Gå til innhold

Anmeldelse: Outlast (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"opplevelsen bør måles i hvor mange ganger du skvetter opp av stolen"

 

Helt uenig og dette er en setning som gir meg overhode ikke lyst på spillet.

 

Skrekk og skvetting har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Det er derfor et spill som STALKER er betydelig mer skremmende enn en Doom 3. Det samme gjelder skrekkfilmer... 95+% går på skvettescener og er like skremmende som en plastbøtte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"opplevelsen bør måles i hvor mange ganger du skvetter opp av stolen"

 

Helt uenig og dette er en setning som gir meg overhode ikke lyst på spillet.

 

Skrekk og skvetting har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Det er derfor et spill som STALKER er betydelig mer skremmende enn en Doom 3. Det samme gjelder skrekkfilmer... 95+% går på skvettescener og er like skremmende som en plastbøtte.

 

Helt enig i kommentaren! Å få spilleren til å skvette er noe hvem som helst kan gjøre, men å lage god stemning, med psykisk grøss, det er det bare et fåtall utviklere som får til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"opplevelsen bør måles i hvor mange ganger du skvetter opp av stolen"

 

Helt uenig og dette er en setning som gir meg overhode ikke lyst på spillet.

 

Skrekk og skvetting har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Det er derfor et spill som STALKER er betydelig mer skremmende enn en Doom 3. Det samme gjelder skrekkfilmer... 95+% går på skvettescener og er like skremmende som en plastbøtte.

 

Jeg syns dette spillet balanserer disse elementene godt. Outlast tilbyr en god dose psykotisk grøss og skaper tidlig en anspent stemning, som igjen legger et godt grunnlag for passende skvettescener. Når vi skvetter trigges fluktresponsen vår, og å fjerne det totalt fra et spill som dette vil etter min mening gjøre opplevelsen mindre minneverdig.

 

Det går en grense mellom psykologisk skrekk hvor du er redd for å bli skadet (eller at hovedpersonen i spill/film skal bli skadet), og den psykiske påkjenningen der er å bevitne grusomme hendelser du ikke kan gjøre noe med. Sistnevnte fungerer bedre i film (f.eks. I Spit on Your Grave) fordi dataspill krever at du deltar aktivt.

 

Å bevege seg i et skummelt miljø med mange tøffe psykiske påkjenninger kan til sutt bli kjedelig dersom om det ikke skjer noe. Om skvettescener blir gjort riktig i en slik setting kiler de bare på nervene som stemningen allerede har skapt. På bakgrunn av dette føler jeg at skvettescener fremdeles har en viktig funksjon i skrekkspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, spillet skal sikkert prøves uansett og jeg ser hva du skriver her.

Så lenge "skvetting" ikke er skriptert og er fullstendig avhengig av tilfeldige møter med AI'en er det selvsagt noe helt annet. Men skvetting à la Dead Space (som likevel er et glimrende spill!) med plutselig høy musikk og skripterte angrep er mer slitsomme enn skremmende i min bok.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...