Gå til innhold

[Løst] Asus Z87 Plus - Problem med klokkeslett i BIOS/Windows


xarr

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Håper noen andre eiere av Z87-serien kan hjelpe meg litt. Cirka 1.5 uker gammel nybygd PC. Ingen andre problemer (Asus Z87 Plus, I5 4670K, Seasonic 650W, 2x8GB Corsair DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ).

 

Det startet med Win8 som viste feil klokkeslett hele tiden. Jeg prøvde å fikse dette ved å synce klokkeslett med ymse servere Win8 kunne by på. Klokkeslettet ble oppdatert riktig og viste rett klokkeslett i noen minutter før det etter en liten periode er helt feil.

 

Jeg oppdaget senere at klokkeslett i BIOS også er feil pluss at denne klokken står helt i ro. Det virker som den skal vise time:minutt:sekund men den beveger seg ikke i det hele tatt mens jeg er i BIOS. Jeg mener å huske at denne klokken skal gå uansett...

 

Jeg prøvde akkurat å oppdatere BIOS til nyeste versjon, men det hjalp desverre lite.

 

Håper noen eiere av Z87 kan bekrefte at denne klokken skal tikke og gå mens man er inne i BIOS så jeg kan få bekreftet det i hvertfall.

 

Forslag mottas med åpne armer!

 

edit: Noen minutter senere finner jeg denne tråden:

 

Det virker som han hadde samme problem som meg men jeg har aldri gjort det som blir beskrevet. Er det noen eksperter som kan lage en idiotsikker liste på norsk så jeg ikke ødelegger noe?

 

edit 2: Det skrives "Re-flash the latest UEFI". Betyr dette rett og slett oppdater BIOS (en ekstra gang)? Når de sier at man skal cleare CMOS med en jumper på hovedkortet i "standby power" betyr det at man har PC av men strømforsyningbryter bak kabinett på '1'?

 

edit 3: Fikset det nå. Det holdt med noe som i BIOS-manualen het reset av RTC RAM.

Endret av mts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...