Gå til innhold

Er GTA verre enn RDR? (Mtp. vold, rus etc.)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har begge og synes begge er ille. Jeg synes gta er litt mer voldelig, men på baksiden av koveret til rdr står det to ting ikke gta v har på baksiden: rus og gambling. Hvem er verst? Jeg skal la broren min spille et av dem og vil ha det minst voldelige og ille ;P

Nå vet ikke jeg hvor gammel broren din er, men jeg er usikker på om jeg vil anbefale noen av de. Begge spillene inneholder groteske handlinger og scener. Grand Theft Auto V tar det hele en god del lenger, med tortur, overdreven vold, sex og en generelt misantropisk innstilling til livet. Red Dead Redemption er i så måte mer dysset ned – mer som en hyllest til spaghettiwestern-filmer – men er også ille på sin måte. Av disse to er nok Red Dead mest "uskyldig", men PEGI-stempelet er satt til 18+ av en grunn. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at folk elsker og spille de slemme.

Men som en fyr som spiller rollespill ala Arma 2/3 (City Life 2/3), eller Perp (g-mod)

Mount & Blade : Warband (Persistent world/frontier).

 

Så blir jeg så kvalm av settingen i Gta V, dont worry jeg elsker spillet.

 

Men hvorfor i helvete har de ikke en good guy Dlc, i stedet for og følge andre kjedelige gjeng medlemmer.

 

Hvorfor kan vi ikke spille en liten historie som politi hvor vi faktisk arresterer fok og har uniform.

Det er fortsatt plass til og være ond siden politi er veldig ond i Gta universet. men man kan ihvertfall velge.

 

Tortur scenen i Gta 5 var the breaking point for meg, mistet all reason for hovedpersonene og bare drite i dem og fokuserte mer på verdenen og hva som skjedde.

Endret av Realzi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var problemet mitt med San Andreas, jeg kunne ikke relatere til en svart "gangbanger" overhodet, liker ikke hip hop kultur generellt, men jeg hadde jo lyst å like spillet. Men jeg klarte bare ikke å komme inn i det, ble alt for mye gjeng greier tidlig i spillet.

Lagt merke til hvordan man måtte skru på tekst for og forså noen av navnene på folkene i SA og Gta 5 .

 

I slutten av spillet begynte Lamar og Franklin og bånde, men så begynte de og snakke om en person som jeg aldri forstod navnet av, fordi de snakket utterly crap. Skrudde på tekst , men var forsent, vil aldri vite hvem de snakket om :(

 

Og hasbeen er et ord jeg lærte av Gta 5, Trodde det var husband, men er visst kjendis som er utgått XP

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Jeg mener GTA V faktisk bør forbeholdes de som er 18 år og over.

Vanligvis tenker jeg ikke så mye over dette med aldere da det er viktig å se ting i kontekst. Og ser man helheten til de fleste spill så kan man godta at de som er et år eller to under aldersgrensen spiller det.

 

Feks vil jeg ikke gitt The Last of Us 18 års grense, for det er et spill med en god sjel.

Alt handler om å gjøre det gode, å kun beskytte seg selv mot banditter etc.

 

Men GTA V på den andre siden, er helt ekstremt. Jeg har aldri spilt noe mer voldelig eller noe som oppfordrer mer til drap enn GTA V. Vet ikke hvor gammel din bror er, men GTA V er et spill som promoterer vold, ran og drap på alle nivåer. Og det gjør en god jobb med det. Spillet prøver ikke under noen omstendigheter å oppfordre til å gjøre det gode. Selv ikke når man hjelper damer med å få tilbake vesken, for man får så liten belønning for å gjøre det at man ender ofte opp med å rane raneren. Jo mer ondt man gjør, jo mer suksessfull blir man i spillet.

 

Jeg nyter GTA V, det er et gøy spill med mye underholdning. Men det har vært scener jeg virkelig ikke har hatt lyst til å gjennomføre. Blant annet tortur-oppdraget hvor man kan velge alt fra rørtenger til bilbatterier for å klippe og lemleste kroppsdeler på offeret. Og dette oppdraget MÅ fullføres for å komme videre i historien. Ikke nok med det, Trevor digger å torturere og gjør det med glede og uten dårlig samvittighet. Og sålenge noe har innlevelse vil det også ha innflytelse, enten i liten eller stor grad avhengig av alder og mental selvstendighet.

 

Så, dersom din bror er under 18 år ville jeg aldri introdusert han til så mye vold riktig enda.

Jeg er 24 år, og kan lett innrømme at om jeg ville mitt eget beste hadde jeg ikke latt meg selv spille det før jeg var 20 år gammel selv om aldersgrensen er 18 år.

 

Jeg forsøker ikke å snakke vondt om spillet. Jeg digger det, men jeg forsøker bare ærlig å skildre hvordan det faktisk er :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opplever selv GTA V som mye mer spekulativt og "ille" enn RDR noensinne var, selv om det man gjør på i spillet grunnleggende sett er det samme - suse rundt i åpne landskap på hest/bil og skyte masse folk. Ville vært nøyere med attenårsgrensen når det gjaldt GTA enn RDR.

Det er et eller annet underliggende ironisk poeng i at RDR likevel framstår som mer "voksent" (på en positiv måte) i historiefortelling, karakterbygging, og ikke minst er mer en eksplisitt hyllest til en type sjangerestetikk (jamfør posten over om spaghettiwestern), mens Rockstar-GTA har vært spekket med en type lavpanne-satire over den amerikanske drømmen og den postmoderne tilstand som jeg ser for meg at fjortenåringer synes er toppen av vidd.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Enig med mye som har blitt sagt her, og jeg ville nok vært skeptisk til å la en mindreårig spille noen av disse spillene. Men av de to alternativene vil jeg nok si at RDR er hakket mildere og mer "barnevennlig" om man i det hele tatt kan driste seg til å gi noen av disse spillene en minste bit av den merkelappen. Jeg syns også at GTA V virker mer voldelig og "farlig" fordi det er satt i vår verden og den tiden vi lever i i dag. Det vil føles mye nærmere virkeligheten. RDR på sin side føles mer som en typisk spaghettiwestern og det er enklere å koble det opp mot en "fantasifortelling".

Lenke til kommentar

RDR er mildare enn GTA V, det meiner eg så absolutt. Det er sjølvsagt drap og elende i RDR og, men du har ein heilt anna karakter der.

 

Med fokuset på horer, vold, doping i GTA V er det definitivt eit spel som er hakket verre. Med Trevor vil eg skape kaos og fordervelse, men med John (karakteren i RDR) så var eg snillare og valgte oftare å la personar leve osv. Det var for meg naturleg basert på korleis karakterane oppførte seg og vart presentert av spelet.

 

Ikkje det at nokre av spela er noko eg reagerer på. Det er spel, dei har ei aldersgrense. Så får du sjølv vurdere om du vil ignorere den eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Feks vil jeg ikke gitt The Last of Us 18 års grense, for det er et spill med en god sjel.

Alt handler om å gjøre det gode, å kun beskytte seg selv mot banditter etc.

 

Nå er jeg enig med hva du sier, men The last of us må vere det verste eksempel.

 

(OBS se på egen risiko)

http://www.youtube.com/watch?v=LQFxh4BCO6M (jo lengre inn jo verre) (3:38) for min personlige favoritt.

Aldri fullført spillet for det var så kjedelig.

Selg dette spillet til en person under 18 år og dette er foreldrene som kommer og klager.

 

Haha , sorry jeg bare elsker Pulp Fiction ..

Lenke til kommentar

Tortur scenen i Gta 5 var the breaking point for meg, mistet all reason for hovedpersonene og bare drite i dem og fokuserte mer på verdenen og hva som skjedde.

 

Jeg synes faktisk ikke den torturscenen var så ille. Har hørt mange si de vred seg i stolen i avsky og strevde med å klare å holde seg gjennom den scenen, men selv ga jeg blaffen. Det er jo bare et spill, og det er strengt tatt ikke så spesielt bra skuespillere eller animasjoner. Har sett mye verre på film, for å si det sånn. Eller på nyhetene, for den saks skyld.

 

Anyway, jeg ville tenkt meg om før jeg gav RDR eller GTA5 til noen under 18, men det kommer alt ann på personen. Noen folk tåler det bedre enn andre. Men det jeg lurer mest på er hvorfor disse spillene trekkes frem til stadighet. Ja, GTA og RDR er voldelige, men det er da de fleste AAA-spill som kommer i dag? Call of Duty er ikke vits å nevne engang. Man kan jo si det ikke blir helt det samme å drepe for fote i CoD og Battlefield som i GTA, men prøver ikke CoD og Battlefield å komme nærmere og nærmere en realistisk opplevelse? Tenker mest på grafikk osv. Det er ingenting realistisk med GTA eller RDR. Ikke er de unike spill heller.

 

Ser noen spør hvorfor vi ikke kan spille de snille for en gangs skyld, men det er faktisk fullt mulig. De to True Crime-spillene lot oss være undercover politimann, så man ble belønnet av å være snill. Sleeping Dogs skulle en stund være True Crime 3, men ble en egen serie. Like fullt spiller vi fortsatt en politimann. En oppfølger er bekreftet, så det er mere godsaker å vente på der. Ellers har vi jo infamous, for eksempel. Man kan være rimelig slem, men man kan også være ganske snill. Men som de sa da de gav ut Postal: Det er fullt mulig å fullføre spillet uten å ty til vold, men hva er morsomt med det? ;)

 

And btw, for å ta litt språkhistorie:

 

- Hasbeen er en sammenslåing av ordene has og been, altså har vært. Ordet/ordene henviser til en person som har hatt en brukbar karriere i et eller annet, men som nå har nådd toppen og er på vei ned. Stephen King skrev mange klassiske bøker tidlig i karrieren, men i det siste har det stort sett vært labre saker, Noen bra ting er det jo fortsatt, men jeg regner ham som en hasbeen. ;)

 

- Og for den saks skyld, visste dere at ordet fuck først er dokumentert så tidlig som rundt år 1475? Men det kan fint være en god del eldre enn det. Verken hasbeen eller fuck har noe med gangstere å gjøre, bare så det er sagt.

 

- Selv ordet 'gangster' er ikke noe nytt. Kort sagt er det bare en person som er med i en gjeng (engelsk: gang), så strengt tatt kan gangstere ha eksistert i steinalderen. Men ordet ble først kjent på 1930-tallet og Al Capone. Folkene hans var også kalt mobsters, fra ordet mob. Med andre ord er det litt morsomt med alle disse "gangster rapperne" som ikke har noe som helst med ekte gangstere å gjøre.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...