Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvilken hjelp kan jeg få av legen/psykolog?


Per12345

Anbefalte innlegg

Hei.

Kort fortalt har jeg tidligere slitt en del med depresjon som kanskje enda sitter litt i, men er slettes ikke så verst nå til dags.

Selvmedisinerte med alkohol og cannabis, men bruker ikke cannabis lenger, og holder stort sett drikkingen til helgene.


Når det kommer til det jeg trenger hjelp med så er det flere ting.


- Begynner å svette, blir svært stresset, hjertet dunker og stammer litt når det er masse (og gjerne ukjente) folk rundt meg. Feks og gå på butikker, senteret o.l er et mareritt. Går jeg alene føler jeg alle ser på meg og tenker drit om meg og har hørt det ene og det andre.


- Har alltid vært en person som tenker veldig masse, og kan ikke telle hvor mange ganger jeg for eksempel har tenkt på hvordan jeg skulle skrive og formulere meg i denne tråden (dog til ingen nytte). Dette har også ledet til at jeg tenker utrolig mye på hvorfor jeg er her på jorden og hva som skjer etter døden. Er fast bestemt på at jeg blir til jord og thats it, men klarer bare ikke og takle det, at ''livet'' mitt skal ende for evig og alltid med døden. Kommer jeg inn på tanken så sitter den der i flere timer. Dette tror jeg har resultert i at jeg ikke tørr og legge meg før jeg er dau trøtt og vet jeg sovner innen 5 minutter. Har lite lyst og ende opp med 2-3 timer søvn før en hel skole dag, men og ligge og fundere på døden er bare noe jeg absolutt aldri blir klok på og ikke klarer og takle. Denne tanken slipper jeg også som oftest når jeg har drukket alkohol, så hender jeg tar en sekser på kvelden for og bli litt fortere trøtt.


- Har i perioder store problemer med og sitte hjemme alene uten og ha noen og være med, og blir gjerne litt deprimert av det.

Har trangen for og være med noen, og det betyr gjerne at jeg kan finne på og ta turen til en kamerat klokken 11 på kvelden for og bli der i mange timer selv om jeg skal på skolen klokken 8 dagen etterpå.

Og de eneste folkene som sitter oppe til 2-5 om natten på hverdager er gjerne de litt eldre uten jobb og skole og som kanskje ikke har så mye annet og forholde seg til en alkohol og cannabis. Så er gjerne derfor jeg også hele tiden blir trekt tilbake til ett litt dårligere miljø.


Prøver veldig hardt og få en utdanning om dagene, men føler alt dette trekker meg litt tilbake og hindrer meg i og komme presist på skolen og fullføre utdannelsen min.

Målet var og ha nærmest mulig null fravær hele året, men har allerede ca 20 enkelt timer fravær og kommer aldri til og bli tatt inn av en arbeidsgiver om jeg fortsetter slik.


Så tror dere det er noe lege eller psykolog kan hjelpe med? Og er det noe vits i og oppsøke noen av de for hjelp?

Vil gjerne ha noen medisiner for angsten, men vil jeg få det med det jeg har fortalt dere nå, eller bør jeg overdrive litt for og sikre med det?


Begynte og skrive tidligere, men ble veldig off-topic og rotete, så legger det heller i en kommentar under her for de som gjerne kjeder seg litt ekstra og vil ha noe enda tyngre lesestoff.


Takker for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du trener hvor mye?

Det sies vell at man alltid har tid, men føler for tiden at jeg ikke har nettopp det.

Akkurat startet opp igjen på skolen, og kombinert med jobb stjeler det mye tid.

Men planen er og starte opp med treningen så fort jeg har kommet skikkelig igang med skolen.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man bør se på medikamentell behandling av mentale problemer som noe alternativ hvis man ikke er i fysisk aktivitet, noe mennesket trenger for å trives. Medisiner kan i beste fall gjøre det lettere å hjelpe seg selv. Du bør ikke knytte for store forhåpninger til dem. I så fall får du et kjempekick når du "endelig" blir medisinert, men etter en kort stund skjønner du at det meste er som før, bare at du i tillegg går på et kostbart preparat det kan være ubehagelig å slutte med, og som vi ikke helt skjønner effekten av.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det finnes jo et vanedannende preparat som brukes blant annet til angst for å ta de værste toppene. Selv om nok legen vil være noe usikker siden det er et vanedannende preparat, så tror jeg likevel du lett får det på resept.

 

Også kommer det jo helt an på deg, om det blir en fornuftig, eller vanedannende bruk av det. Du sier du røyker cannabis, og kanskje vanedannende preparat ikke er beste løsningen over tid for deg?

 

Det blir interessant å se (og å lese) om du får noen gode svar på det der med psykolog og terapi.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg noe som heter Lightning Process. Dette er noe mange hevder er en type ekstrem variant av Kognitiv terapi. Man får resultater svært raskt og resultatene er vedvarende. Dette er et treningsprogram og har derfor få eller ingen bivirkninger. Lightning Procces tar ca. tre dager å lære. Ulempen med er at det kun er private som underviser i dette, derfor kan det være litt dyrt.


Sjekk ut: http://www.nifab.no/behandlingsformer/flere/lightning_process?gclid=CK_Pqe26-LkCFeJ3cAodXQoAIg

Endret av simon11
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man bør se på medikamentell behandling av mentale problemer som noe alternativ hvis man ikke er i fysisk aktivitet, noe mennesket trenger for å trives. Medisiner kan i beste fall gjøre det lettere å hjelpe seg selv. Du bør ikke knytte for store forhåpninger til dem. I så fall får du et kjempekick når du "endelig" blir medisinert, men etter en kort stund skjønner du at det meste er som før, bare at du i tillegg går på et kostbart preparat det kan være ubehagelig å slutte med, og som vi ikke helt skjønner effekten av.

 

Skjønner godt hva du mener, og er fullt mulig at trening vil hjelpe, men er også ganske vanskelig og finne motivasjon når en har det generelt veldig travelt og sover lite.

Men skal sterkt vurdere det, og det hadde selvsagt vært bedre enn og gå rett på medikamenter. Men kanskje medikamenter kan hjelpe meg og finne motivasjonen til og begynne?

Lenke til kommentar

Det finnes jo et vanedannende preparat som brukes blant annet til angst for å ta de værste toppene. Selv om nok legen vil være noe usikker siden det er et vanedannende preparat, så tror jeg likevel du lett får det på resept.

 

Også kommer det jo helt an på deg, om det blir en fornuftig, eller vanedannende bruk av det. Du sier du røyker cannabis, og kanskje vanedannende preparat ikke er beste løsningen over tid for deg?

 

Det blir interessant å se (og å lese) om du får noen gode svar på det der med psykolog og terapi.

 

Hvilket medikament tenker du på?

Har stort sett alltid hatt ett fornuftig forhold til cannabis, om ikke har det ihvertfall ikke hvert de store problemene og slutte.

Tror og du misforstod, røyker ikke cannabis nå lenger, og har ikke gjort det siden ca 2 Juli.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg noe som heter Lightning Process. Dette er noe mange hevder er en type ekstrem variant av Kognitiv terapi. Man får resultater svært raskt og resultatene er vedvarende. Dette er et treningsprogram og har derfor få eller ingen bivirkninger. Lightning Procces tar ca. tre dager å lære. Ulempen med er at det kun er private som underviser i dette, derfor kan det være litt dyrt.

 

 

Sjekk ut: http://www.nifab.no/behandlingsformer/flere/lightning_process?gclid=CK_Pqe26-LkCFeJ3cAodXQoAIg

 

Takker for tipset. Husker nå at jeg leste om dette for lenge siden, og tenkte å sjekke mer opp i det men glemte det. Så igjen, takktakk :)

Lenke til kommentar

Slik du skriver virker det som om du fremdeles er deprimert og har angst, noe som ofte er to sider av samme problem. Den anbefalte behandlingen for dette er psykologsamtaler.

Ta kontakt med legen din og få henvisning, eller oppsøk en psykolog på lærestedet ditt.

Ja tror kanskje jeg skal gjøre det i håp om at noe endrer seg. Takker for innspill.

Lenke til kommentar

 

Hvilket medikament tenker du på?

Har stort sett alltid hatt ett fornuftig forhold til cannabis, om ikke har det ihvertfall ikke hvert de store problemene og slutte.

Tror og du misforstod, røyker ikke cannabis nå lenger, og har ikke gjort det siden ca 2 Juli.

 

Jeg tenkte mest på det mye benyttede Alopam:

 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/alopam-actavis-545961

 

 

 

Egenskaper: Klassifisering: Benzodiazepinderivat. Spesifikk angstdempende virkning, med svak muskelrelakserende effekt. Absorpsjon: Relativt langsom. Maks. serumkonsentrasjon etter 2-4 timer. Halveringstid: Vanligvis 10-15 timer. Kumulasjon i kroppen ved gjentatt dosering blir derfor relativt liten. Utskillelse:Fullstendig utskillelse i løpet av 2-3 døgn.
Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...