Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NAS (Synology) og router (åpne porter osv)


Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har gått til innkjøp av en Synology NAS av diverse grunner. Den fungerer som backup og mediastreamer, og gjør begge deler greit for mitt behov. Jeg har ikke klart å finne noen god løsning på streaming av filmer iofs, men med Netflix så er ikke det så stort problem at det gjør noe.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få tilgang til NAS-en fra eksternt nettverk. NAS-en kommer jo med noe tilleggsprogramvare (VPN, ), så jeg er sikker på at det er flere enn én løsning på det problemet der, og jeg har også fått det til å virke på et vis. Dvs at jeg kjører noen 'apper' som f.eks. syncer utvalgte foldere på min bærbare og NAS-en. Vel og bra, men jeg skulle gjerne hatt tilgang til filene mer direkte, gjerne vha Synologys egne 'FileStation' f.eks., men ikke kun for å synce filer, slik 'Cloud Station' gjør.

For å være mer konkret: Hvordan kan jeg koble meg til mitt hjemmenettverk (10.0.0.66) fra et eksternt nettverk? Jeg klarer å koble meg til fast ip, men da kun til 'web station', og også via Synologys egne ddns-løsning. Men, dersom jeg prøver å koble meg til en av portene (5000, 7700 etc) får jeg melding om jeg ikke kan koble meg til den porten.

Da er vi over på routeren, og det er Telenors ZyXel P-2812HNU-F3 jeg har. Jeg har åpnet portene (dvs 10 stk som den tillater) men jeg aner ikke om jeg har gjort det riktig egentlig.

En typisk 'port-åpning' ser slik ut på routeren:

Status: ok
ServiceName: AdminDS
WAN Interface: ADSL
Start Port: 5000
End Port: 5000
Translation Start Port: 5000
Translation End Port: 5000
Server IP Address: 10.0.0.66
Remote IP Address: all

Men jeg aner altså ikke om dette er riktig, eller om det er et annet sted feilen ligger.

Noen som har prøvd seg på dette med suksess?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På WAN Interface, er du sikker på at du velger riktig? ADSL skal du velge hvis du har vanlig bredbånd/ADSL, VDSL hvis du har Superbredånd og Ethernet hvis du har fiber..

 

Har du satt fast IP på NAS'en?

Har du satt opp DDNS?

 

Portene du skal trenge å forwarde er; 5000, 5005, 7000 og muligens 8000

Takk for raskt svar! :)

Jeg er ikke sikker i det hele tatt på om jeg velger riktig, dessverre. Jeg er litt usikker på om jeg har ADSL eller VDSL, men det skal jeg vel klare å finne ut av ... Jeg har satt opp fast IP op NAS'en så vidt jeg vet (88.90.213.212), og jeg har satt opp den DDNS-en som Synnology tilbyr, dvs at jeg kan skrive inn knusk.synology.me, og komme 'hjem' til routeren min ... Det er vel når jeg kommer til routeren at det stopper tror jeg, da jeg ikke får lov til å koble meg på de portene jeg vil (5000, 5005, 7000, 8800 etc).

 

Ser det riktig ut på routeren med at jeg setter Server IP adress til 10.0.0.66 (det er altså den IP-en NAS'en står på lokalt ...)?

 

Takker igjen for alle mulige svar ... :)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Det jeg synes er litt rart, er at jeg hjemme kan koble meg opp på fast IP (88.90.213.212), og få kontakt med NAS'en på den måten med full tilgang, men at jeg ikke gjør det når jeg sitter på annet nettverk? Skal det ikke være likegyldig hvor jeg sitter hen når jeg kontakter den faste IP-en, eller har den også noe med lokalnettverket å gjøre? Jeg trodde den faste IP-en var adressen til routeren, så når jeg skrev inn den, selv her hjemme, så gikk jeg på en måte ut av huset for å ringe på min egen dør, for å bruke en slags metafor ... Er det helt feil?

Lenke til kommentar

Nå blir jeg litt forvirra her... Først så sier du at du har satt opp NAS'en med fast IP 88.90.213.212 og så med 10.0.0.66.. 88.90...... er din offentlige IP adresse.. 10.0.0.66 er i såfall NAS'ens interne IP.. Er denne du skal låse til NAS'en..

 

Portforwardinga setter du opp enkeltvis til hver port.. Altså en regel pr port.. Og server adressen er da NAS'ens interne....

Lenke til kommentar

Knut Einar skal snart ta over hele verden! Bare pass dere!!!!

 

Hvordan satt du opp dette? :p

Ja, dette var noe jeg testet da jeg fikk kontakt med 'Web Station' eksternt (via Cloud Station), og sånn sett hadde mulighet til å redigere html-fila fra hvorsomhelst ... Så det funker, men altså da ved hjelp av 'Cloud'-programmet til Synology, og jeg ønsker en mer 'direkte' kontakt med min NAS dersom det er mulig, og jeg tror jo at det er det ... :)

Lenke til kommentar

Nå blir jeg litt forvirra her... Først så sier du at du har satt opp NAS'en med fast IP 88.90.213.212 og så med 10.0.0.66.. 88.90...... er din offentlige IP adresse.. 10.0.0.66 er i såfall NAS'ens interne IP.. Er denne du skal låse til NAS'en..

 

Portforwardinga setter du opp enkeltvis til hver port.. Altså en regel pr port.. Og server adressen er da NAS'ens interne....

Ja, nei, NAS'en gir meg mulighet til å definere fast IP gjennom kontrollpanelet deres, og da har jeg gitt NAS'en den IP-adressen som routeren opererer med. Jeg har også satt opp faste IP-adresser på lokalnettverket for å unngå trøbbel der, og da har NAS'en lokalt IP-adressen 10.0.0.66 ... Mulig jeg roter fælt med ting her nå, men du skjønner hva jeg mener nå?

Lenke til kommentar

Ja skjønner hva du mener... ;)

 

Da er det bare å forwarde portene til IP adressen og så skal du fint kunne bruke din offentlige IP eller domenet for å nå NAS'en... Men husk at du må legge til portnummeret etter IP/URL'en da... ;)

 

 

IP adresse:portnummer

 

Hm, da virker det som om jeg har gjort det riktig, men at det ikke funker helt likevel ... Jeg klarer uansett å koble meg til på riktig vis herfra, men ikke på jobb. Litt tungvindt å måtte vente til jeg drar på jobb for å få testet dette hver gang ... :) Kan det være noe med hvordan nettverket er satt opp på jobben? Det er en skole, og de har jo kanskje litt sperringer på ting, eller hvordan vil det funke? Har det noe å si?

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Hei, jeg har et liknende problem, når jeg setter opp min DS218Play, jeg setter opp brokobling i routeren som er en Huawei B525s som er mobilt network, og får ikke kontakt, må jeg sette opp portrouting da? I NAS?
Jeg får opp routeren

Endret av PR94249
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har du mobilt bredbånd som Internettaksess så er du nesten garantert å ligge bak CGNAT, altså vil det ikke hjelpe et fnugg å forwarde porten i din router (siden den ikke har sin egen unike IPv4-adresse, den er selv bak tilbyderen din sin NAT-løsning). Er du heldig så har du en tilbyder som du kan lure ved å endre APN (og dermed unngå CGNAT)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...