Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 1020


Anbefalte innlegg

Jeg kommer nok til å returnere min Lumia 1020 til Elkjøp som jeg fikk i posten i går....

 

Mulig det er noe feil med batteriet på min, men det synes jeg også er rart. Akkurat nå står det på min Lumia 1020s natterioversikt at den var fullt ladet kl 14.40 i dag, og nå kl 19 gjenstår det bare 35% strøm. Det er alt for dårlig, og jeg har kun tatt en håndfull bilder mellomhver lading, og brukt litt nettleser og facebook. Ikke noe navigasjon eller annet strømsugende greier, og jeg skjønner bare ikke hva som skjer.

 

Batteriet er jo den ene tingen jeg misliker, det andre er jo hele WP8. Jeg kom jo fra Android, og synes det er mildt sagt kjedelig å måtte gå inn menyer for å slå wifi av og på osv siden jeg ikke kan ha det på hjemskjermen. Videre savner jeg viktige apper som Camscanner, og en skikkelig facebook app. Kameraet er helt rått ja, men jeg er ikke villig til å leve med alt dette andre dessverre. Det blir nok Z1 på meg neste uke :)

 

Og forresten, er det bare jeg som surrer, eller er det faktisk umulig å lade Lumia 1020 avslått?? Altså, når jeg slår telefonen av for å lade den så slår den seg bare på igjen og blir stående på pin-kode skjermen, uansett altså!

 

Det du kan prøve er å gjenopprette til fabrikkinnstillinger å legge da alt inn på nytt.Jeg har Nokia 920 og det hjalp på første forsøk på den..men en sjelden gang blir den glovarm å tapper seg selv for strøm på natta :( men ellers er Nokia den beste mobilen jeg har hatt av alle merker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "bygget fra bunnen av"?

 

Mener du for eksempel at apple kan tillate seg å ha mindre funksjonalitet i iOS 7 fordi det er nytt? De har jo lagt om hele OSet til en ny arkitektur.

 

Da iPhone kom ut så markedet fullstendig annerledes ut, MS er i en helt annen situasjon enn apple var den gang, så de kan ikke tillate seg å ha tilsvarende mangler.

Du har fått med deg at de har byttet kernel?

http://mobile.osnews.com/story.php/25574/Microsoft_Windows_Phone_8_To_Use_NT_Kernel

Lenke til kommentar

Jeg har wifi på konstant og batteriet er utmerket. Vil nesten si det varer lengre med min bruk enn S4 gjorde når jeg hadde den en kort tid. Trekker ut laderen før jeg legger meg, og når jeg setter den til lading neste kveld er den på ca 60%, da med variert bruk, litt bilder, surfing, meldinger etc.

 

En ting micrsoft eller nokia bør titte på er muligheten til å automatisk slå av mobildata når wifi er tilkoblet, man trenger jo strengt tatt ikke begge deler, og det vil vel spare en god del strøm.

 

Det pluss den funksjonen visse androidtelefoner har der den skrur av og på wifi automatisk etter hvor du er. F.eks den vet at du kommer hjem, og der vet den også at du har et lagret wifi nettverk, så den skrur da på wifi og kobler til. Fantastisk funksjon.

 

 

Ellers har jeg pent lite å utsette på denne telefonen. Ja jeg skulle gjerne sett at den kjørte android, men nå gjør den ikke det, og windows er så absolutt ikke det håpløse alternativet mange tror. Som amobil sier, det er den beste kameratelefonen der ute, jeg vil driste meg og si at den er såpass bra at du muligens ikke trenger å drasse med deg noe kompaktkamera på ferieturen med mindre du er veldig fisefin på bildekvalitet, men slike folk sverger vel strengt tatt til speilrefleks uansett.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

 

Fikk min fra Elkøp i går. Sitter med den i handa nå, og må innrømme at etter å ha testet den litt, så er jeg helt enig i testens terningkast (6!)

 

Jeg fikk også min hvite lekkerbisken fra Elkjøp i går, men jeg plages VELDIG av at batteriet tømmes fort. Allerede nå er dte ensten tomt selv om den var nyladet i dag kl 08. Jeg bruker 3G og ikke 4G, og har ikke tatt mer en en håndfull bilder i dag, så jeg skjønner ingenting.

 

I en annen test leste jeg at det hjelper å skur av klokken som alltid vises på låseskjermen, men dette finner jeg ikke ut hvordan man gjør.

 

Hordan oppfører din seg?

du finner det under låseskjerminnstillinger. Du kan velge mellom "av", "på", "kontinuerlig"..

Lenke til kommentar

Hmm

Her får vi virkelig demonstrert hvor effektiv Nokias piksel-oversampling er når det gjelder å fjerne støy i bilder tatt i dårlig lys

 

Havde faktisk den modsatte konklusion da jeg så billedet... At de trods den store sensor ikke får et billede der er bedre end det iPhonen laver.... Der re ikke flere detaljer i Lumia billedet, der er bare kraftigere støjfjerning der 'tværer' støjen ud....

(Men klart at de mange pixels giver spændende muligheder i godt lys - men det er jo en anden historie)

når bilder lastes opp på skydisk eller sendes via Bluetooth, benyttes 5mpx bildene. For å lagre 32mpx (hires) bildene, må dem overføres via USB. Bildene tar da 10-15mb pr bilde

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å returnere min Lumia 1020 til Elkjøp som jeg fikk i posten i går....

 

Mulig det er noe feil med batteriet på min, men det synes jeg også er rart. Akkurat nå står det på min Lumia 1020s natterioversikt at den var fullt ladet kl 14.40 i dag, og nå kl 19 gjenstår det bare 35% strøm. Det er alt for dårlig, og jeg har kun tatt en håndfull bilder mellomhver lading, og brukt litt nettleser og facebook. Ikke noe navigasjon eller annet strømsugende greier, og jeg skjønner bare ikke hva som skjer.

 

Batteriet er jo den ene tingen jeg misliker, det andre er jo hele WP8. Jeg kom jo fra Android, og synes det er mildt sagt kjedelig å måtte gå inn menyer for å slå wifi av og på osv siden jeg ikke kan ha det på hjemskjermen. Videre savner jeg viktige apper som Camscanner, og en skikkelig facebook app. Kameraet er helt rått ja, men jeg er ikke villig til å leve med alt dette andre dessverre. Det blir nok Z1 på meg neste uke :)

 

Og forresten, er det bare jeg som surrer, eller er det faktisk umulig å lade Lumia 1020 avslått?? Altså, når jeg slår telefonen av for å lade den så slår den seg bare på igjen og blir stående på pin-kode skjermen, uansett altså!

 

må være noe galt med den. Bruker min i jobb og privat. Jobbmail, bilder, Facebook og anrop. Holder 16timer uten problemer (07:00-23:00).

Lenke til kommentar

 

Jeg kommer nok til å returnere min Lumia 1020 til Elkjøp som jeg fikk i posten i går....

 

Mulig det er noe feil med batteriet på min, men det synes jeg også er rart. Akkurat nå står det på min Lumia 1020s natterioversikt at den var fullt ladet kl 14.40 i dag, og nå kl 19 gjenstår det bare 35% strøm. Det er alt for dårlig, og jeg har kun tatt en håndfull bilder mellomhver lading, og brukt litt nettleser og facebook. Ikke noe navigasjon eller annet strømsugende greier, og jeg skjønner bare ikke hva som skjer.

 

Batteriet er jo den ene tingen jeg misliker, det andre er jo hele WP8. Jeg kom jo fra Android, og synes det er mildt sagt kjedelig å måtte gå inn menyer for å slå wifi av og på osv siden jeg ikke kan ha det på hjemskjermen. Videre savner jeg viktige apper som Camscanner, og en skikkelig facebook app. Kameraet er helt rått ja, men jeg er ikke villig til å leve med alt dette andre dessverre. Det blir nok Z1 på meg neste uke :)

 

Og forresten, er det bare jeg som surrer, eller er det faktisk umulig å lade Lumia 1020 avslått?? Altså, når jeg slår telefonen av for å lade den så slår den seg bare på igjen og blir stående på pin-kode skjermen, uansett altså!

 

må være noe galt med den. Bruker min i jobb og privat. Jobbmail, bilder, Facebook og anrop. Holder 16timer uten problemer (07:00-23:00).

Har du prøvd nullstilling slik det tipses om? (Holde nede volum "ned" + "på"-knappen i 10 sek. Det kan meget vel funke.

 

Ellers har jeg da sett endel sammenligningstester mellom Z1 og 1020. Z1 har godt kamera, men blir knust av 1020 i hver gang ;-) Etter å ha brukt WP i 2 år, så kunne det ikke falle meg inn å gå tilbake til Android, som er direkte rotete i forhold.

Lenke til kommentar

 

Jeg kommer nok til å returnere min Lumia 1020 til Elkjøp som jeg fikk i posten i går....

 

Mulig det er noe feil med batteriet på min, men det synes jeg også er rart. Akkurat nå står det på min Lumia 1020s natterioversikt at den var fullt ladet kl 14.40 i dag, og nå kl 19 gjenstår det bare 35% strøm. Det er alt for dårlig, og jeg har kun tatt en håndfull bilder mellomhver lading, og brukt litt nettleser og facebook. Ikke noe navigasjon eller annet strømsugende greier, og jeg skjønner bare ikke hva som skjer.

 

Batteriet er jo den ene tingen jeg misliker, det andre er jo hele WP8. Jeg kom jo fra Android, og synes det er mildt sagt kjedelig å måtte gå inn menyer for å slå wifi av og på osv siden jeg ikke kan ha det på hjemskjermen. Videre savner jeg viktige apper som Camscanner, og en skikkelig facebook app. Kameraet er helt rått ja, men jeg er ikke villig til å leve med alt dette andre dessverre. Det blir nok Z1 på meg neste uke :)

 

Og forresten, er det bare jeg som surrer, eller er det faktisk umulig å lade Lumia 1020 avslått?? Altså, når jeg slår telefonen av for å lade den så slår den seg bare på igjen og blir stående på pin-kode skjermen, uansett altså!

 

Det du kan prøve er å gjenopprette til fabrikkinnstillinger å legge da alt inn på nytt.Jeg har Nokia 920 og det hjalp på første forsøk på den..men en sjelden gang blir den glovarm å tapper seg selv for strøm på natta :( men ellers er Nokia den beste mobilen jeg har hatt av alle merker.

Jeg sendte tilbake Lumiaen i dag tidlig, så jeg fikk ikke prøvd den etter gjenoppretting for å se om batteriet ble bedre da. Men det må jo ha vært et eller annet rusk i maskineriet, fordi den holdt jo kanskje bare 7-8 timer før den var helt tom for strøm! Det var vel kanskje dråpen som gjorde at jeg ikke ville beholde den, selv om jeg har siklet over kameraet, men kameraet er jo ikke det eneste! Jeg setter faktisk mye større pris på en mobiltelefon som jeg kan SLÅ av mens jeg lader hvis jeg ønsker.

 

Jeg merket også at Lumiaen ble relativt varm, spesielt rundt kameraklumpen, så kanskje det var noe som gjorde at den tømte seg? Jeg sjekket i hvert fall at ingen programmer kjørte, og wifi, nfc og bluetooth brukte jeg jo heller ikke.

 

Jeg satser nok videre, meget mulig på Z1 - eller heller gjerne på kommende Z1 mini :D

Lenke til kommentar

Spennende kameratelefon, men skuffende liten skjerm i så stor kropp ?

Bakgrunnen på mobilen som er avbildet er satt til svart, du ser ikke riktig størrelse da. Med hvit bakgrunn er det en hvit ramme rundt flisene også, ved spill og surfing synes mer av skjermen.

Men akkurat der har Samsung vært gode på å utnytte størrelsen, men jeg synes også det er greit å ikke komme borti skjermen og få trykket på noe bare ved å holde mobilen...

Lenke til kommentar

Endelig! Har bestilt denne fra Telenor. Noen som har erfaring med hvor lang tid Telenor normalt bruker på å sende ut bestilte telefoner som er på lager? Oppgraderer fra en 2007-telefon. Har ventet på Nokia EOS/Nokia 1020 siden ryktene begynte å gå i februar i år! Særlig video-opptak er suverent bra på denne grunnet 1/1.5" BSI-sensor og optisk bildestabilisering. Dette er vel verdens største BSI-sensor i noen enhet overhodet. Litt mer støy i bildene enn 808, men kan helt klart måle seg med de fleste kompaktkameraer, og kan måle seg med selv RX100 - leverer bl.a. ennå skarpere bilder grunnet den ekstreme oppløsningen kombinert med god optikk til mobilkamera å være, men har dessverre litt dårligere dynamisk område (dynamic range) enn RX100 grunnet mindre piksler på sensoren. Støyen begrenser seg imidlertid til svært finoppløst luminansstøy, fargestøy er nærmest fraværende! Lydopptaket på denne telefonen er suverent bra, og måler seg med dedikerte enheter. Ingen annen telefon kommer i nærheten bortsett fra nokia 808. Det kan imidlertid virke som om Nokia har tabbet seg ut ved å foreta en oppskarping av de høyoppløste bildene FØR disse bildene interpoleres til 5MP Pureview-bilde. Dette leder til falske detaljer over Nyquist-frekvensen! Satser på at dette kan korrigeres av Nokia senere, siden alt dette skjer i software på 1020, i motsetning til dedikert hardware på 808. Litt mer dempede farver hadde også gjort seg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

når bilder lastes opp på skydisk eller sendes via Bluetooth, benyttes 5mpx bildene. For å lagre 32mpx (hires) bildene, må dem overføres via USB. Bildene tar da 10-15mb pr bilde

Det vi ser i artiklen, er helt klar udsat for ganske kraftig støjreduktion. Det 'uldne' udtryk kan ike forklares af at billeder 'kun' er 5Mpixel. Havde det været helt nede i fx VGA opløsning, så ja, men ikke 5Mpixel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For å være helt ærlig, egentlig ikke. Men det er et sabla bra kamera da.

Og med kamera mener du.... antall pixler?

 

Kan noen si meg hvor mange pixler (lyssensorer) det er i dette kameraet? Jeg har lest litt her og der, og hørt at det er upsampling som gir størrelse på bildene, ikke det fysiske antall av piksler... ? Eller tar jeg feil?

 

http://www.digicamdb.com/compare/nokia_lumia-1020-vs-nikon_d800/

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...