Gå til innhold

Frekvenser og mobilnett


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe dual-sim telefon og har sett en til salgs i Norge, Zopo ZP980.

 

Den skal ha følgende frekvenser:

http://www.idealdeal.no/produkt/mobil-og-tilbehor/nye-mobiler/zopo/quad-core-android-phone-zopo-zp980-5-tommers-fhd-441ppi-retina-screen-15ghz-cpu-2gb-ram-32-gb-internt-cvem-m416

3G: WCDMA: 850/2100MHz
2G: GSM 850/900/1800/

Den støtter altså ikke LTE

 

Fant en artikkel på mobili.no som sier følgende:

LTE bygges ut på forskjellige frekvenser. Mens for eksempel 3G-nettet benytter 900- og 1900 MHz-båndene i Norge, benytter operatørene 2600- og 1800 MHz-båndene til utbygging av LTE.

 

Jeg har tidligere sett at 2G/GSM skal ha 900 og 1800 MHz, mulig 900 er gjenbrukt på 3G, jeg vet ikke.

 

Slik jeg forstår dette kan denne telefonen bare motta 2G på 900 og 1800 MHz og altså ikke motta 3G.

Stemmer dette?

Endret av smartphone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3G er vel også synonymt med UMTS her i landet og ikke WCDMA som er en annen teknologi. De eneste som bruker WCDMA her i landet er vel ICE men de bruker det bare til mobilt bredbånd så du kan ikke ringe i nettet deres.

 

Jeg tror jeg ville ha holdt meg unna den mobilen der.

Lenke til kommentar

3G er vel også synonymt med UMTS her i landet og ikke WCDMA som er en annen teknologi. De eneste som bruker WCDMA her i landet er vel ICE men de bruker det bare til mobilt bredbånd så du kan ikke ringe i nettet deres.

 

Jeg tror jeg ville ha holdt meg unna den mobilen der.

Sjekket nå og iflg Wikipedia er WCDMA det samme som UMTS, så det er visst greit. I hvertfall slik jeg oppfatter det.

http://en.wikipedia.org/wiki/W-CDMA_(UMTS)

 

Likevel ser det ut som om ikke frekvenser matcher.

 

Sendte mail til norsk webbutikk som solgte den og svaret var

 

 

Hei,

det vet jeg ikke , beklager. men du kan ta kontakt med din mobiloperatør for å sjekke dette

 

Kan hende rådet ditt om å ligge unna, er det beste.

Lenke til kommentar

Kanskje litt sent svar, men i Norge så benyttes 900 og 2100 Mhz for UMTS (3G). Telefonen støtter 2100 og 850, så det betyr at den ikke vil kunne bruke 3G der hvor de benytter 900 Mhz båndet.

 

Tele 2 AB (dvs One Call og Tele2) benytter 900 Mhz for 3G utenfor byene. De sluttet å bygge ut GSM og bruker konsekvent 3G på enten 900 eller 2100 Mhz. Telefonen vil da ikke optimalt fungere mot dem.

Lenke til kommentar

Kanskje litt sent svar, men i Norge så benyttes 900 og 2100 Mhz for UMTS (3G). Telefonen støtter 2100 og 850, så det betyr at den ikke vil kunne bruke 3G der hvor de benytter 900 Mhz båndet.

 

Tele 2 AB (dvs One Call og Tele2) benytter 900 Mhz for 3G utenfor byene. De sluttet å bygge ut GSM og bruker konsekvent 3G på enten 900 eller 2100 Mhz. Telefonen vil da ikke optimalt fungere mot dem.

Takk for grei oppklaring!

Det forklarer antakelig hvorfor denne virker på 3G i Tyskland som har samme frekvenser vi har.

Ok.vil dette kun gå utover dataoverføring, dvs surfing, osv - el vil det også gå utover samtaler?

Så Tele2 bruker 900 og 2100 MHz på 3G.

Bruker da Telenor 900 og 1900 MHz? Og hva med Netcom?

 

Beklager mange spørsmål, men sier du at den kun vil virke på Tele2s nett, men ikke optimalt. Og den vil ikke fungere på Telenors nett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Uansett operatør er frekvensene disse:

 

2G: 900 & 1800 mhz

3G: 900 & 2100 mhz

4G: 1800 & 2600 mhz

 

I tillegg vil det bli etter hvert bli frigitt frekvenser under 900 mhz til bruk for 4G. Sjekk finnsenderen for hvilke frekvenser som blir brukt på senderne nær deg. Ser at Mobile Norway faser ut 2G til fordel for 3G på 900 båndet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...