Gå til innhold

Skjerm med høy oppløsning - hvilket skjermkort


MrJavalava

Anbefalte innlegg

Per dags dato har jeg et ATI RADEON HD 5850 med 2GB RAM, den er koblet opp mot tven som kjører opp mot 1920x1080 i oppløsning.

 

Jeg har begynt å legge merke til at 5850'en begynner å slite noe. Dermed har jeg lett litt etter en erstatter.

 

Har noen krav:

- lavt strømforbruk særlig under idle (strømforsyningen er bare på 650W)

- støy

 

bortsett fra det så kan skjermkortet være fra NVIDIA eller ATI. Skjermkortet kan ligge opp mot 3000 kroner i pris.

 

Finnes det noen gode forslag?

 

Edit:

Foreløpig ser jeg på sider som

http://www.hwcompare.com/11645/radeon-hd-5850-vs-radeon-hd-7950-3gb/

der jeg sammenligner mitt kort mot eventuelle oppgraderinger.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hvor framtidsrettet du vil være. 1920x1080 er jo ikke det jeg kaller høy oppløsning, er vel stort sett standard i dag på de fleste PC skjermer. Men du får f.eks Sapphire Radeon HD 7970 3GB for 2795 kr på Komplett, mulig det finnes andre steder billigere. Og det kortet burde holde enda en stund framover.

 

Vil ha bedre enn det, blir det snakk om prisklasse ca 5000 kr for GTX 780 eller R9 290X.

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvor framtidsrettet du vil være. 1920x1080 er jo ikke det jeg kaller høy oppløsning, er vel stort sett standard i dag på de fleste PC skjermer. Men du får f.eks Sapphire Radeon HD 7970 3GB for 2795 kr på Komplett, mulig det finnes andre steder billigere. Og det kortet burde holde enda en stund framover.

 

Vil ha bedre enn det, blir det snakk om prisklasse ca 5000 kr for GTX 780 eller R9 290X.

 

2500,- hos MPX

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=759805

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått anledning til å bruke kortet en stund og nå ser jeg at:

  1. Kortet blir jævlig varmt
  2. Viftene øker ikke særlig i fart for å få kjølt ned kortet
  3. Får artifacts i spill (Far Cry 3, Assassin's Creed 3, Dirt 3 .. jævlig med 3 tall ..)

PSUen er en 650W Mist, den burde ha nok sprut i seg for å kunne kjøre kortet. Kabinettet tangerer kanskje 50 grader når skjermkortet jobber hardt .. så det er ikke der det ligger. Jeg har oppdatert driveren til skjermkortet, samt ikke rørt overklokkingen what so ever. Så nå aner jeg ikke hva som må til for at kortet skal være stabilt.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått anledning til å bruke kortet en stund og nå ser jeg at:

  1. Kortet blir jævlig varmt
  2. Viftene øker ikke særlig i fart for å få kjølt ned kortet
  3. Får artifacts i spill (Far Cry 3, Assassin's Creed 3, Dirt 3 .. jævlig med 3 tall ..)

PSUen er en 650W Mist, den burde ha nok sprut i seg for å kunne kjøre kortet. Kabinettet tangerer kanskje 50 grader når skjermkortet jobber hardt .. så det er ikke der det ligger. Jeg har oppdatert driveren til skjermkortet, samt ikke rørt overklokkingen what so ever. Så nå aner jeg ikke hva som må til for at kortet skal være stabilt.

1 & 2: Alt under 95C er akseptable temperaturer.

3: Høres ut som et defekt kort.

 

 

MIST sine strømforsyninger er kjent for å ha dårlige kondensatorer som rett og slett "går ut på dato" etter et par år, men når strømforsyningen slutter å fungere vil nok maskinen bare skru av seg selv.

Lenke til kommentar

I følge de testene jeg har "skummet" gjennom, var høyeste temperatur på det kortet under belastning 64 grader, som er helt normalt. Vær også obs på at det kortet ikke blåser den varme luften ut i akterkant, men den havner inne i kabinettet. Så man er avhengig av god ventilasjon i kabinettet.

 

Øker ikke viftene hastigheten ved belastning, last MSI Afterburner som nevnt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått anledning til å bruke kortet en stund og nå ser jeg at:

  1. Kortet blir jævlig varmt
  2. Viftene øker ikke særlig i fart for å få kjølt ned kortet
  3. Får artifacts i spill (Far Cry 3, Assassin's Creed 3, Dirt 3 .. jævlig med 3 tall ..)

PSUen er en 650W Mist, den burde ha nok sprut i seg for å kunne kjøre kortet. Kabinettet tangerer kanskje 50 grader når skjermkortet jobber hardt .. så det er ikke der det ligger. Jeg har oppdatert driveren til skjermkortet, samt ikke rørt overklokkingen what so ever. Så nå aner jeg ikke hva som må til for at kortet skal være stabilt.

 

1. Undersøke om alle 4 skruene på baksiden av kortet er helt skrudd inn. Skjevt press på gpu er vanlig på matrix kortene. Spenningen er 1.257 volt som standard og med standard load line på 75% ligger kortet på ca 1.2v under load. Her kan du kanskje senke spenningen og få et kjøligere kort. Et matrix kort kan artefakte på 75 grader, men alt under går fint. Edit: Det er ett eksempel jeg tar i fra det ene matrix kortet mitt.

 

2. Kortet har 2 vifter og du har kanskje lagt merke til at begge viftene har forskjellig hastighet. Setter du viften på 100% i catalyst control center, da er det bare vifte nr1 som faktisk går på 100% og ikke begge. Kjører du viftene på auto, da går vifte 1 veldig opp og ned i hastighet mens vifte nr2 tar det med ro. Enkelte ASUS gpu tweak versjoner fungerer ikke skikkelig og om du skal lage manuell vifteprofil som styrer begge viftene samtidig, da burde du bruke programversjonen som fulgte med kortet. Tror det er versjon 2.2.8.1.

 

3. Hvis ikke 1 eller 2 fungerer da må du prøve med åpent kabinett.

Endret av Albatraum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...