Gå til innhold

Hva er det beste kjøpet innen analogt kamera?


Anbefalte innlegg

Hei, vi skal etterhvert begynne med analogfotografering på skolen og jeg har begynt å sett meg rundt på ebay etter analoge kameraer. Hva er det beste kjøpet? Eneste kriteriene er at det må være 35mm film og helst metallhus og såklart at kameraet må være fullt funksjonelt. Jeg ser for meg en pris på rundt 400 kroner fra Ebay. Vil helst ha de husene i metall og de må virkelig fungere.

Kunne dere hjulpet meg å finne meg ett analogt kamera på ebay? Er svært lite bevandret i den analoge verdenen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon analoge eos kameraer fungerer med objektiver helt fra 1986 og frem til i dag, hvis jeg ikke husker helt feil.

Med unntak av et eller to objektiver, så stemmer det.

 

Men hva som er det beste kjøpet, det er en annen diskusjon. Jeg hadde nok sett etter en Olympus OM-2n eller OM-3/4

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg er for øyeblikket bosatt i England, så da blir Ebay det beste for meg :)
Har sett litt på Canon AE-1. Det er den typen kamera jeg har lyst på. Er der bedre alternativer til denne typen analoge kameraer? Foreldrene mine har ett Canon EOS 1000F om jeg ikke tar mye feil. Da får jeg brukt EF-optikken min, men tror jeg vil ha full manuell følelse når jeg først skal kjøpe meg det.

Olympus OM-2n ligger med litt for høy pris desverre.

Lenke til kommentar

Har vært Canonmann omtrent i 45 år og har brukt bl.a. AE-1. Jeg synes det var et godt og solid kamera som ga fine eksponeringer. Vil ikke nøle med å anbefale et slikt om du kan få det innenfor den kostnadsrammen du har satt. Det finnes mengder med bra optikk som du kan få tak i for en rimelig penge.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Nikon FA, men det er fordi det er det jeg har.

Det som er interessant med FA er at det markerte en ny generasjon kamera: Det var verdens første kamera med Matrix lysmåler, som alt av seriøse kamera i dag benytter seg av. Samtidig har det et solid hus og all den Nikon-kvalitet man kan ønske seg.

Hadde du vært her kunne du fått låne mitt med 35/1,4 AI, men det er ikke til salgs :nei:

Lenke til kommentar

Pentax MX ligger fra 99 pund og oppover. Med dagens kurs blir det fra rundt 950 kroner og oppover.
Nikon FA får man fra 600, fortsatt litt over grensen.
Tror det blir en Canon AE-1, da det er kun denne som ligger innenfor grensen min. Hvilke objektiver anbefaler dere? Er der noen jeg bør unngå?

Lenke til kommentar

Jeg har et Canon AE-1 og det passer ikke i mine hender. Selv med et lite fastobjektiv er det håpløst framtungt og ubalansert. Jeg hadde gladelig mangedoblet budsjettet for å få noe som var bedre å holde i. Nå er ikke alle hender like så kansje det passer for deg men noe du helst burde sjekke før du kjøper.

 

Siden du vil tilbake til basis så er et godt gammelt fastobjektiv på 35 mm eller 50 mm å foretrekke. Du vil trenge en god fokusring siden du skal bruke manuell fokus og der faller de fleste moderne objektiver til en fornuftig pris igjennom

Lenke til kommentar

Jeg er for øyeblikket bosatt i England, så da blir Ebay det beste for meg :)

Har sett litt på Canon AE-1. Det er den typen kamera jeg har lyst på. Er der bedre alternativer til denne typen analoge kameraer? Foreldrene mine har ett Canon EOS 1000F om jeg ikke tar mye feil. Da får jeg brukt EF-optikken min, men tror jeg vil ha full manuell følelse når jeg først skal kjøpe meg det.

 

Olympus OM-2n ligger med litt for høy pris desverre.

 

Hvis du vil ha Canon og muligheten for fullmanuelt så kan du jo titte på Canon A-1 <---- Sjekk avataren

 

Det var også det første kameraet med såkalt "mikroprosessor" som gjorde at du kunne skyte i TV, AV, P og M. Synes også det er stiligere enn AV-1. De er bygget over samme lest som alle i A serien, men A-1 var nok det som var proffest av de. Hvis du kjøper gammelt Canon i A serien pass på at du får et overhalt eksemplar som ikke har pipelyden på lukkeren/speil. "Canon Shutter sqeak/sqeal"

 

Nikon sine kameraer har nok en bedre lukker/speilmekanisme sammenliknet med Canon på denne tiden. Da de fleste Nikon har bladlukker og ikke stofflukker slik A serien til Canon har. Men får du et greit eksemplar så skulle det uansett ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Hvis du vil ha Canon og muligheten for fullmanuelt så kan du jo titte på Canon A-1 <---- Sjekk avataren

 

Det var også det første kameraet med såkalt "mikroprosessor" som gjorde at du kunne skyte i TV, AV, P og M. Synes også det er stiligere enn AV-1. De er bygget over samme lest som alle i A serien, men A-1 var nok det som var proffest av de. Hvis du kjøper gammelt Canon i A serien pass på at du får et overhalt eksemplar som ikke har pipelyden på lukkeren/speil. "Canon Shutter sqeak/sqeal"

 

Nikon sine kameraer har nok en bedre lukker/speilmekanisme sammenliknet med Canon på denne tiden. Da de fleste Nikon har bladlukker og ikke stofflukker slik A serien til Canon har. Men får du et greit eksemplar så skulle det uansett ikke være noe problem.

Støtter denne her. Er i akkurat samme båt som trådstarter, og bestilte meg nylig et nyovehalt A-1 fra eBay.

Kom unna med 800,- for et i helt fantastisk god stand med et 50mm 1.8. Leste en del rundt og sammenlignet litt forskjellige kamerahus, og endte opp med å gå for det huset grunnet byggekvalitet! Du finner sikker det langt rimeligere enn 800,-, men jeg ønsker hellet et hus i god stand enn ett som jeg får flere (dyre) problemer med.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...