Gå til innhold

Lager alt fra gitarer til forsterkere, og gir deg til deg ? gratis (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Silisium-atom tatovert på bicepsen => ResssSPEKT!

Kjapt google søk tilseier att det ikkje er det, men er noko som likner.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/Electron_shell_014_Silicon_-_no_label.svg/153px-Electron_shell_014_Silicon_-_no_label.svg.png

 

Ser ikkje heilt ekstra statusen på denne her.

 

Men flott artikkel, liker godt holdninga til Brian, open source gir mulighet til videreutvikling eller meir tilpassa spesielle behov.

Endret av RJ45
Lenke til kommentar

 

Det er 2 elektroner i innerste, 8 i midterste og 4 i ytterste bane. Hvordan er det ikke et Silisium-atom?

Skal ikkje seie eg er flink i faget akuratt, men trudde plasseringa til elektrona hadde noko å seie.

Mulig eg tar feil.

Lenke til kommentar

Skal ikkje seie eg er flink i faget akuratt, men trudde plasseringa til elektrona hadde noko å seie.

Mulig eg tar feil.

 

Plasseringen til elektronene på hver sirkel har ingenting å si nei. Det som har noe å si er hvor mange det er på hver sirkel. I den klassiske modellen du ser her, representerte opprinnelig sirklene baner som elektronene beveget seg rundt, litt som planeter.

 

I moderne fysikk er det vanskelig å snakke om plassering når det gjelder så små partikler som elektroner. De banene du ser på atom-modeller representerer egentlig energinivåer, altså hvor stor bevegelsesenergi elektronet har. Det er mye mer å si om dette, temaet er komplisert, men også høyst interessant hvis du er interessert i fysikk :)

 

Et bra sted å begynne for å forstå den kvantemekaniske modellen kan være å lese om elektronsky-modellen:

http://simple.wikipedia.org/wiki/Electron_cloud

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke hørt om techshop før, men dette er ikke noe nytt fenomen. Hardware-hacking (og deling) har eksistert lenge, også i Norge, og er alltid 'åpen' ... Make (Oslo Mini Maker Faire) og Instructables, Hack Bergen, Atelier Nord i Oslo osv har alle praktisert dette ganske lenge nå. Jeg skulle gjerne sett mye mer av dette selv, og et stort, tilgjengelig verksted som det techshop-verkstedet der hadde vært gull! Delingskulturen står sterkt i USA, noe alle er tjent med, og det er jeg veldig med på ... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...