Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om dekkdimensjoner


Cyrus664

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg må kjøpe nye vinterdekk, og ifg. vognkortet er original dekkdimensjoner på bilen min 195/55R15.

 

Men forhandleren anbefalte meg å bruke 185/60R15 som vinterdekk.

 

Hva er grunnen til det? Og vil dere anbefale det samme?

 

Forøvrig, dekkene jeg fikk tilbud på var følgende:

 

Sailun - 5800,-
Goodyear Arctic - 6200,-
Sava eskimo - 5800
Hvilken av de bør jeg gå for?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i utgangspunktet IKKE lov å gå ned i dimensjon, under det som er angitt i vognkortet, det er dimmensjonen bilen ble typegodkjent med.

Det som mobile999 sier om bredde er feil. For en mannsalder siden var det bedre med smale dekk, men utviklingen har gått sin gang. Et smalt dekk gir et langt. smalt "fotavtrykk" der den fremste delen ved hjuslipp vil pollere for resten. Et bredere dekk vil gi et kortere og bredere "fotavtrykk" som er mer effektivt. Det eneste som er bedre med et smalt dekk er at det ikke er riktig så tilbørlig for å gi planing på sørpe. Mitt neste sett vinterdekk blir piggfrie dekk, ikke smalere enn 205mm

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet IKKE lov å gå ned i dimensjon, under det som er angitt i vognkortet, det er dimmensjonen bilen ble typegodkjent med.

 

Det tror jeg er noe dekkforhandlerne har funnet på for å selge dyrere dekk? :p - Det står da ikke noe i forskriften om å gå opp eller ned i størrelse så lenge du holder deg innenfor tillatt rulleomkrets?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg må kjøpe nye vinterdekk, og ifg. vognkortet er original dekkdimensjoner på bilen min 195/55R15.

 

Men forhandleren anbefalte meg å bruke 185/60R15 som vinterdekk.

 

 

 

Grunnen er gammel overtro.

 

 

Jeg anbefaler det samme. Jo smalere vinterdekkene er, desto bedre.

 

 

 

Neeh, det er ikke sånn lenger.

Husk at moderne dekk ikke baserer seg primært på piggene uansett, men på friksjon.

Friksjonen er optimal ved et gitt (og for oss ukjent) marktrykk.

 

Takk for tilbakemeldingene.

 

Det er i utgangspunktet piggdekk jeg er ute etter ja. Hvor finner man rimeligst dekk og felger da? Har sjekket Bytt Dekk, Vianor og Europdekk, men er det andre steder som er verdt å sjekke ut?

 

Dekkskift.no bruker jeg, de er stort sett rimelige og effektive.

Åpent kun på kveldstid.

 

Det er i utgangspunktet IKKE lov å gå ned i dimensjon, under det som er angitt i vognkortet, det er dimmensjonen bilen ble typegodkjent med.

 

Det som mobile999 sier om bredde er feil. For en mannsalder siden var det bedre med smale dekk, men utviklingen har gått sin gang. Et smalt dekk gir et langt. smalt "fotavtrykk" der den fremste delen ved hjuslipp vil pollere for resten. Et bredere dekk vil gi et kortere og bredere "fotavtrykk" som er mer effektivt. Det eneste som er bedre med et smalt dekk er at det ikke er riktig så tilbørlig for å gi planing på sørpe. Mitt neste sett vinterdekk blir piggfrie dekk, ikke smalere enn 205cm.

 

Hvor finner du hjemmelen for et slikt forbud mot å gå ned på dimensjon?

Så lenge LI er høy nok, hjulene ikke tar borti noe, innpress er korrekt og rulleomkretsen er innenfor et avvik på max 5% er det meste lov.

De fleste biler må også ha samme dimensjon foran og bak.

 

Du skal holde rulleomkretsen innenfor et avvik på +/- 10 5%

 

De to dimensjonene du har fått oppgitt gir tilnærmet lik rulleomkrets. At smalere dekk kun er bedre, stemmer ikke. Men det er selvsagt situasjoner hvor smalere er bedre enn bredere, og motsatt.

 

Det er også verdt å merke seg de andre restriksjonene, som at LoadIndex må være høy nok, felgenes innpress er innenfor lovlig (max 7mm avvik pr. side i forhold til vognkortets data), forholdet mellom dekkdimensjoner foran og bak er som originalt (må være likt med mindre bilen er godkjent med forskjellige dimensjoner..), og rulleomkretsen er riktig.

Lenke til kommentar

Det har med hvilken dekkdimensjon bilen ble typegodkjent med. La oss sette det litt på spissen, om en bil er typegodkjent med 225mm brede dekk (ikke uvanlig i dag), tror du den vil ha de samme kjøreegenskapene den ble typegodkjent med om du setter på 185mm brede dekk? Det er ikke bare lastindeksen som sier noe om dekkets egenskaper, bredde og profil er med på å gi de ønskede kjøreegenskapene.

Fra kjøretøyforskriften:

Kap. 13. Hjul, dekk

§ 13-1. Generelt om hjul, dekk

 

2.5 Hjul må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse. Kjøretøy må ikke ha hjul av slik type eller dimensjon at det har uheldig innflytelse på kjøretøyets styring, bremsing mv.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet IKKE lov å gå ned i dimensjon, under det som er angitt i vognkortet, det er dimmensjonen bilen ble typegodkjent med.

 

Det som mobile999 sier om bredde er feil. For en mannsalder siden var det bedre med smale dekk, men utviklingen har gått sin gang. Et smalt dekk gir et langt. smalt "fotavtrykk" der den fremste delen ved hjuslipp vil pollere for resten. Et bredere dekk vil gi et kortere og bredere "fotavtrykk" som er mer effektivt. Det eneste som er bedre med et smalt dekk er at det ikke er riktig så tilbørlig for å gi planing på sørpe. Mitt neste sett vinterdekk blir piggfrie dekk, ikke smalere enn 205cm.

 

Holy shit! :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, fin den. Det hadde vært dekk å ha på frosken det :D

Standard dimensjon på bilen min er 205/60 15. Det er dimmensjonen jeg har på vinterdekkene nå, sommerdekkene er 205/55 16. Jeg mistenker at neste sett vinterdekk jeg kjøper blir 205/55 eller 215/50 16. Neste sett sommerdekk blir antageligvis 225-235/45 17.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...