Gå til innhold

Feature: Slik ble Sony verdensleder på spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Måtte bare utheve noe av gullet du fant frem der, spesielt Phantasmagoria husker jeg, det var ganske sykt, og videoklippene inne i mellom der var voldsomme. Var ikke det fordelt utover 7 CDer?

 

Og til dere andre, sorry for off topic...

Jess! 7 CDer, og ganske grusomt innhold, selv etter dagens standard!

Lenke til kommentar

Psygnosis ordnet også det som skulle bli to av de viktigste spillene for plattformen, nemlig det futuristiske racingspillet WipEout 2097 og det krasj-fokuserte bilspillet Destruction Derby.

Var det WipeOut 2097 (altså det andre spillet i Wipeout-serien) som ble et av de viktigste spillene? Man skulle jo tro det var originalen Wipeout... hmmm
Lenke til kommentar

Den het "Play Station" på det tidspunktet, ikke "PlayStation"..

 

Har du kilder eller referanser som peker til at det faktisk ble skrevet "Play Station" og ikke "PlayStation i den tid? Ut ifra det jeg fant: http://inventors.about.com/library/inventors/bl_playstation.htm, så kan jeg ikke finne noen steder der det er nevnt "Play Station" eller andre sider.

 

Ble bare litt nysgjerrig.

Endret av Stifi
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fikk Playtstation til jul i 1996 tror jeg, og det var på deling mellom meg og mine søsken, ikke en til hver.

Alt vi fikk med var en demo disc, tror den heter demo disc 1 og jeg har den fortsatt. Vi hadde ikke råd til spill de første måndene, så vi spilte demo discen om og om igjen. Så fikk vi Ridge Racer og etterhvert kom det som gjorde playstation for meg! Plattform spill. Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Croc osv. Det er det jeg husker best.

 

Takk for minnene playstation.

Lenke til kommentar

 

Den het "Play Station" på det tidspunktet, ikke "PlayStation"..

 

Har du kilder eller referanser som peker til at det faktisk ble skrevet "Play Station" og ikke "PlayStation i den tid? Ut ifra det jeg fant: http://inventors.about.com/library/inventors/bl_playstation.htm, så kan jeg ikke finne noen steder der det er nevnt "Play Station" eller andre sider.

 

Ble bare litt nysgjerrig.

 

 

I denne blekka her brukte de Play Station. ;) Forøvrig et litt festlig innlegg, med tanke på hvordan det gikk.

post-71849-0-92675900-1417902302_thumb.jpg

post-71849-0-26685200-1417902324_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønte aldri hvorfor PS1 gjorde det så bra, grafikken var ikke mye å skryte av sammenlignet med datidens datamaskiner. Jeg var veldig glad i NES, og ønsket meg alltid en SNES i min oppvekst (Men sånt hadde vi ikke råd til). Husker jeg ble imponert over XBOX(1?) hos en kompis da vi prøvde Tekken, for det var et langt steg fra PS1. PS2 var også en solid oppgradering fra PS1, hadde en slik husker jeg...

Jeg tror ikke folk flest bryr seg så mye om teknikk og grafikk.

Da er det jo enda rarere at den gjorde det så bra, for det var relativt få nevneverdig bra spill til den også. Spesielt i starten. Selvsagt kom det ut et og annet knallbra spill også, som Rayman og Castlevania: SOTN, men de var få og langt mellom sammenlignet med all middelmådigheten og søppelet.

 

De relativt få bra spillene som kom ut, inkludert de to nevnt ovenfor, var stortsett spill som valgte å drite i gimmicken som 3D var på den tiden og lage rene 2D-spill eller spill som kun benyttet seg sparsomt av 3D-effekter.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Ja Wipeout spilte jeg så hinsidig mye tilbake den gang. Jeg eide aldri spillet selv som liten, men lånte det av en bekjent. Jeg kjøpte det faktisk ikke før i år. Fant ett nydelig og strøkent eksemplar på amazon.co.uk og det kom helskinnet frem i posten. Da har jeg i hvertfall PS1 rekka i hylla i meget pen stand.

Lenke til kommentar

Jeg var nok sist i vennegjengen til å kjøpe Playstation. Husker ikke datoen, men det var romjula et år på nittitallet.. Spilte for det meste sportstitler (NHL Face Off, Total NBA '97, Actua Soccer 2), men også en del Tekken, Supersonic Racers og Broken Sword husker jeg var kult. 

 

Lurer på hvor den ble av! Jeg husker ikke om jeg solgte den eller ga den bort eller hva som skjedde. Men skulle gjerne hatt den i dag!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

- Kan ikke helt huske om spillet kom til PS1 eller PS2, men en ting er helt sikkert...

Hadde dem lansert en "1:1"-port av "Rule of Rose" til PS4 eller PS5 så hadde jeg kjøp en konsoll på dagen.

-----

Jeg vet at man kan få kjøp spillet på akusjon(Online), men synes det er drøyt å betale det samme som en brukt-bil for å få spillt det igjen.

-----

Jeg ser på meg selv som spill-entusiast på grensen til fanatisk, men penger vokser ikke på trer.

 

Lenke til kommentar

Ja, hvor skal man begynne? Det er i grunn overraskende at Sony klarte å vippe Nintendo av konsolltronen, og når jeg tenker tilbake husker jeg faktisk ikke hvorfor jeg valgte å gå for PS1 og ikke N64 - jeg hadde jo storkost meg med både Nintendo og Super Nintendo frem til da. Det jeg husker er at jeg testet Super Mario 64 og Ocarina of Time i spillbutikkene, men at jeg ikke klarte å venne meg til den nye 3D-stilen og at jeg ikke fikk dreis på den slarkete kontrollstikka. Samtidig var det noe kult og litt mer voksent over Sonys konsoll som N64 ikke hadde - det høres kanskje teit ut nå, men det er viktig når man er 12-13.

Uansett viste det seg å være det riktige valget når PS1 fikk både Final Fantasy 7 og Metal Gear Solid, spill som gjorde et enormt inntrykk på meg og som fortsatt er blant mine topp 10 spill noensinne.

Lenke til kommentar

For en tid 90 tallets "gaming warz" var :D

Men om jeg har lest om dette riktig så var det ikke kun Nintendo sam var rasshølene her. SOm jeg forstår, når Sony fkk et grønt lys fra Nintendo så pushet de bare mer og mer. De skulle ha så mye rettigheter til alt, at til slutt så spekulerte noen om de prøvde seg på en "hostile takeover". Yamaguchi hadde hvist blitt gæli av noe "bakdør" i kontrakten og alt det der... Mye drama. Vi får vel aldri høre hele historien...

Men nok om det.. PS1, ja. Jeg skaffet en selv en del senere enn mange andre. Den tiden hadde jeg gaming PC og SNES. MEEN, flere venner hadde en PS1 i sin tid. Var jo det "kueste" i sin tid. Sony gjorde det sykt bra med så mane ting. For det ene surfet de litt på bølgen til SEGA, og skule få Nintendo til å se ut som de bare er for barn og Sony var de for de store gutta. Også at de gav, og dette noe av det viktigste, utviklere ganske så mye frihet.

Siden jeg oppgraderte PC'en med 3DFX kort så ble det ikke mye PS1 da heller, når storspillene FF7 og RE kom. De spillte jeg like så greit på PC,d a. Men hadde nok venner med PS1 før jeg fikk min egen (som ble rappet). Kræsja på sofaen til en kompis med PS1 i et halvt år elns..Mens jeg hadde ordnet N64. Beste va mange verdener.

Men ACe Combat...Det spillte vi sykt mye av! Jeeebus... Og Crash... Og det slåssespillet som var for brutalt og ble bannet litt for mange steder...HUsker ikke navnet.

Var moro å sammenlikne N64 og PS1 spill i sin tid og...

/Mimre

Lenke til kommentar
12 hours ago, PantZman said:

Vippe dem av konsolltronen? Eksisterer ikke det håndholdte markedet?

Ifølge wikipedia
Playstation
1, 2, 3, 4 = 444,9 mill
Vita, Portable = 90 mill

Nintendo
NES, SNES, N64, Wii, Wii U, Switch = 317,7 mill.
Gameboy, Color, Advanced, DS, 3DS = 429,7 mill.

Sony: 534,9   Nintendo: 754

Nei, normalt gjør det jo ikke det. Skal du gjøre det kan du jo også inkludere Game & Watch, og Sonys telefoner som har hatt mulighet for å spille spill.

Uansett blir det vel litt rart å sammenligne generasjoner der den ene parten ikke hadde noe produkt. Skal du sammenligne Tesla med Ford går du ikke tilbake til Model T når du sammenligner salgstall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...