Gå til innhold

? Konsollene kan aldri igjen overgå PC-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He he he. Noen er lei seg fordi de ikke fikk være med å leke hos de store gutta.

 

Jeg velger meg konsoll fordi den gjør spilling jævlig bra og jævlig enkelt. I det store bildet er PC-spillerne en nisje.

 

Nisje?? Blizzard, steam m.fl er vel noe uenig med deg. konsoll har sine fordeler, og PC har sine... Plain & simple..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen her som egentlig tok seg tid til å lese hele intervjuet? Han rakker ikke akkurat ned på konsoller som spillplattform, han blir spurt hvorfor demoer for nestegenerasjonskonsoller ikke ser like bra ut som PC-demoene av samme spill, og forklarer hvorfor. High-end-PCer er kraftigere enn konsoller, og det er helt naturlige grunner til det som konsollprodusentene ikke kommer unna om de skal klare å produsere konsoller til en pris stue-gameren er villig til å betale.

 

 

Hele PC-markedet har lenge vært på vei fra stasjonære til lettere og mer energieffektive enheter som bærbare, mediebokser og nettbrett. Nvidia går rett mot strømmen når de tror det er noe særlig fremtid i 1000 Watt PCer. Et gitt nivå på grafikken får man med stadig færre watt.

Nå er ikke akkurat markedet for AAA-spill med høye grafikkbudsjett på PC på vei ned. Snarere tvert imot, PC-spilling har økt igjen ettersom forrige konsollgenerasjon har sakket bakut samtidig som PC-en har blitt en enklere plattform å spille på med tjenester som Steam og større grad av standardisering som gjør at det er enklere å få spill til å kjøre stabilt.

 

Det som har skjedd er at det i tillegg har dukket opp et marked for spilling på lettere enheter, gjerne i andre spillsjangre. Det har rett og slett blitt flere mennesker som spiller spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At dette ikke har vært logisk for noen forstår jeg ikke. En konsoll skal leveres til en overkommelig pris, og kan aldri konkurrere ut en gamer-PC der man i prinsippet kan peise inn grafikkort alene som koster 6-7 ganger mer enn hele konsollen koster. Kjører man f.eks. 4 Titans, er det ingeting som overgår det.

 

Sånn vil det alltid være. Sånn har det alltid vært. Konsoll har aldri passert PC, og kommer aldri til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Det er vel og bra med masse konge grafikk, men grunnen til at produsenter flykter fra PC er all piratkopieringen som følger med. Det er mer penger å tjene på konsoll, derfor vinner konsoll i det lange løp. Grafikk er ikke alt.

 

Jeg har ingen tall på det, men jeg blir direkte sjokkert om ikke andelen av piratkopiering har gått kraftig ned de siste årene. Flere og flere spill har en kobling opp mot internett, og de egner seg ikke å spille i piratkopiert form. Hvem gidder virkelig å spille med redusert innhold eller styre med piratservere, etc? Man blir utestengt fra det sosiale aspektet i mange spill.

 

Dessuten, modeller som free-to-play senker terskelen for å prøve et spill, og tvinger deg ikke til å betale 599 kr før du i det hele tatt har prøvd spillet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor Nvidia sutrer på denne måten.

 

Man kan jo forsøke å bygge en komplett stasjonær PC med:

 

- Hovedkort

- Prosessor

- Minne

-Skjermkort

- Harddisk

- BluRay-leser

- Kabinett

- Strømforsyning

 

Og forsøke å få samme ytelse som en PS4, for kun 3500kr.

De må slutte å sutre, konsollene yter bedre enn PC til samme pris.

 

Jeg er for PC på entusiastnivå, og vil påstå jeg har en ganske så heavy entusiast PC. Men det er ikke alle som ønsker å betale 10 lapper for denne kraften, da virker plutselig 3500kr for en veldig god kraft-pr-krone rate mye bedre for noen. Hvorfor Nvidia sutrer over dette ser jeg ikke poenget med. Det er ikke noe poeng her, de bare ytrer sin "personlige" mening i dette tilfellet, som er negativt ladet. Det var Nvidia som takket nei, da får de prøve å ha litt selvrespekt og ikke kaste dritt mot andre men heller lage billigere produkter selv, slik som AMD fint klarer.

Du er den andre som mener dette er sutring, basert på hva, hvor er sturingenen?

 

Og ja, i innkjøp er konsoll billigere, for meg blir forskjellen mer enn spist opp av dyrere spill dog. (og man må seff ikke kjøpe en PC til 10k)

 

AtW

Lenke til kommentar

Prisene til Steam er som regel ikke noen bra ting. Ofte er nye spill som selges via Steam like dyre eller *dyrere* enn det man finner i en fysisk butikk, unntatt når det er salg.

 

Enig der, men det finnes jo også en hel bråte alternative butikker, som GreenManGaming, Gamersgate og Gamesplanet, som alle tilbyr Steam-koder, ofte på salg til en lavere pris enn det Valve tar selv. Dette er kanskje min største innvending mot konsollbutikkene, der det er Sonys/Microsofts/Nintendos vei eller høyveien.

Lenke til kommentar

Hele PC-markedet har lenge vært på vei fra stasjonære til lettere og mer energieffektive enheter som bærbare, mediebokser og nettbrett. Nvidia går rett mot strømmen når de tror det er noe særlig fremtid i 1000 Watt PCer. Et gitt nivå på grafikken får man med stadig færre watt.

 

Vell, min erfaring er at stadig flere og flere kjøper kraftige store strømslukene stasjonære. Til og med hardcore konsollfanboys går over til massive stasjonære PCer. Vet ikke om noen som har gått over til mobilgaming. Det jeg har erfart er økt interesse i selvbygg av ekstreme gamingrigger selv hos folk som ikke vet hva en GPU er....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vell, min erfaring er at stadig flere og flere kjøper kraftige store strømslukene stasjonære. Til og med hardcore konsollfanboys går over til massive stasjonære PCer. Vet ikke om noen som har gått over til mobilgaming. Det jeg har erfart er økt interesse i selvbygg av ekstreme gamingrigger selv hos folk som ikke vet hva en GPU er....

 

Virker som det er en større polarisering, enten bærbar, eller en kjemperå stasjonær.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hele PC-markedet har lenge vært på vei fra stasjonære til lettere og mer energieffektive enheter som bærbare, mediebokser og nettbrett. Nvidia går rett mot strømmen når de tror det er noe særlig fremtid i 1000 Watt PCer. Et gitt nivå på grafikken får man med stadig færre watt.

Jess! For føste gang kan jeg korrigere deg! :)

Du har helt rett i at PC salget stuper, til fordel for mobile devices. Derimot gjelder det ikke for GamingPCer.

http://hothardware.com/News/PC-Gamers-Buck-the-Trend-in-PC-Market-Decline-Fueling-Growth-in-Computer-Hardware-Sales/

 

Og når Nvidia snakker om 1000 Watts PCer, så er det gaming maskiner de snakker om.

Kryss i taket! kryss-i-taket.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor Nvidia sutrer på denne måten.

 

Man kan jo forsøke å bygge en komplett stasjonær PC med:

 

- Hovedkort

- Prosessor

- Minne

-Skjermkort

- Harddisk

- BluRay-leser

- Kabinett

- Strømforsyning

 

Og forsøke å få samme ytelse som en PS4, for kun 3500kr.

De må slutte å sutre, konsollene yter bedre enn PC til samme pris.

 

[snip]

Er ikke så rart at du ikke kan matche det da de selger konsollene med tap.

http://www.play-mag.co.uk/latest-playstation-news/sony-still-selling-ps3s-at-a-loss/

http://ps4daily.com/2013/09/sony-will-sell-the-playstation-4-at-a-loss/

 

Hadde de faktiskt tjent penger på konsollen så hadde det vel vært mulig å bygge noe tilsvarende.

Men dette tjener de jo inn igjen med Gold membership/Pluss medlemskap og spill som selges til høye priser.

Endret av Flux1
Lenke til kommentar

Irriterer nok noen når jeg sier at konsollene er unødvendige fordummende bråkebokser. For det første får du dem billig, faktisk billigere enn de koster å lage den (noen ivertfall), selvsagt fordi spilla er overprisa. En skikkelig bondefanger.
Deretter blir du totalt låst til leverandøren av boksen, alt de gjør må du følge, bondefanget igjen.
Så får du den hjem, slår den på, og de fleste støyer, mange mye ! Den fungerer brukbart på spill men er ikke praktisk til så mye annet, media kanskje.
Og sette denne i stua ? Vel, bor du alene er det vel OK, men ellers er det til irritasjon for alle i huset.

Kjøp heller en skikkelig PC (eller oppgrader ?) som kan kjøre alle spillene du liker + alle annet for her er det knapt grenser ! :) Uansett om du kjører Windows, Mac eller Linux er mulighetene uendelige for både spill, morro, hobby og jobb.
Konseollene hører hjemme i gjenvinningskontaineren etter min mening.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Ved å ikke tilby Nvidia en akseptabel pris har de effektivt valgt dem bort. Akkurat hvordan forhandlingene gikk er det få som vet, men det er lite trolig at Nvidia hadde langet ut mot konsollene dersom de hadde kommet på innsiden.

AMD var det eneste alternativet for XbOne og PS4:

  • SoC er et krav for best mulig ytelse mot effekt.
  • Nvidia har ikke en brukbar CPU.
  • Intel har ikke en brukbar GPU.
  • Samsung/Motorola/Apple har verken brukbar CPU eller GPU.
  • AMD har god CPU og god GPU.

 

Kanskje gjør Nvidia smart i å legge seg enda flere hestehoder foran AMD for å gjøre det litt surere for Sony og MS som ikke valgte Nvidia i denne omgang + de blir kanskje nødt til å velge Nvidia neste gang pga. de ligger så langt foran AMD på det tidspunktet.

Jeg var ikke klar over at Nvidia var et (eller flere) hestehoder foran AMD, når var det dette skjedde egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nisje?? Blizzard, steam m.fl er vel noe uenig med deg. konsoll har sine fordeler, og PC har sine... Plain & simple..

De kan være så uenige de bare vil, i rene nummer og $ vil jeg bli overrasket om PC fra i dag og fremover har en særlig stor andel av markedet for elektroniske spill.

Lenke til kommentar

Og hvorfor stoppe på 1000W? Skal du ha noe som skiller seg skikkelig ut i dag så må man nok høyere enn det gitt.

Skal du virkelig blodklokke så smeller 1500W ganske raskt med de raskeste løsningene der ute. Og ja, jeg snakker ikke monstermaskiner som har "100 harddisker osv..", men de raskeste løsningene der ute.

Fire blodklokka GTX 780 Classified og du er nok raskt oppi 1200W, bare i skjermkort. Slenger du med en Blodklokka 3930K etc... så er ikke 300W urealistisk der heller.
At du med noen harddisker i tillegg, hovedkort og minne, så skal du ikke se bort fra å finne deg over 1500W til og med. (og med noen "hacks" så kan du komme enda lengre)

Jaja, nå var det kanskje en liten avsporing, men det er jo egentlig at et eksempel på at PC ikke har så alt for mange begrensninger, og du har muligheten til å få suverent mye høyere ytelse.

Selv på de gamle konsollene, Xbox 360 og PS3, så var selv min ikke spesielt dyre, tennåringsriggen min betraktelig kraftigere (selv om forskjellene nok blir enda større med den kommende generasjonen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...