Gå til innhold

Retrotest: Quantum Bigfoot (Ekstra)


Anbefalte innlegg

2577 MB og 4.8 MB/s kan virke som lite, men tenk litt over hastigheten i forhold til størrelsen:

 

2577 / 4.8 = 537. Det tok altså 9 minutter å lese gjennom hele disken. Dette er et fint bevis på at harddiskteknologien i dag er utdatert, siden hastigheten ikke holder tritt med kapasiteten. En stor harddisk er i dag på 4TB. Deler vi på antall sekunder fra over, 537, finner vi at lesehastigheten på en slik harddisk i dag burde være 7.4 GB/s, mens den i realiteten ligger på rundt 200 MB/s, dvs. rundt 3% av hastigheten til harddisken fra den gang, i forhold til sin egen kapasitet.

 

morsomt regnestykke du kom med der. men spørs om vi har behov for 7.4 GB/s i lese hastigheter. men rundt 1 GB/s på vanlige snurredisker hadde kansje vært noe:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

2577 MB og 4.8 MB/s kan virke som lite, men tenk litt over hastigheten i forhold til størrelsen:

 

2577 / 4.8 = 537. Det tok altså 9 minutter å lese gjennom hele disken. Dette er et fint bevis på at harddiskteknologien i dag er utdatert, siden hastigheten ikke holder tritt med kapasiteten. En stor harddisk er i dag på 4TB. Deler vi på antall sekunder fra over, 537, finner vi at lesehastigheten på en slik harddisk i dag burde være 7.4 GB/s, mens den i realiteten ligger på rundt 200 MB/s, dvs. rundt 3% av hastigheten til harddisken fra den gang, i forhold til sin egen kapasitet.

morsomt regnestykke du kom med der. men spørs om vi har behov for 7.4 GB/s i lese hastigheter. men rundt 1 GB/s på vanlige snurredisker hadde kansje vært noe:)

 

For oss vanlige, dødelige kan det virke relativt bortkastet med så store hastigheter, men for datasentere er dette bitt et reelt problem. RAID-oppsett er ikke like sikre som de engang var, fordi det tar så lang tid å gjenoppbygge RAID-et ved bytte av disker. Dette har gjort RAID6 mer populært enn noen gang, men i noen tilfeller er heller ikke dette nok. I dag kan det ta flere døgn å gjenoppbygge et RAID, og har man mange disker fra samme produksjonsparti i ett og samme RAID, er sjansen ofte stor for at det ryker for mange disker. Produksjonsfeil går ofte igjen i serier, og den økte belastningen ved gjenoppretting er kanskje det som skal til for å trigge feil på en av de øvrige diskene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Apropos disketter.

Dette var før vi fikk Internett hjemme, og før usb var vanlig.

Mon bror dro daglig til biblioteket og lastet ned musikk, i mp3 format som han brukte winzip til å få oppdelt i filer på 1,44 må så han fikk de med seg på disketter. Med hele 4 disketter på lager, tok det en stund å få bygd opp musikk samlingen :p

Ble mange turer til biblioteket på stakkaren.

Lenke til kommentar

Åsmund. 30 Gig i 1996???!!! Å nei du gutt! Husker min første PC, en 486 sx 25Khz med 4 MB RAM kom med imponerende 210MB Harddisk! En slik maskin kostet rundt 15.000kr. De første Gigabyte diskene jeg kom over var 4 år senere som IT admin, og da var det snakk om dyre SCSI disker i enda dyrere serverløsninger.

Lenke til kommentar

Åsmund. 30 Gig i 1996???!!! Å nei du gutt! Husker min første PC, en 486 sx 25Khz med 4 MB RAM kom med imponerende 210MB Harddisk! En slik maskin kostet rundt 15.000kr. De første Gigabyte diskene jeg kom over var 4 år senere som IT admin, og da var det snakk om dyre SCSI disker i enda dyrere serverløsninger.

IBM produserte den første gigabyte disken rundt 1980, så 30 gig i 96 hadde nok ikke vært så fjernt ;)

Jeg tviler dog på at det ble laget noe slikt i 96; SCSI RAID hadde vel tatt over for lenge siden for dyre spesialdisker i skrivebordsstørrelse.

Lenke til kommentar

Husker forsatt godt harddiskstørrelsene som har vært i PCene jeg har disponert/eid gjennom tidene.

 

1992: 486DX2-50, 240MB disk

1995: Pentium 133, 1,2GB disk

1997: Cyrix 6x86 (skrekkelig prosessor), 2,1GB disk

 

Etter dette har jeg ikke kjøpt "en PC", men oppgradert underveis, så delene har aldri vært i sync. Finner dog følgende i gamle mailer (har tatt vare på alt siden 1997):

4. januar 1999 bestilte jeg en Quantum Fireball 10,2GB til den nette sum av kr. 2195.

16. august 2000 bestilte jeg en Western Digital 45GB til kr. 2390.

4. november 2001 bestilte jeg en Western Digital 80GB, til kr. 1795.

1. juli 2002 bestilte jeg en Western Digital 120GB til kr. 1753.

7. september 2004 bestilte jeg to Western Digital 200GB til kr. 895 pr/stk.

 

...osv!

 

Siste kjøpene mine har vært 6x WD Red 3TB i fjor, og 4x4TB Seagate NAS-disker i år.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 3 år senere...
  • 6 måneder senere...

 

Når dere er i det nostalgiske hjørnet hvorfor tester der ikke disketter også ?

"Kan du lage oppstarts-diskett?" Standard replikk for en 10 år siden, så slapp man å skaffe en hel windows cd for å formatere en harddisk.

Du er nok nærmere 20 år enn 10 år tilbake i tid. DOS 6,22 + Windows 3,11

"format a:\ /q / s"

hurtigformatering av disketten i diskettstasjonen, samt at systemfiler ble overført. io.sys og command.com bland annet. og IO.sys var en skjult fil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...