Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Grei førstegangsbil


Star Fox

Anbefalte innlegg

Ok, så jeg tenker på å kjøpe meg en OK førstegangsbil. Har hatt lappen i tre år, men har bare kjørt firmabil i forbindelse med arbeid.

 

Er egentlig bare ute etter en bil som sannsynligvis ikke bryter sammen i nærmeste fremtid, samt at den skal være gjerrig på drivstoffet.

 

Musikkanlegg og slikt driter jeg i. :p Det er fint om bilen kommer seg opp bakkene på E18 uten at måleren faller ned til 70 km/t (been there, done that).

 

Liker veldig godt Volkswagen, så har funnet disse på finn.no:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44330105

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43852893

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43737617

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44188739

 

Men ja, jeg har null peiling på bil. Hjelp? :p

Om noen har andre forslag så tar jeg i mot med takk, men helst ikke mye dyrere enn 40 000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold deg for all del unna Passat med 1,6.. Det går virkelig elendig!

 

Passatene av den modellen er relativt utsatt for knirking i forstilling, det er ikke en billig greie å utbedre.. Og er det utbedret må det snart utbedres igjen uansett.

 

En ting du skal være klar over hva gjelder forsikring:

-Hvis du har disponert firmabilen fast hele tiden kan det hende du har krav på å få godskrevet bonus for denne tiden.

Lenke til kommentar

Hold deg for all del unna Passat med 1,6.. Det går virkelig elendig!

 

Passatene av den modellen er relativt utsatt for knirking i forstilling, det er ikke en billig greie å utbedre.. Og er det utbedret må det snart utbedres igjen uansett.

 

En ting du skal være klar over hva gjelder forsikring:

-Hvis du har disponert firmabilen fast hele tiden kan det hende du har krav på å få godskrevet bonus for denne tiden.

 

Ok, men 1,8 går greit? :)

Lenke til kommentar

En del tekniske problemer med passat har jeg, og han jeg bor med erfart. Har 1.8(125hk) selv. Drar bra, ingenting å klage på der. Til nå har jeg fikset begge bakvinduene, heisen på lyktene er ødelagt og rar oppførsel på takluka. Motoren ruser seg av og til på måfå (Skjedd i to perioder på et par timer på de fire månedene jeg har hatt den), demperene bak knirker over dumper i litt kjølig vær, og lurer på om hjullageret er gått. Selve bilen har gått rundt 160k. Bruker ca en liter på mila på småkjøring, 0.8 på langkjøring.

 

Er i grunn ikke feil man MÅ gjøre noe med (de elektriske), men jeg liker at alt funker, så fikser det alikevel. Har lyst på noe som er mer økonomisk i drift, siden jeg kjører stort sett kort flere ganger iløpet av dagen.

Lenke til kommentar

Hold deg for all del unna Passat med 1,6.. Det går virkelig elendig!

 

Passatene av den modellen er relativt utsatt for knirking i forstilling, det er ikke en billig greie å utbedre.. Og er det utbedret må det snart utbedres igjen uansett.

 

En ting du skal være klar over hva gjelder forsikring:

-Hvis du har disponert firmabilen fast hele tiden kan det hende du har krav på å få godskrevet bonus for denne tiden.

 

Passat med 1.6 er ikke akkuratt inspirerende å kjøre, men den beveger seg fremover helt uproblematisk, og ytelsen er omtrent ekvivalent med sugeutgaven av 1.8 motoren i samme bil.

Lenke til kommentar

Tull og vås.

1,6 er for liten i småbiler som Golf og A3, og Passelat er som kjent tyngre.

 

Jeg ville styrt unna Passelat og heller sett på Golf eller A3 som et alternativ.. Langt triveligere bil å eie med tanke på kostnader.

 

Men det skal sies at 1,8-litern i Passat også er trist, veldig trist faktisk.. 1,8T er den minste motoren som funker greit i bilen.

Lenke til kommentar

Tull og vås.

1,6 er for liten i småbiler som Golf og A3, og Passelat er som kjent tyngre.

 

Jeg ville styrt unna Passelat og heller sett på Golf eller A3 som et alternativ.. Langt triveligere bil å eie med tanke på kostnader.

 

Men det skal sies at 1,8-litern i Passat også er trist, veldig trist faktisk.. 1,8T er den minste motoren som funker greit i bilen.

Det tar vel rett over 10 sekunder å komme seg opp i 100 med 1.6 motoren, men det kommer aldri til å være noen trafikksituasjon der den ikke kommer frem, den sliter ikke på motorveien, den sliter ikke i normale oppoverbakker, og den drar relativt lite bensin selv om den er for liten for bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tar vel rett over 10 sekunder å komme seg opp i 100 med 1.6 motoren, men det kommer aldri til å være noen trafikksituasjon der den ikke kommer frem, den sliter ikke på motorveien, den sliter ikke i normale oppoverbakker, og den drar relativt lite bensin selv om den er for liten for bilen.

 

Tiden på øvelsen 0-100 sier ganske lite.

Over 10 sekunder er uansett tregt.

Det riktige tallet er vel faktisk såpass høyt som 13,1 sekunder, og bilen har en horribelt lav giring.

 

1,8 er en langt mer velegnet motor i bilen, men giringa er vel omtrentlig lik der mener jeg å erindre.

 

Problemet med 1,6 blir enda mer synlig i det man har last i bilen.. Fyll opp bilen med folk og ha noen kg bagasje i bagasjerommet, så merker du at det går virkelig dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...