Gå til innhold

Anmeldelse: Outlast (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt greit spill, ikke så veldig skummelt. Har spilt det en time eller to og skvatt bare èn gang (når du åpner ei dør også henger det et lik ned fra taket, nesten helt i starten). Enig i det Bahamut sier, det er ikke like skummelt når du bare kan vasse fram og tilbake blant alle andre.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

"opplevelsen bør måles i hvor mange ganger du skvetter opp av stolen"

 

Helt uenig og dette er en setning som gir meg overhode ikke lyst på spillet.

 

Skrekk og skvetting har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Det er derfor et spill som STALKER er betydelig mer skremmende enn en Doom 3. Det samme gjelder skrekkfilmer... 95+% går på skvettescener og er like skremmende som en plastbøtte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"opplevelsen bør måles i hvor mange ganger du skvetter opp av stolen"

 

Helt uenig og dette er en setning som gir meg overhode ikke lyst på spillet.

 

Skrekk og skvetting har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Det er derfor et spill som STALKER er betydelig mer skremmende enn en Doom 3. Det samme gjelder skrekkfilmer... 95+% går på skvettescener og er like skremmende som en plastbøtte.

 

Helt enig i kommentaren! Å få spilleren til å skvette er noe hvem som helst kan gjøre, men å lage god stemning, med psykisk grøss, det er det bare et fåtall utviklere som får til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"opplevelsen bør måles i hvor mange ganger du skvetter opp av stolen"

 

Helt uenig og dette er en setning som gir meg overhode ikke lyst på spillet.

 

Skrekk og skvetting har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Det er derfor et spill som STALKER er betydelig mer skremmende enn en Doom 3. Det samme gjelder skrekkfilmer... 95+% går på skvettescener og er like skremmende som en plastbøtte.

 

Jeg syns dette spillet balanserer disse elementene godt. Outlast tilbyr en god dose psykotisk grøss og skaper tidlig en anspent stemning, som igjen legger et godt grunnlag for passende skvettescener. Når vi skvetter trigges fluktresponsen vår, og å fjerne det totalt fra et spill som dette vil etter min mening gjøre opplevelsen mindre minneverdig.

 

Det går en grense mellom psykologisk skrekk hvor du er redd for å bli skadet (eller at hovedpersonen i spill/film skal bli skadet), og den psykiske påkjenningen der er å bevitne grusomme hendelser du ikke kan gjøre noe med. Sistnevnte fungerer bedre i film (f.eks. I Spit on Your Grave) fordi dataspill krever at du deltar aktivt.

 

Å bevege seg i et skummelt miljø med mange tøffe psykiske påkjenninger kan til sutt bli kjedelig dersom om det ikke skjer noe. Om skvettescener blir gjort riktig i en slik setting kiler de bare på nervene som stemningen allerede har skapt. På bakgrunn av dette føler jeg at skvettescener fremdeles har en viktig funksjon i skrekkspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, spillet skal sikkert prøves uansett og jeg ser hva du skriver her.

Så lenge "skvetting" ikke er skriptert og er fullstendig avhengig av tilfeldige møter med AI'en er det selvsagt noe helt annet. Men skvetting à la Dead Space (som likevel er et glimrende spill!) med plutselig høy musikk og skripterte angrep er mer slitsomme enn skremmende i min bok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...