Gå til innhold

Investeringsprofil på innskuddspensjon versus privat sparing.


dravisher

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nylig fått en innskuddspensjonsordning i DnB, hvor jeg kan velge mellom pensjonsprofil 30/50/80, hvor tallene representerer andelen av aksjer.

 

Jeg syns i utgangspunktet at noe rundt 50 % i aksjer (eller kanskje litt over også) for min totale sparing høres greit ut, men jeg lurer på hvordan jeg burde fordele det når jeg tar med sparing jeg gjør privat (dvs. gjennom vanlige indeksfond og bankinnskudd).

 

Det er jo slik at man betaler årlig inntektsskatt for renter på bankinnskudd, mens i aksjefond skatter man kun når man realiserer eventuell gevinst. Gjelder denne regelen også for innskuddspensjonen? Dvs, betaler jeg i praksis skatt på ikke-aksje-avkastningen av pensjonsinnskuddet, eller er dette skattefri avkastning likt som et aksjefond?

 

Hvis det andre gjelder, vil det da lønne seg å ha en lav aksjeprosent på pensjonen, mens man heller sparer mer i aksjer selv? Dette vil jo slik jeg tenker det minimere mengden skatt man betaler på avkastningen av sparepengene sine, gitt at man ønsker en visst andel aksjer totalt sett.

 

Dette forutsetter jo da at man er i en posisjon til å kunne spare, og jeg har ikke så mye penger riktig enda at dette vil utgjøre en stor forskjell, men jeg syns det er et interessant spørsmål. Innspill / kunnskap mottas med takk :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...